Έχοντας λάβει άδεια για την κίνηση των αυτοκινήτων της δίχως οδηγό στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο, η εταιρεία Cruise συνεχίζει για την ολοκλήρωση του στόχου που έθεσε το 2013. Την αυτόνομη οδήγηση
Αυτοχαρακτηρίζεται ως «η μόνη εταιρεία αυτόνομης οδήγησης ικανή να παράγει αυτόνομα οχήματα σε παγκόσμια κλίμακα». Ίσως να υπερβάλλει κάπως, ωστόσο η εταιρεία Cruise συνεργάζεται με τη GM και τη Honda, δίνοντας βάση στον ισχυρισμό της. Με τη General Motors δεν πρόκειται για απλή συνεργασία. Ο αμερικάνικος κολοσσός απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών της startup το 2016, τρία μόλις χρόνια μετά την ίδρυσή της.
ΜΟΙΡΑΙΑ ΕΛΞΗ
Όταν ίδρυσε την Cruise, τον Οκτώβριο του 2013, ο Kyle Vogt ήταν ένας γκουρού της ρομποτικής. Όταν ήταν 14, κατασκεύασε ένα πρωτότυπο αυτόνομο όχημα. Ως φοιτητής του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών στο Massachusetts Institute of Technology, το γνωστό ΜΙΤ στο χωριό μου, είχε το θράσος να παρατήσει τις σπουδές του προκειμένου ν’ αφοσιωθεί στην εξέλιξη μιας πλατφόρμας live streaming. Η πλατφόρμα με την ονομασία Twitch εξαγοράστηκε από την Amazon έναντι ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων. Υπεύθυνος στρατηγικής είναι ο Dan Kan, ένας ακόμα νέος εμποτισμένος με επιχειρηματικό πνεύμα και αγάπη για την τεχνολογία. Μεταξύ των δύο δημιουργήθηκε μια σπίθα, η οποία έδωσε ζωή στην Cruise. Αρχικά, επινόησαν έναν αυτόματο πιλότο για χρήση μόνο στους αυτοκινητόδρομους, που μπορεί να τοποθετηθεί σε πληθώρα αυτοκινήτων. Κατόπιν, επικεντρώθηκαν στο έργο της αυτόνομης οδήγησης, με αυτοκίνητο δοκιμών ένα Nissan Leaf. Ωστόσο, δεν ήταν οι Ιάπωνες αυτοί που αποφάσισαν να επενδύσουν στη μικρή αυτή εταιρεία, αλλά η General Motors. Η επένδυση είναι αυτό που ονομάζουμε «γενναία». Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περί τα 500-999 εκατομμύρια ήταν η αρχική επένδυση του Ντιτρόιτ στην εταιρεία των Vogt και Kan, με ένα δισεκατομμύριο να είναι η επιπλέον ετήσια επένδυση. Την επένδυση αυτή ενέκρινε, μεταξύ άλλων, ο Dan Ammann, ο διευθύνων σύμβουλος της General Motors εκείνη την περίοδο. Ο οποίος από τον Ιανουάριο του 2019 είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Cruise. Από περίπου 40 εργαζομένους το 2016, σήμερα η Cruise απασχολεί περί τους 2.000 υπαλλήλους, συμπεριλαμβανομένων των 60 υπαλλήλων της Voyage, την οποία εξαγόρασε η Cruise. Η Voyage είναι μια ακόμα startup με ειδίκευση στην αυτόνομη οδήγηση και πιο συγκεκριμένα την αυτόνομη οδήγηση στις κοινότητες των συνταξιούχων.
ΑΝΤΙΟ ΟΔΗΓΕ
«Ορισμένες φορές, ο καλύτερος τρόπος για να μετασχηματίσεις μια βιομηχανία είναι η δημιουργία μιας νέας» είναι ένας από τους ισχυρισμούς της Cruise. Προκειμένου να το επιτύχει αυτό, η εταιρεία έχει εξασφαλίσει επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων. Εκτός από τη GM, με τα κεφάλαιά τους συμβάλλουν αρκετά Αμοιβαία Κεφάλαια, η Microsoft, η Honda, αλλά και η αλυσίδα καταστημάτων Walmart. Τον Μάρτιο του 2016, η Cruise έλαβε την άδεια για δοκιμές της τεχνολογίας της από την πολιτεία της Καλιφόρνια. Η άδεια ήταν για δοκιμές σε δημόσιους δρόμους μεν, αλλά πάντα με κάποιον δοκιμαστή στη θέση του οδηγού. Τώρα (2021), έφτασε η στιγμή που τα αυτόνομα Chevrolet Bolt της Cruise θα μπορέσουν να διασχίσουν τη διάσημη γέφυρα Golden Gate, δίχως να κάθεται κάποιος στη θέση του οδηγού. Την περασμένη χρονιά, η Cruise παρουσίασε το Origin. Ένα μικρό λεωφορείο αποκλειστικά για τέσσερις επιβάτες, χωρίς οδηγό, χωρίς τιμόνι και χωρίς πεντάλ. Για την παραγωγή του, από το 2022, θα πρέπει να λάβει επιπλέον εγκρίσεις από τους αρμόδιους φορείς. Εν τω μεταξύ, τα Bolt εξοικειώνονται με τους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο. Κρίνοντας από τη δημόσια συγνώμη που ζήτησε η Cruise μέσω της ιστοσελίδας της (από τους οδηγούς που ενδεχομένως θα καθυστερήσουν και κατά συνέπεια θα εκνευριστούν), μάλλον έχουν πολλά ακόμα να μάθουν τα αυτόνομα κινούμενα Bolt.
Μ.Ρ.