EΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Mazda RX (;) «Θα έχει wankel αλλά θα είναι σαν να μην έχει, δεν θα ‘ναι RX αλλά θα είναι σαν να ‘ναι»

mazda-rx-tha-echei-wankel-alla-tha-einai-san-na-min-echei-den-tha-nai-rx-alla-tha-einai-san-na-nai-707236

Μιλά με γρίφους ο πρόεδρος της Mazda – Tι σημαίνουν όλα αυτά για τον wankel , την σειρά των RX και την «fun» γκάμα της εταιρείας

Mazda. Η Ιαπωνική εταιρεία με το δικό της, ξεχωριστό στίγμα, σε σχέση με  τις ιαπωνικές κατασκευάστριες και όχι μόνο. Ανάμεσα σε πολλές άλλες πτυχές της ιστορίας της, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κεφάλαια, είναι ότι πίστεψε στον περιστροφικό «wankel» κινητήρα και αποτέλεσε την μοναδική εταιρεία που επένδυσε σε αυτόν εμπορικά και σε μεγάλη κλίμακα.

Φορείς και κύριοι εκφραστές αυτής της «εκτός πεπατημένης» και αδιαμφισβήτητα τολμηρής παρουσίας, ήταν τα μοντέλα της σειράς RX, που δημιούργησαν τον δικό τους μύθο. Δυστυχώς, το 2010 έμελε να είναι η τελευταία χρονιά παρουσίας του «τελευταίου των περιστροφικών» RX-8, στην Ευρώπη, για να ακολουθήσει, δύο χρόνια μετά, η οριστική παύση παραγωγής του μοντέλου, σε παγκόσμια κλίμακα. Οι προδιαγραφές ρύπων είχαν κερδίσει.

Mazda

Ή μήπως όχι; Για την Mazda, η απώλεια του wankel κινητήρα, σήμαινε ουσιαστικά και απώλεια ενός σημαντικού μέρους της ταυτότητας της, έπρεπε κάπως να τον επανεντάξει στο δυναμικό της. Και το έκανε. Το 2023, παρουσιάστηκε η R-EV έκδοση του μοντέλου ΜΧ-30. Είναι ένα plug in hybrid, δηλαδή φορτίζει και σε «πρίζα», αλλά με μια ιδιαιτερότητα. Αντί ο ηλεκτρισμός να αποτελεί την «επικουρική» ποσόστωση ισχύος στο θερμικό μοτέρ,  είναι το θερμικό μοτέρ που πλέον έχει το ρόλο της «γεννήτριας», ώστε να παράγει ηλεκτρισμό για να φορτίζει την μπαταρία.

Για να γίνει ακόμα πιο «Mazda» το όλο θέμα, το μοτέρ αυτό, είναι ένας wankel περιστροφικός κινητήρας μονού ρότορα, ο οποίος δεν ενέχεται στην κίνηση του αυτοκινήτου, τουλάχιστον όχι άμεσα.  Με λίγα λόγια, η ενέργεια που παράγει, αφορά αποκλειστικά την περιστροφή ενός δυναμό.  Μπορεί εκ πρώτης ο ρόλος της «γεννήτριας» να φαντάζει άχαρος για ένα μοτέρ που του άρεσε να ουρλιάζει σε υψηλούς ρυθμούς περιστροφής αλλά ας κρατήσουμε αυτό το τελευταίο, τους ψηλούς ρυθμούς περιστροφής δηλαδή.

Βλέπετε, όσο πιο γρήγορα περιστρέφεται ένα δυναμό, τόσο περισσότερος είναι ο ηλεκτρισμός που παράγει και οι wankel κινητήρες, όπως αναφέρθηκε, αισθάνονται υπέροχα όταν «σπινάρουν» σε υψηλές σ.α.λ. Η απόδοση τους όταν «σβουρίζουν» είναι γραμμική και σε σύγκριση με ένα «συμβατικό», εμβολοφόρο μοτέρ, έχουν λιγότερες τριβές και μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Ποιος θα το περίμενε δηλαδή, ότι κάποια ημέρα θα πούμε ότι οι wankel είναι οικονομικοί… Πέραν αυτού, οι wankel, μπορούν να «κάψουν» με πολύ μεγάλη ευκολία διάφορους τύπους καυσίμων, από bio- και ανανεώσιμα, μέχρι υδρογόνο.

