Στατιστικά, τα περισσότερα αυτοκίνητα καταλήγουν να γίνουν… παλιοσίδερα χωρίς να έχουν εμπλακεί σε κάποιο ατύχημα, αλλά από κακή μεταχείριση.
Ένα αυτοκίνητο βγαίνει «ολική», όχι μόνο επειδή έχει εμπλακεί σε κάποιο ατύχημα από το οποίο αποκόμισε εκτεταμένες ζημιές, αλλά επειδή το κόστος επισκευής υπερβαίνει την πραγματική αξία του. Ο κύκλος της ζωής του κάθε αυτοκινήτου μπορεί να μεγαλώσει ή και να μικρύνει ανάλογα με το πόσο μεθοδικοί και προσεκτικοί είμαστε με τη συντήρηση και την χρήση που του κάνουμε.
Κρατώντας αυτό στο μυαλό, ακολουθούν 10 συνήθειες που θα πρέπει να αποφεύγετε άμα θέλετε να επεκτείνετε τη ζωή του αυτοκινήτου σας και να το διατηρήσετε σε καλή κατάσταση.
1. Οδήγηση χωρίς αρκετό λάδι στη μηχανή
Ενώ υπάρχουν πολλές ενδείξεις στο ταμπλό του αυτοκινήτου τις οποίες μπορείτε να αγνοήσετε, ή ένδειξη του λαδιού σίγουρα δεν είναι μια από αυτές. Αν τύχει ποτέ να δείτε το την εν λόγω ένδειξη, σημαίνει πως η στάθμη του λαδιού του κινητήρα είναι χαμηλή. Η δουλειά του λαδιού είναι να λιπαίνει τον κινητήρα και η απουσία του μπορεί να αποβεί καταστροφική. Η σοβαρότητα μιας ζημιάς στο εσωτερικό του κινητήρα θα ανεβάσει το κόστος επισκευής του στα ύψη, κάτι που τις περισσότερες φορές θα σημάνει το τέλος του κύκλου ζωής του αυτοκινήτου.
2. Οδήγηση με ελάχιστη βενζίνη στο ντεπόζιτο
Αν συνηθίζετε να οδηγείτε με τη ρεζέρβα αναμμένη, μάθετε πως σε περίπτωση που αυτή τελειώσει όσο οδηγάτε, το αυτοκίνητό σας μπορεί να πάθει μεγάλη ζημιά. Η απουσία καυσίμου μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα σκουπίδια να μπουν στο σύστημα παροχής καυσίμου, κάτι που θα σας αναγκάσει να αλλάξετε φίλτρο καυσίμου –στην καλύτερη περίπτωση. Ωστόσο, στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να χρειαστεί ο μηχανικός σας να αλλάξει το σύστημα ψεκασμού καυσίμου, κάτι που μπορεί να αποφευχθεί εύκολα οδηγώντας με έστω και το ¼ του ντεπόζιτου γεμάτο.
3. Σκέπασμα του αυτοκινήτου για μεγάλο χρονικό διάστημα
Το να διατηρείτε το αυτοκίνητό σας σκεπασμένο είναι μια καλή συνήθεια που προστατεύει τη βαφή από τον ήλιο και την κακοκαιρία. Από την άλλη μεριά, το να κρατάτε το αυτοκίνητο σκεπασμένο για μήνες ή ακόμα και χρόνια μπορεί να βγει σε κακό. Η κουκούλα παγιδεύει την υγρασία στο εσωτερικό της, κάτι που είναι σα να παρκάρετε το αυτοκίνητο μέσα σε ένα υγρό περιβάλλον. Αυτό μπορεί φυσικά να προκαλέσει ή να επιταχύνει την εμφάνιση σκουριάς στο αμάξωμα ή της μούχλας στο εσωτερικό της καμπίνας.
4. Παράβλεψη ή καθυστερημένη αντιμετώπιση της σκουριάς
Άσχετα με την κατηγορία ή τη μάρκα του αυτοκινήτου το οποίο οδηγείτε, αργά ή γρήγορα, ακριβά ή όχι, τα περισσότερα αυτοκίνητα παρουσιάζουν σημάδια σκουριάς. Η σκουριά πρέπει να αντιμετωπιστεί όσο πιο σύντομα γίνεται, ακόμα και αν το μέγεθός του σημείου στο οποίο έχει συγκεντρωθεί είναι μικροσκοπικό. Αν η σκουριά φτάσει να «τρώει» τις λαμαρίνες, η ζημιά μπορεί να γίνει μεγάλη και η επισκευή ιδιαίτερα ακριβή.
