Η Lexus συμπύκνωσε την εμπειρία της σε επίπεδο ποιότητας σε κάτι λιγότερο από τέσσερα μέτρα και 20 εκατοστά, δημιουργώντας το LBX.
Του Lorenzo Facchinetti Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος Φωτογραφίες: Massimiliano Serra
Σε 35 χρόνια ζωής, η Lexus έχει καταφέρει να καθιερωθεί για την ποιότητα και την αξιοπιστία της. Εάν λέγαμε ότι αποτελεί το αντίπαλο δέος στο γερμανικό premium κατεστημένο, ίσως και να την αδικούσαμε. Καθώς για πολλούς, έχει ξεπεράσει εδώ και πολύ καιρό τους Γερμανούς, παρόλο που αποτελεί το πολυτελές παρακλάδι της Toyota. Το LBX είναι το μικρότερο μοντέλο στην ιστορία της Lexus. Είναι ένα B-SUV με μήκος 4,20 μέτρα, με δύσκολο έργο. Όχι απλά πρέπει να σταθεί αντάξιο του ονόματός του, στην κατηγορία με το μεγαλύτερο ανταγωνισμό, αλλά και να πετύχει τον πανευρωπαϊκό στόχο των 24.000 πωλήσων για τη φετινή χρονιά. Με το καλημέρα, καταλαβαίνεις ότι είναι premium, από 31.300 ευρώ η τιμή του στην Ελλάδα. Υπάρχει βέβαια και η τετρακίνητη έκδοση Original Edition, με τιμή που ξεκινάει από τα 48.050, εάν η προηγούμενη τιμή δε σας φάνηκε αρκετά premium. Δεν είναι λίγα χρήματα για ένα B-SUV, αλλά όπως και η τιμή, ο εξοπλισμός του θυμίζει αυτοκίνητο ανώτερης κατηγορίας.
Η ουσία είναι πως για όσους θέλουν ένα πραγματικά ξεχωριστό και ποιοτικό B-SUV, το LBX παίζει μπάλα σχεδόν μόνο του. Το γεγονός αυτό, βέβαια, δεν εγγυάται την επιτυχία της αποστολής του. Την επιτυχία εγγυάται η προσέγγιση της Lexus, η οποία δεν επέλεξε τον εύκολο δρόμο. Το LBX βασίζεται στην πλατφόρμα GA-B, σε αυτή που βασίζονται τα Yaris και Yaris Cross. Σε καμία περίπτωση όμως, το LBX δεν είναι ένα Yaris Cross με δερμάτινα καθίσματα.
Πέρα από τη σχεδίαση, το LBX δε θυμίζει σε τίποτα Yaris Cross, τα δύο μοντέλα έχουν και πιο ουσιαστικές διαφορές. Όπως το αυξημένο κατά δύο εκατοστά μεταξόνιο στο LBX, τον μειωμένο πίσω πρόβολο (επίσης κατά δύο εκατοστά) και τα αυξημένα έως και έξι εκατοστά μετατρόχια. Οι αλλαγές αυτές σημαίνουν ότι αλλάζουν δραματικά οι αναλογίες του αμαξώματος, αλλά και η συμπεριφορά στο δρόμο. Επιπλέον, το LBX διαθέτει τη νέα, λιγότερο επιθετική, εισαγωγή αέρα εμπρός, η οποία θα χαρακτηρίζει από εδώ και στο εξής τα νέα μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας. Μια ακόμα διαφορά σε σχέση με τα λοιπά μοντέλα της Lexus, είναι η πιο “ήσυχη” σχεδίαση του LBX, με τα στρογγυλεμένα άκρα να αντικαθιστούν τις έντονες γραμμές των μεγαλύτερων μοντέλων.
Το εγκρίνουν οι ποδηλατάδες
Κάτω από το καπό υπάρχει η τελευταία έκδοση του υβριδικού συστήματος της εταιρείας που υπόσχεται πιο ομαλή λειτουργία και λιγότερες στάσεις για ανεφοδιασμό. Είναι η πέμπτη γενιά του υβριδικού συστήματος που βασίζεται σε έναν τρικύλινδρο κινητήρα 1,5 λίτρων, υποστηριζόμενο από ηλεκτρικό κινητήρα για συνολική απόδοση 136 ίππων. Τελευταίας γενιάς και η μπαταρία, με μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα και ταχύτερους κύκλους φόρτισης και εκφόρτισης. Περισσότερα για το σύστημα μετάδοσης σε λίγο, αφού πρώτα μιλήσουμε για τα σημεία που καθιστούν premium το LBX έναντι των αντιπάλων του.
