Η δεύτερη γενιά της Porsche Macan φέρνει μαζί της πολλά και σημαντικά στοιχεία. Κατ’ αρχάς θα διατίθεται ως αμιγώς ηλεκτρική και θα βασίζεται πάνω στη νέα αρχιτεκτονική PPE που έχει εξελίξει ο όμιλος Volkswagen. Θα προσφέρει μεγάλη αυτονομία, μία εξαιρετικά γρήγορη επαναφόρτιση και άφθονη ιπποδύναμη.
Tου Mirco Magni
Στο Τσουφενχάουζεν, κάθε τεχνολογία αποτελεί και μια ευκαιρία. Και η ηλεκτροκίνηση, όπως αποδεικνύεται από την Taycan, αποτελεί μια ακόμη ευκαιρία για τους ανθρώπους της Porsche να ανεβάσουν ακόμα πιο ψηλά τον πήχυ των επιδόσεων. Αυτό επιβεβαιώνεται από τη δεύτερη γενιά της Macan, η οποία αποχαιρετά λίαν συντόμως τους κινητήρες εσωτερικής καύσης (η βασική έκδοση θα αποχωρήσει από την ευρωπαϊκή αγορά λόγω των κανονισμών κυβερνοασφάλειας). Έτσι αναμένεται να υιοθετήσει μια νέα, πλήρως ηλεκτρική, καθώς και ουδέτερη ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, φιλοσοφία.
Το γερμανικό SUV μοντέλο, μάλιστα, θα κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της εταιρίας στη Λειψία, το οποίο είναι ήδη διαμορφωμένο για την παραγωγή αυτοκινήτων με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Μια επανάσταση για μια μάρκα που ανέκαθεν στόχευε να αποτελεί σημείο αναφοράς στον κόσμο των τετράτροχων οχημάτων. Η οποία, τώρα, φιλοδοξεί να κάνει την τρέχουσα γενιά της Porsche Macan το πιο σπορ SUV της κατηγορίας. Για το σκοπό αυτόν, ο Γερμανός κατασκευαστής έχει αναπτύξει μια εντελώς νέα πλατφόρμα, την PPE (Premium Platform Electric), η οποία θα χρησιμοποιηθεί αργότερα και σε άλλα μοντέλα, τόσο της ίδιας όσο και της Audi. Το μικρότερο SUV μοντέλο της Porsche, λοιπόν, αναλαμβάνει έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο, όχι μόνο στη συγκεκριμένη εταιρία, αλλά και στο γενικότερο πλαίσιο του ομίλου Volkswagen.
Με αυτονομία πάνω από 600 χλμ.
Η χρήση μιας κοινής αρχιτεκτονικής δεν είναι κάτι καινούργιο. Ηδη από την πρώτη γενιά, η Macan εκμεταλλευόταν μια κοινή πλατφόρμα, την MLB, με το Audi Q5. Ωστόσο, η αναμενομένη έλευση της ηλεκτροκίνησης και των μπαταριών οδήγησε τους δύο κατασκευαστές στην ανάπτυξη μίας εντελώς νέας αρχιτεκτονικής. Μιας αρχιτεκτονικής που γεννήθηκε από λευκό χαρτί και σχεδιάστηκε για να προσφέρει πολύ υψηλές επιδόσεις και αντίστοιχα άνεση. Αλλά παράλληλα να μειώσει και σε μεγάλο βαθμό το άγχος της φόρτισης, χάρη στη μεγάλη αυτονομία και την εξαιρετικά γρήγορη επαναφόρτιση.
Ο βασικός άξονας του σχεδίου περιστρέφεται γύρω από μια μπαταρία ενεργειακής χωρητικότητας 100 kWh (η ωφέλιμη φτάνει τις 95 kWh) με αρχιτεκτονική 800V. Στοχεύοντας σε μια αυτονομία έως 613 χιλιόμετρα στον κύκλο WLTP, η οποία όμως, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, μπορεί να φτάσει έως και τα 784 χιλιόμετρα σε αστικό κύκλο. Οι παραπάνω τιμές αφορούν τη βασική τετρακίνητη έκδοση Macan 4 με τους δύο ηλεκτροκινητήρες συνδυαστικής απόδοσης 408 ίππων, οι οποίες όμως μειώνονται ανάλογα με τον εξοπλισμό (και κυρίως τη διάσταση των τροχών). Από την άλλη πλευρά, η αυτονομία της έκδοσης Turbo με μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας είναι έως και 591 χλμ, αλλά το αντίτιμο είναι οι βελτιωμένες επιδόσεις.
Η ισχυρότερη έκδοση -και πάλι σύμφωνα με τον κατασκευαστή- αποδίδει συνδυαστικά 470 kW, ήτοι 639 ίππους και μέγιστη ροπή 1.130 Nm. Μπορεί να κάνει το 0-100 σε 3,3 δευτερόλεπτα, ενώ την ίδια ώρα η τελική της ταχύτητα φτάνει τα 260 χλμ./ώρα. Επιδόσεις που οδήγησαν τους μηχανικούς της Porsche να επανεξετάσουν αρκετούς μηχανολογικούς τομείς. Για παράδειγμα, το σύστημα διαχείρισης της τετρακίνησης, το οποίο δεν βασίζεται πλέον σε μηχανικά μέρη για τη σύνδεση ανάμεσα στους δύο άξονες, όντας πιο αποτελεσματικό από ποτέ. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες ελέγχονται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος ισχύος σε σχεδόν πραγματικό χρόνο. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα διαχείρισης πρόσφυσης Porsche Traction Management (ePTM) λειτουργεί σχεδόν πέντε φορές ταχύτερα από ένα συμβατικό σύστημα τετρακίνησης και αποκρίνεται στην ολίσθηση μέσα σε 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Σε ό,τι αφορά την ανάρτηση, η Macan 4 διατίθεται με ατσάλινα ελατήρια. Από την άλλη, η αερανάρτηση που περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό της Turbo διαθέτει το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης Porsche Active Suspension Management (PASM) και αμορτισέρ με τεχνολογία δύο βαλβίδων. Σε αυτό προστίθεται, για πρώτη φορά στη Macan, το σύστημα τετραδιεύθυνσης στον πίσω άξονα, με μέγιστη γωνία 5 μοιρών. Το συγκεκριμένο σύστημα επιτρέπει μικρό κύκλο στροφής (στα 11,1 μ.) κατά την εκτέλεση ελιγμών, ενώ ταυτόχρονα παρέχει εξαιρετική οδηγική ευστάθεια σε υψηλότερες ταχύτητες.
Τεχνολογικά άρτια
Η Macan EV, όπως αναφέρθηκε, θα προσφέρει επίσης μία ιδιαίτερα γρήγορη φόρτιση. Χάρη στην αρχιτεκτονική των 800V, η μέγιστη ισχύς φόρτισης φτάνει τα 270 kW, με το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας να μπορεί να αυξηθεί από το 5% στο 80% σε λιγότερο από 21 λεπτά. Επίσης, εάν ο σταθμός χρησιμοποιεί τεχνολογία 400V, υπάρχει η λειτουργία bank charging, όπου η μπαταρία χωρίζεται σε δύο τμήματα, με ονομαστική τάση 400V το καθένα, που μπορούν να φορτιστούν παράλληλα. Πρόκειται για μία από τις τεχνολογίες που τοποθετούν τη Macan EV ως μοντέλο στην αιχμή του δόρατος για την γκάμα των ηλεκτρικών μοντέλων του ομίλου Volkswagen. Αυτή συνδυάζεται με άλλες τεχνολογικές λύσεις που έχουν σχεδιαστεί για τη βελτίωση της απόδοσης και της άνεσης. Από την τεχνολογία ενεργητικής αεροδυναμικής Porsche Active Aerodynamics (PAA) και τον ιδιαίτερα χαμηλό συντελεστή (Cd: 0,25), μέχρι την τεχνολογία των εμπρός φωτιστικών σωμάτων, που χωρίζονται σε δύο μέρη. Η επίπεδη άνω μονάδα φώτων με φώτα ημέρας τεσσάρων σημείων είναι ενσωματωμένη στα φτερά, αναδεικνύοντας το πλάτος του αυτοκινήτου.
Την ίδια στιγμή, η κεντρική μονάδα προβολέων με τεχνολογία Matrix LED έχει τοποθετηθεί λίγο πιο χαμηλά, στο εμπρός μέρος του οχήματος. Στο εσωτερικό, από την άλλη πλευρά, οι τρεις οθόνες που είναι ενσωματωμένες στο ταμπλό είναι αυτές που πρωταγωνιστούν. Στον πίνακα οργάνων, η κυρτή οθόνη 12,6 ιντσών (η οποία μπορεί να συνδυαστεί με μια head-up display οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας) πλαισιώνεται από οθόνες αφής για το infotainment και τον συνοδηγό, αμφότερες 10,9 ιντσών. Οι παραπάνω χρησιμοποιούν ένα νέο λειτουργικό σύστημα, που βασίζεται στο Android Automotive OS με προηγμένες φωνητικές εντολές και ταχύτατη απόκριση. Η εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης στη νέα Macan επέδρασε θετικά και στην ευρυχωρία της καμπίνας.
Ακόμα και οι μεγαλόσωμοι πίσω επιβάτες μπορούν να αισθάνονται άνετα, αλλά αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο χώρος αποσκευών ή μάλλον οι χώροι αποσκευών. Διότι, εκτός από τον κλασικό πίσω χώρο των 540 λίτρων, υπάρχει και ένα εμπρός «frunk» (Σ.τ.Μ. από τις λέξεις front+trunk) με χωρητικότητα 84 λίτρα. Αποτέλεσμα είναι η συνολική χωρητικότητα να φτάνει τα 624 λίτρα, ένα νούμερο που κάνει ακόμα και μεγαλύτερα σε διαστάσεις SUV να ωχριούν μπροστά της. Αλλά και πάλι, αν δεν είχε τη φιλοδοξία να υπερέχει πάντα και παντού, δεν θα ήταν ένα πραγματικό μοντέλο της Porsche.
Οι αναλογίες της νέας Porsche Macan EV παραμένουν αμετάβλητες, αλλά κρύβουν πολλά νέα χαρακτηριστικά. Από το μεταξόνιο που έχει αυξηθεί κατά σχεδόν εννέα εκατοστά μέχρι την ενεργή αεροδυναμική που είναι αφιερωμένη στην αποδοτικότητα. Ολα αυτά συνδυάζονται με μια μοντέρνα, κομψή και σπορτίφ σχεδίαση.
Υψηλά επίπεδα ανάκτησης
Η πλατφόρμα PPE διαθέτει μια αρχιτεκτονική ανάρτησης με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, με προαιρετικό σύστημα ενεργητικής τετραδιεύθυνσης στον πίσω άξονα. Η ανάρτηση μπορεί να διαθέτει ατσάλινα αμορτισέρ, είτε αερανάρτηση με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (PASM), ενώ οι τροχοί μπορούν να έχουν μέγεθος έως και 22 ίντσες. Οπως και στην Taycan, η Macan EV διαθέτει μόνιμα διεγερμένους σύγχρονους ηλεκτρικούς κινητήρες (PSM) που εξασφαλίζουν υψηλές και σταθερές επιδόσεις. Ο εμπρός είναι κοινός και στις δύο εκδόσεις, ενώ στην Turbo ο πίσω είναι ειδικά σχεδιασμένος.
Παράλληλα, δεν λείπει το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και ένας εναλλάκτης εξοπλισμένος με ημιαγωγούς καρβιδίου του πυριτίου (SiC). Το κιβώτιο ταχυτήτων -σε αντίθεση με την Taycan- είναι μονής σχέσης, ενώ η μπαταρία των 100 kWh αποτελείται από 180 πρισματικές κυψέλες χωρισμένες σε 12 μονάδες νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου. Για τη φόρτιση μπορούν να χρησιμοποιηθούν πηγές 800V έως 270 kW, σε σταθμούς 400V έως και 135 kW, όπως και πηγές AC έως 11 kW. Επίσης, κατά τη διάρκεια της οδήγησης, η Macan EV θα προσφέρει αναγεννητική πέδηση στα 240 kW και θα μπορεί να επιβραδύνει το αυτοκίνητο έως και 4,3 μέτρα ανά δευτερόλεπτο.
Όλες οι ειδήσεις
Σκληρή ανακοίνωση ΣΕΑΑ για το Κινούμαι Ηλεκτρικά – Δεν προχωρούν οι επιδοτήσεις
Skoda Epiq: Το νέο μικρό ηλεκτρικό τσέχικο SUV με τιμή 25.000€
Η νέα Porsche Taycan Turbo GT «σαρώνει» σε Laguna Seca και Nürburgring