Μικρό, πρακτικό και αξιολάτρευτο σαν υπερήρωας καρτούν. Όταν εμφανίστηκε το 1993, ήταν κεραυνοβόλος έρωτας. Αυτό θέλει να κεφαλοποιήσει η Renault, τριάντα χρόνια αργότερα, με ένα ηλεκτρικό remake του Twingo, όπως ακριβώς κάνει και με το R5.
Του Fabio Sciara, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis, Σχέδια: Marcelo Poblete
Αν κρίνουμε από τις αντιδράσεις κοινού και δημοσιογράφων, ο πρώτος στόχος επιτεύχθηκε. Είχαμε καιρό να δούμε τόσο ενθουσιώδη σχόλια για ένα νέο μοντέλο, πόσω μάλλον για ένα αμιγώς ηλεκτρικό, σε μία μεταβατική περίοδο που το είδος δεν χαίρει ακόμη μεγάλης αποδοχής. Κι όμως, το Renault 5 άρεσε με το καλημέρα, όχι μόνο χάρη στη συμπαθητική του εμφάνιση, αλλά στη γενικότερη σύλληψή του, που -αν μη τι άλλο- υποδηλώνει μία εμπνευσμένη στρατηγική. Μπορούμε από τώρα να πούμε ότι η συνταγή του Luca de Meo μπορεί να λειτουργήσει στο μέλλον και μάλιστα θετικά για όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η συγκεκριμένη, χρησιμοποιεί το ρετρό στιλ ως ελιξίριο νεότητας για τα ηλεκτρικά, τα οποία -ας είμαστε ειλικρινείς- παραμένουν κόκκινο πανί σε χώρες όπως η δική μας. Έχουμε να δούμε ωραία πράγματα λοιπόν από τη Renault και μάλιστα το πρώτο μέσα στο 2024. Αναφέρομαι στο R4, το οποίο θα βασίζεται στην πλατφόρμα του R5. Όσο για το αναβιωμένο Twingo, υπομονή, μιας και δεν αναμένεται πριν το 2026. Αν το «5» θα έχει αρχική τιμή κάτω από 25.000 ευρώ -κάτι που ήδη αποτελεί είδηση για ηλεκτρικό-, το νέο Renault Twingo θα επιχειρήσει ακόμη ένα άλμα εκδημοκρατισμού των BEV, με τιμή οριακά κάτω από τις 20.000.
Στη μάχη με τα κινέζικα
Μικρό, οικονομικό, νοσταλγικό, με αστικό χαρακτήρα και άκρως συμπαθητικό. Όπως και το μακρινό 1993, αυτά είναι και τώρα τα χαρτιά της Renault στη μάχη των ηλεκτρικών για την πόλη. Κάτω από ένα παιχνιδιάρικο, ανέμελο σχέδιο, κρύβεται το νόημα ενός φιλόδοξου προγράμματος, που αποσκοπεί σε μία αντεπίθεση απέναντι στον κινεζικό ανταγωνισμό. Ο τελευταίος έχει ήδη φέρει σε κατάσταση συναγερμού την Ευρώπη, σε σημείο να συζητάμε τελωνειακά μέτρα που είχαμε ξεχάσει από δεκαετίες. Το νέο Renault Twingo θα μπει στη μάχη πρωτίστως με όπλο τη χρηστικότητα.
Με τιμή κάτω από 20.000 ευρώ, ο Γάλλος κατασκευαστής υπόσχεται διακανονισμούς της τάξης των 100 ευρώ το μήνα. Αυτά είναι νούμερα που μπορούν να φέρουν κοντά στο αυτοκίνητο τη μάλλον αδιάφορη γενιά των post-millenials. Υπάρχει όμως κι ένας τρίτος αριθμός που η Regié θέλει να συγκρατήσουμε, οι 10 kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Τόση πρέπει να είναι η μέση κατανάλωση του Renault Twingo στον κύκλο WLTP. Δεν είναι εύκολος στόχος αυτός, οπότε θα προκαλέσει αίσθηση εφόσον επιτευχθεί.
Πολυτάλαντη πλατφόρμα
Δεν έχουμε από τώρα τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Renault Twingo του 2026 με κάθε λεπτομέρεια, όμως η παρουσίαση του R5 μας δίνει έμμεσα κάποιες ενδείξεις και μάλιστα σημαντικές. Όπως η αρχιτεκτονική του μοντέλου. Το remake του μικρού «αβγού» της δεκαετίας του ’90 θα είναι βασισμένο στην πλατφόρμα AMPR Small, μία επιλογή που έχει αρκετά πλεονεκτήματα. Οι εσωτερικές συνέργειες, κατ’ αρχάς, συνεπάγονται συμπίεση του κόστους που μπορεί να υποστηρίξει επιθετικούς τιμοκαταλόγους.
Συνεπάγονται όμως και παραγωγική ευελιξία και περιορισμένους χρόνους ανάπτυξης του μοντέλου. Σχετικά μας εξήγησε ο Vittorio d’Arienzo, υπεύθυνος της αρχιτεκτονικής μικρών ηλεκτρικών Renault. «Η AMPR Small δεν θα είναι διαθέσιμη μόνο στην έκδοση για το R5 με πολλαπλούς συνδέσμους στην πίσω ανάρτηση και κάθοδο μπαταρίας από νικέλιο-μαγγάνιο-κοβάλτιο, αλλά είναι έτοιμη να δεχτεί ημιάκαμπτο πίσω άξονα και πιο οικονομικούς συσσωρευτές λιθίου-σιδήρου-φωσφόρου». Σε αυτά ακριβώς τα θεμέλια θα χτιστεί το νέο Twingo.
Το Renault 5 είναι ένας καλός μπούσουλας για να μαντέψουμε και τη χωρητικότητα των μπαταριών του μικρότερου αδελφού του. Αν εκείνο διατίθεται με 40 ή 52 kWh, το Twingo, το οποίο ο De Meo έχει χαρακτηρίσει κατεξοχήν αυτοκίνητο πόλης, θα πρέπει να φορά μπαταρίες μεταξύ 30 και 40 kWh περίπου. Οι οποίες θα εξασφαλίζουν αυτονομία από 220 χιλιόμετρα (όπως το Dacia Spring με τον συσσωρευτή των 26,8 kWh) έως τα 300 που υπόσχεται το βασικό R5 των 40 kWh. Όσον αφορά τα κινητήρια σύνολα; Και σε αυτόν τον τομέα, η Regié μάλλον θα κινηθεί ανάμεσα στο Spring και στο R5. Να υποθέσουμε από τώρα δύο εκδόσεις -μονοκινητήριες και προσθιοκίνητες αμφότερες- με ισχύ 60 ίππους για τη βασική και 90 ίππους για την πιο ισχυρή.
Καν’ το όπως η Airbus
Όλα τα παραπάνω συνθέτουν την ταυτότητα ενός χρηστικού αυτοκινήτου πόλης – μίας utilitarian, όπως λένε οι Ιταλοί. Και θα είναι απτή απόδειξη ότι ένα μικρό, ελαφρύ ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι κάτι ακατόρθωτο. Ο Luca de Meo μίλησε πρόσφατα για ένα «ευρωπαϊκό K-Car», πλέκοντας το εγκώμιο των made in Japan μικρών. Από αυτή τη φράση μπορούμε να υποθέσουμε και άλλα στοιχεία του νέου μοντέλου. Το Renault Twingo του ’26 θα πρέπει να έχει μήκος 3,70-3,80 μέτρα και βάρος 1.100-1.200 κιλά.
Και θα είναι η απάντηση «σε πολλές προκλήσεις, προβλήματα και παράδοξα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε», όπως δήλωσε πρόσφατα ο Ιταλός CEO. Όχι μόνο από πλευράς Renault, αλλά πιθανότατα και εκ μέρους κατασκευαστών στην απέναντι όχθη του Ρήνου. «Πρέπει να δημιουργήσουμε την Airbus του αυτοκινήτου», λέει ο De Meo και η είδηση είναι ότι η Volkswagen βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις ώστε να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα του Renault Twingo. Λέτε οι Γερμανοί να μην ξέρουν; Είναι δύσκολο, εξάλλου, να μην ερωτευτείς αυτό το γαλλικό αυγό, πόσω μάλλον όταν έχει φτιάξει όνομα εδώ και τριάντα χρόνια.
Το BEV των 20.000 €
Εμφανισιακά, το νέο Renault Twingo θα θυμίζει το παλιό, τεχνολογικά όμως όχι. Το remake του 2026 θα είναι αποκλειστικά ηλεκτρικό και θα είναι πιθανότατα διαθέσιμο σε 2×2 εκδόσεις κινητήρων και μπαταριών. Όπως και το αρχέτυπο, θα έχει χαμηλές τιμές, που θα ξεκινούν κάτω από τις 20.000 ευρώ, σύμφωνα πάντα με τη Renault. Προσθέστε συμπαγείς διαστάσεις (3,70-3,80 μ. μήκος) και βάρος μόλις 1.100-1.200 κιλά. Η νέα πλατφόρμα εγκαινιάζεται με το Renault 5 και θα υποστηρίξει επίσης το R4, αλλά και το Twingo. Σε μια πιο οικονομική έκδοση για το τελευταίο, ώστε να συμπιεστεί το κόστος παραγωγής, με ημιάκαμπτο πίσω άξονα και μπαταρίες με κάθοδο λιθίου-σιδήρου-φωσφόρου. Απομένουν δύο χρόνια περίπου από το ντεμπούτο του αυτοκινήτου, οπότε μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε. Όμως η γκάμα θα περιλαμβάνει δύο επίπεδα ισχύος (60 και 90 ίππων περίπου) και δύο μεγέθη μπαταριών, από 30 έως 40 kWh. Renault και VW έχουν επιβεβαιώσει τις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις για μία κοινοπραξία πάνω σε μικρά ηλεκτρικά στο μέλλον. Το Renault Twingo, λοιπόν, πιθανότατα να ανοίξει το δρόμο προς ένα κοινό ευρωπαϊκό μοντέλο, που θα προβάλει αντίσταση στην κινεζική επίθεση.
Η ιστορία του Twingo
Έχουν περάσει 31 χρόνια κι όμως δεν φαίνονται. Το αρχέτυπο Renault Twingo παραμένει μέχρι σήμερα ένα σύμβολο έξυπνου σχεδιασμού, κρύβοντας κάτω από τις συμπαγείς διαστάσεις του χώρους supermini και κάποιες εξαιρετικές εργονομικά ιδέες. Μετά από 14 χρόνια στην αγορά, το 2007 παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά, αλλά όχι με τόσο εμπνευσμένη σχεδίαση. Αυτή κατασκευάστηκε στο Νόβο Μέστο της Σερβίας, όπου ίσως να είναι και η γραμμή του ηλεκτρικού του ’26. Στην τρίτη γενιά του, το 2014, το Twingo ήταν ουσιαστικά ένα Smart Forfour με σήματα Renault, χάρη στη συνεργασία με την Daimler. Με κινητήρα και κίνηση πίσω.
Όλες οι ειδήσεις
Πως θα πλύνετε το αυτοκίνητό σας μετά την αφρικανική σκόνη;
Φόρμουλα 1: Εκτός Haas ο Νίκο Χούλκενμπεργκ – Που πηγαίνει
Αυτά είναι τα νέα ηλεκτρικά Toyota bZ3C και bZ3X για την αγορά της Κίνας