Στην επόμενη φάση περνάει η κατασκευή για τη νέα γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Σύμφωνα με πληροφορίες επόμενοι σταθμοί που θα συναντήσουν οι δύο μετροπόντικες είναι από την μια πλευρά, ο σταθμός ΙΛΙΣΙΑ και από την άλλη ο σταθμός ΓΑΛΑΤΣΙ.
Πιο συγκεκριμένα μέχρι σήμερα τα δύο μηχανήματα έχουν διανοίξει 2.650 μέτρα και μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν ξεπεραστεί τα 3 χιλιόμετρα. Ο πρώτος μετροπόντικας που ξεκίνησε από το φρέαρ Κατεχάκη, έχει περάσει από τους σταθμούς ΓΟΥΔΗ και ΖΩΓΡΑΦΟΥ και πρόσφατα ξεκίνησε το ταξίδι του για τον επόμενο σταθμό ΙΛΙΣΙΑ που απέχει περίπου 400 μέτρα.
Ο ρυθμός διάνοιξης σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι 12-15 μέτρα την ημέρα ενώ έχει υπάρξει και ημέρα που δημιουργήθηκαν 22,5 μέτρα σήραγγας. Μέχρι σήμερα έχει καταφέρει 2.250 μέτρα έτοιμης σήραγγας.
Εκεί αναμένεται να φτάσει στις αρχές του 2025 και να συνεχίσει την πορεία του προς τον σταθμό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ. Ουσιαστικά μετά το πέρασμα από τον σταθμό ΙΛΙΣΙΑ, θα προχωρήσει για Πανεπιστημιούπολη μετά Καισαριανή και κάπου προς τα τέλη του 2025 θα φτάσει στην περιοχή του Ευαγγελισμού έχοντας διανύσει περίπου 5.100 μέτρα. Εκεί θα αποσυναρμολογηθεί, θα βγεί στην επιφάνεια και θα φύγει από το έργο.
Αντίστοιχα ο δεύτερος μετροπόντικας που ξεκίνησε από το Φρέαρ Βεϊκου, πέρασε από τον σταθμό ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ και είναι τώρα σε πορεία προς τον σταθμό ΓΑΛΑΤΣΙ. Εκεί αναμένεται να φτάσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025 όταν θα ανεβάσει ρυθμούς.
Μέχρι σήμερα έχει δημιουργήσει 575 μέτρα έτοιμης σήραγγας από τα περίπου 7 χιλιόμετρα που έχει αναλάβει. Προς το παρόν, διανοίγει κατά μέσο όρο 9-10 μέτρα την ημέρα καθώς λειτουργεί μια βάρδια και όταν προστεθεί και η δεύτερη εκτιμάται πως οι ρυθμοί διάνοιξης θα πιάσουν μια ταχύτητα 13-15 μέτρα ημερησίως.
Μετά το Γαλάτσι ακολουθούν οι σταθμοί ΕΛΙΚΩΝΟΣ, ΚΥΨΕΛΗ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ, ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ, ΚΟΛΩΝΑΚΙ για να φτάσει στον Ευαγγελισμό περίπου 8-10 μήνες αργότερα από τον πρώτο μετροπόντικα (κάπου εντός του Β` εξαμήνου του 2026), όπου επίσης θα αποσυναρμολογηθεί, θα βγει και θα εγκαταλείψει το έργο.
Τι γίνεται με την ανάπτυξη των σταθμών
Σήμερα εργασίες για την ανάπτυξη των σταθμών γίνονται σε 10 από αυτούς. Οι σταθμοί που ακόμα δεν έχουν παραληφθεί από το σχήμα AVAX-GHELLA-ALSTOM που εκτελεί το έργο είναι οι: Εξάρχεια, Ευαγγελισμός (αμφότεροι με προβλήματα), Γουδή ενώ δεν έχουν δοθεί και οι σταθμοί Ζωγράφου και Πανεπιστημιούπολη όπου έχουν γίνονται αρχαιολογικές ανασκαφές καθώς εντοπίστηκαν ευρήματα.
Ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα είναι σε πόσους και ποιους από τους 15 σταθμούς ο μετροπόντικας θα εισέλθει έχοντας τον σταθμό σκαμμένο. Μέχρι σήμερα οι 3 σταθμοί που έχουν περάσει τα 2 ΤΒΜ αλλά τουλάχιστον και οι επόμενοι 5 γίνεται με τους σταθμούς να μην έχουν σκαφτεί πλήρως.
Αυτό γίνεται για οικονομία χρόνου καθώς σε άλλη περίπτωση θα είχαμε μεγάλες χρονικές αναμονές στους μετροπόντικες.
Τώρα, οι σταθμοί που θα δεχθούν μετροπόντικες έχοντας φτάσει τα σκαψίματα μέχρι τον πυθμένα, πιστεύεται πως σίγουρα θα είναι οι: ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ, ΚΥΨΕΛΗ.
Κάποιες μικρές πιθανότητες δίνουν πηγές πολύ κοντά στο έργο επίσης και στον σταθμό Καισαριανή ενώ οι “προβληματικοί” σταθμοί Ευαγγελισμός και Εξάρχεια μένει να δούμε πότε θα παραληφθούν αλλά πιθανότατα δεν θα έχουν ολοκληρώσει τις εκσκαφές για να υποδεχθούν το ΤΒΜ στο παραδοσιακό “breaktrhrough”.
Οι προχωρημένοι και οι …καθυστερημένοι
Ο πιο προχωρημένος κατασκευαστικά σταθμός είναι στο Κολωνάκι. Εκεί σύμφωνα με πληροφορίες η εκσκαφή είναι πολύ προχωρημένη και μένει ακόμα ένα επίπεδο για να φτάσει στον πυθμένα.
Πολύ προχωρημένος είναι και ο σταθμός Δικαστήρια με τις εκσκαφές θα τρέχουν με καλούς ρυθμούς και το ίδιο και στον σταθμό Ακαδημίας (στα σημεία που τρέχουν οι εργασίες).
Αντίθετα σε πολύ πρώιμο στάδιο είναι οι σταθμοί Ελικώνος, Ιλίσια και Καισαριανή όπου προχωρά η διαδικασία των πασσάλων αντιστήριξης για να ακολουθήσει η τοποθέτηση αγκυρίων κ.λπ.
Ένα ενδιαφέρον ερώτημα που αρχίζει να απασχολεί είναι πως προχωρά το χρονοδιάγραμμα. Σήμερα χρονικά είμαστε περίπου στα μισά της σύμβασης καθώς υπεγράφη τον Ιούνιο του 2021 και ολοκληρώνεται στα τέλη του 2029.
Όπως όλα δείχνουν η καθυστερήσεις προς το παρόν δεν δείχνουν τραγικές για να παρασύρουν το έργο αλλά ο χρόνος κυλά αντίστροφα. Θα πρέπει να λυθούν εν ευθέτω χρόνω τα θέματα με τους δύο σταθμούς στα Εξάρχεια και τον Ευαγγελισμό ενώ υπάρχουν ακόμα πρόδρομες εργασίες σε 3 σταθμούς όπως είδαμε παραπάνω (Πανεπιστημιούπολη, Γουδή, Ζωγράφου) που επίσης θα πρέπει να ολοκληρωθούν.
Οι προκλήσεις στο έργο
Με την ολοκλήρωση της πλήρους διάνοιξης της σήραγγας για τη νέα γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το ενδιαφέρον θα μεταφερθεί στην ολοκλήρωση των σταθμών και την τοποθέτηση των η/μ συστημάτων.
Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ένα βασικό σημείο. Τα έργα αφορούν μια νέα γραμμή, άρα ο χρόνος των δοκιμών, δεν θα είναι όπως στις επεκτάσεις που ζήσαμε αλλά σημαντικά περισσότερος. Εδώ είναι ένα σημείο που πρέπει να προσεχθεί ιδιαιτέρως.
Επίσης από το 2026 και μετά θα αρχίσει να μας απασχολεί η προμήθεια των συρμών. Τα 20 τρένα θα τα φέρει η Alstom και θα πρέπει να έρθουν έγκαιρα για να σταβλιστούν στο αμαξοστάσιο και όταν ετοιμαστούν σταθμοί και συστήματα να ξεκινήσουν οι δοκιμές.
Να θυμίσουμε πως η νέα γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας θα είναι αυτόματη όπως συμβαίνει και στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι συρμοί θα κινούνται μέσω του Κέντρου Ελέγχου, ενώ στους σταθμούς θα υπάρχουν θύρες ασφαλείας που θα ανοίγουν ταυτόχρονα με τι θύρες των συρμών.
Επίσης οι σταθμοί και οι συρμοί θα είναι μεν μικρότεροι σε μήκος (90 αντί για 110 μέτρα) αλλά θα μπορούν να έχουν συχνότερα δρομολόγια.
Σε γενικές γραμμές το ευτύχημα με την γραμμή 4 είναι πως υπάρχουν κάποιες βελτιώσεις σε σχέση με προηγούμενα έργα και εδώ έχει βοηθήσει η μεγάλη πείρα που έχει η Ελληνικό Μετρό.
Το γεγονός πως υπάρχουν δύο Μετροπόντικες και μάλιστα καινούργιοι, επιταχύνει τη διαδικασία διάνοιξης που στο παρελθόν έχει αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα.
Προς το παρόν αυτό που φαίνεται είναι πως το 2025 θα είναι χρονιά-σταθμός για την πρόοδο του έργου. Στο διάστημα των επόμενων 12 μηνών θα πρέπει να έχουν τρέξει οι μετροπόντικες, να έχουν λυθεί τα επιμέρους ζητήματα των σταθμών, να επιταχυνθεί η κατασκευή τους. Αυτό θα είναι το επόμενο μέγαλο στοίχημα στο μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας.
Πηγή: Ypodomes.com
Όλες οι ειδήσεις
Αυτή η σήραγγα κοστίζει 15+ τρις, συνδέει δύο ηπείρους και… είναι αδύνατο να κατασκευαστεί