Για πρώτη φορά το αφεντικό της Tesla, Έλον Μασκ, λέει πως θα επενδύσει στη διαφήμιση με στόχο την αύξηση των πωλήσεων.
Για πρώτη φορά, ο Έλον Μασκ υποσχέθηκε να ξοδέψει χρήματα για τη διαφήμιση των αυτοκινήτων της Tesla. «Θα προσπαθήσουμε να φτιάξουμε μερικά (διαφημιστικά) και θα δούμε πώς θα πάει», είπε στο Ώστιν του Τέξας, στην ετήσια συνέλευση των μετόχων. Μετά την επανειλημμένη περικοπή των τιμοκαταλόγων τους τελευταίους πέντε μήνες, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει για τα τέσσερα μοντέλα της Tesla, ο Μασκ θα άφηνε άλλο ένα ταμπού κάνοντας την Tesla πιο παρόμοια με τους παραδοσιακούς κατασκευαστές, παλεύοντας πάντα με το ακριβό κόστος διαφήμισης και την αναταραχή των εκπτώσεων προκειμένου η εταιρεία να υπερασπιστεί το μερίδιο αγοράς της.
Το μήνυμα είναι σαφές: ο ανταγωνισμός στην πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει γίνει επικίνδυνος για τον πρώτο κατασκευαστή οχημάτων μηδενικών εκπομπών στον κόσμο, τον οποίο επιδιώκουν στενά οι Κινέζοι της BYD (1 εκατομμύριο έναντι 1,3 της αμερικανικής μάρκας το 2022).
Μέχρι στιγμής, ο Μασκ έχει ταχθεί κατά των κλασικών διαφημίσεων, επειδή είναι… μια διαφήμιση από μόνος του. Χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και συγκεκριμένα το Twitter, το οποίο αυτή τη στιγμή έχει σχεδόν 140 εκατομμύρια ακόλουθους, ο επιχειρηματίας της Silicon Valley έχει εξοικονομήσει πολλά χρήματα από τηλεοπτικές διαφημίσεις, έντυπα μέσα και διαφημιστικές πινακίδες (μόνο το 2021, οι αντίπαλοι επένδυσαν 4 δισεκατομμύρια στην τηλεόραση στις ΗΠΑ, άλλα 625 εκατομμύρια από αντιπροσώπους). Επίσης, έχει ξοδέψει λίγα για να συμμετάσχει σε εκθέσεις αυτοκινήτου, προτιμώντας να λανσάρει τα νέα προϊόντα με εκδηλώσεις μόνο με προσκλήσεις που προορίζονται για θαυμαστές, influencers και μετόχους της εταιρείας.
«Η Tesla δεν διαφημίζεται, προτιμάμε να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα χρήματα για να κάνουμε τα προϊόντα μας υπέροχο», διαβάζουμε σε tweet του Έλον Μασκ από το 2019. Την επόμενη χρονιά, απέρριψε την πρόταση ενός μετόχου να επενδύσει 50 $ σε διαφήμιση ανά αυτοκίνητο για να πουλήσει περισσότερα. Εξαίρεση δεν έγινε ούτε για το Super Bowl, τον τελικό του αμερικανικού πρωταθλήματος και το πιο δημοφιλές event της Αμερικής, όπου φέτος 30 δευτερόλεπτα τηλεοπτικών διαφημίσεων κόστισαν 7 εκατομμύρια δολάρια.
Τώρα που ο Έλον Μασκ σκοπεύει να ξοδέψει κάποια χρήματα για διαφημίσεις, ποιος ξέρει αν θα διορθώσει την πορεία στις πωλήσεις. Τα τελευταία χρόνια έκλεισε πολλά καταστήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, διατηρώντας παράλληλα μια ελάχιστη φυσική δομή μεταξύ των χώρων και των εργαστηρίων σέρβις. Λιγότερο κόστος, σταθερές τιμές και άμεσες εισπράξεις. «Αγόρασα ένα μοντέλο Y online όταν ο σύζυγός μου ήταν στη δουλειά», λέει με ενθουσιασμό μια γυναίκα που ζει κοντά στο Λος Άντζελες στην New York Times, επίσης ικανοποιημένη με την υπηρεσία βοήθειας της Tesla.
Αλλά η μείωση του κόστους του μάρκετινγκ στο Διαδίκτυο με το κλείσιμο φυσικών καταστημάτων ανοίγει άλλα κεφάλαια. Εάν η απόφαση του Μασκ αντιγράφηκε γρήγορα από νεοσύστατες εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων όπως η Rivian και η Lucid, τα παράπονα για βοήθεια πλημμύρισαν το διαδίκτυο. Τελικά, ακριβώς πριν από έναν χρόνο, οι πελάτες της Tesla μπορούσαν να υπολογίζουν σε 160 εκθεσιακούς χώρους και συνεργεία στις Ηνωμένες Πολιτείες, έναντι 3.000 για μια μάρκα όπως η Chevrolet.
Εν ολίγοις, ο κίνδυνος είναι η κακή δημοσιότητα. Στη συνέλευση των μετόχων, ο Έλον Μασκ είπε πως «χτίζουμε ένα νέο προϊόν» και «σχεδιάζουμε ένα νέο προϊόν», δύο μοντέλα που «μάλλον θα εγγυηθούν παραγωγή 5 εκατομμυρίων τεμαχίων το χρόνο». Τι, πώς και πότε παραμένουν ένα μυστήριο του, αλλά αυτό είναι ήδη ένα είδος διαφήμισης. Και είναι, επίσης, δωρεάν.