Φωτιά στην Αττική: Σε περιπτώσεις κρίσεων, η ευρηματικότητα και η προσαρμοστικότητα των αρχών μπορεί να κάνει τη διαφορά. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η απόφαση να χρησιμοποιηθεί ο “Αίαντας”, το γνωστό ειδικό όχημα της Ελληνικής Αστυνομίας, στη μάχη κατά της καταστροφικής φωτιάς που ξέσπασε πρόσφατα.
Ο “Αίαντας” είναι ένα τεθωρακισμένο όχημα υδροφόρο, το οποίο συνήθως χρησιμοποιείται για την καταστολή ταραχών και διαδηλώσεων. Εξοπλισμένο με ισχυρούς αντλίες νερού, το όχημα αυτό έχει τη δυνατότητα να ρίξει μεγάλες ποσότητες νερού σε συγκεκριμένες περιοχές, με μεγάλη ακρίβεια και ένταση. Αυτές ακριβώς οι ιδιότητες καθιστούν τον “Αίαντα” ένα χρήσιμο εργαλείο όχι μόνο για την καταστολή ταραχών αλλά και για την καταπολέμηση πυρκαγιών.
Η απόφαση να χρησιμοποιηθεί το όχημα για την κατάσβεση των πυρκαγιών προήλθε από την αναγκαιότητα να ενισχυθούν οι επιχειρησιακές δυνατότητες των πυροσβεστικών δυνάμεων, ιδίως σε δύσκολα προσβάσιμες περιοχές ή σε αστικές ζώνες όπου οι συνθήκες καθιστούν δύσκολη την πρόσβαση των παραδοσιακών πυροσβεστικών οχημάτων. Ο “Αίαντας”, με την ευελιξία του και την ισχύ των αντλιών του, είναι σε θέση να συμβάλλει αποτελεσματικά σε τέτοιες περιπτώσεις.
«Αίαντας» της ΕΛ.ΑΣ: Κουβαλά 6.000 λίτρα νερό, εκτοξεύει και χρώμα
Εμφανίστηκε στα επεισόδια του Πολυτεχνείου και τον είδαμε ξανά λίγες ημέρες μετά στις 6 του Δεκέμβρη στα Εξάρχεια. Ο λόγος για τον Αίαντα, το όχημα εκτόξευσης νερού της ΕΛ.ΑΣ. Ο «Αίαντας», το ένα εκ των πέντε οχημάτων για την συγκεκριμένη δουλειά, που διαθέτει η ΕΛ.ΑΣ χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά σε επιχείρηση της αστυνομίας το 2009. Είναι και το πρώτο που προμηθεύτηκε η αστυνομία. Μεταξύ άλλων, ο «Αίαντας» κουβαλάει μέχρι και 6.000 λίτρα νερού, ενώ εκτοξεύει ακόμα και χρώμα. Διαθέτει στο «κόκπιτ» κάμερα, μίνι κοντρόλ, ενώ το πλήρωμα, έχει περάσει ειδική εκπαίδευση από την εταιρία που τα προμήθευσε στην ΕΛ.ΑΣ. Το πλήρωμα είναι ένας οδηγός κι ένας χειριστής , ενώ το όχημα, έχει σιδερένια πλέγματα στα τζάμια, διαθέτει ειδικό σύστημα κατάσβεσης πυρκαγιάς κοντά στα ελαστικά, σε περίπτωση που δεχτεί επίθεση με μολότοφ.
«Επικεφαλής» της ομάδας των θωρακισμένων οχημάτων εκτόξευσης νερού της ΕΛ.ΑΣ. είναι ο «Αίαντας» ο οποίος διαθέτει ένα «αδερφάκι» και πλαισιώνεται από τουλάχιστον τρία ακόμα παρόμοια οχήματα, μικρότερων δυνατοτήτων. Ξεχωρίζουν από το χρώμα (και βέβαια από το μέγεθος). Ο «Αίαντας» και το «αδερφάκι του» είναι μπλε. Τα μικρότερα θωρακισμένα, όπως αυτό που έκανε την εμφάνισή του στα επεισόδια κατά τη διάρκεια των επεισοδίων στην 45η επέτειο από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, είναι λευκά.
Τα οχήματα αυτά, μια από τις βασικές αποστολές των οχημάτων αυτών είναι η διάνοιξη/διάσπαση εμποδίων στο χώρο των επεισοδίων, έγιναν ευρέως γνωστά από τα επεισόδια της επετείου του Πολυτεχνείου τον Νοέμβριο του 2018. Από τότε που αποκτήθηκαν έχουν επιστρατευτεί ελάχιστες φορές, ωστόσο δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν «φωνάξει» παρών απλά και μόνο για να φοβίζουν τους επιτιθέμενους.
