Emilio Deleidi
Στις σχέσεις της Κίνας με την Tesla υπάρχει ένταση. Το Πεκίνο, φοβούμενο υποκλοπή εικόνων και δεδομένων, απαγορεύει σε κρατικούς υπαλλήλους και στρατιωτικούς να μεταβαίνουν στην εργασία τους με αυτοκίνητα του Elon Musk. Αυτός με τη σειρά του, ισχυρίζεται ότι τα εν λόγω συστήματα είναι ανενεργά στο εξωτερικό.
Μπορεί όλα αυτά ν’ ακούγονται σαν σενάρια από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου. Μόνο που τώρα, τον ρόλο των Ρώσων παίζουν οι Κινέζοι και τον ρόλο των Αμερικανών έχει αναλάβει μια ιδιωτική εταιρεία, η Tesla. Η πρώτη κίνηση στη σκακιέρα έγινε από το Πεκίνο. Απαγόρευσε την είσοδο των αυτοκινήτων που κατασκευάζει ο Elon Musk σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Απαγόρευση που ισχύει τόσο για το στρατιωτικό όσο και για το πολιτικό προσωπικό που διαμένει σε αυτές τις εγκαταστάσεις. Αφορμή γι’ αυτή την απαγόρευση υπήρξε η υποψία ότι οι κάμερες που τοποθετούνται στα αυτοκίνητα μπορούν να συλλέξουν πληροφορίες, που όμως πρέπει να παραμείνουν εμπιστευτικές.
Αναφερόμαστε στη λειτουργία «Sentry mode», η οποία μέσω των καμερών του αυτοκινήτου καταγράφει τον περιβάλλοντα χώρο για λόγους ασφαλείας. Εν συνεχεία, η απαγόρευση αυτή επεκτάθηκε για όλους τους κρατικούς αξιωματούχους και τους υπαλλήλους των κρατικά ελεγχόμενων εταιρειών. Κανείς από τους προαναφερθέντες δεν επιτρέπεται να μεταβεί με Tesla στην εργασία του. Υπάρχει και ο επιπλέον φόβος ότι ο οδηγός του αυτοκινήτου, άθελά του θα αποκαλύψει πληροφορίες σχετικές με την εθνική ασφάλεια, για παράδειγμα μέσω του συστήματος πλοήγησης (τα δεδομένα του οποίου συλλέγει η αμερικάνικη εταιρεία). Αυτό είναι το τελευταίο κεφάλαιο στον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας που κηρύχθηκε επίσημα από τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Donald Trump.
Πιο συγκεκριμένα, όταν υπέγραψε την εκτελεστική εντολή για απαγόρευση πωλήσεων τηλεπικοινωνιακού υλικού της κινεζικής εταιρείας Huawei στις ΗΠΑ. Η απόφαση αυτή ελήφθη υπό το φόβο βιομηχανικής κατασκοπείας των Κινέζων (μέσω των δεδομένων που συλλέγει η Huawei), πράγμα που οδήγησε στην κατάρρευση του κύκλου εργασιών της εταιρείας σε παγκόσμιο επίπεδο. Η αλήθεια είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη των διαφόρων συστημάτων των αυτοκινήτων, αλλά και των κινητών τηλεφώνων, πράγματι συλλέγει τεράστιο αριθμό δεδομένων, τα οποία αποστέλλει στη μητρική εταιρεία. Άρα η ανησυχία και των δύο πλευρών είναι βάσιμη. Ωστόσο, η αγορά της Κίνας είναι στρατηγικής σημασίας και για την Tesla. Η αμερικανική εταιρεία κατασκευάζει (από το 2019), σε εργοστάσιο της Σαγκάης, τα Model 3 και Model Y, ενώ οι πωλήσεις της στην αγορά της Κίνας ανέρχονται στο ένα πέμπτο του κύκλου εργασιών της.
ΧΑΚΕΡ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ
Όπως ήταν αναμενόμενο, ο Musk διέψευσε τους ισχυρισμούς των Κινέζων. «Εάν η Tesla χρησιμοποιούσε τα αυτοκίνητά της για να κατασκοπεύει το τι συμβαίνει στους δρόμους της Κίνας ή οποιασδήποτε άλλης χώρας στον κόσμο, πολύ απλά θα είχε κλείσει», είπε ο λαλίστατος Musk. Λίγο αργότερα, μέσω του κινεζικού κοινωνικού δικτύου Weibo, η Tesla ανακοίνωσε ότι οι εσωτερικές κάμερες των αυτοκινήτων της είναι απενεργοποιημένες εκτός Βορείου Αμερικής. Αλλά και ότι οι ιδιοκτήτες αποφασίζουν ελεύθερα εάν θα τις θέσουν σε λειτουργία ή όχι. Εκτός από το «Sentry mode», οι κάμερες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την καταγραφή των εικόνων (στιγμών) που προηγούνται ενός ατυχήματος.
Είναι αυτές οι δηλώσεις αρκετές για να καθησυχάσουν το Πεκίνο; Δύσκολο να απαντήσει κανείς σε αυτό το ερώτημα. Άλλωστε, την Άνοιξη, μια ομάδα χάκερ παραβίασε τα συστήματα ασφαλείας μιας εταιρείας από την Καλιφόρνια και απέσπασε τα δεδομένα από τα καταγραφικά χιλιάδων δημοσίων ιδρυμάτων και εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων εργοστασίων της Tesla. Η κίνηση αυτή απέδειξε τη διαπερατότητα ολόκληρου του συστήματος.