Μείωση στο μποτιλιάρισμα έφερε η αύξηση των τιμών των καυσίμων στους κεντρικότερους οδικούς άξονες, με πολλούς μάλιστα οδηγούς να μην παίρνουν σε καθημερινή βάση το αυτοκίνητό τους στη δουλειά λόγω της ακρίβειας.
Οπως προκύπτει από στοιχεία που έχει στη διάθεσή του αποκλειστικά ο «Ελεύθερος Τύπος», ο φετινός Σεπτέμβριος σε σχέση με πέρσι δείχνει πτώση που αγγίζει το -9,5%, και μάλιστα σε ώρες αιχμής. Πάντως, σήμερα, ο Πειραιάς και κατ’ επέκταση ολόκληρη η Αττική γυρίζει σελίδα με τα εγκαίνια των τριών σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», καθώς προβλέπεται ημερήσια αύξηση της συνολικής επιβατικής κίνησης στο δίκτυο του μετρό κατά 132.000 επιβάτες, μειώνοντας ημερησίως τόσο την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000 όσο και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 120 τόνους. Επίσης, από σήμερα μέχρι και τις 21 Ιουλίου 2023 τίθεται σε ισχύ ο Δακτύλιος, κάτι που θα ανακουφίσει σημαντικά το κέντρο της Αθήνας, αλλά εκτιμάται πως θα μετακυλήσει το μποτιλιάρισμα στους γύρω δρόμους.
Οπως εξηγούν συγκοινωνιολόγοι στον «Ελεύθερο Τύπο», το… μποτιλιάρισμα παραμένει στους δρόμους και είναι εύκολο να γίνει αντιληπτό αν είναι κάποιος οδηγός αφού «τρώει» αρκετές ώρες στο τιμόνι. Ωστόσο, σε σχέση με τα επίσημα στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής τα οποία συγκρίνουν τον φετινό Σεπτέμβριο με τον περσινό, προκύπτει μείωση σε αρκετές οδικές αρτηρίες, με τους ειδικούς να το αποδίδουν στις τιμές των καυσίμων που παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα και αναγκάζουν τους πολίτες είτε να μη χρησιμοποιούν συχνά το αυτοκίνητο είτε να βάζουν μικροποσότητες βενζίνης για να καλύψουν τις κοντινές αλλά απαραίτητες μετακινήσεις τους.
Ετήσια σύγκριση
Πώς ήταν όμως πέρσι η κίνηση; Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής, καταγράφεται μείωση κατά τις πρωινές ώρες αιχμής (07:00-10:00) την 1η εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων φέτος (12-16 Σεπτεμβρίου 2022) σε σχέση με την 1η εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων πέρυσι (13-17 Σεπτεμβρίου 2021).
Οι οδικοί άξονες με τη μεγαλύτερη μείωση είναι η Λ. Κηφισίας (προς Μαρούσι) με -9,5%, η Λ. Κηφισού (προς Λαμία) με -9,0%, η Λ. Βουλιαγμένης (προς κέντρο) με -5,4%, η Λ. Αθηνών (προς κέντρο) -5,2%, η Λ. Βασ. Σοφίας (προς Χίλτον) με -5,2%, η Αρδηττού με -4,5% και η Λ. Αλεξάνδρας (προς Λ. Κηφισίας) με -4,4%.
Ωστόσο, σε 3 κεντρικούς οδικούς άξονες σημειώνεται αύξηση. Πρόκειται για τη Λ. Βασ. Σοφίας (προς κέντρο), της οποίας το μποτιλιάρισμα αυξήθηκε κατά 2,5%, η Λ. Ποσειδώνος (προς Πειραιά) που αυξήθηκε κατά 2,2% και η Λ. Μεσογείων (προς κέντρο) με αύξηση 0,8%.
Κατά τις απογευματινές ώρες αιχμής (15:00 -19:00) σημειώθηκε επίσης μείωση στις περισσότερες οδικές αρτηρίες. Οι οδικοί άξονες με τη μεγαλύτερη μείωση είναι η Λ. Κηφισίας (προς κέντρο) με -9,1%, η Λ. Κηφισού (προς Πειραιά) με -9,0%, η Λ. Ποσειδώνος (προς Γλυφάδα) -8,3%, η Λ. Αλεξάνδρας (προς Πατησίων) -6,7%, η Λ. Ποσειδώνος (προς Πειραιά) με -5,2%, η Λ. Βουλιαγμένης (προς Βουλιαγμένη) με -4,6%, και η Λ. Αθηνών (προς κέντρο) με -4,0%.
