Χρήση τηλεφώνου κατά την οδήγηση, επιθετική συμπεριφορά όπως άσκοπο πάτημα κόρνας ή εξύβριση άλλων οδηγών και γενικώς μη τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αποτελούν μέρος της πραγματικότητας που ισχύει στους ευρωπαϊκούς δρόμους και σε πολλές των περιπτώσεων προκαλεί τροχαία δυστυχήματα.
Οπως προκύπτει από τα αποτελέσματα του 13ου βαρόμετρου για την υπεύθυνη οδήγηση, μεγάλη μερίδα οδηγών σε διάφορες χώρες της Ευρώπης κινείται στους δρόμους επικίνδυνα τόσο για τους άλλους χρήστες του δικτύου όσο και για τους ίδιους.
Από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν είναι ότι το 23% των ανδρών κάτω των 35 ετών βλέπει βίντεο οδηγώντας, ενώ το 17% οδηγεί ενώ έχει κάνει χρήση ουσιών, το 12% οδηγεί σε κατάσταση μέθης και το 30% δεν φοράει πάντα ζώνη ασφαλείας. Ενα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο αυτού του βαρομέτρου είναι η γενικευμένη χρήση των τηλεφώνων με το σύστημα bluetooth: ενώ περισσότεροι από 1 στους 2 οδηγούς (56%) τηλεφωνούν με αυτόν τον τρόπο καθώς οδηγούν, το 71% δεν θεωρεί αυτή την πρακτική επικίνδυνη και το 18% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του.
«Η μεγάλη ετήσια έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Η έκδοση του 2023 δείχνει επίσης μια αυξανόμενη χαλάρωση των οδηγών σχετικά με την τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και το σεβασμό των άλλων χρηστών. Οι συνέπειες αυτής της χαλάρωσης είναι πολύ αισθητές, καθώς το 84% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει ήδη φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών – ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Τα στοιχεία
Το 51% των Ευρωπαίων (54% των Ελλήνων) επισημαίνει την έλλειψη προσοχής ως την κύρια αιτία θανατηφόρων ατυχημάτων στους δρόμους γενικά, πριν από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών και την υπερβολική ταχύτητα. Ωστόσο, το 81% των οδηγών παραδέχεται ότι στρέφει το βλέμμα του εκτός δρόμου για περισσότερο από 2 δευτερόλεπτα (80% των Ελλήνων), που αντιστοιχεί δηλαδή, με 130 χλμ./ώρα, σε τουλάχιστον 72 μέτρα διανυθείσας απόστασης «στα τυφλά».
Αυτή η έλλειψη προσοχής συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τη χρήση του κινητού κατά την οδήγηση με όλες τις λειτουργίες του: τηλεφωνικές συνομιλίες, SMS, emails, εφαρμογές, GPS κ.λπ.
Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών αναγνωρίζεται ως μία από τις κύριες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων από το 49% των Ευρωπαίων στους δρόμους γενικά (44% των Ελλήνων) και το 28% στους αυτοκινητόδρομους (24% των Ελλήνων), δηλαδή αύξηση 2 μονάδων σε ένα χρόνο.
Το 7% των Ευρωπαίων οδηγών (9% των Ελλήνων) -μάλιστα το 17% των ανδρών κάτω των 35 ετών (11% των Ελλήνων)- παραδέχεται ότι οδηγεί σε κατάσταση μέθης.
Το 11% των οδηγών δηλώνει ότι έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ (15% των Ελλήνων), ποσοστό που φτάνει το 25% των ανδρών κάτω των 35 ετών (21% των Ελλήνων).