Ο τρίτος διαγωνισμός που πραγματοποιεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια νέων αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχει κλειδώσει. Η εταιρεία Industria Italiana Autobus S.P.A (ΙΤΑ) είναι επίσημα αυτή που θα αναλάβει την προμήθεια 200 α 200 απλών αστικών οχημάτων 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI.
Με απόφαση της Επιτροπής του Διαγωνισμού η ΙΤΑ αναδεικνύεται ως προσωρινή ανάδοχος. Η Ισπανική εταιρεία έδωσε συνολική προσφορά 51,99 εκατ. ευρώ για την προμήθεια αυτού του τύπου των λεωφορείων. Ο προϋπολογισμός ήταν αξίας 73,16 εκατ. ευρώ.
Πλέον η συνέχεια θα αφορά την προσυμβατική περίοδο καθώς καλείται η ΙΤΑ θα πρέπει να υποβάλει εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από
την κοινοποίηση της παρούσας ηλεκτρονικώς τα απαραίτητα αποδεικτικά έγγραφα και δικαιολογητικά.
Πως προχωρούν οι υπόλοιποι διαγωνισμοί
Πιο προχωρημένος είναι ο διαγωνισμός για τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία καθώς η σύμβαση βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο όπου υπάρχει σχετική αλληλογραφία. Ανάδοχος είναι η εταιρεία Yutong που εκπροσωπείται στην Ελλάδα από τον Όμιλο Κοπελούζου.
Πρόκειται για το σημαντικό και πιο υψηλό κοστολογικά, τμήμα του διαγωνισμού καθώς ο προϋπολογισμός του εκτιμάται σε 154,62 εκατ. ευρώ. Τα λεωφορεία θα έχουν αυτονομία 180 χιλιομέτρων και θα είναι κλασικά δωδεκάμετρα. Το κάθε λεωφορείο θα κοστίσει 546.492 ευρώ με ΦΠΑ. Συνολικά 250 λεωφορεία θα διοχετευθούν στους στόλους λεωφορείων σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο βρίσκεται και η σύμβαση για τα 100 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VΙ. Η εταιρεία που αναλαμβάνει να τα προμηθεύσει είναι η IVECO. Τα λεωφορεία θα είναι αρθρωτά 18 μέτρων και το κόστος τους έχει προϋπολογιστεί σε 53,32 εκατ. ευρώ. Την IVECO εκπροσωπεί στην Ελλάδα η Π.Κοντέλλης ΑΕ.
Αυτές οι δύο συμβάσεις, άνευ απροόπτου θα είναι οι πρώτες που θα υπογραφούν και αφού έχουμε τη σύνθεση της επόμενης Βουλής. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να ολοκληρωθεί επιτυχώς ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και λόγω προϋπολογισμού να παρουσιαστούν στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Ουσιαστικά μετά το Ελεγκτικό Συνέδριο απαιτείται συνήθως χρόνος 2-3 μηνών.
Τέλος, για το τμήμα με τα επιπλέον 100 απλά ηλεκτρικά αστικά οχήματα 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ., ύψους 56,26 εκατ. ευρώ είμαστε σε φάση αξιολόγησης της προσφοράς. Σε αυτό το τμήμα έχουμε την κινεζική BYD. Αντιπρόσωπος είναι η Π.Πετρόπουλος ΑΕΒΕ. Με την ολοκλήρωση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών θα προχωρήσει η ανάδειξη των αναδόχων και εκεί επίσης θα χρειαστεί οι συμβάσεις για να υπογραφούν να περάσουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Βουλή.
Να θυμίσουμε πως από τον Μάιο του 2022, ακυρώθηκε το τμήμα του διαγωνισμού για 100 απλά αστικά λεωφορεία 12 μέτρων υβριδικής τεχνολογίας καθώς δεν κατατέθηκε καμία προσφορά. Ο προϋπολογισμός αυτού του τμήματος ήταν 46,12 εκατ. ευρώ.
Πότε θα έρθουν στην Ελλάδα τα νέα λεωφορεία
Η προμήθεια των οχημάτων θα γίνει εντός 520-580 ημερών και αυτό σημαίνει πως συνολικά τα 650 λεωφορεία θα έχουν παραδοθεί σε διάστημα 1,5 έτους δηλαδή περίπου μέχρι το 2025 εφόσον οι συμβάσεις ενεργοποιηθούν μέχρι το τέλος του έτους.
Τα νέα οχήματα θα κληθούν να ανανεώσουν εν μέρει τον γερασμένο στόλο που διαθέτουν οι δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας κάνοντας ένα μεγάλο άλμα στο “πρασίνισμα των συγκοινωνιών”. Από τα 650 λεωφορεία τα 350 είναι ηλεκτρικά και τα άλλα 300 φυσικού αερίου που θεωρείται πιο φιλοπεριβαλλοντικό.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου ΥΠΟΜΕ, το μεγαλύτερο μέρος των οχημάτων θα δοθούν στον ΟΑΣΑ (και ακολούθως στην ΟΣΥ) και ένα σημαντικό τμήμα στον ΟΑΣΘ. Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη προβλέπεται η προμήθεια μόνο των ηλεκτρικών λεωφορείων καθώς στα αμαξοστάσια της συμπρωτεύουσας δεν υπάρχουν δεξαμενές αποθήκευσης CNG.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση αυτή θα προέλθει από δύο πηγές, το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.
του
Πηγή: Ypodomes.com