Ένα τρομερό ατύχημα το οποίο λίγο έλειψε να στερήσει τη ζωή οδηγού Ρόι Νισάνι της DAMS στον αγώνα της Φόρμουλα Δύο στην πίστα του Σίλβεστοουν την Κυριακή.
Οι οδηγοί Ρόι Νισάνι της DAMS και ο Ντένις Χάουγκερ της PREMA συγκρούστηκαν, με το σύστημα ασφαλείας Halo να σώζει τη ζωή του Ισραηλινού. Το μονοθέσιο του Νορβηγου Χάουγκερ απογειώθηκε κι έπεσε πάνω στον Νισάνι, με το Halo να προστατεύει το κεφάλι του Ισραηλινού.
Το προστατευτικό που ήρθε στη Formula 1 το 2018 για να καλύπτει το κεφάλι των οδηγών ήταν αυτό που κράτησε στη ζωή τον Ισραηλινό.
Τι είναι το Halo;
Ένα «φωτοστέφανο», ένα προστατευτικό κάγκελο γύρω από το κόκπιτ δηλαδή, που έγινε υποχρεωτικό το 2018 με στόχο να προστατεύει το κεφάλι του οδηγού. Ήταν το Halo, αλλά και το ίδιο το κόκπιτ που είναι πια σχεδιασμένο να αντέχει σε αδιανόητες συγκρούσεις, που έσωσαν τη ζωή του Χάμιλτον σε παρόμοιο ατύχημα.
Πρόκειται για μία κατασκευή από τιτάνιο, η οποία βρίσκεται πάνω απ’ το πιλοτήριο των οδηγών. Συστήθηκε για πρώτη φορά τη σεζόν του 2018 και από τότε είναι υποχρεωτικό για όλα τα μονοθέσια, ακόμη και στις κατώτερες κατηγορίες (Formula 2). Χρησιμεύει κυρίως για να προστατεύει από θραύσματα που πιθανώς να τραυματίσουν τους πιλότους.
Ζυγίζει επτά κιλά, ενώ είναι ικανό να αντέξει 12.000 kg, όπως ενημερώνει η Formula 1. Αποτελείται από έναν κάθετο πυλώνα, ο οποίος βρίσκεται μπροστά στο πρόσωπο του οδηγού, ενώ συνδέεται με ένα στεφάνι, που είναι τοποθετημένη στην κορυφή. Ολόκληρη η κατασκευή είναι φυσικά βιδωμένη στο πιλοτήριο.
Μετά και το θανατηφόρο ατύχημα του Ζουλς Μπιανσί στη Σουζούκα το 2014, η συζήτηση για περισσότερα μέτρα ασφαλείας αυξήθηκε. Σε συνδυασμό με την έρευνα της FIA, αλλά και προτεινόμενες κατασκευές απ’ τις ομάδες, προέκυψε το Halo, το οποίο βρίσκεται στην καθημερινότητα της Formula 1 απ’ το 2018.
Το σοβαρό ατύχημα του Γκροζάν
Το τρομαχτικό ατύχημα του Γκροζάν στο Μπαχρέιν στις 29 Νοεμβρίου του 2020 ήταν η απόδειξη για το πόσο σωτήριο είναι το Halo. Λίγα μόλις δευτερόλεπτα μετά από την εκκίνηση, ο Ρομέν Γκροζάν προσπάθησε να αλλάξει γραμμή, είχε επαφή, έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του, με αποτέλεσμα αυτό να βγει εκτός διαδρομής για να ακολουθήσει μια τρομακτική κατάσταση.
Η Haas του Γκροζάν εξερράγη, με τον έμπειρο οδηγό να βγαίνει μέσα από τις φλόγες ευτυχώς έχοντας τις αισθήσεις του. Οι γιατροί έφτασαν άμεσα στο σημείο και τον κουβάλησαν στο ασθενοφόρο, με τον Γάλλο να περπατάει με δυσκολία, αλλά να δείχνει πως δεν έχει υποστεί κάποιον σοβαρό τραυματισμό. Το Halo τον έσωσε, στην κυριολεξία, καθώς το κόκπιτ βρέθηκε ανάμεσα σε μια άμορφη μάζα από σίδερα.
Ο ίδιος δήλωσε για το Halo και για το ατύχημά του: “Ήμουν αντίθετος με το Halo πριν από μερικά χρόνια, είναι όμως ό,τι καλύτερο έχει μπει στη Formula 1. Χωρίς αυτό δεν θα μπορούσα να σας μιλήσω σήμερα. Ευχαριστώ όλο τον κόσμο”.
Τι λένε οι οδηγοί για το Halo
Μετά το ατύχημα άπαντες φυσικά μίλησαν με το καλύτερα λόγια για το Halo και για το γεγονός πως προσφέρει τεράστια προστασία στους οδηγούς, ακόμη και σε μεγάλα ατυχήματα. “Νομίζω πως το Halo έσωσε τη ζωή του Γκροζάν. Στην αρχή ήμουν σκεπτικός για αισθητικούς λόγους, αλλά δεν μπορώ να πω κάτι για την ασφάλεια, έσωσε τον Ρομέν” σχολίασε ο Μαξ Φερστάπεν.
“Είμαι απίστευτα ευγνώμων που έχουμε το Halo. Πέρα πάσης αμφιβολίας εάν δεν το είχαμε το αποτέλεσμα (ατύχημα του Γκροζάν) θα ήταν διαφορετικό. Είναι ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Ευχαριστούμε τη FIA για τη δουλειά που κάνει σχετικά με την ασφάλεια της Formula 1 τα τελευταία χρόνια” είχε σχολιάσει ο Τζορτζ Ράσελ.
Άπαντες συμφωνούν ότι το Halo είναι κάτι ασυνήθιστο στο μάτι και μπορεί σε κάποιους να μην αρέσει αισθητικά, όμως ήδη βρίσκεται στον 4ο του χρόνο στη Formula 1 και κυριολεκτικά έχει σώσει ζωές.