Φώτης Ραΐσης
Η χρονιά που διανύουμε σηματοδοτεί τα 60α γενέθλια του θρυλικού Renault 4L που κυκλοφόρησε πλέον των 30 ετών (1961 – 1994) σε περισσότερες από 100 χώρες.
Με συνολικές πωλήσεις άνω των 8 εκατ. μονάδων, το Renault 4L αποτελεί ένα εμβληματικό μοντέλο για την γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία. Στην Ελλάδα έγινε ευρύτερα γνωστό ως «Κατρέλ» – «Quatrelle»στα γαλλικά. Ήταν ένα μικρό και οικονομικό μοντέλο της δεκαετίας του ‘60 που κυκλοφόρησε διεθνώς και αποτέλεσετην απάντηση της Renault στην πρόκληση της Citroen, με το μοντέλο 2CV. Σίγουρα πάντως είχαν αρκετά κοινά χαρακτηριστικά όπως το χαμηλό κόστος παραγωγής, οι άνετες αναρτήσεις και η αξιοπιστία στη χρήση και στο χρόνο. Αμφότερα, κατασκευάστηκαν και πουλήθηκαν από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Μάλιστα, η παραγωγή και η συναρμολόγηση του Renault 4L αφορούσε εργοστάσια σε 17 χώρες, από Ευρώπη, Λατινική Αμερική, Βόρεια Αφρική και Αυστραλία. Το δε πελατολόγιο απαρτιζόταν από διάφορες κοινωνικές κατηγορίες όπως επαγγελματίες, αγρότες αλλά και αστοί.
Το φθηνό και οικονομικό 4L παρήχθη αρχικά σε τρία διαφορετικά αμαξώματα (2θυρο pick-up, 2θυρο van και 5θυρο hatch) και αργότερα σε άλλες παραλλαγές (Safari, Sixties και Jogging).Τα μοντέλα R3 &R4 της πρώτης γενιάς είχαν δύο κινητήρες στα 603 και 747 κ.εκ. με αποδόσεις 22,5 και 26,5 ίππους, αντιστοίχως. Μαζί με κιβώτια 3 και 4 σχέσεων και μετάδοση κίνησης στους μπροστινούς τροχούς. Ήταν το πρώτο μοντέλο που λάνσαρε την τεχνολογία του κλειστού κυκλώματος στο σύστημα ψύξης, που δεν απαιτούσε καμία φροντίδα περιοδικής συμπλήρωσης υγρών από τον χρήστη. Είχε επίσης ανεξάρτητη ανάρτηση σε κάθε τροχό, κάτι πρωτοποριακό για μαζικό και φθηνό μοντέλο της εποχής, που του προσέδιδε υψηλά περιθώρια πρόσφυσης ακόμα και σε ανώμαλα εδάφη. Άλλωστε ήταν γνωστή και η αξιοπιστία σε αγώνες αντοχής όπως το ράλι Paris-Dakar αλλά και στο ράλι του Monte Carlo.