Το πρώτο όχημα η Ελληνική Αστυνομία το προμηθεύτηκε το 2009 και τα υπόλοιπα τέσσερα το 2012. Την παρθενική του εμφάνιση ο «Αίαντας» την έκανε στα επεισόδια της Κερατέας για τον ΧΥ.ΤΑ. και χρησιμοποιήθηκε κυρίως για το σβήσιμο των πύρινων οδοφραγμάτων.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του «Αίαντα» είναι από μόνα τους ικανά να δικαιολογήσουν το… όνομά του. Μπορεί εύκολα να διαλύσει την οποιαδήποτε εστία έντασης, να σβήσει (κυριολεκτικά και μεταφορικά) φωτιές αλλά μπορεί με ένα λάθος στον χειρισμό του να προκαλέσει ακόμα και το θάνατο.
Ο «Αίαντας» διαθέτει κανόνι εκτόξευσης νερού, σύστημα αυτοπυρόσβεσης, ειδικό εκτοξευτήρα χημικών και δακρυγόνων, υπερσύγχρονη κάμερα η οποία καταγράφει τα πάντα (και βοηθάει τους χειριστές του να φύγουν από το σημείο των επεισοδίων ακόμα κι αν δεν έχουν καλή οπτική από το παρμπρίζ), ειδικές προστατευτικές επιφάνειες και πτύο απομάκρυνσης εμποδίων όπως τα οδοφράγματα. Από το κανόνι νερού μπορεί, επιπλέον, να εκτοξεύσει χρώμα αλλά και νερό το οποίο θα έχει αναμεμιγμένες ουσίες (όπως σπρέι πιπεριού) που δυνητικά θα μπορούσαν να έχουν τα ίδια αποτελέσματα με τα δακρυγόνα.
Σε κάθε «επέλαση» του ο «Αίαντας» συνοδεύεται πάντα από δυο διμοιρίες των ΜΑΤ (μια δεξιά και μια αριστερά του οχήματος) με στόχο να κερδίζονται «μέτρα» στην μάχη κατά των ταραξιών.
Η ισραηλινή εταιρεία που κατασκεύασε τον «Αίαντα» είναι η Beit Alfa Technologies Ltd (BAT), η οποία του έδωσε την κωδική ονομασία RCU-6000, για τους 6 τόνους νερού που μπορεί να «κουβαλήσει». Η προμήθεια του «Αίαντα», καθώς και των τεσσάρων μικρών «αδελφών» του (μικρότερης χωρητικότητας σε νερό) έγινε το 2004, με το συνολικό πρόγραμμα να ξεπερνά σε κόστος τις 380.000 ευρώ.
Σύμφωνα με την BAT, τα RCU-6000 έχουν τρία προγράμματα «βολής» :
- Σύντομων «παλμών»,
- Μακρύτερων και ένα πρόγραμμα
- Διαρκούς ρίψης.
Ο «Αίαντας» μπορεί να κάνει ρίψεις νερού που έχει εμπλουτιστεί με δακρυγόνο ή σπρέι πιπεριού, καθώς και να σημαδεύει με χρώμα τους… ταραξίες.
Κατά τη BAT, το σασί του είναι ενισχυμένο ώστε να αντέχει ακόμα και σε μπαράζ επιθέσεων με βόμβες μολότοφ, ενώ έχει τη δυνατότητα να εκτοξεύει δακρυγόνο προς όλες τις κατευθύνσεις, για να απομακρύνει διαδηλωτές που πλησιάζουν… επικίνδυνα.
Τα RCU-6000 μπορούν να κινούνται ακόμη και με «σκασμένα» λάστιχα και φέρουν μια μπουλντόζα στο εμπρόσθιο τμήμα τους για να περνούν από κάθε εμπόδιο και οδόφραγμα. Επιπλέον, έχουν βαλλιστική θωράκιση «ενάντια σε κάθε απειλή» όπως υποστηρίζει η εταιρεία.
Σε ό,τι αφορά την καμπίνα του χειριστή, έχει ειδικό σύστημα φιλτραρίσματος οξυγόνου, κλειστό κύκλωμα καμερών που δίνει εικόνα 360 μοιρών και… υαλοκαθαριστήρες σε όλα τα παράθυρα (μπροστά, πλάγια, πίσω).