Σε ύφεση είναι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές οι μεγάλες πυρκαγιές που ταλαιπώρησαν την Ελλάδα τις τελευταίες μέρες. Αττική, Εύβοια και Ηλεία βγαίνουν «πληγωμένες» από τις φωτιές με χιλιάδες στρέμματα να έχουν καταστραφεί ενώ εκατοντάδες σπίτια έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές ή έχουν καεί ολοσχερώς.
Οι τιτάνιες προσπάθειες των πυροσβεστικών δυνάμεων κατάφεραν να θέσουν υπό έλεγχο τις καταστροφικές πυρκαγιές με την βοήθεια των εναέριων μέσων.
Σε αυτά τα τελευταία θα σταθούμε και εμείς και θα σας παρουσιάσουμε τα 8 διαφορετικά εναέρια μέσα πυρόσβεσης που χρησιμοποιήθηκαν στην Ελλάδα ( για πρώτη φορά όλα μαζί).
Από κλασικά πετζετέλ μέχρι και το θηριώδες Beriev Be-200 και από τα Ericson ως τα Super Puma.
Παρά τις αντιξοότητες: Υψηλές θερμοκρασίες (δυσκολεύουν τις πτήσεις), κατοικημένες περιοχές (δυσκολία ρίψης νερού), μικροκλίμα φωτιάς (θερμές εναέριες μάζες, που κάνουν επικίνδυνη μία πτήση πάνω τους) οι πιλότοι της πυροσβεστικής και της πολεμικής αεροπορίας τα εδωσαν όλα, πολλές φορές με ιδιαίτερο κίνδυνο….
Τα Canadair -CL-415/215: Οι ταλαιπωρημένοι «άγγελοι» της Πυροσβεστικής
Σύμφωνα με στοιχεία του αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος τα 12 Canadair CL-215, έχουν συμπληρώσει 40 χρόνια επιχειρήσεων (η πολεμική αεροπορία παρέλαβε το πρώτο Canadair CL-215 τον Δεκέμβριο του 1975), με τα περισσότερα να παρουσιάζουν πολλά προβλήματα και βλάβες είτε κατά την διάρκεια των απογειώσεων, είτε κατά την διάρκεια των πτήσεων, βάζοντας σε κίνδυνο την ζωή των χειριστών τους, ενώ η επισκευή τους είναι δαπανηρή, καθώς τα ανταλλακτικά κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ.
Το CL-215 είναι δικινητήριο (4200 ίππων) αμφίβιο αεροσκάφος, σχεδιασμένο να επιχειρεί σε χαμηλές ταχύτητες με μεγάλο φορτίο στις δύσκολες συνθήκες που δημιουργούνται από τις δασικές πυρκαγιές. Έχει μεταφορική ικανότητα 5.455 λίτρων νερού ή 6,123 λίτρων επιβραδυντικού υγρού. Επίσης μπορεί να αποπροσγειώνεται σε μικρούς, μη ασφαλτοστρωμένους διαδρόμους.
Από τα πιο «καινούργια» Canadair CL-415, ηλικίας 15 ετών (τα παραλάβαμε το 1999 και μέχρι και σήμερα είναι πιστοί σύμμαχοι στην μάχη της πυρόσβεσης στην επίγειες δυνάμεις της πυροσβεστικής), με δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού.
Ελικόπτερο Chinook του Στρατού Ξηράς
Το Boeing CH-47 Chinook είναι ένα Αμερικάνικης κατασκευής δικινητήριο ελικόπτερο, που χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο σε μεταφορές προσώπων , αντικειμένων ή και οχημάτων του στρατού. Το ελικόπτερο πήρε το όνομά του από την αμερικανική φυλή των Ινδιάνων, Σινούκ.
Για πυροσβεστική χρήση στο ελικόπτερο προσαρμόζεται κάδος μεταφοράς υγρών (νερού ή επιβραδυντικού υγρού) έως 7,6 τόνων.
Συνολικό Μήκος/Ύψος | 30,18/5,78 μ |
Διάμετρος στροφείων | 18,29 μ |
Βάρος (κενό) | 10,614 τόνοι |
Βάρος (μέγιστο) | 24,494 τόνοι |
Χωρητικότητα θαλάμου | 41,74 τ.μ. |
Ταχύτητα | 315 km/h |
Αυτονομία | 5 ώρες και 30 λεπτά |
Πλήρωμα | 4 |
Κινητήρας | 2 Textron Lycoming T55-L-712 των 3.750 hp |
Ελικόπτερο Mil Mi-26
Γνωστό από την εταιρία που το εμπορεύεται το (Scorpion) Mil Mi-26 είναι ίσως το μεγαλύτερο ελικόπτερο μεταφοράς φορτίου, που έχει πετάξει μέχρι σήμερα. Τα ελικόπτερα αυτά σχεδιάστηκαν για στρατιωτική και πολιτική χρήση και προορίστηκαν για να είναι σε θέση να σηκώνουν περισσότερο βάρος από οποιοδήποτε άλλο ελικόπτερo.
Η Πυροσβεστική έκδοση του, έχει εσωτερικές δεξαμενές και μπορεί να ρίξει μέχρι 15.000 λίτρα επιβραδυντικού υγρού ή 17.260 λίτρων νερού, με εξωτερικό Κάδο VSU-15, ή από δύο δοχεία. Μπορούν επίσης να συμπληρώνουν τις εσωτερικές δεξαμενές, μόνο από το έδαφος, χρησιμοποιώντας αντλίες με 3000 λίτρα/λεπτό αναρρόφηση, ενώ τον εξωτερικό κάδο τον γεμίζουν και από την θάλασσα ή λίμνες.
Έχει πλήρωμα έξη ατόμων, δύο κινητήρες ισχύος 11.240 HP ο καθένας , μήκος 40 και ύψος 8 μέτρων. Η μέγιστη ταχύτητά του φτάνει στα 295 χιλιόμετρα την ώρα , το μέγιστο ύψος πτήσης στα 4.600 μέτρα.
Αριθμός πληρώματος: | 6 (2 πιλότοι, 1 πλοηγός, 1 ιπτάμενος μηχανικός, 1 ειδικός φορτίου, 1 ειδικός τηλεπικοινωνιών) |
Χωρητικότητα: | 80 Επιβάτες |
Μήκος: | 40,025 μέτρα |
Διάμετρος Κύριου Στροφείου: | 32,00 μέτρα |
Ύψος: | 8,145 μέτρα |
Κενό Βάρος: | 28.200 κιλά |
Μέγιστο φορτίο: | 56.000 κιλά |
Κινητήρες: | 2× Lotarev D-136 turboshafts |
Ισχύς Κινητήρα: | 8.380 kW (11,240 shp) έκαστος |
Ταχύτητα: | 295 km/h |
Υψόμετρο Πτήσης: | 4.600 μέτρα |
Εμβέλεια Πτήσης: | 1.952 km |
Sikorsky Scycrane Ericson
Η γνωστή πορτοκαλί… ακριδα, πετά εδώ και 22 χρόνια στον Ελληνικό Ουρανό σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Πρόκειται για ένα αμερικανικό ελικόπτερο βαρέων ανελκυστήρων με δύο κινητήρες. Πρόκειται η πολιτική έκδοση του CH-54 Tarhe του αμερικανικού στρατού.
Οι χαρακτηριστικοί διπλοί σωλήνες πλήρωσης της δεξαμενής του ελικοπτέρου, επιτρέπουν την δυνατότητα υδροληψίας πρακτικά από οπουδήποτε, ακόμη και από δεξαμενή νερού ή… πισίνα. Και 2.650 γαλόνια μπορούν να κάνουν την διαφορά, ειδικά αν δεν χάνεται πολύτιμος χρόνος μεταξύ υδροληψιών.
Για την ακρίβεια, το Aircrane είναι το στρατιωτικό Skycrane, με… πολιτικά καθώς μετά την απόσυρση του τύπου από την αμερικανική Αεροπορία Στρατού, η εταιρία Erickson Air-Crane πήρε το 1992 από τη κατασκευάστρια Sikorsky τα δικαιώματα για την τροποποίηση/ανακατασκευή ενός αριθμού εξ αυτών χαρίζοντάς τους μια νέα καριέρα.
Οι περισσότερες από 1.350 τροποποιήσεις που έκανε η Erickson κατέληξαν στο S-64F, ένα «τέρας» μήκους 21,3 μέτρων, σχεδόν 5,5 μ ψηλό και βάρους 8,7 τόννων, ικανό να μεταφέρει φορτίο βάρους 11 τόννων σε ύψος 9.000 ποδών 200 ναυτ. μίλια μακριά. Με βασικό ατού την εντυπωσιακή ισχύ (4.500 hp έκαστος) των δύο turboshaft P&W JFTD12A κινητήρων που περιστρέφουν ένα εξάφυλλο κύριο στροφείο διαμέτρου 21,9 μέτρων (!) το Aircrane έχει γίνει ο ιπτάμενος «ελβετικός σουγιάς» της αεροπυρόσβεσης.
Σε περίπτωση που η υδροληψία γίνεται από λίμνη ή θάλασσα, ο πιλότος φέρνει το Aircrane χαμηλά πάνω από την επιφάνεια και πετώντας σταθερά σε ύψος 20-30 ποδών με ταχύτητα 30 κόμβων, τα ειδικά σχεδιασμένα ακροφύσια των σωλήνων πλήρωσης βυθίζονται ελαφρώς κάτω από την επιφάνεια. Με την πρόσθια κίνηση του ελικοπτέρου, το νερό εισέρχεται μέσω των στομίων εκάστου σωλήνα στην δεξαμενή ενώ η πλήρωση δεν κρατά πάνω από 30 δευτερόλεπτα!
Έτσι, ένα Aircrane μπορεί να ρίξει περίπου σε μια ώρα 30.000 γαλόνια νερού, ακριβώς εκεί που πρέπει, είτε με τον παραδοσιακό «βομβαρδισμό» είτε με συνεχή ρίψη, αφήνοντας 300 γαλόνια/λεπτό πάνω από τον «στόχο» του. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα πλήρωσης της δεξαμενής με ειδικό επιβραδυντικό υγρό.
Beriev Be-200
To πιο εντυπωσιακό από όλα. Διαθέτει οκτώ δεξαμενές, μπορεί να μεταφέρει 12 τόνους νερού σε 14 δευτερόλεπτα και είναι το μοναδικό παγκοσμίως αεριωθούμενο-αμφίβιο αεροσκάφος.
Είναι σχεδιασμένο για επιχειρήσεις με διμελές πλήρωμα, διαθέτει οκτώ δεξαμενές και μπορεί συγκεντρώνει 12 τόνους νερού από την θάλασσα με κύματα έως 1,2 μέτρα. Εκτός από νερό, πραγματοποιεί ρίψεις με επιβραδυντικό υγρό ενώ μπορεί να μεταφέρει έως 64 άτομα.
Περιγραφή | ||
---|---|---|
Αποστολή | Αμφίβια Αεράκατος Αμφίβιο Πυροσβεστικό Αεροσκάφος Αμφίβιο Αεροσκάφος Πολλαπλών Ρόλων | |
Πλήρωμα | 2 | |
Κατασκευαστής | Beriev/Irkut | |
Διαστάσεις | ||
Μήκος | 32.2 m | |
Εκπέτασμα | 31.8 m | |
Βάρος | ||
Άδειο | 27.600 kg | |
Μέγιστο απογείωσης | 43.000 kg | |
Πηγή ισχύος | ||
Κινητήρες | 2× Progress D-436TP ή 2× BMW/Rolls-Royce BR-715-53 ή 2× Allison GMA-2100 | |
Επιδόσεις | ||
Μέγιστη ταχύτητα | 710 km/h | |
Εμβέλεια | 3.850 km | |
Μέγιστο ύψος | 8.000 m | |
Μεταφορική Ικανότητα | ||
Μέχρι 12000 kg νερού Μέχρι 64 επιβάτες |
Air- Tractor
Ελικοφόρα αμφίβια αεροσκάφη Air- Tractor αμερικανικής κατασκευής πολλαπλών ρόλων. Τα αεροσκάφη αυτά, που αποκαλούνται και «μίνι Canadair».
Χρησιμοποιούνται ήδη και σε άλλες μεσογειακές χώρες, όπως σε Ισπανία, Πορτογαλία και Κύπρο. Έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς τριών τόνων νερού και όσα διαθέτουν πλωτήρες θα μπορούν να κάνουν υδροληψία είτε από τη θάλασσα είτε από λίμνες.
Επιπλέον μπορούν να χρησιμοποιούνται και για επιτήρηση δασών σε όλη την Ελλάδα αφού διαθέτουν πέντε ώρες αυτονομία πτήσεως. Έχουν δύο άτομα πλήρωμα, έναν πιλότο και έναν παρατηρητή, ενώ μπορούν να εφοδιαστούν με επιβραδυντικό υγρό (και σε στάση) από κάποιο αεροδρόμιο.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ | Air Tractor |
---|---|
ΧΩΡΑ | ΗΠΑ |
ΤΥΠΟΣ | Ελαφρύ αμφίβιο πυροσβεστικό αεροσκάφος |
ΠΛΗΡΩΜΑ | 1, άτομο |
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ | Ένας κινητήρας της P&W PT6A-67AG |
Μέγιστη ισχύ, s.h.p. (rpm) | 1 x 1.295 (1.700) |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ | |
Μήκος, m | 10,90 |
Ύψος Α/φους, m | 4,93 |
Εκπέτασμα πτέρυγας, m | 18,06 |
Επιφάνεια πτέρυγας, m2 | 37,29 |
Διάμετρος έλικας, m | 2,99 |
ΒΑΡΗ | |
Μέγ. βάρος απογείωσης, kg | 7.257 |
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg | – |
Βάρος κενό, kg | 3.198 |
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, l | 961,5 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Μέγ. ταχύτητα, km/h | 307,38 |
Μέγ. ταχύτητα ταξιδιού, km/h | 209,2-257,5 |
Βαθμός ανόδου, m/min | – |
Επιχειρησιακή οροφή, m | 4.000 |
Μέγ. εμβέλεια, km | 800 |
Ακτίνα δράσης, km | – |
Ωφέλιμο φορτίο, l | 3.104 |
ΟΠΛΙΣΜΟΣ | – |
Ελικόπτερο Super Puma
Το ελικόπτερο είναι πολλαπλών χρήσεων με δυνατότητες έρευνας, διάσωσης και δασοπυρόσβεσης. Έίναι εξοπλισμένο με ηλεκτρονικά συστήματα 4ης γενιάς.
Το Super Puma της πυροσβεστικής έχει τη δυνατότητα μεταφοράς 20 ανδρών, ενώ μπορεί να μετατραπεί σε εναέριο ασθενοφόρο.
Στο σκάφος προσαρμόζεται κάδος για μεταφορά νερού 3,5 τόννων.
- Πλήρωμα: 4 (2 χειριστές, διασώστης και μηχανικός)
- Μήκος: 18.70μ
- Βάρος: 4.370 κιλά (άδειο)
- Διάμετρος έλικα: 15.08μ
- Μέγιστη ταχύτητα: 277χλμ. την ώρα
Πετζετέλ
Η Ελλάδα διαθέτει 19 αεροσκάφη Πετζετέλ. Η ταυτότητα του PZL (Mielec) M-18B «Dromader», όπως περιγράφεται στην ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας .
Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις:
* Πλήρωμα: 1-2
* Κατασκευάστρια εταιρεία: Polskie Zaklady Lotnicze
* Κινητήρες: εμβολοφόρος PZL-Kalisz, τύπος Asz-621Rm18
* Ισχύς: 967 HP
* Εκπέτασμα πτερύγων: 17,7 μ.
* Μήκος: 9,5 μ.
* Μέγιστη ταχύτητα: 228 χλμ/ώρα
* Οροφή: 4.000 μ.
* Χρήση: πυροσβεστικό – ψεκαστικό