Του Πάνου Ντάνου
Ο Elon Musk, ένας από τους πλέον επιδραστικούς ανθρώπους της εποχής μας, όπως κατάδειξαν και τα σκαμπανεβάσματα του bitcoin που προκλήθηκαν από τα tweet του CEO της Tesla, μας έχει συνηθίσει στις τολμηρές κινήσεις.
Και, αν η εγκατάσταση ενός εργοστασίου επί ευρωπαϊκού εδάφους δεν εμπίπτει σε αυτές και ήταν μάλλον αναμενόμενη με δεδομένη τη ζήτηση για τα μοντέλα της Tesla στη Γηραιά Ήπειρο, το μέγεθος της υπό κατά σκευή μονάδας προκαλεί δέος. Εξάλλου, ενδεικτική του μεγέθους του project είναι και η ονομασία «Gigafactory».
Ωστόσο, στην πράξη τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα.
Τα εγκαίνια του εργοστασίου, που ήταν προγραμματισμένα για την 1η Ιουλίου, έχουν ήδη αναβληθεί για τα τέλη του έτους, χωρίς να προσδιορίζονται επακριβώς. Άλλα ακόμη και τότε είναι αμφίβολα, με δεδομένο ότι η τελική έγκριση για τη λειτουργία δεν έχει δοθεί ακόμη.
Η κατασκευή ξεκίνησε στις αρχές του 2020 και ο προϋπολογισμός του έργου (που βρίσκεται στο Grünheide, σε απόσταση μόλις 30 χιλιομέτρων από το Βερολίνο) ανέρχεται στο μυθικό ποσό των 5,8 δισεκατομμυρίων ευρώ και η κύρια αιτία για τις καθυστερήσεις είναι οι συνέχεις προσφυγές κατοίκων και περιβαλλοντικών οργανώσεων, αφού οι εγκαταστάσεις γειτνιάζουν τόσο με έναν ταμιευτήρα πόσιμου νερού, όσο και με προστατευόμενες εκτάσεις. Μάλιστα πέρσι, η εταιρία υποχρεώθηκε να διακόψει την αποψίλωση δασωμένης περιοχής που προορίζονταν να δομηθεί, αφού ετέθη σε κίνδυνο η βιωσιμότητα σπάνιων ειδών φιδιών που διαβιούν στην περιοχή.
Περαιτέρω καθυστέρηση προκάλεσε η επικαιροποίηση της άδειας λειτουργίας, που απαιτήθηκε από την επέκταση της παραγωγής στην κατασκευή κυψελών μπαταριών, πέρα από αυτή των ηλεκτροκινητήρων και, φυσικά, των μοντέλων.. Όλα αυτά δε, συμβαίνουν παρά το γεγονός ότι μεγάλο μέρος της τοπικής κοινωνίας, τάσσεται σθεναρά υπέρ της λειτουργίας του εργοστασίου, που θα έχει δυναμικότητα 500.000 αυτοκινήτων ετησίως και θα προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας