Του Cosimo Murianni Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος Φωτογραφίες: Alberto Dedé
Ενδιαφέρονται οι οδηγοί για την κατάσταση των ελαστικών τους; Τουλάχιστον ένας στους δέκα, δεν ενδιαφέρεται ούτε στο ελάχιστο. Κάτι που επαληθεύσαμε με τον επιτόπιο έλεγχο σε περισσότερα από 300 σταθμευμένα αυτοκίνητα
Στις προηγούμενες σελίδες, δοκιμάσαμε και αξιολογήσαμε τις επιδόσεις επτά καινούριων ελαστικών. Ελαστικών τα οποία είναι σε άριστη κατάσταση. Στην καθημερινή ζωή όμως, πόσοι είναι οι οδηγοί που πραγματικά ενδιαφέρονται για την κατάσταση των ελαστικών του αυτοκινήτου τους; Πόσοι αντιλαμβάνονται πόσο σημαντικά είναι για την ασφάλειά τους; Προκειμένου να απαντήσουμε σε αυτά τα ερωτήματα, επισκεφθήκαμε τους χώρους στάθμευσης τριών μεγάλων εμπορικών κέντρων στην περιοχή του Μιλάνου, εξοπλισμένοι με μετρητές βάθους πέλματος, ώστε να αξιολογήσουμε την κατάσταση των ελαστικών των παρκαρισμένων αυτοκινήτων.
ΑΓΝΟΙΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
Ξεκαθαρίζουμε από την αρχή ότι εντοπίσαμε ανησυχητικά σημάδια, όχι όμως αρκετά για να σημάνουμε συναγερμό. Δυστυχώς, τα εμπορικά κέντρα είναι ακόμα κλειστά στην Ελλάδα, οπότε δεν μπορέσαμε να εμπλουτίσουμε με τη δική μας αντίστοιχη αυτοψία την έρευνα των Ιταλών συναδέλφων. Ευτυχώς, από την άλλη, γιατί πολύ φοβόμαστε ότι στη χώρα μας θα ήταν χειρότερα τα πράγματα, λόγω και του μεγαλύτερου μέσου όρου ηλικίας των οχημάτων (11 ετών στην Ιταλία, 15 ετών στην Ελλάδα). Τα αποτελέσματα που παρουσιάζουμε, προέρχονται από το δείγμα των 309 αυτοκινήτων που ελέγξαμε. Ο ΚΟΚ αναφέρει ως ελάχιστο επιτρεπτό βάθος πέλματος για τα επιβατικά αυτοκίνητα τα 1,6 χιλιοστά (ίδιο με το όριο του ιταλικού ΚΟΚ). Το 9,38% των αυτοκινήτων που ελέγξαμε, είχε βάθος πέλματος χαμηλότερο από αυτό που ορίζει ο ΚΟΚ. Οι οδηγοί τους, αφού τελείωναν τα ψώνια τους, θα μπορούσαν να προσθέσουν στη συλλογή των αποδείξεών τους και ένα ωραιότατο πρόστιμο.
Το ποσοστό των παρατυπιών που εντοπίσαμε μπορεί να φαίνεται χαμηλό, ίσως και φυσιολογικό για κάποιους. Δεν θα πρέπει ποτέ όμως να ξεχνάμε ότι τα ελαστικά είναι το μόνο σημείο επαφής του αυτοκινήτου μας με το οδόστρωμα. Η ασφάλεια που μας παρέχει ένα σύγχρονο αυτοκίνητο, μειώνεται σημαντικά από ένα φθαρμένο ελαστικό.
Από την έρευνά μας, προκύπτει ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο. Το 14,9% των αυτοκινήτων που ελέγξαμε ήταν μεν σύμφωνο με τις διατάξεις του ΚΟΚ, αλλά παρουσίαζε κάποιο τεχνικό ελάττωμα. Για παράδειγμα, ο ΚΟΚ ορίζει μόνο το ελάχιστο βάθος του πέλματος των ελαστικών. Δεν απαγορεύει ρητά τη χρήση διαφορετικών τύπων ελαστικών σε κάθε άξονα (πχ. χειμερινά ελαστικά εμπρός, καλοκαιρινά ελαστικά πίσω). Ο ΚΟΚ ορίζει ότι τα ελαστικά οφείλουν να «εξασφαλίζουν τις συνθήκες ασφαλείας και πρόσφυσης, ακόμα και επί υγρού οδοστρώματος». Η φαντασία των γειτόνων είναι εξίσου ευρηματική με τη δική μας. Στην έρευνά μας ανακαλύψαμε ελαστικά διαφορετικής μάρκας στον εμπρός και τον πίσω άξονα, με διαφορετική παλαιότητα και φθορά. Είδαμε χειμερινά ελαστικά στον πίσω άξονα προσθιοκίνητων αυτοκινήτων και το αντίστροφο σε πισωκίνητα αυτοκίνητα. Είδαμε ελαστικά διαφορετικού τύπου στο ίδιο αυτοκίνητο (πχ. σπορ ελαστικά εμπρός, ελαστικά άνεσης πίσω), με διαφορετικούς δείκτες ταχύτητας και χαρακτηριστικά πρόσφυσης. Είδαμε μέχρι και ολοκαίνουρια ελαστικά εμπρός, τα οποία συνδυάζονταν με ελαστικά 10 ετών στον πίσω άξονα (με επαρκές βάθος πέλματος, αλλά με έντονη φθορά στα πλαϊνά τους ή να λείπουν ολόκληρα κομμάτια). Όπως καταλαβαίνετε, όλα αυτά επηρεάζουν την πρόσφυση του αυτοκινήτου και κατ’ επέκταση την ασφάλεια των επιβατών.
Μετά από πολλές μετρήσεις, καταγράψαμε ότι το 49% των αυτοκινήτων ήταν εφοδιασμένα με χειμερινά ελαστικά, το 38% με καλοκαιρινά ελαστικά, το 11% με ελαστικά τεσσάρων εποχών και το 2% με μείγμα ελαστικών των προηγούμενων τύπων. Θα μπορούσαμε να τα χαρακτηρίσουμε και «ότι να ’ναι». Μετρήσαμε επίσης το βάθος του πέλματός τους. Μέσος όρος τα 4,4 χιλ. για τα εμπρός ελαστικά και 4,7 χιλ. για τα πίσω.
Προχωράμε σε περαιτέρω λεπτομέρειες. Στο 4,2% του δείγματος, το βάθος του πέλματος εμπρός ήταν ένα χιλιοστό ή και λιγότερο, με το αντίστοιχο ποσοστό πίσω να είναι 3,2%. Βάθος πέλματος μεταξύ 1,1 και 2 χιλ. εντοπίσαμε σε ποσοστό 5,8% στον εμπρός άξονα και 3,3% στον πίσω. Στο σημείο αυτό, οφείλουμε μία διευκρίνιση. Επειδή περίπου τα μισά από τα αυτοκίνητα που ελέγξαμε φορούσαν χειμερινά ελαστικά, πρέπει να τονίσουμε το γεγονός ότι τα χειμερινά ελαστικά έχουν κατά περίπου 8 χιλιοστά βαθύτερο πέλμα (όταν είναι καινούρια). Επομένως, διαχωρίζοντας τους μέσους όρους του βάθους του πέλματος που μετρήσαμε σε σχέση με τον τύπο των ελαστικών, το μέσο βάθος για τα χειμερινά ελαστικά των αυτοκινήτων που ελέγξαμε ήταν 5 χιλ. εμπρός και 5,8 χιλ. πίσω. Για τα καλοκαιρινά, το μέσο πέλμα είχε βάθος 3,8 χιλ. και στους δύο άξονες. Τα ελαστικά τεσσάρων εποχών, σύμφωνα με τις μετρήσεις μας, ήταν σαφώς πιο φθαρμένα. Το μέσο βάθος τους ήταν 2,7 χιλ. εμπρός και 1,6 χιλ. πίσω. Λόγω της χρήσης τους καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, το βάθος του πέλματός τους ήταν σαφώς μικρότερο.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΧΑΜΗΛΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ
Η λήψη μετρήσεων από διαφορετικά σημεία του πέλματος του ελαστικού, μας επέτρεψε να έχουμε καλύτερη εικόνα σχετικά με την κατανομή της φθοράς τους. Σε περισσότερα από τα μισά, η φθορά στην εξωτερική πλευρά του πέλματος ήταν σαφώς πιο έντονη. Το γεγονός αυτό ενδέχεται να οφείλεται στην κακή γεωμετρία του εμπρός άξονα (χρήζει δηλαδή επανεξέτασης η σύγκλιση των τροχών). Είναι όμως επίσης πιθανό να οφείλεται στο “φαινόμενο των κυκλικών κόμβων”. Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται συχνά σε πλατείες, επιταχύνεται η φθορά του εξωτερικού μέρους των ελαστικών του.
Η ανάγκη ή μάλλον καλύτερα το καθήκον, της αντικατάστασης των φθαρμένων ελαστικών, προφανώς και έρχεται σε σύγκρουση με την επιθυμία μας για μειωμένα έξοδα συντήρησης του αυτοκινήτου μας. Ειδικά σε μια περίοδο όπως η τρέχουσα, που πολλοί από εμάς βρισκόμαστε σε καθεστώς αναστολής εργασίας για άγνωστο ακόμα χρονικό διάστημα. “Πενία τέχνας κατεργάζεται” λέει η παροιμία, γι’ αυτό και αρκετοί είναι εκείνοι που καταφεύγουν σε λύσεις χαμηλού κόστους. Κάποιες από αυτές εναλλακτικές και κάποιες ακραίες και επικίνδυνες. Ψάχνοντας στο διαδίκτυο, για παράδειγμα, εντοπίσαμε μια ακμάζουσα κοινότητα ανταλλαγής μεταχειρισμένων ελαστικών. Κάποιοι είναι οδηγοί που αναζητούν τρόπο να ξεφορτωθούν τα παλιά, αλλά όχι υπερβολικά φθαρμένα ελαστικά τους. Υπάρχουν ωστόσο και επαγγελματίες, οι οποίοι βρήκαν έναν επιπλέον κανάλι για να διευρύνουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής μας αναζήτησης, εντοπίσαμε αρκετές άγνωστες σε εμάς επωνυμίες ελαστικών. Πρόκειται για ελαστικά που εισάγονται απευθείας από την Ανατολή, με κόστος που μπορεί να ξεκινά ακόμα και κάτω από τα 35 ευρώ ανά ελαστικό (δίχως το κόστος τοποθέτησης) για ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης.
Οπότε, ποια είναι η καλύτερη στρατηγική; Είναι καλύτερο ένα μεταχειρισμένο ελαστικό γνωστής μάρκας ή ένα καινούριο ελαστικό κάποιας άγνωστης ανατολικής μάρκας χαμηλού κόστους; Θα συνιστούσαμε προσοχή και στις δύο περιπτώσεις. Εάν το μεταχειρισμένο ελαστικό προέρχεται από κάποιον έμπιστο έμπορο στη γειτονιά σας, υπάρχει περίπτωση ο έμπορος να σας “καλύψει” ακόμα και αν το ελαστικό αποδειχθεί ελαττωματικό. Η αγορά μέσω διαδικτύου μπορεί να συνεπάγεται εξοικονόμηση χρημάτων, στην περίπτωση που όλα πάνε καλά. Εάν όμως εμφανιστεί κάποιο πρόβλημα στο ελαστικό, σας ευχόμαστε καλή τύχη στην προσπάθειά σας να το αφαιρέσετε από τη ζάντα και να το στείλετε πίσω στο κατάστημα απ’ όπου το αγοράσατε. Τα καινούρια ελαστικά χαμηλού κόστους, αφαιρούν από τη μία το άγχος της αγοράς των μεταχειρισμένων. Από την άλλη, δεν αποκλείεται να είναι στραβά (λόγω ποιότητας κατασκευής) ή να σας εκπλήξουν αρνητικά με την πρόσφυση που παρέχουν. Ωστόσο, οι τιμές τους είναι τόσο χαμηλές που πολλοί είναι εκείνοι που δέχονται ν’ αναλάβουν τον κίνδυνο μιας κακής αγοράς. Άλλη λύση υπάρχει; Με λίγο μεγαλύτερο κόστος, υπάρχει η λύση των ελαστικών από θυγατρικές των μεγάλων εταιρειών. Κοστίζουν παραπάνω από τα αγνώστου ταυτότητας ανατολίτικα ελαστικά, αλλά καλύπτονται από γραπτή εγγύηση και την “εγγύηση” του μεγάλου ονόματος που κρύβεται πίσω από την κατασκευή τους.
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΕΛΑΤΤΩΜΑΤΑ: ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
Δίχως να επιθυμούμε να επικρίνουμε προσωπικά κάποιον και με απόλυτη κατανόηση στα άτομα που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, θέλουμε να επισημάνουμε ορισμένα από τα επικίνδυνα ελαττώματα που ενδέχεται να θέσουν ανθρώπινες ζωές σε κίνδυνο.
Αναζητείται το μητρικό ένστικτο
Αυτή η Mercedes A-Class ήταν παρκαρισμένη σε μία θέση αποκλειστικά για γονείς (με αντίστοιχη σήμανση). Η κατάστασή της ήταν άθλια και τα ελαστικά της παράνομα (με βάση τη φθορά τους). Ας ελπίσουμε ότι επρόκειτο για κάποιον ασυνείδητο οδηγό που πάρκαρε σε θέση για γονείς και όχι για μητέρα που μεταφέρει με αυτό το όχημα το παιδί της.
Δημοσίας χρήσεως για κλάματα
Τα μπροστινά ελαστικά αυτού του ταξί είχαν μόλις ένα χιλιοστό πέλμα. Τα πίσω, επίσης χειμερινά, ίδιας μάρκας και τύπου, ήταν στη μέση της ωφέλιμης ζωής τους. Απόδειξη ότι ο οδηγός δεν μπήκε καν στον κόπο να τους αλλάξει θέση. Αδιάφορος και επικίνδυνος, αν και επαγγελματίας.
Χτύπα κι άλλο... θα τ’ αντέξω
Για το συγκεκριμένο Toyota Yaris, οι φωτογραφίες μιλούν από μόνες τους. Εμπρός ελαστικά με πέλμα μικρότερο του 1,5 χιλ. και ο προφυλακτήρας να κρέμεται. Τα πίσω ελαστικά ήταν σε λίγο καλύτερη κατάσταση. Φανταστείτε την ασφάλεια που παρέχει αυτό το αυτοκίνητο σε βρεγμένο οδόστρωμα. Εάν κάποιος τροχονόμος του αφαιρέσει την άδεια για επικίνδυνη οδήγηση, θα φταίει;
ΟΙ ΑΥΤΟΨΙΕΣ ΜΑΣ: 28 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ… ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Καθ’ όλη τη μακρά ιστορία του Quattroruote, έχουμε κάνει αρκετές επιτόπιες έρευνες στο όνομα της ασφάλειας των οδηγών. Κάποιες από αυτές αφορούσαν τα ελαστικά. Το 2007, είχαμε πάει στους χώρους στάθμευσης μεγάλων εμπορικών κέντρων στο Μιλάνο, τη Ρώμη και τη Νάπολη (διπλανή φωτογραφία) προκειμένου να ελέγξουμε την κατάσταση των ελαστικών των αυτοκινήτων. Τον Αύγουστο του 1993 είχαμε κάνει ακριβώς το ίδιο, διαπιστώνοντας ότι στο 11% των αυτοκινήτων του δείγματος, το βάθος του πέλματος των ελαστικών ήταν κάτω του ορίου που ορίζει ο ΚΟΚ. Το αντίστοιχο ποσοστό φέτος ήταν 9,38%. Αν μη τι άλλο, το σημερινό ποσοστό δείχνει βελτίωση. Ελαφριά όμως, όσο το πάτημα της γάτας.
ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΧΡΗΜΑΤΩΝ: Η ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ
Στο διαδίκτυο, θα βρείτε πολλούς εμπόρους που προσφέρουν μεταχειρισμένα ελαστικά. Ισχυρίζονται ότι τα ελαστικά αυτά είναι προσεκτικά ελεγμένα και έχουν ακόμα επαρκή διάρκεια ζωής. Δεν αμφισβητούμε την ειλικρίνειά τους. Ορισμένοι από αυτούς αναφέρουν ότι αρνούνται να πουλήσουν ελαστικά στην περίπτωση που η φθορά τους έχει ξεπεράσει το 50% σε σχέση με τα αντίστοιχα καινούρια. Οι καταναλωτές, ωστόσο, θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί και να μην αποπροσανατολίζονται από τις χαμηλές τιμές. Κάποια από αυτά τα ελαστικά δεν έρχονται καν σε ζεύγη. Κάποια από αυτά μπορεί να δείχνουν καινούρια, αλλά η ηλικία τους να ξεπερνά τη δεκαετία. Ωστόσο, το δέλεαρ της χαμηλής τιμής είναι ακαταμάχητο για κάποιους. Μπορείς να αποκτήσεις τετράδα ελαστικών μεγάλης εταιρείας με κόστος όσο ένα ίδιο καινούριο ελαστικό.