Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της Deloitte, ο Covid-19 δεν κατάφερε να μας εμποδίσει να αγοράσουμε αυτοκίνητα. Απλά μας ανάγκασε να χρησιμοποιήσουμε εναλλακτικούς τρόπους, όπως το διαδίκτυο
Ποιος θα το πίστευε το 2019, εάν σας λέγαμε ότι σε λιγότερο από δύο χρόνια, θα μπορείς να αγοράσεις ένα αυτοκίνητο μέσω διαδικτύου – ακόμα και στην Ελλάδα. Και δεν εννοούμε κάποιο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, μέσω μιας από τις σχετικές πλατφόρμες. Μιλάμε για ολοκαίνουρια αυτοκίνητα – με μηδέν χιλιόμετρα, ακόμα και από premium μάρκες – με ένα μόνο κλικ. Εντάξει, μιας σειράς από κλικ. Αυτό είναι κάτι που έγινε χάρη στην τεχνολογική πρόοδο, η οποία επιταχύνθηκε λόγω των περιορισμών που επέβαλλε η πανδημία.
Ωστόσο, δεν κατάφερε ν’ αλλάξει τις αντιλήψεις που είναι βαθιά ριζωμένες μέσα μας. Εάν είστε μεταξύ εκείνων που προτιμούν την παραδοσιακή διαδικασία απόκτησης αυτοκινήτου (μέσω της επίσκεψης σε μία ή περισσότερες εκθέσεις αντιπροσώπων), μην αισθάνεστε ως είδος προς εξαφάνιση. Κι εμείς μαζί σας, όπως και η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών. Αυτό τουλάχιστον έδειξε η παγκόσμια μελέτη της Deloitte. Μόνο στην Ασία, το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι προτιμούν να αγοράσουν το καινούριο τους αυτοκίνητο μέσω κάποιου αντιπροσώπου, έπεσε κάτω από 70%. Με την Ιαπωνία ν’ αποτελεί την εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα. Από το παρακάτω γράφημα – προκειμένου ν’ απλοποιήσουμε την ανάγνωσή του – απουσιάζει το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι επιλέγουν καινούριο αυτοκίνητο «μερικώς μέσω διαδικτύου». Αυτό σημαίνει ότι αναζητούν μέσω διαδικτύου πληροφορίες και τιμές για τα μοντέλα που τους ενδιαφέρουν.
Προτιμώντας όμως, να επισκεφθούν κάποια αντιπροσωπεία για να βάλουν την υπογραφή τους στο έντυπο της παραγγελίας. Είναι επίσης σημαντικό να αναφέρουμε, τους λόγους που οι καταναλωτές επιθυμούν να επισκεφθούν μια φυσική έκθεση αυτοκινήτων. Ψηλά στη λίστα των λόγων αναφέρονται η «προσωπική σχέση» και η «αίσθηση ασφαλείας», για εκείνους που αποφεύγουν τα ψηφιακά φίλτρα. Άλλοι λόγοι είναι η επιθυμία προσωπικής διαπραγμάτευσης, η επιθυμία για αλληλεπίδραση με τον πωλητή, καθώς και η δημιουργία προσωπικής σχέσης μαζί του – με την αιτιολόγηση ότι ενδέχεται να χρειαστεί ενόψει των υπηρεσιών μετά την πώληση.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι αντιπρόσωποι παραμένουν κορυφαία επιλογή, ακόμα και γι’ αυτούς που προτιμούν την αγορά αυτοκινήτου αποκλειστικά μέσω διαδικτύου. Το ποσοστό που τους προτιμά είναι κατά μέσο όρο διπλάσιο, έναντι εκείνων που επιλέγουν την αγορά απευθείας από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Και δεν αναφέρουμε καν την επιλογή «μέσω τρίτου», που παίρνει πολύ χαμηλά ποσοστά. Εν ολίγοις, είτε μέσω των φυσικών εκθέσεων είτε μέσω διαδικτύου, οι αντιπρόσωποι είναι αυτοί που παίρνουν τη μερίδα του λέοντος των πωλήσεων. Ακόμα και εν μέσω lockdown, περισσότεροι ήταν αυτοί που προτίμησαν να παραγγείλουν το καινούριο τους αυτοκίνητο μέσω κάποιας αντιπροσωπείας. Το μόνο που «κατάφεραν» τα lockdown, ήταν η αναβολή της αγοράς για κάποιο χρονικό διάστημα – πολύ σπάνια την ακύρωσή της. Το ίδιο ισχύει και για τον προϋπολογισμό της αγοράς, όπως μπορείτε να δείτε στο γράφημα πάνω δεξιά. Πολύ λίγοι ήταν αυτοί που τελικά επέλεξαν ένα σημαντικά φθηνότερο αυτοκίνητο.
Μ.Ρ.