Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η General Motors, η Ford Motor και η Volvo Cars εμβάθυναν τους δεσμούς τους με βασικούς τεχνολογικούς εταίρους αυτή την εβδομάδα προκειμένου να δεσμευτούν ότι θα συνεχίσουν τη μάχη ενάντια στον κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla αλλά και την Apple η οποία ανεβάζει στροφές για να εισέλθει κι αυτή στην αγορά της ηλεκτροκίνησης.
Τρεις εταιρείες παραγωγής μικροτσίπ – η Mobileye της Intel, η Qualcomm και η Nvidia – αναδείχθηκαν μέσα από μια σειρά ανακοινώσεων στο πλαίσιο της Consumer Electronics Show – CES που ολοκληρώνεται την Παρασκευή στο Λας Βέγκας, ως οι ηγέτες στο της αυτόνομης οδήγησης για την επόμενη δεκαετία.
Οι συμφωνίες περιλαμβάνουν ενοποίηση δεκάδων παλαιότερων, πιο αργών τσιπ σε πιο ισχυρούς κεντρικούς υπολογιστές. Αλλά για να βγουν νικήτριες στον σε αυτή τον δύσκολο ανταγωνισμό, οι εταιρείες ημιαγωγών έπρεπε να συναινέσουν στο να αφήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ελέγχουν βασικά μέρη της τεχνολογίας.
Το Reuters είχε αναφέρει στο παρελθόν ότι η Apple σχεδιάζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το Bloomberg επίσης έχει αναφέρει από πέρυσι ότι ο κατασκευαστής του iPhone στοχεύει στο να αναπτύξει δυνατότητες για πλήρη αυτόνομη οδήγηση από το 2025 κιόλας.
Για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που αντιμετωπίζουν την Apple και την Tesla, το διακύβευμα είναι υψηλό. Εκτός από την είσοδο στην ηλεκτροκίνηση για τα μοντέλα τους, οι αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν ουσιαστικά υπολογιστές με αυξανόμενες δυνατότητες αυτό-οδήγησης.
Αυτό σημαίνει μια μεγάλη ευκαιρία για τις αυτοκινητοβιομηχανίες να κερδίσουν χρήματα από λογισμικό και σέρβις σε αυτοκίνητα πολύ καιρό μετά την κυκλοφορία των οχημάτων από την παρτίδα ενός αντιπροσώπου, αλλά μόνο εφόσον μπορέσουν να διατηρήσουν τις σχέσεις και τα δεδομένα με τους πελάτες για τον εαυτό τους, όπως ακριβώς κάνουν η Tesla και η Apple.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες «που δεν ήταν οι πρωτοπόροι, συνειδητοποιούν επιτέλους ότι θα φάνε τη… σκόνη εάν δεν αλλάξουν την προσέγγισή τους», δήλωσε ο Ντάνι Σαπίρο, αντιπρόεδρος, αυτοκινητοβιομηχανία της Nvidia, κατασκευαστής ημιαγωγών υψηλής ισχύος.
Η Nvidia ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα συμφωνίες για την προμήθεια ηλεκτρονικών εγκεφάλων για μελλοντικά μοντέλα από πολλές κινεζικές νεοσύστατες εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων και συνεργάζεται με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Mercedes, η Hyundai, η Volvo και η Audi.
Ο έλεγχος της τεχνολογίας και των δεδομένων είναι τομείς έντασης μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών και εταιρειών τεχνολογίας, είπε ο Σαπίρο. «Έλεγχος και εξατομίκευση (customization), καθώς και σε ποιον ανήκουν τα δεδομένα»…
Η απάντηση είναι περίπλοκη λόγω του εκπληκτικού όγκου της τεχνολογίας που απαιτείται για να μπορέσουν τα αυτοκίνητα να κινούνται αυτόνομα, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Αυτά περιλαμβάνουν αλγόριθμους υπολογιστικής όρασης που βοηθούν τις κάμερες να αναγνωρίζουν τους πεζούς, εκτεταμένους χάρτες υψηλής ευκρίνειας των δρόμων του κόσμου και λογισμικό «πολιτικής οδήγησης» για τη λήψη αποφάσεων σε χιλιοστά του δευτερολέπτου σχετικά με το πώς πρέπει να συμπεριφέρεται το αυτοκίνητο όταν έρχεται αντιμέτωπο με το απροσδόκητο.