5. Συντήρηση
Όλα τα αυτοκίνητα χρειάζονται μια βασική συντήρηση, της οποίας η συχνότητα διαφέρει από μοντέλο σε μοντέλο. Για να βρείτε κάθε πότε θα πρέπει να φρεσκάρετε το αυτοκίνητό σας συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή ή κάντε μια έρευνα στο διαδίκτυο. Έτσι θα βρείτε το κάθε πότε πρέπει να αλλάξετε λάδια, ιμάντες ή υγρά φρένων, μεταξύ άλλων, η παράληψη των οποίων μπορούν να σας βάλουν σε μεγάλους μπελάδες.
6. Άσκοπη χρήση του συμπλέκτη
Αν οδηγείτε αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο, ένας τρόπος να «κόψετε» χρόνια από τον δίσκο σας είναι να χρησιμοποιείτε τον συμπλέκτη χωρίς λόγο. Αυτό μπορεί να γίνει απλώς «παρκάροντας» πάνω του το αριστερό σας πόδι ή χρησιμοποιώντας τον συμπλέκτη για να κρατήσετε ακίνητο το αυτοκίνητο ενώ βρίσκεστε σε ελαφρώς ανηφορικό δρόμο. Το τελευταίο είναι κάτι που κάνουν –λανθασμένα- πολλοί οδηγοί, με αποτέλεσμα να αναρωτιούνται γιατί πρέπει πάλι να αλλάξουν δίσκο. Ο συμπλέκτης θα πρέπει να χρησιμοποιείται όσο δυνατόν λιγότερο και μόνο κατά την αλλαγή ταχυτήτων για να εκμεταλλευτείτε τον πλήρη κύκλο ζωής του δίσκου σας.
7. Ακινησία
Τα αυτοκίνητα έχουν σχεδιαστεί για να οδηγούνται τακτικά, οπότε το να έχετε το αυτοκίνητο παρκαρισμένο για μήνες ή χρόνια μπορεί να οδηγήσει σε αρκετά ακριβή ζημιά. Με την πάροδο του χρόνου, οι τσιμούχες στεγνώνουν με αποτέλεσμα να προκαλούνται διαρροές τόσο στον κινητήρα, αλλά και στο εσωτερικό της καμπίνας. Αυτός είναι ο λόγος που ακόμα και αν δεν οδηγείτε το αυτοκίνητό σας τακτικά, καλό θα ήταν να το βάζετε μπρος και να το αφήνετε να δουλέψει για λίγο ανά διαστήματα.
8. Οδήγηση με υπερθερμασμένο κινητήρα
Ο μετρητής θερμοκρασίας θα σας προειδοποιήσει αμέσως άμα ο κινητήρας σας αρχίσει να υπερθερμαίνεται –που σημαίνει πως κάτι δε πάει καλά. Αν ποτέ δείτε αυτή την ένδειξη ή αν δείτε καπνό να βγαίνει από τον κινητήρα, σταματήστε αμέσως και καλέστε την οδική ασφάλεια. Η οδήγηση με υπερθερμασμένο κινητήρα μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε μεγάλη ζημιά.
9. Οδήγηση σε βαθύ νερό
Οι πλημυρισμένοι δρόμοι ή διασταυρώσεις είναι ένα φαινόμενο που δυστυχώς κάθε οδηγός θα πετύχει μια φορά στη ζωή του, ωστόσο, η διάσχιση ενός πλημυρισμένου σημείου μπορεί να αποβεί μοιραίος για τον κινητήρα σας. Είναι προτιμότερο να αναζητήσετε μια διαφορετική διαδρομή χωρίς νερά ή απλώς να παρκάρετε το όχημά σας παρά να δοκιμάσετε να τα διασχίσετε, αφού ουσιαστικά παίζετε τη ζωή του κινητήρα σας κορόνα-γράμματα.
10. Χρήση φτηνών/«μαϊμού» ανταλλακτικών
Μπορεί η χρήση ενός φτηνού –μη εγκεκριμένου- ανταλλακτικού να φαντάζει σα μια έξυπνη επιλογή, τουλάχιστον αρχικά. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου σίγουρα θα το μετανιώσετε, αφού η ζημιά που μπορεί να προκληθεί θα είναι πιο αισθητή στο πορτοφόλι σας από την επιλογή ενός ελαφρώς ακριβότερου –αλλά εγκεκριμένου- ανταλλακτικού. Πέρα από τον τομέα του κόστους, η χρήση «μαϊμού» ανταλλακτικών μπορεί να κάνει την οδήγηση του αυτοκινήτου σας επικίνδυνη τόσο για τη ζωή σας, όσο και για τις ζωές των γύρω σας.