Του Δημήτρη Διατσίδη – Φωτογραφία: Mirco Lazzari, Raffaela Gianolla
Το γνωστό για τα αυτοκίνητα της γερμανικής εταιρείας, λογότυπο «Μ», κάνει για πρώτη φορά την εμφάνισή του και σε μοτοσυκλέτα! Πριν καν γίνει κάποια παγκόσμια δημοσιογραφική παρουσίαση, την οδηγούμε στην πίστα του Κατάρ, υπό το φως των προβολέων.
Από τη στιγμή που τον περασμένο Οκτώβριο ανακοινώθηκε ότι το 2021 θα δούμε στους δρόμους και – κυρίως – στις πίστες μοτοσυκλέτα από το τμήμα Μ της BMW, μια γλυκιά αγωνία κυριάρχησε στους δημοσιογραφικούς κύκλους, με την πολυπόθητη αναμονή της ανακοίνωσης κάποιας παρουσίασης του εμβληματικού αυτού μοντέλου, σε κάποια από τις πίστες του MotoGP ή έστω των WSBK. Αλλά μάλλον ο κορωνοϊός έχει αλλάξει περισσότερα πράγματα από όσα θεωρούσαμε ότι θα επηρεαστούν και έτσι η ανάλογη πρόσκληση δεν ήρθε ποτέ.
Όταν όμως λίγες ημέρες πριν το ξεκίνημα της αγωνιστικής χρονιάς του 2021 για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MotoGP έγινε η ανακοίνωση της συνέχισης της συνεργασίας της BMW με την DORNA (τον οργανωτή των GP) για 23η συνεχόμενη χρονιά, στην παροχή των οχημάτων ασφαλείας των αγώνων, 2-3 δημοσιογράφοι από όλον τον κόσμο έτριβαν τα χέρια τους. Ανάμεσά τους και ένας Έλληνας που έχει το προνόμιο να οδηγεί στις πίστες του MotoGP την μοτοσυκλέτα ασφαλείας, που φέτος δεν είναι άλλη από την ακριβοθώρητη M1000RR!
Δύο τελικά καταφέραμε να βρεθούμε στην Ντόχα την πρωτεύουσα του Κατάρ και να πλησιάσουμε στην πίστα Λοσέιλ, κάτω από τα φώτα των χιλιάδων προβολέων, την επιβλητική BMW. Ο συνάδελφος μάλιστα του Σλοβένικου Pop TV πήρε τη σειρά μου και μπήκε πρώτος στην πίστα, ενώ η αγωνία παρατάθηκε κι άλλο, όταν ο πρώην αγωνιζόμενος του MotoGP και νυν του Πρωταθλήματος Αντοχής, Randy De Puniet τον διαδέχτηκε στο τιμόνι της Μ, αλλά ήταν μια καλή αναμονή, αφού ο Γάλλος ζέστανε τα λάστιχα σε πολύ καλό βαθμό και όλα ήταν έτοιμα για τη μεγάλη στιγμή.
Από τη μια μεριά ήταν μεγάλη στιγμή γιατί από το 2009 οδηγώ μια ανάλογη μοτοσυκλέτα στις πίστες του MotoGP και πάντα ο πρώτος Αγώνας της χρονιάς είναι κάτι ιδιαίτερο, από την άλλη γιατί φέτος θα είχα στα χέρια μου την πιο δυνατή BMW superbike που φτιάχτηκε ποτέ και την πρώτη όπως αναφέρθηκε πιο πάνω του φημισμένου τμήματος Μ.
Η πίστα του Κατάρ ήταν στην καλύτερή της κατάσταση στην οποία μπορεί να βρεθεί όλο τον χρόνο, αφού πέρα από το ότι για τον εναρκτήριο Αγώνα όλα ήταν στην εντέλεια, αλλά και βοήθησε σημαντικά και ο καιρός, χωρίς τον αέρα της ερήμου που συνήθως φέρνει σκόνη και χώμα στη διαδρομή. Μάλιστα μέχρι 5′ λεπτά πριν μπούμε έκαναν γύρους για της Ελεύθερες Δοκιμές 2, οι καλύτεροι οδηγοί του κόσμου, που είχαν παίξει και το ρόλο του «καθαριστή» της αγωνιστικής γραμμής από την όποια σκόνη των προηγούμενων ημερών!
Η BMW M1000RR από την πλευρά της ήταν έτοιμη, χωρίς να φοράει σλικ ελαστικά, αλλά τα πολύ καλά ελαστικά παραγωγής Michelin Power Cup EVO2, που ουσιαστικά είναι η με χάραξη έκδοση των σλικ της γαλλικής εταιρίας. Επίσης δεν έχει carbon φρένα και σε ιπποδύναμη υπολείπεται 70-80 ίππους και είναι 25-30 κιλά βαρύτερη, από μια μοτοσυκλέτα MotoGP, αλλά στην περίπτωσή μας ήταν το πιο κοντινό που μπορεί να υπάρξει σε αίσθηση σε σχέση με τις απολύτως ταχύτερες μοτοσυκλέτες του πλανήτη. Μάλιστα λίγα λεπτά πριν μπούμε στη διαδρομή ο Γάλλος Ζοάν Ζαρκό με την Ducati του είχε σπάσει το ρεκόρ τελικής ταχύτητας της πίστας με 354 χλμ/ώρα, ενώ ο ίδιος την επόμενη ημέρα έσπασε και πάλι το ρεκόρ, με την υψηλότερη τελική που έχει καταγραφεί σε πίστα στην ιστορία των αγώνων, φθάνοντας τα 362.4 χλμ/ώρα!!!
Εμείς δεν είχαμε σκοπό να σπάσουμε κάποιο ρεκόρ, αλλά να πάρουμε τη γεύση της πίστας και κυρίως την αίσθηση από αυτή την προκλητική και δελεαστική μοτοσυκλέτας.
ΠΡΩΤΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑ
Αρχικά να πούμε ότι η νέα «M RR», όπως την αποκαλούν οι άνθρωποι της BMW, θέλει να προσφέρει την αγωνιστική τεχνολογία της εταιρείας, για υψηλότερες απαιτήσεις επιδόσεων στην πίστα και στο δρόμο. Η BMW Motorrad είχε ήδη από το 2018 τη φιλοσοφία των εξαρτημάτων M και για μοτοσικλέτες και έκτοτε, προσφέρει προαιρετικό εξοπλισμό υψηλών επιδόσεων M. Η «M RR» βασίζεται στην S 1000 RR, αλλά με ανεβασμένη ισχύ στους 212 ίππους, βάρος μόλις 192 κιλά ανάρτηση και αεροδυναμική σχεδιασμένη για μέγιστες επιδόσεις στην πίστα, ώστε να ικανοποιεί τις βασικές προσδοκίες στην κορυφαία κατηγορία Superbikes.
Χρησιμοποιεί έναν υγρόψυκτο, τετρακύλινδρο εν σειρά κινητήρα βασισμένο στη μονάδα της RR με τεχνολογία BMW ShiftCam για μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και μεταβλητή βύθιση τροποποιημένα με πρότυπο έναν αγωνιστικό, σπορ κινητήρα. Αποδίδει τη μέγιστη ισχύ των 212 ίππων στις 14.500 σαλ. Η μέγιστη ροπή των 113 Nm αποδίδεται στις 11.000 σαλ. Πέρα από το ανώτατο όριο περιστροφής που έχει αυξηθεί στις 15.100 σαλ., ο κινητήρας της M RR περιλαμβάνει εκτενείς βελτιστοποιήσεις όπως νέα σφυρήλατα πιστόνια 2 ελατηρίων της Mahle, προσαρμοζόμενους θαλάμους καύσης, συμπίεση αυξημένη στα 13,5, μεγαλύτερες και ελαφρύτερες μπιέλες από τιτάνιο της Pankl, λεπτότερα και ελαφρύτερα κοκκοράκια, επανασχεδιασμένους αυλούς εισαγωγής μηχανουργικής κατεργασίας με νέα γεωμετρία και βελτιστοποιημένους εκκεντροφόρους και περιοχή εισαγωγής. Το ελαφρύ σύστημα εξάτμισης κατασκευάζεται επίσης από τιτάνιο, ενώ στη δική μας υπάρχει η εξτρά εξάτμιση της Akrapovic που μειώνει λίγο το βάρος, ενώ συγχρόνως δίνει τουλάχιστον 5-7 ίππους παραπάνω!
Με όλα αυτά ο κινητήρας της νέας Μ-RR είναι ισχυρότερος από εκείνον της 1000 RR από τις 6.000 έως τις 15.100 σ.α.λ., κάτι πολύ χρήσιμο στην πίστα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι χάνει το συναρπαστικό, σπορ χαρακτήρα της σε επαρχιακούς δρόμους.
Εκτός από την «καρδιά» της μοτοσυκλέτας άλλαξε και η εμφάνιση σημαντικά, με την προσθήκη των «M winglets» (αεροδυναμικά φτεράκια) και την ψηλή ζελατίνα. Η αεροδυναμική ήταν αποφασιστικό στοιχείο στις τεχνικές προδιαγραφές για την εξέλιξη της M RR. Εκτός από τη μέγιστη ταχύτητα που είναι όσο το δυνατόν υψηλότερη και απολύτως απαραίτητη σε αγωνιστικές συνθήκες, υπήρχε ένας ακόμα στόχος: η επίτευξη της βέλτιστης επαφής των τροχών με το δρόμο – κυρίως κατά την επιτάχυνση. Γι’ αυτό, τα M winglets (φτεράκια) στο εμπρός φέρινγκ, που εξελίχθηκαν κατά τη διάρκεια εντατικών δοκιμών στην πίστα και στην αεροδυναμική σήραγγα του BMW Group και κατασκευάζονται από διάφανο ανθρακόνημα, παράγουν αεροδυναμική πίεση και κατά συνέπεια πρόσθετα κάθετα φορτία στους τροχούς ανάλογα με την ταχύτητα. Το πρόσθετο φορτίο στον εμπρός τροχό αντισταθμίζει την τάση ανύψωσης, περισσότερη κινητήρια ισχύς μετατρέπεται σε επιτάχυνση και ο αναβάτης πετυχαίνει καλύτερους χρόνους γύρων. Η λειτουργικότητα των winglets είναι αισθητή και στις στροφές και στο φρενάρισμα με την αεροδυναμική πίεση να επιτρέπει φρενάρισμα πιο αργά και να διασφαλίζει αυξημένη σταθερότητα στο στρίψιμο.
Η σχεδίαση του πλαισίου είναι η κατάλληλη για την αγωνιστική πίστα με τροποποιημένη γεωμετρία, βελτιστοποιημένη κατανομή φορτίου στους τροχούς και εκτεταμένη προσαρμοστικότητα στο σημείο άρθρωσης του ψαλιδιού. Το πλαίσιο της M RR βασίζεται στην RR ,με το πλαίσιο-γέφυρα από αλουμίνιο στο κέντρο του. Έχει βελτιστοποιημένο ανάποδο πιρούνι μπροστά και πίσω αναβαθμισμένο γόνατο με μπλε ελατήριο και κινηματική Full Floater Pro. Πρωταρχικός στόχος της σχεδίασης του πλαισίου ήταν η επίτευξη των βέλτιστων χρόνων γύρων στην αγωνιστική πίστα. Επομένως, το πλαίσιο της M RR είναι ασυμβίβαστα σχεδιασμένο για την αγωνιστική πίστα. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στη βελτίωση της συμπεριφοράς, στο φρενάρισμα και στη μειωμένη συμπίεση διαδρομής καθώς επίσης και στη βέλτιστη αίσθηση του οδηγού από τον εμπρός και πίσω τροχό.
Στον τομέα των φρένων, έχουμε φρένα M για πρώτη φορά στην BMW Motorrad και ανθρακονημάτινους τροχούς M στο βασικό εξοπλισμό. Η M RR, είναι η πρώτη μοτοσυκλέτα BMW που εξοπλίζεται με φρένα M – όπως τα οχήματα M της BMW M GmbH. Το σύστημα βασίζεται στην τεχνογνωσία από τα αγωνιστικά φρένα των μοτοσυκλετών της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Superbike και παρέχει μέγιστη αντοχή στην υπερθέρμανση και ακρίβεια ελέγχου. Εξωτερικά, οι δαγκάνες φρένων M έχουν μπλε ανοδίωση σε συνδυασμό με το λογότυπο M. Με τους ανθρακονημάτινους τροχούς M, η M RR έχει ακόμη περισσότερα high-tech εξαρτήματα για μέγιστες επιδόσεις στην πίστα και στο δρόμο.
Ο πίνακας οργάνων έχει την ίδια βασική σχεδίαση με την RR και εικονίδιο εκκίνησης M. Στο πλαίσιο του προαιρετικού εξοπλισμού, ένας κωδικός ενεργοποίησης (περιέχεται στο M competition package) μπορεί να χρησιμοποιείται με σκοπό την εκτενή συλλογή δεδομένων για τη χρήση του M GPS lap trigger και του M GPS data logger (Original BMW Motorrad Accessories) μέσω της διεπαφής OBD.
Είναι λοιπόν γεννημένη για αγώνες; Η σχεδίαση M και η δυναμική σχεδιαστική γλώσσα της υποδηλώνουν τις απόλυτες αγωνιστικές επιδόσεις, με το χρωματικό συνδυασμό light white solid paint/M Sport στα βασικά της χρώματα, μπλε, σκούρο μπλε και κόκκινο. Άλλα χαρακτηριστικά της M RR είναι τα καλύμματα του κινητήρα σε granite grey και η τάπα του ρεζερβουάρ σε μαύρο.Επιπλέον, η M RR που είχαμε στη διάθεσή μας είχε αρκετά εξτρά μέρη από το «M competition package». M carbon μέρη, ρυθμιζόμενα μαρσπιέ Alpha racing και ένα ασημί, ψαλίδι ελαφρύτερο κατά 220 γρ.
ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΑ
Το δύσκολο της υπόθεσης είναι ότι έπρεπε όλα τα παραπάνω στοιχεία να περάσουν στο πίσω μέρος του μυαλού σου και να απολαύσεις το ότι έχεις δική σου για λίγους γύρους ένα τόσο δυναμικό μοντέλο σε μια τέτοια πίστα κάτω από το τεχνητό φως που προσπαθεί να σε κάνει να νιώσεις σχεδόν όπως όταν οδηγείς με το φως της μέρας. Επιπρόσθετα πρέπει να σπικάρεις και να οδηγείς ταυτόχρονα και να κάνεις τους γύρους με 110% ασφάλεια, γιατί η πτώση απαγορεύεται!
Η M RR έκανε όλες αυτές τις δυσκολίες να εξαφανιστούν και ξεδίπλωσε αμέσως τις αρετές της στις ωραίες 16 στροφές της Λοσέιλ, αλλά και στην ευθεία των 1068 μέτρων, όπου μας επέτρεψε να φτάσουμε τα 287 χλμ/ώρα, 67 λιγότερα από όσα είχε πιάσει νωρίτερα ο Ζαρκό, τη στιγμή που τα φρένα της χρειάστηκε να δουλέψουν σκληρά πριν την πρώτη στροφή που την παίρνεις με λιγότερα από 100. Σε άλλα δύο σημεία της πίστας οι μπλε δαγκάνες με το σήμα Μ έκαναν υπερωρίες, με εξαιρετική αίσθηση από τη μανέτα του φρένου.
Μέσα στις στροφές το σύνολο αναρτήσεων και πλαισίου επίσης είναι τέλειο, ενώ το μικρό βάρος βοηθάει σημαντικά στις αλλαγές κατεύθυνσης, ειδικά στις στροφές 7-8-9 της πίστας.
Η συνολική αίσθηση τελικά είναι θαυμάσια και πέρα από την ευχαρίστηση που προσφέρει είναι ιδιαίτερα χρήσιμη εμπειρία γιατί ανακαλύπτεις τα δύσκολα σημεία της πίστας, τα ωραία, τα γρήγορα και τα αργά και μπορείς να καταλαβαίνεις πολύ καλύτερα τι έχουν να αντιμετωπίσουν οι οδηγοί, οπότε είσαι πιο έτοιμος για την περιγραφή του αγώνα.
Η BMW M 1000 RR είναι ένα γνήσιο παιδί του τμήματος «Μ» και σίγουρα αξίζει κάθε ευρώ από τα 34.000 που πρέπει να αποχωριστεί ο υποψήφιος αγοραστής της.