Αρκεί να αγγίξεις το εσωτερικό της χειρολαβής, ώστε να ενεργοποιηθεί ο ηλεκτρικός μηχανισμός της κλειδαριάς και να σου επιτραπεί η είσοδος στην καμπίνα. Το ίδιο ισχύει και όταν θέλεις να βγεις από το αυτοκίνητο, με μία πολύ σημαντική διαφορά ασφαλείας. Εάν οι πίσω αισθητήρες εντοπίσουν ποδήλατο ή άλλο όχημα να πλησιάζει, δεν επιτρέπουν το άνοιγμα της πόρτας, αποτρέποντας τα χειρότερα.
Η εικόνα του εσωτερικού σε ικανοποιεί. Η σχεδίαση του ταμπλό είναι λιτή και κομψή, δίνει την ευχάριστη εντύπωση ότι περιβάλλει την καμπίνα. Κλασική είναι και η σχεδίαση της κεντρικής κονσόλας, με την οθόνη του infotainment (9,8”) να δεσπόζει στην ιδανική θέση. Όχι πολύ ψηλά ώστε να περιορίζει την ορατότητα στις στροφές, ούτε πολύ χαμηλά ώστε να σε αναγκάζει να πάρεις το βλέμμα σου από το δρόμο.
Η πιο θετική αίσθηση, όμως, προέρχεται από τα υλικά. Το επάνω μέρος του ταμπλό διαθέτει παχιά και απαλή επένδυση. Εκτεταμένη είναι και η χρήση (οικολογικού ή αυθεντικού, ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού) δέρματος στα καθίσματα, τα πάνελ των θυρών, το κεντρικό τούνελ, το ταμπλό και λοιπά σημεία στην καμπίνα. Αυτή είναι η κυριότερη διαφορά συγκριτικά με τον ανταγωνισμό, όπου τα άκμαπτα πλαστικά κυριαρχούν για λόγους οικονομίας. Εξίσου καλή είναι και η εργονομία, χάρη στις πολλές σε αριθμό και ευρύχωρες (με εξαίρεση αυτές στις πόρτες) θήκες για αντικείμενα. Όντας σε ένα Lexus, θα περιμέναμε πως θα είχαν και ελαστική επένδυση για την αποφυγή θορύβων και γρατζουνιών.
Η θέση οδήγησης είναι σωστά σχεδιασμένη. Τα χειριστήρια για τη ρύθμισή της είναι εύκολα προσβάσιμα (προαιρετικά, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη), το κάθισμα είναι αρκετά φαρδύ και η σχετική θέση του με το τιμόνι και τα λοιπά χειριστήρια εργονομικά άψογη. Επιπλέον, το χαμηλό σημείο H επιτρέπει στον οδηγό να τεντώνει τα πόδια του, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο την άνεση. Ο διαθέσιμος χώρος είναι επαρκής, ακόμα και σε πλάτος. Πίσω, υπάρχει αρκετός χώρος για το κεφάλι και τα γόνατα των επιβατών. Σύντομα, όταν το LBX μετρηθεί από το Κέντρο Δοκιμών μας, θα ξέρουμε ακριβώς πόση διαφορά στους χώρους κάνουν τα δύο επιπλέον εκατοστά του μεταξονίου σε σχέση με το Yaris Cross. Σίγουρα δεν έχουν θετική επίδραση στο χώρο αποσκευών (με αυτόματα ανοιγόμενη πίσω πόρτα, προφανώς), καθώς το LBX υπολείπεται κατά 65 λίτρα συγκριτικά με το ξαδερφάκι του. Στα 397 λίτρα ο διαθέσιμος χώρος στο μικρό Toyota, στα 332 λίτρα στο μικρό Lexus.
Εάν επιλέξει κανείς κάποια έκδοση με τετρακίνηση, ο χώρος αποσκευών μειώνεται κατά 70 λίτρα, λόγω της τοποθέτησης του δεύτερου ηλεκτροκινητήρα. Η απόδοση του πίσω ηλεκτροκινητήρα είναι μικρή, μόλις έξι ίπποι. Αρκούν όμως για να κάνουν τη διαφορά σε επιφάνειες με χαμηλή πρόσφυση. Φυσικά, την κύρια “δουλειά” αναλαμβάνει το υβριδικό σύστημα των 136 ίππων (από 116 όταν κυκλοφόρησε το Yaris Cross). Προσφέρει έναν εξαιρετικό συμβιβασμό μεταξύ ισχύος και οικονομίας. Σύμφωνα με τη Lexus, εξασφαλίζει το 0-100 σε 9,2 δευτερόλεπτα, χρόνος απλά ικανοποιητικός. Τη διαφορά κάνει ο ηλεκτροκινητήρας με την άμεση ταχύτητα απόκρισης και την πλούσια ροπή του. Τις περισσότερες φορές, ο ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την επιτάχυνση (εξάλλου είναι πιο ισχυρός από τον κινητήρα βενζίνης), με τον τρικύλινδρο κινητήρα είτε να μην ενεργοπιοιείται είτε να λειτουργεί διακριτικά στο παρασκήνιο. Τις φορές που ενεργοποιείται, δεν ενοχλεί υπερβολικά με το θόρυβό του.
