Ακόμα ένα πλήγμα στις πεποιθήσεις των petrolheads. Το σπορ SUV από το Τσουφενχάουζεν πλέον είναι διαθέσιμο αποκλειστικά με ηλεκτρικό κινητήρα. Οι πρώτες εντυπώσεις μας είναι θετικές, θα το υποδεχτεί όμως η αγορά με ανοιχτές αγκάλες, όπως έκανε με τη θερμική;
του Gian Luca Pellegrini, Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Υπάρχουν ορισμένα μοντέλα αυτοκινήτων που σηματοδοτούν την αλλαγή πορείας μιας εταιρίας. Η 190 ήταν το μοντέλο που έπαιξε αυτόν το ρόλο τη δεκαετία του ’80 για τη Mercedes-Benz. Ηταν το πιο μικρό μοντέλο της γερμανικής εταιρίας, που μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν συνώνυμη των μεγάλων πολυτελών αυτοκινήτων. Η 190 διέθετε πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων (με πέντε μπράτσα), μια τεχνική λύση που έως τότε υιοθετούσαν μόνο τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα. Την ίδια αλλαγή πορείας σηματοδότησαν, κατά σειρά κυκλοφορίας, το πρώτο Range Rover, το Audi quattro, το Lexus LS και το Nissan Qashqai. Όλα γεννήθηκαν ως αποτέλεσμα μιας λαμπρής διαίσθησης και άνοιξαν νέους ορίζοντες για τις κατασκευάστριες εταιρίες. Στην Porsche, το μοντέλο που έπαιξε αυτόν το ρόλο ήταν η Cayenne του 2002. Η γερμανική εταιρία, μέχρι τότε σταθερή στην 911, θρυλική για τα σπορ μοντέλα της, έκανε την έκπληξη παρουσιάζοντας ένα (άσχημο και ογκώδες) SUV. Οι φίλοι της μάρκας έπεσαν τότε να φάνε τους υπευθύνους. Σήμερα, 22 χρόνια αργότερα, η Cayenne έχει κερδίσει τη μάχη των πωλήσεων και οι Γερμανοί έκαναν μια εξίσου ριζοσπαστική κίνηση. Παρουσίασαν τη νέα Macan ή, για την ακρίβεια, τη νέα, αμιγώς και αποκλειστικά ηλεκτρική Macan.
Ευρωπαϊκή υπόθεση
Η Porsche έχει μπει για τα καλά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Βέβαια, είναι άλλο να παρουσιάζεις μια ηλεκτρική εναλλακτική επιλογή στη βενζινοκίνητη Panamera (βλ. Taycan) και άλλο να παρουσιάζεις μια αμιγώς και αποκλειστικά ηλεκτρική νέα γενιά της Macan. Του δεύτερου, δηλαδή, σε πωλήσεις (μετά την Cayenne) μοντέλου της γκάμας σου. Στα 10 χρόνια που κυκλοφορεί, οι πωλήσεις της Macan έχουν ξεπεράσει τις 850.000. Η νέα Macan δεν θα είναι διαθέσιμη ούτε καν με κάποιο υβριδικό σύνολο. Για να είμαστε ακριβείς, θα πρέπει να τονίσουμε ότι αυτό ισχύει μόνο για την ευρωπαϊκή αγορά. Στον υπόλοιπο κόσμο, η θερμική Macan θα συνυπάρχει στις εκθέσεις με την ηλεκτρική. Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, ο λόγος αυτής της επιλογής ήταν μία ευρωπαϊκή οδηγία. Πιο συγκεκριμένα, η Οδηγία για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών συστημάτων. Η προσαρμογή του τρέχοντος μοντέλου κρίθηκε ασύμφορη για την εταιρία, οπότε στην Ευρώπη «κόπηκαν» οι θερμικές εκδόσεις. Η Porsche έχει ανακοινώσει πως στόχος της είναι το 80% των συνολικών της πωλήσεων να είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα (έως το 2030). Και κάπως έτσι βρεθήκαμε πίσω από το τιμόνι της νέας ηλεκτρικής (το γράφουμε ξανά και ξανά για να το πιστέψουμε κι εμείς) Macan.
Turbo μόνο στο όνομα
Η εξωτερική σχεδίαση δεν παίζει και τόσο μεγάλο ρόλο. Αυτό που μας καίει είναι να δούμε κατά πόσον αφήνει ικανοποιημένο τον απαιτητικό αγοραστή μιας Porsche. Η εσωτερική σχεδίαση έχει αλλάξει, αλλά το αποτέλεσμα είναι αναμφισβήτητα Porsche. Υπάρχουν αρκετές οθόνες (αυτή μπροστά στον συνοδηγό είναι προαιρετική), αλλά και φυσικά κουμπιά για ορισμένες λειτουργίες όπως ο κλιματισμός. Η θέση οδήγησης είναι άψογη, όπως και η σχετική θέση τιμονιού-πεντάλ και η ορατότητα. Η ποιότητα είναι προσεγμένη, δύσκολα βρίσκεις κάποιο ελάττωμα. Οπότε πάμε να δούμε την επίδραση του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης.
Όπως μπορείτε να διαβάσετε με περισσότερες λεπτομέρειες στην τεχνική ανάλυση, η Macan είναι το πρώτο αυτοκίνητο του ομίλου που βασίζεται στην πλατφόρμα PPE των 800V. Η Taycan και το Audi RS e-tron GT βασίζονται στην πλατφόρμα J1. Στην ίδια πλατφόρμα με τη Macan βασίζεται επίσης το αναμενόμενο Audi Q6. Η πλατφόρμα αυτή εξασφαλίζει μεγαλύτερη απόδοση και υψηλότερη ταχύτητα φόρτισης. Η ωφέλιμη χωρητικότητα της μπαταρίας της είναι 95 kWh και μπορεί να δεχτεί ισχύ φόρτισης σε συνεχές ρεύμα έως 270 kW (στα 11 kW η οικιακή φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα). Η ιδέα να υπάρχουν υποδοχές για τη φόρτιση και στις δύο πλευρές του αυτοκινήτου είναι έξυπνη. Στη μία πλευρά για φόρτιση με συνεχές ή εναλλασσόμενο ρεύμα και στην άλλη μόνο για εναλλασσόμενο. Όσον αφορά την γκάμα, αυτή τη στιγμή η Macan είναι διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις. Τη Macan 4 Electric (από 89.980 ευρώ) και τη Macan Turbo Electric (από 122.760 ευρώ), αμφότερες με δύο κινητήρες και την ίδια μπαταρία. Φυσικά και δεν διαθέτει turbo η κορυφαία έκδοση, απλά διατηρήθηκε στην ονομασία όπως και στην αντίστοιχη Taycan για να υποδηλώσει τη μεγαλύτερη ισχύ. Αργότερα αναμένεται να προστεθεί στην γκάμα και μία φθηνότερη, πισωκίνητη έκδοση. Ομολογώ ότι η Macan 4 Electric ήταν αρκετά πιο ζωηρή απ’ ό,τι περίμενα. Όσο για την Turbo… ήταν απλά εκρηκτική. Η εταιρία ανακοινώνει 0-100 σε 3,3 δευτερόλεπτα. Ένας αριθμός που τα λέει όλα.
Οι επιλογές της Porsche όσον αφορά την οδήγηση είναι ενδιαφέρουσες. Ο μειωτήρας μίας σχέσης δεν προκαλεί τόσο μεγάλη έκπληξη (στην Taycan έχει δύο σχέσεις) όσο η απόφαση να μην υπάρχουν στο τιμόνι κουμπιά για τη διαχείριση του ρυθμού ανάκτησης ενέργειας. Άρα και του βαθμού φρεναρίσματος από τον κινητήρα. Στο δρόμο, η οδική συμπεριφορά είναι αυτή που παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο. Οι επιδόσεις θα μπορούσαμε να πούμε ότι δεν παίζουν τόσο μεγάλο ρόλο. Όταν υπάρχει ένα θηριώδες Kia (EV9) που κάνει το 0-100 σε πέντε δευτερόλεπτα, είναι βέβαιο ότι μια Porsche θα έχει επιδόσεις συγκρίσιμες με supercars. Έχοντας οδηγήσει και τις δύο εκδόσεις, back to back όπως λένε στο χωριό μου, οι διαφορές μεταξύ τους είναι ελάχιστα αισθητές. Η βασική έκδοση, η Macan 4, είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο. Γρήγορη, χωρίς να είναι ακραία. Η Turbo, ειδικά εάν διαθέτει όλο τον προαιρετικό εξοπλισμό που αφορά τη δυναμική συμπεριφορά (από το Torque Vectoring Plus έως την τετραδιεύθυνση), είναι σκέτο θηρίο. Οδηγώντας τη, μπορείς πραγματικά να εκτιμήσεις την προσπάθεια των τεχνικών, μέσω των ρυθμίσεων της ανάρτησης και του συστήματος διεύθυνσης, να κρύψουν το μεγάλο βάρος. Ας μην ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που ξεπερνά τους 2,4 τόνους.
Θα σπάσει τα ταμεία;
Είναι μια γνήσια Porsche; Ξεκινάμε από τα δεδομένα. Η ηλεκτρική Macan είναι μεγαλύτερη (με δύο χώρους αποσκευών), πιο άνετη και πιο αθόρυβη συγκριτικά με τη θερμική. Είναι και οριακά πιο γρήγορη, αν και μιλάμε για επιδόσεις που ούτως ή άλλως ήταν εξαιρετικές. Καταλήγουμε έτσι στην οδική συμπεριφορά. Είναι στα υψηλά επίπεδα που περιμένει κανείς από μία Porsche; Η κυρίαρχη εντύπωση, ειδικά κατά την οδήγηση της Turbo, είναι ότι οι τεχνικοί έχουν δώσει σκληρή μάχη (με τους φυσικούς νόμους) προκειμένου να μη νιώθει ο οδηγός τις συνέπειες του υψηλού βάρους και της μεταφοράς φορτίου. Η δυναμική ισορροπία που αναμένει κανείς από μια Porsche έχει επιτευχθεί. Με τη σπορ συμπεριφορά να είναι ο κύριος λόγος αγοράς μιας Porsche Macan έρχεται αναπόφευκτα και ο γνωστός περιορισμός όλων των σπορ SUV, η περιορισμένη αυτονομία. Μπορείς να τη χαρείς (και στις δύο εκδόσεις) για περίπου 600 χιλιόμετρα σύμφωνα με τα «γενναιόδωρα» πρότυπα WLTP, δηλαδή κατά περίπου 450 χιλιόμετρα υπό κανονικές συνθήκες. Εάν βέβαια την οδηγήσεις σαν Porsche ή θελήσεις να ταξιδέψεις γρήγορα σε αυτοκινητόδρομο, η αυτονομία περιορίζεται δραστικά. Αυτό είναι το μεγάλο ερωτηματικό, εάν δηλαδή και κατά πόσον θα προβληματίσει τους υποψήφιους αγοραστές. Θα ψηφίσουν Macan «δαγκωτό», όπως με τη θερμική, ή θα επιλέξουν κάποιο ανταγωνιστικό θερμικό μοντέλο; Η διοίκηση της εταιρίας δεν δείχνει να ανησυχεί, απαντώντας ότι η νέα Macan είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο, κατασκευασμένο σύμφωνα με τις προσδοκίες των καταναλωτών. Δεν αμφιβάλλουμε γι’ αυτό. Το εάν όμως οι υποψήφιοι αγοραστές της είναι διατεθειμένοι ν’ αποδεχτούν τα λειτουργικά όρια και τα προβλήματα που συνεχώς ανακύπτουν με το δίκτυο υποδομών είναι κάτι που παραμένει ακόμα άγνωστο.
Ολοκαίνουρια βάση
Η premium ηλεκτρική πλατφόρμα PPE, με αρχιτεκτονική 800V, κάνει το ντεμπούτο της στη Macan. Σε στήλες συνεχούς ρεύματος υψηλής ισχύος, η Porsche δηλώνει ότι αρκούν 21 λεπτά για τη φόρτιση από το 10 στο 80% της μπαταρίας (δέχεται έως 270 kW). Σε στήλες 400V, δέχεται περίπου τη μισή ισχύ, άρα το ίδιο αποτέλεσμα επιτυγχάνεται σε 33 λεπτά. Αρκετά καλή και η ανάκτηση ενέργειας, έως 240 kW, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, όταν οι δύο σύγχρονοι τριφασικοί κινητήρες λειτουργούν ως γεννήτριες. Εξαιρουμένης της ισχύος, δεν υπάρχει άλλη διαφορά στο σύστημα μετάδοσης μεταξύ της βασικής Macan 4 και της κορυφαίας έκδοσης Turbo. Στους 387 ίππους (408 με λειτουργία overboost) για τη Macan 4 και στους 584 ίππους (639 με λειτουργία overboost) για την Turbo. Διαφορά υπάρχει και στα φρένα. Με μπροστινούς δίσκους 350 χιλ. και τετραπίστονες δαγκάνες η Macan 4. Η Turbo διαθέτει αντίστοιχα δίσκους 400 χιλ. και εξαπίστονες δαγκάνες. Πίσω και οι δύο διαθέτουν δίσκους 350 χιλ. και αιωρούμενες δαγκάνες. Διαφορά έχουμε και στις αναρτήσεις. Η Macan 4 διαθέτει κλασικά ατσάλινα ελατήρια, ενώ η Turbo έχει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα πνευματικά αμορτισέρ. Προαιρετικά, μπορούν να τοποθετηθούν και στη Macan 4. Τα «έξυπνα» αμορτισέρ διαθέτουν διπλή βαθμονόμηση, σε έκταση και συμπίεση. Όλα αυτά ρυθμίζονται με βάση το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, το οποίο ελέγχει επίσης το σύστημα τετραδιεύθυνσης (έως 5ο προκειμένου να μειωθεί ο κύκλος στροφής κατά ένα μέτρο) και τα ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα (με αρκετά ρυθμιζόμενα σπόιλερ και συντελεστή αεροδυναμικής Cx 0,25).
Χωρίζεται στα δύο
Η λεπτή μπαταρία των 95 kWh είναι κατασκευασμένη από την Catl. Αποτελείται από 12 μονάδες, με 180 κυψέλες στο σύνολο και έχει τάση 800V. Κατά τη φόρτιση στα 400V, ένας διακόπτης τη διαιρεί σε δύο μονάδες ίσης τάσης. Το βάρος της είναι 550 κιλά. Ο πίσω ηλεκτροκινητήρας είναι συναρμολογημένος σε ένα ενιαίο περίβλημα με το μονό γρανάζι μείωσης του συστήματος μετάδοσης. Στο πίσω μέρος τοποθετείται (προαιρετικά) το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό.
Με λάδι και αέρα
Οι πνευματικές αναρτήσεις περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό της Turbo. Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ διαθέτουν διπλές βαλβίδες, για τον διαφορετικό έλεγχο της συμπίεσης και της επαναφοράς.
Καμπίνα
Για μια Porsche, το άψογο εσωτερικό είναι αναμενόμενο. Αυτό ισχύει και για τη Macan EV. Ο επιλογέας των προγραμμάτων οδήγησης βρίσκεται στα δεξιά του τιμονιού, όπως και στην Taycan. Η εικονιζόμενη οθόνη στην πλευρά του συνοδηγού περιλαμβάνεται στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Ηλεκτροκινητήρες
Εμπρός και πίσω, σύγχρονοι με μόνιμους μαγνήτες
Μέγιστη ισχύς: 584 ίπποι (639 ίπποι με overboost)
Μέγιστη ροπή: 1.155 Nm (με overboost)
Μετάδοση
Ηλεκτρική τετρακίνηση
Μειωτήρας
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 260 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 3,3 δλ.
Κατανάλωση ενέργειας
Κατασκευαστή (WLTP): 18,9-20,8 kWh/100 χλμ.
Δοκιμής: –
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου, 100 kWh (95 ωφέλιμες)
Αυτονομία
518-591km
Φόρτιση
AC 11 kW
DC 270 kW
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χιλ.: 4.780 x 1.940 x 1.620
Μεταξόνιο 2.890 χιλ.
Βάρος 2.405 κιλά
Χώρος αποσκευών
Εμπρός: 84 λ.
Πίσω: 480 λ.
Τιμή αγοράς
Βασική έκδοση: 89.950€
Έκδοση δοκιμής: 122.760€
Όλες οι ειδήσεις
Πρώτες εντυπώσεις Cupra Leon & Formentor: Ενδιαφέροντα όπως πάντα!
Hyundai Inster: Μικρό σε διαστάσεις, μεγάλο σε προσωπικότητα!
Τι κατασκεύαζαν γνωστές εταιρείες πριν καταπιαστούν με τα αυτοκίνητα;