Ωστόσο, σε 4 κεντρικούς οδικούς άξονες σημειώνεται αύξηση. Πρόκειται για τη Λ. Βασ. Σοφίας (προς κέντρο) της οποίας η κίνηση αυξήθηκε κατά τις απογευματινές ώρες αιχμής κατά 16,7%, η Λ. Μεσογείων (προς κέντρο) που αυξήθηκε κατά 7,1%, η Λ. Κηφισίας (προς Μαρούσι) κατά 6,3% και η Λ. Αλεξάνδρας (προς Λ. Κηφισίας) με αύξηση 2,8%.
Φέτος…
Τι δείχνουν όμως τα στοιχεία από την Περιφέρεια Αττικής για το διάστημα 12-16 Σεπτεμβρίου 2022, δηλαδή την 1η βδομάδα λειτουργίας των σχολείων, συγκριτικά με την προηγούμενη (5-9 Σεπτεμβρίου 2022); Οπως προκύπτει, καταγράφεται αύξηση κατά τις πρωινές ώρες αιχμής (07:00-10:00). Πιο συγκεκριμένα, οι οδικοί άξονες με τη μεγαλύτερη αύξηση είναι οι εξής: Λ. Μεσογείων (προς κέντρο) με 10,9%, Λ. Κηφισού (προς Πειραιά) με 7,4%, Λ. Αθηνών (προς Δαφνί) με 5,6%, Λ. Ποσειδώνος (προς Πειραιά) 3,6%, Λ. Ποσειδώνος (προς Γλυφάδα) με 3,6%, Λ. Βουλιαγμένης (προς κέντρο) με 3,6%, Λ. Μεσογείων (προς Χολαργό) με 3,1%.
Υπάρχουν ωστόσο και οδικοί άξονες στους οποίους η κίνηση μειώθηκε. Πρόκειται για τη Λ. Κηφισίας (προς Μαρούσι) με μείωση -11,6%, η Αρδηττού με -5,3%, η Λ. Κηφισίας (προς κέντρο)με -2,4%.
Όσον αφορά στις απογευματινές ώρες αιχμής (15:00-19:00), για το ίδιο διάστημα 12-16 Σεπτεμβρίου, σε σχέση με την εβδομάδα 5-9 Σεπτεμβρίου, καταγράφεται μείωση με τη μεγαλύτερη να σημειώνετε στις οδικές αρτηρίες με κατεύθυνση προς κέντρο. Ειδικότερα, στη Σταδίου (προς κέντρο) καταγράφεται μείωση -9,0%, στην Αρδηττού -8,7%, στη Λ. Αλεξάνδρας (προς Πατησίων) -6,1%, στη Λ. Ποσειδώνος (προς Πειραιά) -5,7%, στη Λ. Ποσειδώνος (προς Γλυφάδα) -5,6%, στη Λ. Μεσογείων (προς κέντρο) -4,2 %, στη Λ. Κηφισίας (προς κέντρο) -3,7%. Στον Κηφισό, κατά τις απογευματινές ώρες αιχμής, οι διελεύσεις δεν παρουσιάζουν μεταβολή σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής.
Αναγνωριστική εβδομάδα
Η πρώτη βδομάδα έναρξης των σχολείων για τους ειδικούς είναι αναγνωριστική, δεδομένου ότι οι περισσότεροι μαθητές δεν έχουν αρχίσει δυναμικά τις εξωσχολικές δραστηριότητες και για αυτό το λόγο δεν προκύπτει ραγδαία αύξηση του μποτιλιαρίσματος – αντίθετα μάλιστα υπάρχει μείωση. Ταυτόχρονα, ο Σεπτέμβριος παραμένει τουριστικός μήνας, γεγονός το οποίο διατηρεί σχετικά αυξημένες τις ροές και τις μετακινήσεις επισκεπτών από και προς το αεροδρόμιο αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, ωστόσο είναι σχετικά μειωμένες στους υπόλοιπους δρόμους.
Τι λένε οι ειδικοί…
Πώς πανδημία, υποδομές και… εξυπνάκηδες επηρεάζουν το μποτιλιάρισμα
Η αύξηση στις τιμές των καυσίμων, η πανδημία και οι υποδομές που πρέπει να βελτιωθούν αποτελούν τα «αγκάθια» που οδηγούν σε αυξημένη μποτιλιάρισμα στους δρόμους τόσο κατά τις ώρες αιχμής όσο και τις υπόλοιπες.