Ηλεκτρική κυριαρχία
Εν ολίγοις, τόσο κατά τη διάρκεια των καθημερινών αστικών μετακινήσεων όσο και στις κοντινές εξορμήσεις, η κυριαρχία του ηλεκτροκινητήρα εξασφαλίζει την ομαλή και πολύ οικονομική οδήγηση. Σε αυτές ακριβώς τις συνθήκες αναδεικνύονται και οι αρετές του κιβωτίου e-CVT. Η Lexus δηλώνει μέση κατανάλωση 4,7 λίτρα/100 χλμ., τιμή που δεν απέχει από αυτή που είδαμε στον υπολογιστή ταξιδιού του αυτοκινήτου. Στα ίδια επίπεδα κυμάνθηκε και η πραγματική κατανάλωση που μετρήσαμε στο Yaris Cross, από την οποία το LBX δε γίνεται να αποκλίνει πολύ. Η Lexus ανακοινώνει εκπομπές διοξειδίου 107 γρ./χλμ., γεγονός που σημαίνει ότι με βάση τις ισχύουσες διατάξεις, τα τέλη κυκλοφορίας όλων των εκδόσεων του LBX είναι μηδενικά.
Σωστά στημένο
Ένα ακόμα σημείο υπεροχής του LBX είναι η άνεση που προσφέρει. Βασίζεται μεν στην πλατφόρμα GA-B, αλλά τα αμορτισέρ του έχουν διαφορετικές ρυθμίσεις, κυρίως για να εξασφαλίζουν καλύτερη ηχομόνωση. Επιπλέον, έχει γίνει εκτεταμένη χρήση ηχοαπορροφητικών επενδύσεων. Χάρη στις προσεκτικές ρυθμίσεις, η αυξημένη άνεση συνοδεύεται από συγκρατημένες κλίσεις του αμαξώματος, τόσο κατά τον πλευρικό όσο και κατά το διαμήκη άξονα. Η Lexus τονίζει τη σημασία του συστήματος Vehicle Braking Posture Control που ελαχιστοποιεί τη βύθιση στο φρενάρισμα (επιβεβαιώσαμε στην πράξη ότι η βύθιση δεν είναι ποτέ υπερβολική). Εξίσου περιορισμένες είναι και οι κλίσεις στις στροφές.
Όσον αφορά την ασφάλεια, είναι αυτονόητο ότι το LBX διαθέτει ένα πλήρες πακέτο ADAS σε όλες τις εκδόσεις του. Από το αυτόματο φρενάρισμα έως το ενεργό cruise control, τη διατήρηση λωρίδας και την προειδοποίηση για τις τυφλές γωνίες, το LBX διαθέτει τα πάντα. Κι αν ποτέ συναντήσετε μια πολύ στενή θέση στάθμευσης, το LBX μπορεί να παρκάρει μόνο του. Με λίγη βοήθεια μέσω του κινητού σας.
Επιλέξτε την επιθυμητή ατμόσφαιρα
Εκτός από τη βασική έκδοση που στόχο έχει ένα ελκυστικό μηνιαίο μίσθωμα για τους εταιρικούς στόλους και την υπερπλούσια Original Edition που έχει ήδη εξαντληθεί, η γκάμα του LBX αποτελείται από τέσσερις εκδόσεις. Επειδή φαίνεται πως η λέξη αυτή δεν αρέσει στη Lexus, τις ονομάζει “ατμόσφαιρες”. Επιπλέον της ατμόσφαιρας, όλες είναι πλούσια εξοπλισμένες, μπορείς να επιλέξεις το πόσο υπερβολικά πλούσιος επιθυμείς να είναι ο εξοπλισμός (Tech, Premium, Advanced). Εάν σας ενδιαφέρει αποκλειστικά η πολυτέλεια και το στυλ, μπορείτε να επιλέξετε μεταξύ των Elegant Atmosphere ή Relax Atmosphere. Εάν αρέσκεστε στο δυναμισμό, προτιμήστε κάποια εκ των Cool ή Emotion Atmosphere. Οι διαφορές εντοπίζονται στη διχρωμία του αμαξώματος ή των εσωτερικών επενδύσεων, καθώς και σε κάποια αξεσουάρ που αναδεικνύουν την άνεση ή το σπορ χαρακτήρα. Μεταξύ των 31.300 ευρώ της βασικής έκδοσης και των 48.050 ευρώ της ακριβότερης, μπορείτε να επιλέξετε μεταξύ 31 συνδυασμών ατμόσφαιρας και εξοπλισμού, σίγουρα θα βρείτε κάποια που να σας ικανοποιεί. Το μεταλλικό ή περλέ χρώμα χρεώνονται 850 ευρώ επιπλέον, σταθερό κόστος σε όλες τις εκδόσεις (σε κάποιες εκδόσεις περιλαμβάνεται στη βασική τιμή).
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Τρικύλινδρος σε σειρά
Άμεσου ψεκασμού βενζίνης
Χωρητικότητα 1.490 κ.εκ.
Iσχύς
91 ίπποι / 5.500 σ.α.λ.
Μέγιστη Ροπή: 120 Nm / 3.600-4.800 σ.α.λ.
Iσχύς ηλεκτροκινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 94 ίπποι
Μέγιστη Ροπή: 185 Nm
Συνδυαστική ισχύς
136 ίπποι
Μετάδοση
Κίνηση εμπρός
Αυτόματο κιβώτιο e-CVT
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 170 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 9,2 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 4,7 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 107 γρ./χλμ.
Pεζερβουάρ
36 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χιλ.: 4.190 x 1.830 x 1.550
Μεταξόνιο 2.580 χιλ.
Βάρος 1.350 κιλά
Χώρος αποσκευών
332 λ.
Τιμή Αγοράς
Βασική έκδοση: 31.300 €
Μίνι συνέντευξη με τον αντιπρόεδρο της Lexus, Pascal Ruch
Μόνο ηλεκτρικά από το 2030 στην Ευρώπη
Στα πλαίσια της ετήσιας εκδήλωσης Kenshiki Forum, στην οποία η Toyota παρουσιάζει τη στρατηγική της για την Ευρώπη, ο αντιπρόεδρος της Lexus μας μίλησε για τα επόμενα βήματα της εταιρείας.
Με το LBX, μπήκατε στην κατηγορία των B-SUV. Υπάρχει χώρος στη γκάμα για ένα αντίστοιχου μεγέθους αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο;
-Στις περισσότερες χώρες, τα υβριδικά είναι η προτιμώμενη τεχνολογία για αυτοκίνητα αυτού του μεγέθους. Γι’ αυτό και αποφασίσαμε να εστιάσουμε μόνο σε αυτή την τεχνολογία. Μελλοντικά, έως το τέλος της δεκαετίας, η ευρωπαϊκή γκάμα μας θα αποτελείται αποκλειστικά από ηλεκτρικά μοντέλα.
Και στην κατηγορία C;
-Σήμερα, σε αυτή την κατηγορία, έχουμε το ηλεκτρικό UX. Άρα σίγουρα και ο αντικαταστάτης του θα έχει αμιγώς ηλεκτρική έκδοση.
Εξελίσσετε μπαταρίες νέας τεχνολογίας, τι να περιμένουμε για το μέλλον;
-Έως το 2026, θα παρουσιάσουμε την καινούρια μας πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί με τη μέθοδο του gigacasting. Η πλατφόρμα αυτή θα συνδυάζεται με διαφορετικούς τύπους μπαταριών, υφιστάμενους και νέους, ώστε κάποια στιγμή να καταλήξουμε στις μπαταρίες στερεάς κατάστασης. Οι οποίες, ας είμαστε ειλικρινείς, είναι αρκετά ακριβότερες και δεν αποτελούν τη βέλτιστη λύση για όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων. Οι δυνατότητες των μπαταριών λιθίου δεν έχουν εξαντληθεί ακόμα. Εξελίσσουμε μπαταρίες με πρισματικές κυψέλες, για αυτονομία έως 800 χιλιόμετρα και ταχύτατους χρόνους φόρτισης. Μ.Μ.
Όλες οι ειδήσεις
H Jaguar, η «woke» καμπάνια και η τέχνη του να δημιουργείς… χαμό
Hyundai Inster: Ξεκίνησαν οι πρoπαραγγελίες, ποιες είναι οι πρώτες ενδείξεις για την τιμή του