Tου Roberto Lo Vecchio, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Ο επικεφαλής της Hyundai Ευρώπης, μας αναλύει τη νέα στρατηγική των Κορεατών στα ηλεκτρικά. Δόγμα τους, μια ξεχωριστή μάρκα με αποκλειστικές πλατφόρμες. Όσο για το μέλλον του σπορ λογοτύπου N, προδιαγράφεται επίσης ηλεκτρικό.
Aκολουθήστε τα λεφτά, «Follow the money». Θυμάστε την περίφημη φράση που είχε ξεστομίσει ανώνυμη πηγή στους δημοσιογράφους Bob Woodward και Carl Bernstein – στην κινηματογραφική μεταφορά του σκανδάλου Watergate, στο εξαιρετικό «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» του Alan Pakula του 1976; Ε λοιπόν, αυτή είναι μία πολύ καλή συμβουλή που ακολουθούν και οι άνθρωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας μέσα στον αιώνα μας. Κρίνοντας από όσα μας είπε σε πρόσφατη συνέντευξη ο Διευθύνων Σύμβουλος της Hyundai Ευρώπης, Michael Cole. «Σε ένα σενάριο όπου τα περισσότερα χρήματα επενδύονται στην ανάπτυξη βιώσιμων τεχνολογιών, είναι λογικό να αναλογιζόμαστε ένα μέλλον μηδενικών ρύπων και για μια μάρκα όπως η Ν». Αυτή θα ήταν μία ριζοσπαστική λύση για το σπορ σήμα της Hyundai, το οποίο φόρεσε πρόσφατα και το Kona. Εξάλλου, οι Κορεάτες μας έχουν συνηθίσει σε ανατροπές. Όπως έκαναν με το Ioniq 5, το οποίο εγκαινίασε το νέο πλαίσιο E-GMP και μια μάρκα αποκλειστικά για τα μοντέλα μηδενικών ρύπων της εταιρίας. Και θα ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας με τον Cole από θέματα στρατηγικής, δεδομένου ότι η Ευρώπη είναι στο προσκήνιο της μετάβασης προς τα ηλεκτρικά.
Από τη στιγμή που είχατε στην γκάμα σας μοντέλα όπως το ηλεκτρικό Kona – τα οποία παρότι προέρχονται από θερμικά διαθέτουν μεγάλη αυτονομία και έχουν γνωρίσει μεγάλη εμπορική επιτυχία – γιατί περάσατε σε μία αποκλειστική πλατφόρμα και σε ένα εξειδικευμένο brand;
Αλήθεια είναι αυτό. Το Kona Electric έπαιξε σημαντικό ρόλο μέχρι σήμερα. Προσωπικά ανέλαβα τον Ιούλιο του 2020, αφού είχα αφήσει την Ευρώπη το 2018. Όταν όλοι οι CEO βρίσκονταν υπό πίεση, εν όψει του ραντεβού με τους νέους κανονισμούς εκπομπής ρύπων το 2020 στην Ευρώπη. Να σας εξομολογηθώ ότι ήμουν ανήσυχος για το τι θα έβρισκα όταν επέστρεφα. Κι όμως – αν έπρεπε να βαθμολογήσω τα αποτελέσματα της Hyundai σε διάφορους τομείς – στην πρώτη θέση θα έβαζα τη συμμόρφωση της γκάμας της με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς περιορισμού του CO2. Δεδομένου, ότι τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά συνέβαλαν μόνο σε ποσοστό 2% στις πωλήσεις μας στην Ευρώπη. Ενώ την ίδια στιγμή, τα ηλεκτρικά αναρριχήθηκαν στο 13%. Δηλαδή, ένα στα οκτώ αυτοκίνητα που πουλήσαμε εδώ, ήταν μηδενικών ρύπων. Οπότε καταλαβαίνετε ότι η ραχοκοκκαλιά της προσπάθειάς μας, ήταν ο στόλος ηλεκτρικών μοντέλων. Ουσιαστικά το Kona και το σημερινό Ioniq. Αυτό ήταν ένα αποτέλεσμα που μας έφερε σε κορυφαία θέση στον τομέα του εξηλεκτρισμού.
Και όλα αυτά χωρίς εξειδικευμένη πλατφόρμα. Όμως τώρα αλλάζετε πορεία, οπότε επανέρχομαι. Γιατί;
Διότι βρισκόμαστε σε ένα περιβάλλον εκθετικής μεγέθυνσης της αγοράς ηλεκτρικών, στο οποίο θα συνεχίσουν να υπάρχουν προϊόντα μηδενικών ρύπων, που προέρχονται από μοντέλα εσωτερικής καύσης. Έτσι, η προοπτική ανάπτυξης μιας ηλεκτρικής πλατφόρμας είναι ιδιαίτερα ελκυστική για έναν κατασκευαστή. Κυρίως επειδή αυτή σου επιτρέπει να εφαρμόσεις τεχνολογίες, όπως το κύκλωμα 800 V που εγκαινιάζει το Ioniq 5. Τεχνολογίες που θα ήταν αδύνατες σε ένα πλαίσιο θερμικών αυτοκινήτων. Επιπλέον, είναι και ο αριθμός των μοντέλων που μπορούν να βασιστούν σε μία τέτοια πλατφόρμα. Αλλά, και οι οικονομίες κλίμακας που μπορούν να προκύψουν, κάτι πολύ σημαντικό σε έναν τομέα όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο οποίος απαιτεί τεράστιες επενδύσεις.
Σχετικά με αυτό που λέτε, πότε προβλέπετε τα νέα ηλεκτρικά να αποφέρουν κέρδη;
Αυτό εξαρτάται κυρίως από τις οικονομίες κλίμακας που θα μπορέσουμε να επιτύχουμε και αυτό δεν εξαρτάται μόνο από την αγορά. Η οποία σημειωτέον, γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστική (βλέπετε ότι δεν περνά εβδομάδα χωρίς να παρουσιάζεται ένα νέο ηλεκτρικό), αλλά και από τη διαθεσιμότητα διάφορων εξαρτημάτων, κάτι ιδιαίτερα επίκαιρο αυτόν τον καιρό. Όμως δεν θα ήθελα να επεκταθώ σ’ αυτό, μιας και πρόκειται για μια παγκόσμια – παρά ευρωπαϊκή – εξίσωση, δηλαδή βρίσκεται έξω από τη δική μου σκακιέρα. Σε κάθε περίπτωση – με δεδομένο το κόστος της τεχνολογίας και την ανταγωνιστικότητα της αγοράς – η πρόκληση για όλους μας είναι να καταφέρουμε να χτίσουμε μία πλούσια και ενδιαφέρουσα γκάμα χωρίς να ζημιώσουμε τα οικονομικά μας.
Τα κανάλια πώλησης των Ioniq θα είναι τα παραδοσιακά; Ή το να έχετε μία ξεχωριστή μάρκα σας δίνει την ευκαιρία να εξερευνήσετε νέες εμπορικές λύσεις;
Θα διαθέσουμε τα Ioniq μέσα από το παραδοσιακό μας δίκτυο. Οι αντιπρόσωποί μας έχουν ήδη μεγάλη εμπειρία στην προώθηση μοντέλων μηδενικών ρύπων, οπότε είμαστε σίγουροι γι’ αυτήν την επιλογή. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχουμε ξεκινήσει να εξερευνούμε, ήδη πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, εμπορικά σχήματα που συμβαδίζουν με τις νέες συνήθειες των καταναλωτών – τις οποίες εδραίωσε στη συνέχεια η πανδημία. Όμως αυτό το κάναμε σε συνεργασία με τους εμπόρους μας, όχι ενάντιά τους. Για παράδειγμα, το πιλοτικό πείραμα της υπηρεσίας Click to Buy στην Ιταλία. Χάρη σ’ αυτό, ο πελάτης μπορεί να αποφασίσει τις online ενέργειες που επιθυμεί να διεκπεραιώσει μέχρι την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Ακόμη και της ίδιας της πληρωμής. Όμως και σ’ αυτήν την περίπτωση, ο αντιπρόσωπος συμμετέχει στη διαδικασία.
Πότε προβλέπετε η μάρκα Ioniq να ξεπεράσει σε πωλήσεις τη Hyundai;
Στην πραγματικότητα, θα χρειαστούν αρκετά χρόνια. Έχουμε προγράμματα επέκτασης της γκάμας Ioniq, ξεκινώντας με το 6 το 2022 και το 7 αργότερα. Όμως οι όγκοι πωλήσεων των συγκεκριμένων μοντέλων, δεν μπορούν να φέρουν μεσοπρόθεσμα την ανατροπή. Τα σημερινά μοντέλα Hyundai και σε κάποιες περιπτώσεις οι απόγονοί τους, θα συνεχίσουν να έχουν πολύ μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων. Για αρκετό καιρό. Σε κάθε περίπτωση, η Ioniq δεν είναι η μόνη μας στρατηγική προς τη βιωσιμότητα. Υπάρχουν επίσης, τα υβριδικά όλων των κατηγοριών – mild, full και επαναφορτιζόμενα – καθώς και τα ηλεκτρικά με το σήμα της Hyundai. Το Kona θα παραμείνει το ηλεκτρικό bestseller μας, τουλάχιστον καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021.
Και ποια χρονιά θα είστε κλιματικά ουδέτεροι; Άλλοι κατασκευαστές έχουν θέσει προθεσμίες…
Δεν έχουμε θέσει ακριβή ημερομηνία. Ήδη σήμερα, διαθέτουμε την πιο πολυσχιδή γκάμα ηλεκτρικών στην αγορά – είτε με μπαταρίες, είτε με ενεργειακές κυψέλες. Και βλέπουμε προοπτικές ανάπτυξης σε όλους αυτούς τους τομείς. Ωστόσο, αν δούμε την Ευρώπη στο σύνολό της, στην πραγματικότητα δεν οδεύουν όλες οι αγορές προς τα ηλεκτρικά – τουλάχιστον δεν το κάνουν με τους ίδιους ρυθμούς. Κατά συνέπεια, η ζήτηση κινητήρων εσωτερικής καύσης θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια ακόμη. Είναι επίσης και θέμα υποδομών. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας μόνο παίκτης. Υπάρχει ανάγκη για επενδύσεις σε κάθε χώρα, για τη δημιουργία των συνθηκών που θα καταστήσουν δυνατή τη μετάβαση στα ηλεκτρικά. Πρώτο απ’ όλα είναι το δίκτυο φόρτισης. Θα χρειαστούν λοιπόν οικονομικά κίνητρα γι΄αυτή τη μετάβαση, με στήριξη της ανανέωσης του στόλου. Μέσα από προγράμματα επιδοτήσεων, όπως εκείνα που εφαρμόζονται στη Γερμανία για παράδειγμα.
Όσον αφορά στα παραδοσιακά μοντέλα, παρουσιάσατε το Bayon – το οποίο είναι παρόμοιο σε διαστάσεις με το Kona. Ποιος είναι ο στρατηγικός του ρόλος και τι πωλήσεις περιμένετε;
Η κατηγορία των B-SUV δε σταματά να αναπτύσσεται, οπότε υπάρχει δυναμική για ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων. Το Kona τοποθετείται στην κορυφή της κατηγορίας, προσφέροντας κίνηση εμπρός ή σε όλους τους τροχούς. Επιπλέον, μια πληθώρα κινητήριων συνόλων, συμπεριλαμβανομένων ενός υβριδικού και ενός ηλεκτρικού. Η τοποθέτηση αυτή αφήνει ένα κενό στην κατώτερη περιοχή της κατηγορίας. Το οποίο μπορούμε να καλύψουμε με ένα μοντέλο που διαθέτει πρακτική και προσιτή τεχνολογία με στιλ και καλούς χώρους. Σε ποιους πελάτες απευθύνεται; Νέες οικογένειες και empty nesters (ηλικιωμένους γονείς με μεγάλα παιδιά που έχουν φύγει από το σπίτι) ή «ορφανούς» πρώην ιδιοκτήτες MPV στη συγκεκριμένη κατηγορία. Κι εμείς οι ίδιοι, είχαμε ένα στην οικογένεια, το iX20. Ωστόσο, νομίζουμε ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο το Kona θα συνεχίσει να έχει μεγαλύτερες πωλήσεις.
Πριν από μερικά χρόνια παρουσιάσατε το i30 Fastback: θα επαναφέρετε την ίδια συνταγή;
Το Fastback αντιπροσώπευε το 10% των συνολικών πωλήσεων i30 και αυτό ήταν ένα καλό ποσοστό για ένα περίεργο – για την Ευρώπη – αμάξωμα. Και η έκδοση N τα πήγε πολύ καλύτερα, αντιπροσωπεύοντας το 50% των πωλήσεων i30N. Αν επιστρέφαμε πίσω θα το ξαναφτιάχναμε. Το αν θα το επαναφέρουμε στο μέλλον δεν το γνωρίζω. Εξαρτάται από το πώς θα εξελιχθούν οι τάσεις και οι προτιμήσεις τα επόμενα χρόνια. Το σημαντικό είναι να προβλέπουμε αυτές τις τάσεις, με σχεδιαστικές επιλογές που μας δίνουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Ένα αμάξωμα SUV coupé όπως του Kia Xceed θα σας έδινε τέτοιο πλεονέκτημα;
Προσωπικά δεν ήμουν στη Hyundai την εποχή εκείνων των αποφάσεων, αλλά στην Kia. Η Hyundai έχει ήδη αξιολογήσει τη διεύρυνση της γκάμας i30. Πιστεύω ότι είναι σωστές οι αποφάσεις που πάρθηκαν διότι, κατά πάσα πιθανότητα, ένα τέτοιο προϊόν θα μπορούσε να μας εκθέσει στον κίνδυνο αμοιβαίου κανιβαλισμού με το Kona.
Το Kona είναι το τελευταίο σας μοντέλο που φόρεσε το σήμα N. Πότε να περιμένουμε ένα αποκλειστικό N μοντέλο, με κινητήρα στο κέντρο ή μη;
Θα μας άρεσε να είχαμε ένα αυτοκίνητο-κράχτη, είμαστε όλοι car guys. Όμως πρέπει να υπολογίζουμε την πραγματικότητα. Τώρα η προσοχή μας είναι επικεντρωμένη στη διεύρυνση της κανονικής γκάμας. Στη συνέχεια, πρέπει να φανταστούμε προς ποια κατεύθυνση θα εξελιχτεί η μάρκα N. Ίσως να κατευθυνθεί προς μια πράσινη φιλοσοφία χωρίς να απαρνηθεί τις υψηλές επιδόσεις.
Πότε λοιπόν θα δούμε ένα Ioniq N;
Δεν έχουμε κάτι στα άμεσα σχέδιά μας. Όμως αν συλλογιστούμε ποιο θα είναι το μέλλον της μαρκας Ν, δεν μπορούμε να μην συμπεριλάβουμε το ενδεχόμενο των μηδενικών ρύπων.