Το Tiguan τρίτης γενιάς αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2024 με εντελώς διαφορετική σχεδίαση από το σημερινό. Πιο αθλητικό και καμπυλόγραμμο, αλλά προπάντων με καλύτερη οδική συμπεριφορά χάρη στο -προαιρετικό- σύστημα Dynamic Chassis Control Pro
Του Andrea Stassano, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Το πρώτο Tiguan παρουσιάστηκε το 2007 και άντεξε εννέα χρόνια στην αγορά. Το δεύτερο, του 2016, αποδείχτηκε επίσης ανθεκτικό στο χρόνο και στον ανταγωνισμό, μιας και θα κλείσει οκτώ χρόνια το 2024. Θα αντικατασταθεί το πρώτο τρίμηνο συγκεκριμένα. Πίσω από τη βιωσιμότητα (με την κυριολεκτική έννοια) του γερμανικού SUV, κρύβονται καινοτομίες σε κάθε αλλαγή γενιάς του. Για παράδειγμα, το σημερινό μοντέλο υιοθέτησε το 2016 την πλατφόρμα MQB, ενώ το διάδοχο θα βασιστεί στην «evo» έκδοσή της. Η τελευταία αναπτύχθηκε για να φιλοξενεί ένα επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα με αυτονομία 100 χιλιομέτρων και το σύστημα Dynamic Chassis Control Pro. Χωρίς επαναστάσεις και αυτή τη φορά, το Tiguan III επιχειρεί ακόμη ένα ποιοτικό άλμα σε επίπεδο τεχνολογίας, το οποίο θα συνοδευτεί από ένα αντίστοιχο στην εξωτερική σχεδίαση. Στόχος του μοντέλου είναι να διατηρηθεί για αρκετά ακόμη χρόνια στην αγορά ως το θερμικό και υβριδικό alter ego των ηλεκτρικών της οικογένειας ID.
Όσον αφορά στην εξωτερική σχεδίαση, το Tiguan τρίτης γενιάς ακολουθεί ένα νέο μονοπάτι, κάτι εξάλλου που είχε κάνει και ο προκάτοχός του. Στόχος και αυτή τη φορά είναι να επανακάμψει στην πρωτοπορία απέναντι σε έναν σκληρό, όσο ποτέ, ανταγωνισμό, αλλά κυρίως να εισπράξει τα οφέλη μίας καλύτερης αεροδυναμικής. Οι γραμμές του αμαξώματος θα είναι πιο στρογγυλεμένες και ρευστές, ταυτόχρονα όμως και αθλητικές. Ειδικά στο μπροστινό τμήμα, δεσπόζει μία λεπτή κλειστή μάσκα, η οποία δημιουργεί έντονη αντίθεση με το μεγάλο άνοιγμα στο κάτω μέρος και τις πλευρικές εισαγωγές αέρα. Η διαμόρφωση της μάσκας αποσκοπεί βέβαια στον περιορισμό της αεροδυναμικής αντίστασης, σε συνδυασμό με το καμπυλόγραμμο καπό που καταλήγει όμορφα στα φτερά.
Κατεξοχήν οικογενειακό
Το αποτέλεσμα είναι μία εντυπωσιακή βελτίωση του συντελεστή Cx από το 0,33 του σημερινού μοντέλου στο 0,28, κάτι που προϋποθέτει πολλή δουλειά στο σύνολο του αμαξώματος. Στο πίσω μέρος, για παράδειγμα, το ευμέγεθες spoiler επιμηκύνει την οροφή, ενώ οι πλευρικές απολήξεις του στην πόρτα γλυκαίνουν τους στροβιλισμούς του αέρα.
Με την πρώτη ματιά, το νέο Tiguan μοιάζει σαν να έχει χάσει μέρος της αυστηρότητας του σημερινού μοντέλου, αποκτώντας μυϊκούς όγκους που του χαρίζουν έναν πιο σπορ χαρακτήρα. Αρκεί να προσέξετε τη νευρώδη πλευρική γραμμή που τονίζει τον όγκο των φτερών, τις μπροστινές κολόνες που έχουν μεγαλύτερη κλίση και τις πίσω που είναι περισσότερο στραμμένες προς το εμπρός μέρος. Το τελικό αποτέλεσμα; Περισσότερος δυναμισμός, ο οποίος ενισχύεται και από την αναλογία μεταλλικής και γυάλινης επιφάνειας στα πλευρά. Από το πίσω μέρος, το αυτοκίνητο μπορεί να μην εντυπωσιάζει με την αυθεντικότητά του -ουσιαστικά η συνήθης πλέον φωτεινή λωρίδα καθορίζει την εικόνα του-, όμως εκεί κρύβεται ο πρακτικός χαρακτήρας του. Ο χώρος αποσκευών έχει μεγαλώσει ακόμη περισσότερο και στις εκδόσεις eTSI, TSI και TDI μπορεί να δεχτεί 652 –παρακαλώ- λίτρα, 37 περισσότερα από αυτά του σημερινού μοντέλου.
Οι Γερμανοί μπορεί να ήταν αυτή τη φορά ανοιχτοί σε ένα πιο δυναμικό design, όμως με τίποτα δεν θέλησαν να διαβρώσουν το χαρακτήρα του μοντέλου τους. Έναν σαφώς οικογενειακό χαρακτήρα, χωρίς να παρέμβουν ιδιαίτερα στις εξωτερικές διαστάσεις. Το νέο Tiguan είναι 30 χιλιοστά μακρύτερο από το σημερινό, φτάνοντας τα 4,54 μέτρα, και μόλις 4 χιλ. ψηλότερο (1,64 μ.). Το μεταξόνιο έχει παραμείνει στα 2,68 μέτρα.
Στην ευρύχωρη καμπίνα η ποιότητα έχει βελτιωθεί περαιτέρω, όμως δύο πράγματα κλέβουν την παράσταση. Το πρώτο είναι η διάδραση ανθρώπου-μηχανής, χάρη στην υιοθέτηση του Digital Cockpit των 10,25 ιντσών στον βασικό εξοπλισμό και του συστήματος infotainment MIB4 τέταρτης γενιάς. Το τελευταίο διατίθεται με στάνταρ οθόνη αφής 12,9 ή 15 ιντσών, ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού. Στην κεντρική κονσόλα δεσπόζει πλέον ένας πρακτικός περιστροφικός διακόπτης. Με αυτόν μπορείς να επιλέξεις τα προγράμματα οδήγησης ή να ρυθμίσεις την ένταση του ήχου και να εφαρμόσεις διαφορετικούς φωτισμούς στον διάκοσμο, με ανάλογη στον καθένα μουσική υπόκρουση.
Ο επιλογέας στο… τιμόνι
Μία εργονομική παρέμβαση που θυμίζει άλλες εποχές, αλλά παραπέμπει σε μοντέλα όπως το ID.7 και το Passat, είναι η μεταφορά του επιλογέα του κιβωτίου στο τιμόνι. Με τον τρόπο αυτόν ελευθερώνεται χώρος στην κεντρική κονσόλα, όπου πλέον βρίσκονται δύο βάσεις επαγωγικής φόρτισης κινητών και ισάριθμες θύρες USB.
Όσον αφορά τώρα στη δυναμική συμπεριφορά, το Tiguan III διαθέτει ανάρτηση με πολλαπλούς συνδέσμους και τέσσερις βραχίονες στον πίσω άξονα. Προαιρετικά, διατίθεται το σύστημα ελέγχου ανάρτησης και συστήματος διεύθυνσης DCC Pro με κεντρική μονάδα Vehicle Dynamics Manager. Με αυτό, το φρενάρισμα κάθε τροχού γίνεται στοχευμένα και αναλόγως ρυθμίζεται η ενδοτικότητα κάθε αμορτισέρ (τα οποία είναι διαφορετικά από τα στάνταρ). Στην πράξη, η VW υπόσχεται μεγαλύτερη ευελιξία, ακριβέστερες αντιδράσεις και κατά συνέπεια μεγαλύτερη ασφάλεια στο δρόμο. Το συγκεκριμένο πακέτο περιλαμβάνει ειδική ρύθμιση της υποβοήθησης τιμονιού και διαφορετικές αντιστρεπτικές ράβδους.
Η γκάμα του νέου Tiguan θα αποτελείται από οκτώ κινητήρια σύνολα, δύο από τα οποία είναι ελαφρά υβριδικά (eTSI) και άλλα δύο επαναφορτιζόμενα (eHybrid). Στην γκάμα περιλαμβάνονται δύο πετρελαιοκίνητες εκδόσεις TDI και δύο TSI βενζίνης. Οι mild hybrid εκδόσεις με κύκλωμα 48V βασίζονται στον βενζινοκινητήρα 1.5 με επτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG και ισχύ 130 και 150 ίππων. Οι εντελώς νέες plug-in εκδόσεις χρησιμοποιούν τον turbo βενζινοκινητήρα 1.5 και μπαταρία 19,7 kWh που φορτίζει με ισχύ μέχρι 50 kW. Διατίθενται σε δύο εκδόσεις, με συνολική ισχύ 204 και 272 ίππων, με εξατάχυτο κιβώτιο DSG. Τέλος, στην γκάμα παραμένουν και οι αμιγώς θερμικοί κινητήρες, όλοι σε συνδυασμό με κιβώτιο DSG. Οι δίλιτροι TDI αποδίδουν 150 και 193 ίππους (με τετρακίνηση 4Motion ο δεύτερος), ενώ οι 2.0 TSI έχουν ισχύ 204 και 265 ίππους αντίστοιχα και συνδυάζονται αποκλειστικά με τετρακίνηση.