Από το 1992 και έπειτα, η ΕΕ σταδιακά αυστηροποιήσει τα όρια εκπομπών καυσαερίων. Τώρα για πρώτη φορά φαίνεται να πατάει σταδιακά φρένο.
Οι υπουργοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν να αποδυναμώσουν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις εκπομπές οχημάτων Euro 7, αφού πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες και οκτώ χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Ιταλίας, δήλωσαν ότι οι αλλαγές θα μπορούσαν να εκτρέψουν τις επενδύσεις από τα ηλεκτρικά οχήματα.
Οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν να μην αλλάξουν τις υπάρχουσες συνθήκες του Euro 6 και τα όρια εκπομπών για αυτοκίνητα και φορτηγά, αν και προβέπονται τροποποιήσεις για τα λεωφορεία και τα βαρέα οχήματα. Αποδέχθηκαν επίσης τα νέα όρια εκπομπών για τα φρένα και ελαστικά.
Η Ισπανία, η οποία κατέχει την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρουσίασε τη Δευτέρα ένα συμβιβαστικό κείμενο που συμφωνήθηκε από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο αποτελείται από υπουργούς της κυβέρνησης από κάθε χώρα της ΕΕ.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει τώρα να διαπραγματευτούν μια τελική συμφωνία για τους νέους κανονισμούς.
«Πιστεύουμε ότι, με αυτήν την πρόταση, επιτύχαμε ευρεία υποστήριξη, ισορροπία στο επενδυτικό κόστος των κατασκευαστικών εμπορικών σημάτων και βελτιώνουμε τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από αυτόν τον κανονισμό», δήλωσε ο Ισπανός Hector Gomez Hernandez, αναπληρωτής υπουργός βιομηχανίας, εμπορίου και τουρισμού.
Η Ιταλία, η Γαλλία, η Τσεχία και πέντε ακόμη χώρες πίεσαν για λιγότερο αυστηρούς κανόνες σχετικά με τις ανησυχίες ότι τα προτεινόμενα όρια σε ρύπους θα εκτρέψουν τις εργασίες ανάπτυξης και τις επενδύσεις από τα ηλεκτρικά οχήματα.
«Ο νέος κανονισμός, κατόπιν ιταλικού αιτήματος, καθιστά δυνατή τη διασφάλιση της αλυσίδας εφοδιασμού αυτοκινήτων κατασκευαστών μικρού όγκου, της υψηλής γκάμας που χαρακτηρίζει την ιταλική παραγωγή όπως οι Ferrari, Lamborghini, Maserati, σύμβολα του «Made in Italy» που παράγουν περίπου 50.000 αυτοκίνητα το χρόνο», είπε.
Η Ιταλική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανιών (ANFIA) αποδέχθηκε επίσης αυτή την προσέγγιση, ο οποίος ήταν μια «ρεαλιστική και ορθολογική προσέγγιση», δήλωσε ο πρόεδρός Roberto Vavassori.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν δηλώσει πως η εφαρμογή του Euro 7, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ από το 2025, θα ήταν εξαιρετικά δαπανηρή και τα περιβαλλοντικά οφέλη θα ήταν σχεδόν αμελητέα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, δήλωσε ότι το Euro 7 θα αποσπάσει την προσοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας από το να κατευθυνθεί αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση και θα αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν σε κινητήρες εσωτερικής καύσης οι οποίοι δεν έχουν μέλλον. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι οι προτάσεις θα οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές για τα μικρότερα οχήματα.