Η Airbus ανακοίνωσε ότι αναπτύσσει έναν κινητήρα κυψελών καυσίμου που κινείται με υδρογόνο και ότι σχεδιάζει να τον δοκιμάσει στο μεγαλύτερο εμπορικό αεροπλάνο που θα πετάξει ποτέ στους ουρανούς.
Ο γαλλικός αεροπορικός γίγαντας αποκάλυψε στη σύνοδο κορυφής Airbus Summit 2022 στις 30 Νοεμβρίου ότι θα τοποθετήσει τον κινητήρα μεταξύ των φτερών και της ουράς ενός τροποποιημένου superjumbo A380. Οι δοκιμαστικές πτήσεις εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθούν το 2026, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Airbus ZEROe για την κυκλοφορία ενός αεροσκάφους με μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2035.
«Όσον αφορά την αεροδυναμική, το A380 είναι ένα πολύ σταθερό αεροσκάφος. Έτσι, η κάψουλα που συνδέεται στην πίσω άτρακτο δεν δημιουργεί ιδιαίτερο πρόβλημα», δήλωσε ο Mathias Andriamisaina, επικεφαλής των δοκιμών ZEROe της Airbus.
Η εταιρεία είχε αποκαλύψει στο παρελθόν τα σχέδιά της για ένα αεροσκάφος που χρησιμοποιεί υγρό υδρογόνο και κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά ο αντιπρόεδρος του τμήματος Zero-Emission Aircraft, Glenn Llewellyn, πρότεινε ότι οι κυψέλες καυσίμου από μόνες τους θα μπορούσαν να είναι επαρκείς για την τροφοδοσία μικρότερων εμπορικών αεροσκαφών. Ο κινητήρας χρησιμοποιεί κυψέλες καυσίμου για τη μετατροπή του υδρογόνου σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία στη συνέχεια τροφοδοτεί έναν έλικα.
«Αν επιτευχθούν οι τεχνολογικοί στόχοι, οι κινητήρες κυψελών καυσίμου θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν ένα αεροσκάφος 100 επιβατών με εμβέλεια περίπου 1.000 ναυτικών μιλίων», δήλωσε.
Η αεροπορική βιομηχανία παράγει το 2,8% των παγκόσμιων εκπομπών CO2, αλλά αντιμετωπίζει δυσκολότερες προκλήσεις από άλλους τομείς όσον αφορά την απαλλαγή της από τον άνθρακα και η πρόοδος είναι αργή.
Αν και αναπτύσσονται από τα μέσα του 20ου αιώνα, τα αεροσκάφη που κινούνται με υδρογόνο αντιμετωπίζουν σημαντικά εμπόδια. Για παράδειγμα, το υδρογόνο έχει χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα σε σύγκριση με την κηροζίνη, η οποία είναι ευρέως διαθέσιμη και φθηνότερη. Η υποδομή που απαιτείται για την παραγωγή και τη διανομή του υδρογόνου αποτελεί επίσης μια πρόκληση.
Ο τρόπος χρήσης του υδρογόνου δημιουργεί επίσης διαφορετικό αποτύπωμα. Η καύση του υγρού υδρογόνου στην ύπαιθρο απελευθερώνει μια μικρή ποσότητα οξειδίου του αζώτου. Η χρήση πράσινου υδρογόνου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε κυψέλη καυσίμου, ωστόσο, εκπέμπει μόνο νερό και θερμό αέρα.
Το πράσινο υδρογόνο προέρχεται συνήθως από την ηλεκτρόλυση του νερού – με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για το διαχωρισμό του νερού σε υδρογόνο και οξυγόνο – και με τη χρήση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας. Το γκρίζο υδρογόνο χρησιμοποιεί μη ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, ενώ το μπλε υδρογόνο είναι παρόμοιο με το γκρίζο, αλλά δεσμεύει το μεγαλύτερο μέρος του άνθρακα που εκπέμπεται κατά την παραγωγή. Το πράσινο υδρογόνο θεωρείται η πιο καθαρή επιλογή.
Η τεχνολογία αυτή αποτελεί αναμφισβήτητα ένα θετικό βήμα για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας των αεροπορικών ταξιδιών με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.