Σε εργοτάξιο έχει μετατραπεί η Ελλάδα αφού ορυμαγδός έργων διενεργείται αυτή την περίοδο. Εκατοντάδες μικρά και μεγάλα δημόσια έργα σε όλη την επικράτεια, με στόχο τις σύγχρονες υποδομές και τις ασφαλείς μεταφορές.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα, οι διαδικασίες για την υλοποίηση των έργων αυτών θα τρέξουν με γρήγορους ρυθμούς, ώστε σε τέσσερα χρόνια να έχει δοθεί σημαντική ώθηση στο σύγχρονο προφίλ της Ελλάδας.
Αναφορικά με την εξέλιξη των δημοσίων έργων ανά την επικράτεια, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, εξέχουσα θέση έχει το μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει μέσα στο τελευταίο 4μηνο του 2024, ενώ πρόσφατα υπογράφηκε η σύμβαση λειτουργίας και συντήρησης.
Σε εξέλιξη
Στην Αθήνα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται τα έργα για τη γραμμή 4 του μετρό. Παράλληλα, σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την επέκταση της γραμμής 2 στο τμήμα Ανθούπολη – Ιλιον, ύψους 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με αρχαιολογίες, απρόβλεπτα κ.ά.).
Στην αρχική φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχουν δώσει το παρών τα εξής σχήματα: ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat, ΑΚΤΩΡ.
Η εν λόγω επέκταση, η ΜΠΕ της οποίας έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι 9/1, έχει σχεδιασθεί με σκοπό:
- Την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών των δυτικών προαστίων.
- Τη μελλοντική αύξηση της δικτύωσης των γραμμών με την πρόβλεψη ανταπόκρισης στον σταθμό «Ιλιον» με τη μελλοντική επέκταση της γραμμής 4 προς Πετρούπολη.
- Τη μελλοντική επέκταση προς Αχαρνές. Το τμήμα αυτό της γραμμής 2 μέχρι την περιοχή του Αγίου Νικολάου εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως (2040), ενώ ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500m από τους 3 νέους σταθμούς εκτιμάται σε περίπου 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας είναι περίπου 5.000.
Το έργο αφορά στην κατασκευή και λειτουργία της επέκτασης της γραμμής 2 μετά τον Σταθμό «Ανθούπολη» προς την περιοχή Ιλίου και Αγίου Νικολάου. Η επέκταση της γραμμής 2 προς το Ιλιον αρχίζει από τη σήραγγα του επίσταθμου του σταθμού «Ανθούπολη» και ολοκληρώνεται με το πέρας της σήραγγας του επίσταθμου του σταθμού «Αγιος Νικόλαος».
Η επέκταση της γραμμής 2 πέραν του σταθμού «Ανθούπολη» θα είναι συνολικού μήκους 4,18km και περιλαμβάνει τρεις νέους σταθμούς και τα αντίστοιχα φρέατα αερισμού αυτών: • Σταθμός «Παλατιανή» • Σταθμός «Ιλιον» • Σταθμός «Αγιος Νικόλαος».
Πληγείσες περιοχές
Το υπουργείο θέτει σε άμεση προτεραιότητα την αποκατάσταση των ζημιών στις υποδομές των πληγεισών περιοχών.
Ως προς τους πόρους, με την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, θα συμπεριληφθούν έργα υποδομών, ύψους 600 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών, πάνω από 185 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου.
Ηδη έχει προχωρήσει η έκδοση πρόσκλησης χρηματοδότησης για την υποβολή πρότασης στο υπουργείο με στόχο την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής καθόδου στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, προκειμένου ο ΟΣΕ να χρηματοδοτήσει άμεσα έργα ύψους 14 εκατ. ευρώ.
Ως προς τον χρόνο, με διάταξη ανατίθεται στο υπουργείο ο σχεδιασμός και η άμεση εκτέλεση επειγόντων έργων αποκατάστασης στις πληγείσες περιοχές που δεν ανήκουν σήμερα στην αρμοδιότητα του υπουργείου.
Ερχονται επιπλέον 100 λεωφορεία φυσικού αερίου
Ερχονται επιπλέον 100 λεωφορεία φυσικού αερίου εκτός από τα 250 που έρχονται για Αθήνα και Θεσσαλονίκη τον Απρίλιο.
Εν τω μεταξύ, σημαντικό τμήμα του Ε65 μέχρι την Καλαμπάκα παραδίδεται τους πρώτους μήνες του 2024, ενώ ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος προχωρά σε ποσοστό ολοκλήρωσης 25% του έργου μέχρι σήμερα.
Η οδική σύνδεση Ακτιο -Αμβρακία θα παραδοθεί, στο σύνολό της, εφέτος.
Επιπλέον, επαναδημοπρατήθηκαν ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακκαβιά, όπως και τμήμα του οδικού άξονα «Λαμία – Καρπενήσι».
Ο οδικός άξονας Μπράλος – Αμφισσα και η παράκαμψη της Χαλκίδας ξεκινούν να κατασκευάζονται μέσα στις επόμενες εβδομάδες, με πρόδρομες εργασίες να υλοποιούνται σε κάποια τεχνικά έργα.
Σε σημαντική θέση στην ατζέντα του υπουργείου Υποδομών βρίσκεται η κατασκευή μεγάλων αρδευτικών, εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων.
Σε εξέλιξη βρίσκονται μελέτες, ύψους 28,9 εκατ. ευρώ, για 11 μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα και υλοποιούνται άλλα 10, συνολικού ύψους 344 εκατ. ευρώ, στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου.
Τέσσερα έργα ύψους 197 εκατ. ευρώ είναι υπό ανάθεση, καθώς και 2 έργα ΣΔΙΤ, ύψους 497 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, 49 μεγάλα αρδευτικά έργα περιέρχονται στην ευθύνη υλοποίησης του υπουργείου Υποδομών από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προϋπολογισμού 642 εκατ. ευρώ, τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης.
Στο… μικροσκόπιο οι γέφυρες
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, ο έλεγχος και η συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής αποτελούν κυρίαρχη προτεραιότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, σε τροχιά υλοποίησης τέθηκε η ψηφιακή βάση δεδομένων του Εθνικού Μητρώου Γεφυρών της χώρας, ύστερα από σχετική Υπουργική Απόφαση που συνυπογράφει με τον υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο, με βάση την οποία εγκρίνεται ο Κανονισμός Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών, ενώ συγκροτείται και η Διοικητική Αρχή Γεφυρών.
Στόχος είναι να τεθούν στη διάθεση των αρμοδίων υπηρεσιών τα κατάλληλα εργαλεία ενός ολοκληρωμένου συστήματος για τη συντήρηση των γεφυρών της χώρας, μήκους άνω των έξι μέτρων.
Σιδηρόδρομος: Στις… ράγες η μεταρρύθμιση
Με ταχείς ρυθμούς υλοποιείται η μεταρρύθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, η οποία καθίσταται επιτακτική, ύστερα και από τις πρόσφατες καταστροφικές πλημμύρες, καθώς σημαντικά έργα υποδομής κρίνονται αναγκαία για την ανάκαμψη και ανάπτυξή του.
Μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκε η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση του δικτύου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, προέκυψε ωστόσο η ανάγκη επανεγκατάστασης σε πληγείσες από τον Daniel περιοχές.
Επιπλέον, το υπουργείο υπέγραψε συμβατική συμφωνία με τον ΟΣΕ, η οποία προβλέπει σημαντική αύξηση της ετήσιας χρηματοδότησης από τα 45 εκατ. ευρώ στα 75 εκατ. ευρώ,, προκειμένου ο Οργανισμός να υλοποιήσει τις απαιτούμενες παρεμβάσεις για την καλύτερη λειτουργία των τρένων, θέτοντας, ταυτόχρονα, ένα πλαίσιο εποπτείας, λογοδοσίας και μετρήσιμων αποτελεσμάτων από τον πλευρά του ΟΣΕ.
Στην ίδια κατεύθυνση, με διοικητική πράξη της Ευρωπαϊκής Ενωσης αποσύρεται η προσφυγή που είχε κατατεθεί τον Φεβρουάριο του 2023 κατά της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και διευκολύνεται η χρηματοδότηση του ΟΣΕ από το Ελληνικό Δημόσιο.
Επίσης, συγκροτήθηκε επιτροπή αποτελούμενη από τους εμπλεκόμενους φορείς (stakeholders) για την υποστήριξη του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού τομέα στην πατρίδα μας.
Εμφαση δίνεται στις διεθνείς σιδηροδρομικές διασυνδέσεις, καθώς με τις υφιστάμενες δυνατότητες δικτύων και λιμανιών, ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, διαμορφώνεται η προοπτική νέας λωρίδας αλληλεγγύης προς την Ουκρανία και η διασύνδεση με τις χώρες της Βαλκανικής, ενισχύοντας τη θέση της χώρας μας στον συγκοινωνιακό και μεταφορικό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.