Τι είναι αυτό που μπορεί να αλλάξει εν μια νυκτί τις ισορροπίες , προσδίδοντας τρομερό πλεονέκτημα στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία;
Ανεξαρτήτως του ρυθμού με τον οποίο συντελείται, η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα προς τον ηλεκτρισμό, ήταν σίγουρο ότι δεν θα αποτελούσε μια εύκολη υπόθεση. Πέραν των πρακτικών δυσκολιών, όπως την δημιουργία νέων υποδομών για να υποστηριχθεί αυτός ο εναλλακτικός τρόπος ενέργειας στους τέσσερις τροχούς, συνέβη επίσης και κάτι άλλο.
Η ηλεκτροκίνηση, αποτελεί ένα νέο πεδίο και αυτό σημαίνει ότι η καθεστηκυία τάξη των κατασκευαστών, απώλεσε σημαντικά πλεονεκτήματα όπως τo know-how, και την εμπειρία σχεδόν ενός αιώνα βιομηχανικής δραστηριότητας στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Με κοινή αφετηρία για όλους σχεδόν από το μηδέν, ο δρόμος άνοιξε διάπλατα προς πάσα ενδιαφερόμενο για να συμμετάσχει σε αυτό που –αναμενόμενα- εξελίχθηκε ως μια κούρσα με πολύ σκληρό ανταγωνισμό, για την επικράτηση στη νέα, προσοδοφόρα αγορά.
Σε αυτό τον υπό εξέλιξη αγώνα, είναι ακόμα δύσκολο να γίνουν προβλέψεις για το ποιος θα καταφέρει τελικά να επικρατήσει. Το σίγουρο πάντως, που επιβεβαιώνεται και από τους αριθμούς, είναι ότι προς το παρόν η Κίνα προηγείται σε όγκο πωλήσεων και ανάπτυξη, ενώ έχει ήδη δείξει τις προθέσεις της για δυναμική διείσδυση στις αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης, γεγονός που αποτέλεσε και την αφορμή για να ξεσπάσει ένας εμπορικός πόλεμος, τις εξελίξεις του οποίου μπορείτε να διαβάσετε εδώ και εδώ.
Υπάρχουν όμως και άλλες πτυχές σε αυτό τον “πόλεμο”, στοιχεία και παράμετροι που μπορούν να καθορίσουν την εξέλιξη του, όπως η πρόσβαση στα ορυκτά που απαιτούνται για την δημιουργία μπαταριών και –φυσικά- στην τεχνολογία των μπαταριών αυτών κάθε αυτών. Σε αυτό το στάδιο, το «Άγιο Δισκοπότηρο» το οποίο αναζητούν όλοι, το στοιχείο που θα προσφέρει σε αυτόν που το κατέχει πολύ μεγάλo συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών του, είναι ο solid state τύπος μπαταρίας.
Πρόκειται για συστοιχίες αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, με συμπαγή ηλεκτρολύτη αντί για υγρό ή γέλη που χρησιμοποιείται στις ιόντων λιθίου και στις παραλλαγές τους. Τα πλεονεκτήματα των solid state μπαταριών είναι αυξημένη χωρητικότητα, σταθερότητα στην παροχή ενέργειας, πιο γρήγορη φόρτιση, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και ασφάλεια, αφού δεν παρουσιάζουν φαινόμενα ανάφλεξης. Από την παράθεση και μόνο των χαρακτηριστικών αυτών, αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι solid state μπαταρίες λύνουν τα βασικότερα προβλήματα των συμβατικών μπαταριών και θα αποτελέσουν κομβικό σημείο στην εξέλιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο λοιπόν, το ότι γίνεται αγώνας δρόμου στο πεδίο της έρευνας για την ανάπτυξη αυτού του τύπου μπαταριών, με τις Nissan και Toyota, να ισχυρίζονται ότι θα έχουν τα πρώτα αποτελέσματα το 2028 και το 2030. Πριν από λίγες ημέρες όμως, σύμφωνα με το σινικό site Αutohome, η SAIC Motor, επιβεβαίωσε αυτό που είχε προβλέψει ως εξέλιξη από το 2021, ότι δηλαδή το 2026 θα έχει την δυνατότητα για παραγωγή solid state μπαταριών σε ευρεία κλίμακα.
Αρχικά, οι μπαταρίες αυτές θα αποτελούν έναν συνδυασμό στερεού και υγρού ηλεκτρολύτη, για να ακολουθήσουν το επόμενο έτος, οι μπαταρίες συμπαγούς ηλεκτρολύτη. Η SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation) είναι η μεγαλύτερη κρατική αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, υπό την στέγη της οποίας βρίσκεται και η ΜG, και προφανώς δεν βγάζει «φουσκωμένες» ανακοινώσεις για να δημιουργήσει ντόρο γύρω από το όνομα της και να αποκτήσει μια πρόσκαιρη θέση στον ήλιο.
Αυτό που πρέπει επίσης σαν κρατήσουμε ως στοιχείο, είναι ότι πρόκειται για κρατική επιχείρηση, ας πούμε με μια πολύ χαλαρή αναλογία κάτι σαν την δική μας ΕΛΒΟ, όταν αυτή ανήκε στο ελληνικό δημόσιο. Όπως έχουμε γράψει σχετικά και στο παρελθόν, στην Κίνα η επιχειρηματικότητα δεν είναι βασισμένη στα δυτικά πρότυπα. Γενική αρχή, πάνω από τις εταιρείες είναι το κράτος, που καθορίζει εν πολλοίς την εμπορική στρατηγική τους, υποδεικνύει συνεργασίες και διανέμει την τεχνογνωσία σε όλους, προκειμένου να επωφεληθεί η Κίνα ως σύνολο και όχι εταιρικά σχήματα ιδιωτών.
Εν ολίγοις, η τεχνολογία για τις solid state μπαταρίες θα αποτελέσει κτήμα όλων των κινέζικων εταιρειών, με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό για τους ανταγωνιστές τους, δηλαδή τον υπόλοιπο κόσμο. Ακόμα και αν δεν εκπληρώνονται στο 100% αυτά που κομίζει ως πλεονεκτήματα η νέα αυτή τεχνολογία, η ποσοστιαία βελτίωση στην αυτονομία και στους χρόνους φόρτισης, αποτελούν αναμφίβολα συγκριτικά πλεονεκτήματα και πέραν αυτού, η Κίνα θα είναι ένα βήμα μπροστά από τους υπόλοιπους, αν δεχθούμε ότι η εξέλιξη είναι γραμμική και παράλληλη για όλους.
Μένει να δούμε λοιπόν το κατά πόσο το χρονοδιάγραμμα της SAIC Motor θα επαληθευτεί στην πράξη αλλά και, πολύ περισσότερο, το πώς θα αντιδράσουν οι υπόλοιποι κατασκευαστές σε αυτές τις εξελίξεις. Στην Ευρώπη πάντως, όπως μπορείτε να διαβάσετε εδώ, οι κατασκευαστές είναι πρόθυμοι για συσπείρωση και συνεργασίες μεταξύ τους, προκειμένου να ενώσουν τις δυνάμεις τους απέναντι στον «εξ ανατολών» κοινό κίνδυνο.
Όλες οι ειδήσεις
Το νέο GTI Clubsport είναι το ισχυρότερο προσθιοκίνητο VW Golf!
Νέο Jeep Avenger 4xe: Αλλαγές εντός, εκτός, και επί τα αυτά
Γενίκευση εμπορικού πολέμου, η ΕΕ επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά από Κίνα