Με δεδομένο ότι η τιμή της βενζίνης έχει αυξηθεί κατά πολύ και με το ράλι στις τιμές της ενέργειας να βρίσκεται στα ύψη και ένα μεγάλο μέρος του κόστους να μετακυλίεται στους καταναλωτές, πολλοί είναι εκείνοι που περιορίζουν τα έξοδά τους – όπως την καθημερινή χρήση του αυτοκινήτου.
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Επιπλέον, παρ’ ότι πλέον ζούμε σχεδόν 3 χρόνια με τον κορονοϊό, αρκετοί είναι εκείνοι που συνεχίζουν να μη δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης -λόγω του φόβου της μετάδοσης- στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Οπως εξηγούν πηγές στον «Ε.Τ.», τα στοιχεία του ΟΑΣΑ δείχνουν το τελευταίο διάστημα αυξημένες επικυρώσεις εισιτηρίων, όμως από ό,τι φαίνεται δεν έχει αποκατασταθεί πλήρως η επιβατική κίνηση, με αποτέλεσμα κάποιοι να επιλέγουν το Ι.Χ. για τις μετακινήσεις τους. Τα σημερινά εγκαίνια στους 3 σταθμούς του Πειραιά εκτιμάται ότι θα αλλάξουν κατά πολύ το τοπίο, ανακουφίζοντας σημαντικά την κίνηση στην περιοχή.
Αυτή τη στιγμή, τα οχήματα που κυκλοφορούν στην Αττική υπολογίζεται ότι έχουν ξεπεράσει τα 2,5 εκατομμύρια. Αλλωστε στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και του ΣΕΕΑ αποτυπώνουν ραγδαία αύξηση των πωλήσεων των Ι.Χ. τα τελευταία δύο χρόνια τόσο στα καινούργια όσο και στα μεταχειρισμένα.
Υποδομές
Ετερο πρόβλημα του μποτιλιαρίσματος για τους συγκοινωνιολόγους, για το οποίο μάλιστα θα πρέπει να υπάρξει ειδική μελέτη και να γίνουν έργα υποδομών, είναι η Λ. Κηφισού. Πρόκειται για την κεντρικότερη οδική αρτηρία του Λεκανοπεδίου και καταγράφει κατά τις πρωινές ώρες αιχμής 16.000 διελεύσεις οχημάτων ανά ώρα.
Πέρα από το ότι χρειάζονται έργα υποδομών, θα εξυπηρετούσε σημαντικά να υπάρχουν σε κρίσιμα δίκτυα, όπως ο Κηφισός ή η Κηφισίας, οχήματα οδικής βοήθειας που να μπορούν να επεμβαίνουν άμεσα και να αποσύρουν ένα αυτοκίνητο που μπορεί να τράκαρε.
Λύσεις
Ενα ακόμη ζήτημα το οποίο παρατηρεί η επιστημονική κοινότητα έχει να κάνει με την παράνομη στάση ή στάθμευση τόσο σε μεγάλες όσο και σε δευτερεύουσες αρτηρίες. Σε πολλές των περιπτώσεων μάλιστα, τα Ι.Χ. που έχουν σταματήσει για να κάνουν κάποια γρήγορα ψώνια «κρατούν» μία ολόκληρη λωρίδα δρόμου.
Κάποια από τα άμεσα μέτρα που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν έτσι ώστε να βελτιωθεί λίγο η σημερινή εικόνα σύμφωνα με συγκοινωνιολόγους είναι να υπάρξουν αλλαγές στα προγράμματα σηματοδότησης. Δηλαδή, το πράσινο φανάρι να μένει για περισσότερα δευτερόλεπτα ώστε να «φεύγουν» πιο πολλά οχήματα.
Θα πρέπει, επίσης, να ληφθούν μέτρα για τα φορτηγά και να υπάρχει ένα συγκεκριμένο ωράριο που θα προμηθεύουν τις επιχειρήσεις. Αυτό το μέτρο ήδη το επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών, όπως είχε κάνει γνωστό υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, σε μια προσπάθεια να μειωθεί το μποτιλιάρισμα στους δρόμους.
Σε κάθε περίπτωση, για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, η Περιφέρεια Αττικής έχει προχωρήσει σε εκτεταμένες εργασίες βελτίωσης του οδοστρώματος και γενικότερα της οδικής ασφάλειας σε αρκετά τμήματα του οδικού δικτύου και πιο συγκεκριμένα στη λεωφόρο Ποσειδώνος, στον Κηφισό, στην Αμαλίας και στη λεωφόρο Αθηνών. Ταυτόχρονα έχει αντικαταστήσει τα παλαιά ενεργοβόρα φωτιστικά με νέα φωτιστικά led αλλάζοντας τα δεδομένα στη νυχτερινή οδήγηση.