EΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ιαβέρης για ηλεκτρικά πατίνια: Λάθος να κινούνται σε δρόμους με ΙΧ – Τι προβλέπει ο ΚΟΚ

iaveris-gia-ilektrika-patinia-lathos-na-kinountai-se-dromous-me-ich-ti-provlepei-o-kok-670803

Προβληματισμό προκαλεί στους ειδικούς η συνεχής αύξηση των τροχαίων που σημειώνονται με ηλεκτρικά πατίνια και αυτό γιατί παρά τη θεσμοθέτηση ρυθμιστικού πλαισίου εδώ και μια τριετία, οι χρήστες -όπως προκύπτει- δεν τηρούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Το χθεσινό περιστατικό, που ευτυχώς δεν είχε μοιραία κατάληξη για τον 15χρονο που παρασύρθηκε από το τραμ στη Νέα Σμύρνη, έρχεται να προστεθεί σε μια μακρά λίστα με άτομα που τραυματίζονται στον δρόμο. Προφανώς και δεν είναι πάντα ευθύνη των ατόμων που οδηγούν το ηλεκτρικό πατίνι η πρόκληση ατυχημάτων, αλλά το γεγονός ότι είναι όσο εκτεθειμένοι είναι οι πεζοί, με ταχύτητα όμως έως και 50 χλμ./ώρα, επιβάλλει μια επιπλέον προσοχή.

Ενδεικτικά, πέρσι τον Απρίλιο, δύο άνδρες σε Πάρο και Μύκονο, 26 και 42 χρόνων αντίστοιχα, έχασαν τη ζωή τους από παράσυρση αυτοκινήτου ενώ οδηγούσαν ηλεκτρικό πατίνι.

Δύο μήνες αργότερα, τον Ιούνιο του 2023, δύο 15χρονοι έφηβοι -το κορίτσι οδηγός και το αγόρι από πίσω «δικάβαλο»-, χωρίς κράνη, παραβίασαν το STOP με αποτέλεσμα να παρασυρθούν από Ι.Χ. όχημα στην περιοχή της Καλαμάτας και να τραυματιστούν.

Παρότι η… πράσινη μετακίνηση τείνει να έχει πολλαπλά οφέλη για τους χρήστες, η έλλειψη υποδομών αλλά και η απουσία υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς μπορεί να φέρουν αντίθετα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τα όσα εξήγησε στο Eleftherostypos.gr  ο οδηγός αγώνων και εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς Τάσος Μαρκουίζος (γνωστός ως Ιαβέρης) «η κοινή μετακίνηση τέτοιων οχημάτων μαζί με αυτοκίνητα και φορτηγά στους δρόμους είναι λάθος, γιατί αφενός οι οδηγοί δεν μπορούν να τα δουν με τον τρόπο που κινούνται στο οδικό δίκτυο και αφετέρου διότι τα οχήματα αυτά χρειάζονται και τις κατάλληλες υποδομές -όπως ποδηλατοδρόμους- για να κινούνται, ώστε να μην καταγράφονται καθημερινά τροχαία».

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΟΥΣ

– Για το σύνολο των οχημάτων μικροκινητικότητας ορίζεται ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ./ώρα, ενώ απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.

– Πιο συγκεκριμένα, το 2021, με τον νόμο 4784, τροποποιήθηκαν διατάξεις του ΚΟΚ και εισήχθη ένας νέος όρος για κατηγορία οχήματος, τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα. Σε αυτά τα οχήματα περιλαμβάνονται τα ηλεκτρικά πατίνια, τα ηλεκτρικά τροχοπέδιλα, οι ηλεκτρικές τροχοσανίδες, τα hoverboard, καθώς και τα ηλεκτροκίνητα αμαξίδια για Ατομα με Αναπηρία.

-Με τον εν λόγω νόμο ορίσθηκαν κανόνες που αφορούν στην εισαγωγή και τις τεχνικές προδιαγραφές των οχημάτων αυτών, την κυκλοφορία, αλλά και τις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στις περιπτώσεις που ο οδηγός δεν συμμορφώνεται με τον ΚΟΚ.

Ειδικότερα:

– Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ./ώρα. Ανεξάρτητα πόσο ισχυρό είναι ένα ηλεκτρικό πατίνι, ο χρήστης πρέπει να συμμορφώνεται με το συγκεκριμένο όριο.

– Οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και λοιπών ΕΠΗΟ δεν επιτρέπεται να κινούνται σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χλμ./ώρα. Ετσι, τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κινούνται σε επαρχιακές οδούς, στις μεγάλες λεωφόρους, σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας.

– Οι χρήστες απαγορεύεται να έχουν ακουστικά στα αφτιά τους και φυσικά να μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο, παρά μόνο με ανοιχτή ακρόαση.

– Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου.

– Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι 6 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί και επιτρέπεται η οδήγησή τους σε άτομα άνω των 12 ετών.

– Αν έχουν ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Επιτρέπεται η οδήγησή τους από 15 ετών και άνω.

– Αν υπάρχουν ποδηλατοδρόμοι, υποχρεούνται να κινούνται στους ποδηλατοδρόμους. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.

– Την νύχτα είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικού αντανακλαστικού γιλέκου.

– Πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και κόκκινο αντανακλαστικό φως πίσω.

– Οι οδηγοί τους πρέπει να φορούν κράνος.

– Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.

– Οταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε περίπτωση υπέρβασης του ορίου ταχύτητας, ο οδηγός τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία με διοικητικό πρόστιμο 100 ευρώ. Σε οδηγό ΕΠΗΟ ο οποίος υπερβαίνει τα 35 χλμ./ώρα το πρόστιμο θα πηγαίνει στα 100 ευρώ και για όποιον το θέτει σε κυκλοφορία στα 200 ευρώ, ενώ όποιος κυκλοφορεί με αντίστοιχο όχημα σε οδούς όπου αναπτύσσονται ταχύτητες άνω των 50 χλμ./ώρα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 80 ευρώ.

Όλες οι ειδήσεις

Νέα BMW Σειρά 1: Μικρή αλλά λαμπερή!

Leapmotor: Ντεμπούτο (και) για το νέο B10 στο Παρίσι

Ηλεκτροκίνηση: Πυροβολεί η Ευρώπη τα πόδια της;

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο