Λίγο εμβολοφόρος, λίγο περιστροφικός, λίγο… διαφορικό, χωρίς στρόφαλο, σε μια πρωτότυπη διάταξη με «συμπαγείς» διαστάσεις
Περίεργοι κινητήρες έχουν υπάρξει πολλοί, είτε ως πειράματα, είστε ως προσπάθεια να ξεπεραστούν οι αδυναμίες του παραδοσιακού εμβολοφόρου με στρόφαλό αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων, εξακολουθεί να κινείται από αυτή την διάταξη.
Ο μόνος εναλλακτικός θερμικός κινητήρας που έχει διατεθεί εμπορικά και σε ευρεία κλίμακα, είναι ο περιστροφικός / wankel, που αποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα. Αν και σε γενικές γραμμές πάντα πρέπει να κρατάμε μικρό καλάθι στα «κεράσια» που υπόσχονται με την σέσουλα οι εφευρέτες νέων κινητήρων, ο MA-250 της Avadi που παρουσιάζουμε σήμερα, έχει ένα σημαντικό χαρακτηριστικό.
Σύμφωνα με τους δημιουργούς του, έχει θερμική απόδοση 42,12% . Αυτό σημαίνει ότι μετατρέπει σε κινητική ενέργεια το 42,12% του καυσίμου που καταναλώνει και αν αυτό δεν σας φαίνεται και πολύ υψηλή τιμή, να πούμε ότι ένα τυπικός κινητήρας αυτοκινήτου, επιτυγχάνει μόλις 20%. Φυσικά αυτό δεν παύει να είναι ένας ισχυρισμός της Avadi, το θέμα όμως είναι πως πρόκειται για κάτι μετρήσιμο που μπορεί να επαληθευτεί.
Η δομή του MA-250 δεν είναι ριζικά διαφορετική από αυτή ενός συμβατικού μοτέρ ωστόσο έχει μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ορισμένα σημεία. Πρώτα απ όλα υπάρχει ένα πιστόνι το οποίο παλινδρομεί μέσα σε έναν κύλινδρο και επίσης ο τετράχρονος κύκλος λειτουργίας του αποτελείται από τα γνωστά τέσσερα στάδια: εισαγωγή – συμπίεση – εκτόνωση – εξαγωγή. Αυτό που αλλάζει είναι ότι το πιστόνι φέρει δύο μπιέλες με έδραση 180 μοιρών σε κάτι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «προσωπικός» στρόφαλος του κυλίνδρου. Στις άκρες του στροφάλου αυτού είναι τοποθετημένα δύο γρανάζια τα οποία περιστρέφονται επάνω σε ένα κυκλικό οδηγό, θυμίζοντας τα «πινιόν» σε ένα διαφορικό.
Με την παλινδρόμηση του το πιστόνι, λόγω αυτής της ειδικής έδρασης, περιστρέφεται μέσα στον κύλινδρο και είναι αυτή του η περιστροφή που οδηγεί ουσιαστικά τον πρωτεύοντα άξονα του κινητήρα. Σε ότι αφορά στην βαλβίδες, αυτές είναι περιστροφικές, πρόκειται δηλαδή για έναν δίσκο με οπές, ο οποίος περιστρέφεται πάνω από τον θάλαμο καύσης ανοίγοντας ή σφραγίζοντας τις θυρίδες εισαγωγής και εξαγωγής.Ο MA-250 δεν έχει ακριβώς λιγότερα κινούμενα μέρη από έναν συμβατικό κινητήρα, αλλά ο τρόπος με τον οποίο αυτά λειτουργούν, μειώνει τις τριβές και κάνει την χρήση πρόσθετων αντικραδασμικών αξόνων περιττή. Στην παρούσα μορφή του, είναι μονοκύλινδρος, με χωρητικότητα 250 κ.εκ. και απόδοση 15,8 ίππων στις 3.700 σ.α.λ., ενώ ζυγίζει μόλις 10,7 κιλά.
Μπορούν εύκολα να υπάρξουν εκδόσεις με περισσότερους κυλίνδρους, με την έννοια του ότι δεν χρειάζεται στρόφαλος και κοινά συστήματα οδήγησης βαλβίδων αφού ο κάθε κύλινδρος λειτουργεί αυτόνομα, Πέραν αυτών, το σημαντικότερο είναι όπως έχει ήδη αναφερθεί, η θερμική του απόδοση. Αν όντως επαληθευτούν αυτά τα νούμερα, τότε αποτελεί μια πρώτης τάξεως μηχανική διάταξη για υβριδικά συστήματα.
Ο κινητήρας αυτός έχει παρουσιαστεί ως πρωτότυπο το 2022 και η Avadi συνεχίζει έκτοτε την εξέλιξη του, εστιάζοντας αυτή την περίοδο στην βελτίωση του περιστροφικού συστήματος βαλβίδων.
Όλες οι ειδήσεις
Το παράδοξο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με την ελληνική ναυσιπλοΐα
Το νέο Volvo EX30 από €26.570 ή από €249/μήνα με το Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ
Ήρθε το υβριδικό Peugeot 2008 με την προίκα τη σωστή – Οι τιμές