ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Το Fiat Grande Panda είναι μόνο η αρχή

to-fiat-grande-panda-einai-mono-i-archi-722358

Όπως συνέβη και με το Fiat 500, το πιο αγαπημένο αυτοκίνητο των Ιταλών εξελίσσεται σε οικογένεια μοντέλων. Και θα ακολουθήσουν πολλά άλλα νέα από το μέτωπο της Stellantis τα επόμενα δύο χρόνια. Ας δούμε τι επιφυλάσσει ο Carlos Tavares για τις υπόλοιπες μάρκες του ομίλου του.

του Mirco Magni & Rosario Murgida απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

Η Stellantis είναι ένας όμιλος που όμοιός του δεν έχει υπάρξει στην ιστορία του αυτοκινήτου. Αφενός επειδή κανένας άλλος δε διέθετε ποτέ χαρτοφυλάκιο με τόσες πολλές και ετερόκλητες μάρκες. Αφετέρου, επειδή δεν είχαμε ξαναδεί στο παρελθόν τόσες παρουσιάσεις νέων μοντέλων, όσες μας έδωσε ο ευρωαμερικανικός όμιλος τον τελευταίο καιρό. Και τα καλύτερα έπονται. Τους επόμενους μήνες, αλλά και στα χρόνια που θα ακολουθήσουν, οι δεκατέσσερις μάρκες που βρίσκονται υπό την αιγίδα του Carlos Tavares, θα παρουσιάσουν δεκάδες νέα μοντέλα για όλα τα γούστα και πορτοφόλια. Πρώτο χρονολογικά είναι το Grande Panda που αποκαλύφθηκε τον προηγούμενο μήνα. Μπορεί να μοιάζει με concept, δεν είναι όμως παρά το μοντέλο παραγωγής που θα επαναφέρει –επιτέλους– τη Fiat στην καρδιά της κατηγορίας Β, την οποία είχε εγκαταλείψει μετά το Grande Punto. Με παρουσία μάλιστα σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο Dare Forward 2030, το οποίο αναθεωρήθηκε πρόσφατα με νέες παρουσιάσεις για τα επόμενα τρία χρόνια, η ιταλική μάρκα από το Τορίνο φαίνεται να παίζει όλο και σημαντικότερο ρόλο. Κι αυτό διότι τα μοντέλα της δεν θα πωλούνται μόνο στην Ευρώπη, όπου μαζί με τα Citroën αποτελούν τη βάση της γκάμας Stellantis, αλλά και σε άλλες περιοχές του κόσμου. Από τις ΗΠΑ, όπου πρόσφατα έφτασε το Νέο 500, μέχρι την Αφρική, περνώντας από τη Μέση Ανατολή και βέβαια τη νότια Αμερική.

ΚΟΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Η πλατφόρμα που μοιράζονται τα μικρά γαλλικά και ιταλικά μοντέλα δεν είναι άλλη από τη Smart Car. Την εγκαινίασε το νέο C3 και τώρα την υιοθετεί το Grande Panda, ένα αυτοκίνητο που ασπάζεται τη φιλοσοφία του πρώτου Panda του Giugiaro και ανεβαίνει κατηγορία. Οι εξωτερικές διαστάσεις παραμένουν συμπαγείς (3,99 μ.), οι γραμμές του αμαξώματος εξυπηρετούν έναν πρακτικό χαρακτήρα και στην γκάμα συμπεριλαμβάνονται κινητήρες βενζίνης – αυτούς που αγοράζει ο κόσμος, δηλαδή. Όμως, όπως μπορείτε να διαβάσετε στις επόμενες σελίδες, ο τρικύλινδρος 1.2 είναι ένας μόνο από τους κινητήρες-κλειδιά στη νέα αυτή, πολυενεργειακή περίοδο του ομίλου Stellantis. Το Grande Panda θα είναι βέβαια και ηλεκτρικό, όπως και τα μοντέλα της νέας γκάμας Fiat που θα φέρουν την ονομασία 500. Το τελευταίο, μάλιστα, θα αποκτήσει και υβριδική έκδοση, όπως μπορείτε να διαβάσετε σε άλλο άρθρο αυτού του τεύχους. Στον τομέα της «μικροκινητικότητας», η Fiat ετοιμάζει ένα δεύτερο όχημα πόλης στα πρότυπα του συμπαθούς Topolino. Πιθανότατα να το δούμε για πρώτη φορά στην EICMA, την έκθεση μοτοσυκλέτας του Μιλάνου τον επόμενο Νοέμβριο. Θα είναι τρίτροχο ή μήπως δίτροχο;

Επιστρέφουμε στο όνομα Panda. Το υφιστάμενο μοντέλο τρίτης γενιάς θα κατασκευάζεται στο Πομιλιάνο της νότιας Ιταλίας τουλάχιστον μέχρι το 2029. Εκτός από αυτό και το φρέσκο Grande Panda, φαίνεται να υπάρχει χώρος για ένα Giga Panda και για ένα Fiat Fastback. Δύο μοντέλα που οι σχεδιαστές του Quattroruote απεικονίζουν για πρώτη φορά στις επόμενες σελίδες. Το πρώτο θα είναι ένα επταθέσιο C-SUV και το δεύτερο, ο διάδοχος του ομώνυμου Fiat που κυκλοφορεί αποκλειστικά στη νότια Αμερική και μέλλει να γίνει ο διάδοχος του σημερινού Tipo.

Για την ώρα δε γνωρίζουμε ακριβώς ποιες πλατφόρμες θα χρησιμοποιήσει η Stellantis για να δώσει μορφή σε μία διευρυμένη οικογένεια μοντέλων – στα πρότυπα του 500. Το σίγουρο είναι ότι ο όμιλος θα εκμεταλλευτεί στο έπακρο το όραμα που παρουσίασε ο Tavares στο τελευταίο Investor Day – το συνέδριο που διοργανώθηκε στο Ντιτρόιτ, ώστε να ενημερωθούν οι επενδυτές για τις τελευταίες εξελίξεις στο βιομηχανικό της πρόγραμμα. Στις διάφορες διαφάνειες που παρουσιάστηκαν, είδαμε σλόγκαν που δεν άπτονταν μόνο τετριμμένων ιδεών, όπως η καινοτομία και η τεχνολογική πρόοδος, αλλά έθεταν και στόχους, όπως η απλοποίηση, η ευελιξία και η ταχύτητα.

ΞΕΚΑΘΑΡΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ

Όλα τα παραπάνω αποσκοπούν στον περιορισμό του κόστους και παράλληλα στη βέλτιστη απόκριση της εταιρείας σε μία αγορά που βρίσκεται σε ταχύτατη και συχνά απρόβλεπτη εξέλιξη. Σχετικά με αυτό, σε μία διαφάνεια ξεχωρίσαμε τη φράση «reskins and derivatives», εννοώντας μοντέλα που μοιράζονται τα περισσότερα δυνατά εξαρτήματα κάτω από τη συσκευασία. Το αμάξωμα δηλαδή και όσα μπορεί να δει και να αγγίξει ο πελάτης. Το 60% της γκάμας, με άλλα λόγια, θα αποτελείται από αυτοκίνητα που θα έχουν πολλά κοινά στοιχεία, αν όχι τα πάντα, χωρίς αυτό να συνιστά κάτι καινούριο. Εξάλλου, στο σημερινό Peugeot 208, για παράδειγμα, βασίστηκε αρχικά το Opel Corsa και πιο πρόσφατα η Lancia Ypsilon. Το ίδιο συνέβη και στην περίπτωση των Jeep Avenger, Fiat 600 και Alfa Romeo Junior, τρία μοντέλα που βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα –μία εξελιγμένη εκδοχή της CMP της πάλαι ποτέ PSA– και κατασκευάζονται στο ίδιο εργοστάσιο, στο Τίχι της Πολωνίας.

Η ίδια στρατηγική θα συνεχιστεί και σε άλλα μοντέλα, με πρώτο το Jeep Renegade δεύτερης γενιάς, που αναμένεται μετά το 2026. Το οποίο προφανώς θα είναι και ηλεκτρικό και μάλιστα με τιμή εκκίνησης κάτω από 25.000 δολάρια στην αμερικανική αγορά. Αυτό μας κάνει να υποπτευόμαστε ότι το αυτοκίνητο θα υιοθετήσει την πλατφόρμα Smart Car του Citroën C3 και του Grande Panda. Ωστόσο, δεν πρέπει να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο της αρχιτεκτονικής STLA Small για το δημοφιλέστατο B-SUV, το οποίο βρίσκεται σε φάση εξέλιξης, ώστε να παρουσιαστεί το 2026. Ούτε και την STLA Medium. Το σίγουρο είναι ότι η «πολυκατοικία Stellantis» έχει μπει σε μία πολυενεργειακή περίοδο. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα νέα μοντέλα θα είναι διαθέσιμα και με υβριδικά σύνολα τα επόμενα χρόνια, ενώ μέχρι το 2030 εννέα στις δέκα πλατφόρμες θα πρέπει να διαθέτουν κινητήρες διαφόρων ειδών.

Το λόγο εξήγησε ξεκάθαρα ο ίδιος ο Tavares: «οι ανάγκες και οι απαιτήσεις των πελατών είναι πιο διαφοροποιημένες από ποτέ, γι’ αυτό και μία λύση δεν μπορεί να αρκεί για όλες τις αγορές και καταστάσεις. Γι’ αυτό πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις αλλαγές και να είμαστε σίγουροι ότι οι τεχνολογίες που αναπτύσσουμε είναι οι κατάλληλες». Επί της ουσίας, ο όμιλος Stellantis διαθέτει ένα τεράστιο ράφι, από το οποίο όλες οι μάρκες θα μπορούν να επιλέγουν την καλύτερη λύση, ώστε να ανταποκρίνονται στις διαφορετικές απαιτήσεις των καταναλωτών και των τάσεων της αγοράς.

Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να αναγνώσουμε και κάποιες πρόσφατες εξελίξεις. Χάρη σε αυτήν ακριβώς τη στρατηγική θα κατασκευαστεί ένα υβριδικό Fiat 500 στο Μιραφιόρι και το νέο Jeep Compass στο Μέλφι. Και μέσα από αυτή την οπτική εξηγείται η επέκταση του κύκλου ζωής του, 12χρονου ήδη, Panda στο εργοστάσιο του Πομιλιάνο. Αντίστοιχα και των κινητήρων εσωτερικής καύσης στο Τέρμολι, του οποίου η μετατροπή σε gigafactory μπαταριών αναβάλλεται.

SMART CAR ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ

Μέχρι το 2026, η πλατφόρμα Smart Car θα υποστηρίξει συνολικά δεκατρία μοντέλα με τρία διαφορετικά σήματα, εκ των οποίων τα έξι στην Ευρώπη. Μετά το C3 θα ακολουθήσει φέτος το C3 Aircross, το Opel Frontera και αργότερα τα τρία μοντέλα της οικογένειας Panda. Ο υπεύθυνος της ευρύτερης περιοχής της Ευρώπης, Uwe Hochgeschurtz, επιβεβαιώνει το στόχο του πλήρους εξηλεκτρισμού της γκάμας μέχρι το 2030 στη Γηραιά Ήπειρο. Φανερώνει κάποια βήματα που θα μεσολαβήσουν, όπως η διεύρυνση της προσφοράς ηλεκτρικών από 30 σε 60 μοντέλα τα επόμενα τρία χρόνια. Επιπρόσθετα, τη διάθεση τουλάχιστον δώδεκα αυτοκινήτων με πολυενεργειακά κινητήρια σύνολα από έξι διαφορετικές μάρκες. Έως το 2026, τα νέα μοντέλα θα έχουν γίνει δεκάξι, από τα οποία τα δέκα θα τα δούμε του χρόνου και στην πλειοψηφία τους θα βασίζονται σε άλλες αρχιτεκτονικές του ομίλου. Το 2025, για παράδειγμα, στην πλατφόρμα STLA Medium θα βασιστεί μία Citroën (πιθανότατα η C5 Aircross), η ναυαρχίδα DS 8 που θα κατασκευάζεται στο Μέλφι της νότιας Ιταλίας και ένα Jeep – το

Compass. Την επόμενη χρονιά θα έρθει η σειρά της DS 7 Crossback επόμενης γενιάς. Η αρχιτεκτονική STLA Large, αντίθετα, θα αποτελέσει τη βάση δύο πολυαναμενόμενων νέων Alfa Romeo. Των διαδόχων δηλαδή της Stelvio (που αναμένεται μέσα στο 2025) και της Giulia (το 2026).

Πάντα μέσα στο 2026 θα έρθει και η σειρά ενός αυτοκινήτου που προσμένει ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό, της νέας ναυαρχίδας Lancia, την οποία για την ώρα ονομάζουμε Gamma. Το αυτοκίνητο αυτό θα ενισχύσει τη γραμμή παραγωγής του Μέλφι μαζί με το Chrysler 300. Το τελευταίο αναμένεται να επαναφέρει στο προσκήνιο την ταλαιπωρημένη αμερικανική μάρκα, με τη μορφή ενός ηλεκτρικού sedan, βασισμένου στην πλατφόρμα της μελλοντικής Giulia.

Για το υπόλοιπο της δεκαετίας, αντίθετα, λίγα πράγματα θεωρούνται δεδομένα, τουλάχιστον για την ώρα. Το σίγουρο είναι η εμφάνιση της Lancia Delta το 2028, στα πλαίσια μίας μεθοδευμένης, γενικότερης αντεπίθεσης της Stellantis στην κατηγορία C της Ευρώπης. Με αυτό το δεδομένο, από την πλατφόρμα STLA Medium περιμένουμε να δούμε ένα νέο SUV, χωρίς να ξέρουμε ακόμη τι σήματα θα φορέσει. Κρίνοντας από τις διαφάνειες που εμφανίζονταν πίσω από τον Tavares στο Investor Day και την αναφορά του στο Opel Grandland, υποψιαζόμαστε την έλευση ενός Manta. Όμως μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση. Σε κάθε περίπτωση –και αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο– η «πολυκατοικία Stellantis» δεν θα μας αφήσει σε ησυχία.

Όλες οι ειδήσεις

Πύραυλος Subaru: Tο πιο γρήγορο WRX ever

Η υβριδική Porsche 911 είναι μια… πραγματική 911

Το ηλεκτρικό Ford Capri κάνει ντεμπούτο με… “King” Eric Cantona βασικό!

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο