Οι συμμορίες δεν αρκούνται πλέον στην κλοπή ολόκληρων αυτοκινήτων. Τα διάφορα εξαρτήματα των αυτοκινήτων, κλέβονται και πωλούνται ευκολότερα στην παράνομη αγορά των κλεμμένων μεταχειρισμένων.
Tου Cosimo Murianni Aπόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Η μερική κλοπή, όπως την ονομάζουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, δεν είναι νέο φαινόμενο. Πρόκειται για την κλοπή συγκεκριμένων εξαρτημάτων από ένα αυτοκίνητο, συνήθως αυτών με τη μεγαλύτερη αξία. Στην πράξη, το σύνολο των εξαρτημάτων ενός αυτοκινήτου, αγορασμένων ως ανταλλακτικά, κοστίζει παραπάνω από το ίδιο το αυτοκίνητο. Αυτό είναι κάτι που γνωρίζουν οι εγκληματίες, γι' αυτό και τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει στόχο. Κάποτε, αρκούνταν στην κλοπή ζαντών και ραδιοφώνων. Αργότερα, περάσαμε στην κλοπή φωτιστικών σωμάτων ή προφυλακτήρων. Πλέον τα πράγματα έχουν αλλάξει και όπως είναι αναμενόμενο (λόγω κόστους), τα συστήματα infotainment αποτελούν τα αγαπημένα των κακοποιών. Στις μέρες μας, δεν είναι ασύνηθες να μπαίνεις στο αυτοκίνητο και να σου έχουν κλέψει το τιμόνι (ειδικά εάν είναι γεμάτο χειριστήρια). Aκόμα και ολόκληρη τη μπαταρία, εάν το αυτοκίνητό σου διαθέτει κάποιο ήπιο υβριδικό σύνολο. Στα πλήρως υβριδικά, η μπαταρία είναι ακόμα ασήκωτη, οπότε για την ώρα την έχουν γλιτώσει. Εξίσου συχνή, όπως διαβάζουμε καθημερινά στις εφημερίδες, είναι και η κλοπή καταλυτικών μετατροπέων. Ως γνωστόν, οι καταλύτες αποτελούνται από διάφορα πολύτιμα μέταλλα, αν και σε πολύ μικρές ποσότητες.
ΜΕΓΑΛΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΚΕΡΔΟΥΣ
Ελάχιστοι είναι οι αριθμοί που απαιτούνται για να κατανοήσουμε τα κίνητρα των εγκληματιών. Η επεξεργασία ενός τόνου πετρώματος από ένα ορυχείο μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα (στην καλύτερη των περιπτώσεων) την εξαγωγή 3,11 γραμμαρίων πλατίνας, με σημαντικό κόστος για την όλη διαδικασία. Από την άλλη, η ανακύκλωση ενός τόνου καταλυτών έχει ως αποτέλεσμα την εξαγωγή 377 γραμμαρίων πλατίνας, με σαφέστατα μικρότερο κόστος. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό, καθώς από τους καταλύτες εξάγονται επίσης ρόδιο και παλλάδιο, ευγενή (άρα ακριβά) μέταλλα και αυτά. Ένας καταλύτης μπορεί να αποφέρει κέρδος ακόμα και 200 ευρώ σε έναν εγκληματία.
ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ: ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΗ Η ΚΛΟΠΗ
Ο οδηγός του εικονιζόμενου αυτοκινήτου επάνω, δεν έχασε τον έλεγχο και βγήκε από το δρόμο. Το αυτοκίνητο ανατράπηκε σκόπιμα με σκοπό να διευκολυνθεί η κλοπή (ή μήπως απαλλοτρίωση;) του καταλύτη του. Είναι μια εικόνα που έχουμε δει συχνά και στη χώρα μας, την οποία δυστυχώς βλέπουμε σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι καταλύτες αποτελούν «λιχουδιά» για τους κλέφτες, λόγω των ευγενών μετάλλων που περιέχουν. Τα μέταλλα αυτά έχουν σημαντική αξία στην αγορά της ανακύκλωσης και είναι φθηνότερο να κλαπούν, παρά να εξαχθούν διά της νομίμου οδού.
INFOTAINMENT ΚΛΠ: ΜΑΣ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΚΙ ΟΙ ΞΕΝΟΙ
Εσείς μπορεί να είστε ήσυχοι, επειδή έχετε σταθμεύσει σε πολυσύχναστο μέρος, που θεωρείτε ασφαλές. Αυτό όμως δεν παίζει κανένα ρόλο. Επιστρέφοντας στο αυτοκίνητο, δεν αποκλείεται να το βρείτε λεηλατημένο, όπως αυτό στη διπλανή φωτογραφία. Τα τελευταία χρόνια, έχουν αυξηθεί σημαντικά οι κλοπές ακριβών φωτιστικών σωμάτων (xenon, bi-xenon, laser κτλ), (πολυλειτουργικών) τιμονιών και συστημάτων infotainment. Όσοι έχετε premium γερμανικό αυτοκίνητο φορτωμένο με έξτρα, κάντε ένα βήμα μπροστά. Έχετε αυξημένες πιθανότητες να αντικρίσετε τη διπλανή εικόνα. Ειδικά στη χώρα μας, με τις ευνοϊκές διατάξεις για τους κακοποιούς, οι οποίες «προσκαλούν» και εγκληματίες από άλλες χώρες. Ο λόγος είναι απλός. Οι κακοποιοί γνωρίζουν ότι ακόμα και αν συλληφθούν, η ποινή τους (εάν υπάρξει) θα είναι ευνοϊκότερη. Συνδυάζουν λοιπόν τις διακοπές με τις «δουλίτσες». Ζουν το μύθο τους στην Ελλάδα, όπως λέει και το σλόγκαν. Όσο για τα κλεμμένα ανταλλακτικά, αυτά πωλούνται είτε στην εγχώρια, είτε στη διεθνή αγορά.
ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ: ΣΤΟΧΟΣ ΤΑ ΥΒΡΙΔΙΚΑ
Όταν «έσκασε» η φήμη ότι οι κλέφτες προτιμούν συγκεκριμένα υβριδικά μοντέλα, η ερώτηση όλων ήταν «μα τι στο καλό τα κάνουν;». Η απάντηση δεν είναι μόνο μία. Κάποιοι θέλουν τις μπαταρίες τους για τροχόσπιτα ή για βάρκες. Άλλοι τις χρησιμοποιούν ώστε να ενισχύσουν την ικανότητα αποθήκευσης των οικιακών φωτοβολταϊκών συστημάτων. Άλλοι, απλά τις πουλάνε ως μεταχειρισμένα γνήσια ανταλλακτικά. Για όποια χρήση κι αν προορίζονται, οι μπαταρίες είναι πολυπόθητες για τους κλέφτες. Οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να φτάσουν στα άκρα για να τις κλέψουν, μιας και δεν είναι και τόσο εύκολη η διαδικασία αφαίρεσής τους από ένα αυτοκίνητο. Όχι μόνο πρέπει να εισέλθουν στο όχημα, αλλά πρέπει να αφαιρέσουν και μια σειρά από επενδύσεις και λοιπά τμήματα του οχήματος, πριν μπορέσουν να τις αφαιρέσουν. Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε το βάρος τους. Για τη μεταφορά των μεγάλων μπαταριών, απαιτούνται δύο άτομα. Η αλήθεια είναι ότι σε ορισμένα μοντέλα, δεν απαιτείται η είσοδος στην καμπίνα. Ακόμα και σε αυτά, όμως, η αφαίρεσή τους δεν είναι απλή υπόθεση. Απαιτείται χρόνος, ο οποίος αυξάνει τον κίνδυνο για τον κλέφτη. Έχοντας επίγνωση του συγκεκριμένου προβλήματος, η Toyota προσφέρει ένα κιτ με αντικλεπτικές βίδες (διπλανή φωτογραφία), το οποίο τοποθετεί δίχως χρέωση στα Υaris και C-HR. Ρωτώντας άλλους κατασκευαστές, μας δήλωσαν ότι δεν έχουν παρόμοια προβλήματα κλοπών στα υβριδικά μοντέλα τους.
ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΘΥΡΕΣ ΟBD: ΙΣΩΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΥΣΗ
Μία από τις πλέον συνηθισμένες τεχνικές για την κλοπή ενός αυτοκινήτου είναι η χρήση μιας μονάδας ελέγχου χωρίς κωδικό ακινητοποίησης (immobilizer), που τοποθετείται στη θέση της αντίστοιχης μονάδας του αυτοκινήτου. Πρακτικά, ο κλέφτης παρακάμπτει τον σκόπελο του immobilizer προκειμένου να εκκινήσει τον κινητήρα. Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιείται σχεδόν αποκλειστικά σε παλαιότερα αυτοκίνητα, εξοπλισμένα με τις πρώτες γενιές του συγκεκριμένου αμυντικού εργαλείου. Εναλλακτικά, οι κλέφτες μπορούν να συνδέσουν μια συσκευή στη θύρα ΟBD του αυτοκινήτου. Μέσω αυτής, μπορούν να προγραμματίσουν επιτόπου ένα νέο κλειδί, με το οποίο θα βάλουν μπρος και θα φύγουν σαν κύριοι. Η θύρα ΟBD χρησιμοποιείται για να συνδεθεί το διαγνωστικό μηχάνημα του συνεργείου στο αυτοκίνητο. Προκειμένου να λάβει δεδομένα από αυτό, να εντοπίσει και να διορθώσει τυχόν βλάβες. Ευτυχώς, η μέθοδος αυτή είναι γνωστή και στους κατασκευαστές αντικλεπτικών. Για να αποτρέψουν (ή έστω να δυσχεράνουν) τις κλοπές, έχουν δημιουργήσει μεταλλικές ασπίδες προστασίας για τις μονάδες ελέγχου και τις θύρες ΟBD (σαν αυτές στις διπλανές φωτογραφίες). Σίγουρα δεν αποτελούν φόβητρο για τους κλέφτες, αλλά τους αιφνιδιάζουν, αναγκάζοντάς τους να χάσουν πολύτιμο χρόνο. Οπότε, εάν δεν έχουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία μαζί τους, υπάρχει περίπτωση να τους αναγκάσουν να προτιμήσουν το αυτοκίνητο του γείτονα. Οι ασπίδες αυτές, αγκαλιάζουν το κουτί της μονάδας ελέγχου και αποτρέπουν την αποσυναρμολόγησή του ή κλειδώνουν τη θύρα ΟBD σε ένα κουτί, αποτρέποντας τη δυνατότητα χρήσης της.