Qualcomm και GM
Για τους κατασκευαστές μικροτσίπ, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουν έτοιμη κάθε πτυχή της τεχνολογίας, αλλά να είναι πρόθυμοι να αφήσουν τους πελάτες να επιλέξουν.
Η Qualcomm, για παράδειγμα, δαπάνησε 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι για να αγοράσει την Veoneer προκειμένου να ολοκληρώσει όλα τα κομμάτια λογισμικού που χρειάζεται για να είναι έτοιμα τα μικροτσίπ της αυτόνομης οδήγησης οχημάτων. Όμως, αφού κέρδισε το πρώτο της σημαντικό συμβόλαιο για μικροτσίπ αυτόνομης οδήγησης με την GM αυτή την εβδομάδα, αυτά τα στοιχεία λογισμικού δεν θα συμπεριληφθούν επειδή η GM έχει το δικό της λογισμικό.
«Το λογισμικό μας έχει αναπτυχθεί εσωτερικά. Επομένως, δεν παίρνουμε ξεχωριστά τα κομμάτια τους», δήλωσε ο Τζέισον Ντίτμαν, επικεφαλής μηχανικός για το επερχόμενο “Ultra Cruise” της GM που θα κινείται χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Αλλά για άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Qualcomm πρέπει να έχει έτοιμα όλα τα κομμάτια ενός συστήματος αυτόνομης οδήγησης, δήλωσε ο Νακούλ Ντουγκάλ, ανώτερος αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής αυτοκινήτων της εταιρείας.
«Διαφορετικές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε διαφορετικά σημεία ετοιμότητας», είπε. «Αυτό που είναι κρίσιμο για την αυτοκινητοβιομηχανία είναι ότι πρέπει να είναι σε θέση να οικοδομήσει μια σχέση με τον πελάτη που προσπαθούν να κερδίσουν».
Mobileye και Ford
Μια παρόμοια δυναμική αναπτύσσεται και στη σχέση της Mobileye με τη Ford, η οποία ενισχύθηκε αυτή την εβδομάδα. Η Mobileye παρέδωσε την κάμερα, το μικροτσίπ και το λογισμικό αυτόνομης οδήγησης ως προϊόν all-in-one. Τώρα η Mobileye θα αρχίσει να διαχωρίζει ορισμένες από τις λειτουργίες του συστήματός της και θα επιτρέψει στη Ford να δημιουργήσει τη δική της τεχνολογία στη βάση όμως των δικών της συστημάτων.
«Παρέχουμε όλες τις εξόδους στη Ford και θα τρέξουν τους δικούς τους αλγόριθμους πάνω από τις εξόδους μας», δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος της Mobileye, Αμον Σασούα.
Οι εταιρείες ημιαγωγών δεν έχουν άλλη επιλογή από το να είναι πιο ευέλικτες καθώς αντιμετωπίζουν σημαντικούς δικούς τους ανταγωνιστές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βασίστηκαν σε τρεις κύριους προμηθευτές για τους απλούστερους ημιαγωγούς που έλεγχαν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης – Infineon, Renesas και NXP, δήλωσε ο Φιλ Αμσρουντ, ανώτερος αναλυτής της IHS Markit.
Ωστόσο, η αγορά εταιρειών ημιαγωγών που παρέχουν υπολογιστές υψηλής ισχύος σε κατασκευαστές οχημάτων είναι σχετικά πλήρης, συμπεριλαμβανομένων των κινεζικών εταιρειών όπως η Huawei Technologies και η εταιρεία υπολογιστών Ambarella που κινούνται στον τομέα των αυτοκινήτων.
«Βρισκόμαστε σε ένα σημείο όπου μπορούμε να έχουμε πάρα πολλούς προμηθευτές», είπε ο Αμσρουντ. «Αν κοιτάξετε την αυτοκινητοβιομηχανία παραδοσιακά, δεν υπήρχε ποτέ κάτι περισσότερο από μια χούφτα εταιρειών».