Για αυτή τη συγκεκριμένη υβριδική διάταξη λοιπόν, οι wankel είναι ότι πρέπει!

Το συμβαίνει με τα RX λοιπόν; Τον Οκτώβριο του 2023, η Mazda παρουσίασε το Iconic SP concept, ένα αυτοκίνητο που ήταν «ο προάγγελος για την αναβίωση των RX μοντέλων». Αρχικά, η τοποθέτηση της Mazda ήταν καθαρά θεωρητική, του τύπου «ναι θα μπορούσε αλλά δεν ξέρουμε, αχ, σας παρακαλούμε μη μας πιέζετε να σας πούμε, δεν είναι σωστό». Πάντως, παρά τα νάζια, το «τυράκι» για το ότι το συγκεκριμένο concept μπορεί να φέρει έναν διπλού ρότορα κινητήρα σε μια, παρόμοια με αυτή του ΜΧ-30 R-EV διάταξη, το έβαλαν στη φάκα.

Τώρα, σε πρόσφατη συνέντευξη του στο Automotive News, ο διευθυντής της Mazda, ανέφερε ότι εργάζονται στο να μετουσιώσουν το concept, σε αυτοκίνητο παραγωγής. Ωστόσο, απέφυγε να κάνει ευθεία αναφορά και να το ονοματίσει ως το νέο RX: «Παρά το ότι όλο αυτό δεν σημαίνει ότι τα RX επιστρέφουν, είναι η συνέχεια και η μεταλαμπάδευση της φιλοσοφίας τους. Θα πρέπει να περιμένουμε ώστε να αποκρυσταλλωθεί η έκδοση παραγωγής, η οποία ενδέχεται να είναι μικρότερη σε διαστάσεις από το concept».

Oι δηλώσεις αυτές, σε συνδυασμό με το ότι έχει αναφερθεί επίσης ότι το νέο μοντέλο, μπορεί να έχει τις διαστάσεις του MX-5, έχουν πυροδοτήσει διάφορά σενάρια, όπως το ότι το όλο αυτό τελικά, μπορεί να είναι ο αντικαταστάτης του MX-5 ή ένα αυτοκίνητο με διπλό σκοπό, να αντικαταστήσει το MX-5 και να επανεισάγει την RX φιλοσοφία στη γκάμα της Mazda.

Tίποτα από αυτά δεν είναι σίγουρο, ούτε επιβεβαιωμένο, χωρίς βέβαια οι υποθέσεις αυτές να θεωρούνται «ανεδαφικές». Θα μπορούσαν να συμβούν. Το μόνο σίγουρο πάντως, είναι ότι η Mazda τα κατάφερε και μέσα σε όλο αυτό τον χαμό των ραγδαίων εξελίξεων και αλλαγών που συμβαίνουν στην αυτοκινητοβιομηχανία, παρέμεινε… Mazda, βρήκε ένα νέο ρόλο για τον wankel και διατήρησε την καλώς εννοούμενη ιδιαιτερότητα της.

Ναι, το νέο RX-κάτι ή ότι είναι αυτό θα είναι ηλεκτρικό αλλά φανταστείτε να ακούτε και εναν wankel να γυρίζει τρελά γεμίζοντας την μπαταρία. Δεν είναι κακό.

Όλες οι ειδήσεις

Γι’ αυτό «σκοτώνει» τον κινητήρα V10: Η Lamborghini εξηγεί…

Τώρα για να οδηγάς supercar θέλεις και super… δίπλωμα

Η Toyota αποχαιρετά το GR Supra με μια ειδική track-focused έκδοση

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο