Η υπόθεση είναι πολύπλοκη, αλλά πληροφορίες που προέρχονται από τη Γαλλία προμηνύουν μία πιθανή αλλαγή μορφής για το Citroën C3.
του Andrea Stassano • Εικονογράφηση: Marcelo Poblete
Αν υπάρχει μία κατηγορία αυτοκινήτων που θα μπορούσε ν’ αποτελέσει θέμα συζήτησης στρογγυλής τραπέζης, αυτή είναι αναμφίβολα η Β ή αλλιώς, τα μοντέλα πόλης. Τα άλλοτε δημοφιλή και προσιτά στο ευρύ κοινό μοντέλα αυτής της κατηγορίας σήμερα κοστίζουν όσο κόστιζαν πριν από λίγα χρόνια τα μοντέλα της μεγαλύτερης κατηγορίας (C). Αφενός, λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής και των εξαρτημάτων. Αλλά και λόγω της ανάγκης για διατήρηση της κερδοφορίας των κατασκευαστών. Οι τελευταίοι αναρωτιούνται μέχρι ποιο σημείο έχει νόημα να ανανεώνουν συγκεκριμένα μοντέλα, ακόμα κι αν αυτά είναι πολύ σημαντικά στο σύνολο της γκάμας τους. Η δαπανηρή μετάβαση στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς Euro 7 (με την προϋπόθεση ότι οι πολύ αυστηροί περιορισμοί για την αυτοκινητοβιομηχανία θα παραμείνουν σε ισχύ με την τελική έγκριση της νομοθεσίας) θα μπορούσε να αποτελέσει τη χαριστική βολή για αρκετά εμβληματικά μοντέλα. Ένα εξ αυτών είναι το VW Polo, ενώ η καταδικαστική ετυμηγορία για το Ford Fiesta έχει ήδη ανακοινωθεί. Σε αυτό το «σκοτεινό» σενάριο, το Citroën C3 αντιπροσωπεύει ένα είδος εξαίρεσης. Όπως επιβεβαίωσε η γαλλική μάρκα, σκοπεύει να συνεχίσει να το παράγει και στις δύο γνωστές μας εκδόσεις, hatchback και Aircross.
Η μεταβατική φάση
Εν τω μεταξύ, όπως σε όλα τα «μυστήρια» που σέβονται τον εαυτό τους, ερχόμαστε αμέσως αντιμέτωποι με μια αντίφαση. Το C3 hatchback παρουσιάστηκε το 2016, η έκδοση Aircross το 2017. Αυτό επομένως σημαίνει, ότι το hatchback θα πρέπει λογικά να είναι και το πρώτο που θα αντικατασταθεί. Όμως, αυτό δεν δείχνει να ισχύει, καθώς οι κατασκοπευτικές φωτογραφίες που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο αφορούν αποκλειστικά το C3 Aircross. Για την πεντάθυρη έκδοση, δεν υπάρχει σχεδόν καμία πληροφορία. Για να καταλάβουμε πώς θα είναι το τέταρτης γενιάς C3 (η πρώτη γενιά έκανε το ντεμπούτο της το 2002), είναι απαραίτητο να συνθέσουμε διάφορα στοιχεία. Όπως ακριβώς στο σενάριο μίας αστυνομικής ταινίας, όταν τα λίγα στοιχεία μιας υπόθεσης προστίθενται ένα-ένα, για να συνθέσουν την αλήθεια. Αν και στην υποτιθέμενη ταινία μας, ο πρωταγωνιστής –που δεν είναι άλλος από τη Citroën– τηρεί μία αυστηρή μυστικότητα. Έτσι, αναζητώντας στοιχεία, καταλήγουμε σε έγκυρα γαλλικά μέσα ενημέρωσης –όπως το Argus. Αυτά, εικάζουν ότι το hatchback C3 θα μπορούσε να δώσει τη θέση του σε ένα compact διαστάσεων crossover, ενώ η έκδοση Aircross, που θα μεγαλώσει αρκετά σε μέγεθος, θα μπορούσε να αποτελέσει μια πιθανή αντιπρόταση απέναντι στο Peugeot 2008. Αμφότερα τα δύο μοντέλα της Citroën –και πάλι σύμφωνα με τα γαλλικά μέσα– θα λανσαριστούν κοντά στην Άνοιξη του 2024. Πέρα από τις διαφορές στο μέγεθος, τα δύο C3 θα αφήσουν πίσω τους την πλατφόρμα Pf1, για να υιοθετήσουν την αρθρωτή αρχιτεκτονική CMP. Πάνω σ’ αυτή βασίστηκαν, μεταξύ άλλων, τα Citroën C4/C4 X και τα Peugeot 208/2008, με ότι αυτό συνεπάγεται, όσον αφορά την τεχνολογία, τους κινητήρες (συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρικών) και τα συστήματα ασφαλείας. Όμως, δεν υπάρχει καμία λογική εξήγηση για την απουσία πρωτότυπων μοντέλων δοκιμών του C3 hatchback. Μια άκρως ιδιαίτερη υπόθεση, που ξεπερνά τα σύνορα της Γαλλίας και της Ευρώπης συνολικά είναι αυτή που εστιάζει στην αλλαγή της μορφής του μοντέλου από hatchback σε crossover. Εάν επιβεβαιωθεί, το μοντέλο θα ευνοηθεί διπλά. Όχι μόνο από την αυξημένη εμπορική ζήτηση που έχει η κατηγορία των SUV, αλλά και από το γεγονός ότι υπάρχει ήδη ένα υπερυψωμένο C3 (με απόσταση από το έδαφος 20 εκατοστά), έτοιμο για το σκοπό αυτό. Είναι ήδη δοκιμασμένο και δεν είναι άλλο από το μοντέλο που κυκλοφορεί στις αγορές της Ινδίας και της Νότιας Αμερικής. Μεταξύ άλλων, το μοντέλο αυτό κέρδισε πρόσφατα τον τίτλο του «Παγκόσμιου Αστικού Αυτοκινήτου 2023» στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης, ενώ στην Ινδία, όπου η γαλλική μάρκα εισήλθε πρόσφατα, διατίθεται και ως ηλεκτρικό. Η έκδοση ë-C3 κατασκευάζεται στο εκεί εργοστάσιο της Citroën, έχοντας ως βάση την αρχιτεκτονική CMP, που επιτρέπει την υιοθέτηση μπαταριών.
Νέο C3 Aircross: Με αυξημένες διαστάσεις
Ενώ η μικρότερη έκδοση εκ των αμαξωμάτων του C3 ενδέχεται να αλλάξει χαρακτήρα, η έκδοση Aircross αναμένεται να κερδίσει αρκετά εκατοστά σε μήκος. Αν σήμερα το crossover μοντέλο έχει μήκος 4,16 μέτρα, η δεύτερη γενιά του, η οποία αναμένεται στις εκθέσεις από το 2024, θα μπορούσε να είναι κοντά στα 4,3 μέτρα. Κάτι που θα το κάνει σχεδόν ίδιο με το Peugeot 2008, αλλά θα εξακολουθεί να διατηρεί σημαντική απόσταση από το μεγαλύτερο C5 Aircross, του οποίου το μήκος είναι 4,5 μέτρα. Σε σύγκριση με το υπάρχον μοντέλο, η οπτικοποίηση της μελλοντικής έκδοσης του C3 Aircross διευκολύνθηκε αρκετά από τη διαθεσιμότητα κατασκοπευτικών φωτογραφιών των πρωτότυπων μοντέλων που συμμετείχαν στις δοκιμές εξέλιξης. Το C3 Aircross είναι ένα μοντέλο που θα κάνει ένα σημαντικό βήμα όχι μόνο στο θέμα των διαστάσεων, αλλά και σε ό,τι αφορά τα τεχνικά του στοιχεία. Αυτό, χάρη στην υιοθέτηση της πλατφόρμας CMP, η οποία είναι πλέον απαραίτητη για τα τελευταία αυτοκίνητα της κατηγορίας B του ομίλου Stellantis. Μια αρχιτεκτονική που συνοδεύεται από την υιοθέτηση βελτιωμένων συστημάτων ασφάλειας, καθώς και με την πιθανότητα να αυξηθούν οι διαθέσιμοι χώροι στο εσωτερικό, χάρη στο μεγαλύτερο μεταξόνιο (2.600 χιλ. η τωρινή γενιά).
Επίσης, όσον αφορά την άνεση, το νέο C3 Aircross θα πρέπει αναπόφευκτα να βρεθεί στην κορυφή της κατηγορίας compact. Μιλώντας για τη σχεδίαση, είναι εμφανείς οι πιο έντονες ακμές και η εμφάνιση είναι πιο «ψαρωτική» από την αντίστοιχη τρέχουσα γενιά, με μοτίβα που προέρχονται από το πρωτότυπο Oli. Το ολοκληρωμένο εμπρός μέρος, με τη μεγάλη μάσκα, αναμένεται να διαθέτει διπλά φωτιστικά σώματα και το νέο λογότυπο της εταιρείας. Μια πραγματική επανάσταση, θα αφορά το πίσω τμήμα, με την πιο ογκώδη ουρά. Κάτι που θα έχει θετικές επιπτώσεις στην άνεση όσων κάθονται στη δεύτερη σειρά και στη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ. Τέλος, το επόμενο C3 Aircross θα μπορούσε να είναι εξοπλισμένο με κινητήρα εσωτερικής καύσης και τουλάχιστον έναν ηλεκτρικό. Όσον αφορά τον πρώτο, η γκάμα θα περιλαμβάνει το νέο, ήπιο υβριδικό, σύνολο 1.2 λίτρων με 136 ίππους και ίσως μια λιγότερο ισχυρή παραλλαγή του. Η έκδοση ë-C3, η οποία πιθανότατα θα παρουσιαστεί αργότερα, αναμένεται να αποδίδει 150 ίππους και να διαθέτει μπαταρία 50 kWh.
Αλλαγή σχεδίων
Την ιδέα ενός C3 που θα βασίζεται σε μοντέλο σχεδιασμένο για αγορές εκτός Ευρώπης εμμέσως επιβεβαιώνει και μια επίσημη φωνή, αυτή του Laurent Barria, διευθυντή μάρκετινγκ και επικοινωνίας του Γάλλου κατασκευαστή. Μεταξύ άλλων δήλωσε ότι «εμπνευστήκαμε από την έκδοση του C3 που προοριζόταν για την αγορά της Βραζιλίας για να φτιάξουμε μία νέα, στοχεύοντας στην Ευρώπη». Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η διοίκηση της Stellantis θα επέλεγε τη λιγότερο δαπανηρή οδό για να προετοιμάσει την τέταρτη γενιά του γαλλικού hatchback. Ωστόσο, αφού αποσύρθηκε η ιδέα να εισαχθεί απαράλλαχτο το βραζιλιάνικων προδιαγραφών C3 Crossover στην Ευρώπη, αποφασίστηκε να βελτιωθούν βασικοί τομείς όπως η ασφάλεια, η ποιότητα κατασκευής και οι επιδόσεις. Το άλλο στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα που κάναμε, είναι εκείνο που αφορά την εμπορική τοποθέτηση του C3. Πιο συγκεκριμένα, προορίζεται να παίξει το ρόλο του μοντέλου βάσης στη γκάμα της Citroën, λόγω και της απουσίας, εδώ και αρκετό καιρό, του λιλιπούτειου C1. Αυτό σημαίνει ότι το μελλοντικό C3 θα προσφέρεται σε ένα εύρος τιμών που δεν θα απέχει πολύ από το αντίστοιχο ορισμένων μοντέλων της Dacia. Η ρουμάνικη εταιρεία έχει γίνει πολύ δημοφιλής τα τελευταία χρόνια, λόγω των έντονα αυξητικών τάσεων των τιμών των άλλων κατασκευαστών. Ως εκ τούτου, θα είχε νόημα να ανατεθεί ένας αντίστοιχος ρόλος στη Citroën. Μια τέτοια πολιτική, θα επέτρεπε στο Γάλλο κατασκευαστή να βρει ζωτικό χώρο εντός του ομίλου Stellantis, σε ένα πιο προσιτό και σχετικό με τον όγκο τμήμα της αγοράς. Εν ολίγοις, αν επιβεβαιωθεί αυτό το σενάριο, το νέο C3 θα γεννηθεί πάνω στην αρχιτεκτονική CMP, ήτοι ελαφρώς απλοποιημένο σε σύγκριση με τα πιο premium μοντέλα της Peugeot.
Οι υπόλοιπες καινοτομίες
Επιστρέφοντας στις βελτιώσεις για τον εξευρωπαϊσμό του C3, αυτές θα αφορούν τη λήψη επιπλέον μέτρων σε ό,τι αφορά το επίπεδο της ασφάλειας. Προσδοκώντας στη διασφάλιση «5 αστέρων» στις αυστηρές δοκιμές του EuroNCAP, με ένα πιο ολοκληρωμένο πακέτο συστημάτων υποβοήθησης (ADAS) και ένα πιο άνετο εσωτερικό. Μεταξύ άλλων, η αρχιτεκτονική πλαισίου της Stellantis θα φέρει και την υιοθέτηση ηλεκτρικού συστήματος κίνησης. Όμως, για άλλη μια φορά, πηγές από τη Γαλλία εικάζουν την υιοθέτηση κινητήριων μονάδων που έχουν κατασκευαστεί με βάση τις προδιαγραφές της Ασίας, προκειμένου να κρατηθεί χαμηλά το κόστος. Μιας και είναι λιγότερο εξελιγμένοι και με χαμηλότερες επιδόσεις από αυτές που τοποθετούνται στα ευρωπαϊκά μοντέλα του Ομίλου (με ισχύ 136 και 156 ίππων). Εν ολίγοις, το ευρωπαϊκό ë-C3 αναμένεται να έχει μια αρχική έκδοση με ισχύ 80-90 ίππων, ενώ η κορυφαία, θεωρητικά μιλώντας θα φτάνει τους 110 ίππους. Μπορεί επίσης να υπάρχουν δύο μεγέθη μπαταριών, μια με ενεργειακή χωρητικότητα περίπου 40 kWh και μια πιο ισχυρή, με 50 kWh. Η έκδοση με το θερμικό σύνολο θα επικεντρωθεί σε έναν και μόνο κινητήρα, τον τρικύλινδρο 1.2 PureTech, είτε ως ατμοσφαιρικό με 83 ίππους, είτε με υπερτροφοδότηση και 101 ίππους. Με λίγα λόγια, θα γίνουν τα πάντα για να συγκρατηθούν οι τιμές, γιατί σε διαφορετική περίπτωση, θα λέμε “να ζήσουμε να το θυμόμαστε”.