Από το 1961, η Mazda κρατά τα σκήπτρα στους περιστροφικούς κινητήρες, έχοντας κατασκευάσει πάνω από δύο εκατομμύρια αντίτυπα.
Η Mazda είναι η εταιρεία που συνδέεται όσο καμία άλλη με τους περιστροφικούς κινητήρες, καθώς εργάζεται πάνω σε αυτούς από το 1961 όταν και σύναψε τεχνική συνεργασία με την NSU και τη Wankel. Το 1967, λάνσαρε το Cosmo Sport, ένα πανέμορφο σπορ αυτοκίνητο που κινείται από αυτόν τον κινητήρα.
Στη συνέχεια, η μάρκα πειραματίστηκε με το concept υπό τη μορφή του κουπέ Familia Rotary (ή R100) και του κουπέ Luce Rotary (ή R130), το 1968 και το 1969. Το 1970, η θρυλική σειρά RX γεννήθηκε με το RX-2 , επίσης γνωστή ως η σειρά Capella Rotary.
Από το 1970, έως το 1973, η μάρκα είχε κατασκευάσει 500.000 περιστροφικούς κινητήρες. Ωστόσο, μόλις το 1978 γεννήθηκε το πιο διάσημο όχημα όλων των εποχών, με περιστροφικό κινητήρα, με την κυκλοφορία του RX-7 πρώτης γενιάς. Το μοντέλο βρήκε μεγάλη επιτυχία και μέχρι το 1986, μόλις ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του μοντέλου δεύτερης γενιάς, η αυτοκινητοβιομηχανία είχε παράγει συνολικά 1,5 εκατομμύρια περιστροφικούς κινητήρες συνολικά.
Το 1991, η περιστροφική τεχνολογία βοήθησε τη Mazda να γίνει η πρώτη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που κέρδισε τη συνολική νίκη στο 24 Hours of Le Mans , με το 787B. Την ίδια χρονιά, κυκλοφόρησε το RX-7 τρίτης γενιάς και το υπέροχο σχήμα του το έχει κάνει περιζήτητο ακόμα και σήμερα.
Ακολούθησε το RX-8 το 2003, αλλά όταν σταμάτησε η παραγωγή του το 2012, σταμάτησε επίσης και η παραγωγή του περιστροφικού κινητήρα. Για 11 χρόνια, η μάρκα ήταν χωρίς έναν από τους καθοριστικούς κινητήρες της, αλλά επιστρέφει με το MX-30 e-Skyactive R-EV, το οποίο τέθηκε σε παραγωγή τον Ιούνιο και θα πωλείται σε επιλεγμένες αγορές από τις επόμενες ημέρες .
Το plug-in υβριδικό crossover τροφοδοτείται στην πραγματικότητα από έναν ηλεκτροκινητήρα 170 ίππων, ενώ ο περιστροφικός κινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια, επαναφορτίζοντας την μπαταρία των 17,8 kWh. Συνολικά, το MX-30 έχει αυτονομία έως και 600 km στον κύκλο δοκιμών WLTP, παρά το μικρό μέγεθος της μπαταρίας του.
Η Mazda έχει επίσης σχέδια υψηλότερων επιδόσεων για αυτό το κινητήριο σύνολο. Το πρωτότυπο Iconic SP κάνει προεπισκόπηση ενός ελκυστικού κουπέ που αποδίδει 370 ίππους χρησιμοποιώντας την ίδια βασική υβριδική φιλοσοφία περιστροφικής γεννήτριας και αποκαλύφθηκε στο Japan Mobility Show 2023.
«Ο περιστροφικός κινητήρας είναι ένα ιδιαίτερο μέρος της ιστορίας της Mazda και αντιπροσωπεύει το «πάντα προκλητικό πνεύμα μας», δήλωσε ο Takeshi Mukai, ανώτερος διευθύνων σύμβουλος της Mazda. «Ο περιστροφικός κινητήρας αγαπιέται πολύ από τους πελάτες σε όλο τον κόσμο και είμαστε ενθουσιασμένοι που θα συνεχίσουμε την παραγωγή και θα τον δούμε να επιστρέφει».