Η 3η γενιά της Mercedes-Benz CLA θα αποτελεί στο εξής το μοντέλο βάσης της γερμανικής φίρμας. Ανάμεσα στα βασικά της χαρακτηριστικά ξεχωρίζει η υιοθέτηση μίας νέας πλατφόρμας, ενώ δεν θα λείπει, πέραν των εκδόσεων με θερμικούς κινητήρες, και μία αμιγώς ηλεκτροκίνητη εκδοχή.
του Mirco Magni, εικονογράφηση: Marcelo Poblete
H Mercedes-Benz έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε αλλαγή στην ονοματολογία των μοντέλων, με στόχο την ευκολία και τη σωστή ερμηνεία χαρακτηριστικών από το κοινό. Οι παραπάνω αλλαγές θα αφορούν κυρίως τα δύο πρώτα γράμματα Α και Β. Αυτά εδώ και δεκαετίες προσδιόριζαν και προσδιορίζουν τα μικρότερα και πιο προσιτά μοντέλα της γκάμας, που απολάμβαναν σημαντική επιτυχία κυρίως ανάμεσα στους νεαρότερους πελάτες/οικογενειάρχες. Όμως, σύντομα, τα συγκεκριμένα μοντέλα δεν θα είναι πλέον διαθέσιμα στη μορφή με την οποία τα γνωρίζουμε.
Η γκάμα των μικρομεσαίων και μεσαίων αυτοκινήτων της φίρμας από τη Στουτγάρδη στην πραγματικότητα θα υποστεί έναν σημαντικό εξορθολογισμό, μειώνοντας τα μοντέλα από επτά σε τέσσερα. Το πρώτο από αυτά θα είναι η νέας γενιάς CLA, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί μέσα στο 2025. Στην πραγματικότητα, το εν λόγω μοντέλο θα αποτελέσει τη βάση στην γκάμα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Παράλληλα, θα είναι και ο σημαιοφόρος πολλών καινοτομιών, όπως για παράδειγμα της πλατφόρμας MMA (Modular Architecture) και του λειτουργικού συστήματος επόμενης γενιάς MB.OS. Την ίδια ώρα θα ανοίξει το δρόμο για την κατασκευή και άλλων οχημάτων συμπαγών διαστάσεων.
Όπως της πιο οικογενειακής έκδοσης της CLA που θα ακολουθεί τα χνάρια της CLA Shooting Brake, μιας μικρότερων διαστάσεων G-Class, καθώς και δύο SUV. Το ένα με πιο τετράγωνο σχήμα και το άλλο με πιο «κουπέ» σχεδίαση, που ουσιαστικά θα πάρουν τη θέση των GLA και GLB. Τα παραπάνω θα ανήκουν στην κατηγορία των «παγκόσμιων» μοντέλων, με τα οποία η εταιρία στοχεύει στη μεγιστοποίηση των κερδών της. Αυτό αναμένεται να επιτευχθεί με την απόφαση να σταματήσει η παραγωγή εκδόσεων που πωλούνται αποκλειστικά στην ευρωπαϊκή αγορά, μιας και αυτό δεν έχει θέση στα μελλοντικά στρατηγικά πλάνα του κατασκευαστή. Επομένως, ας είμαστε έτοιμοι να αποχωριστούμε τις A-Class και B-Class.
Αρχιτεκτονική 800V
Ένα από τα σημαντικότερα νέα είναι το γεγονός ότι τα μελλοντικά μοντέλα της Mercedes-Benz δεν θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρικά σύνολα, αφού η εταιρεία ανακοίνωσε την εξέλιξη μιας οικογένειας βενζινοκινητήρων μικρού και μεσαίου κυβισμού. Αν μέχρι πριν από λίγους μήνες ο στόχος της φίρμας ήταν το 2030 να προσφέρει 100% ηλεκτροκίνητες εκδόσεις, τώρα τα στελέχη της επιδιώκουν να μοιράσουν τις πωλήσεις εξίσου μεταξύ EV και συμβατικής τεχνολογίας οχημάτων. Στο μέλλον, πάντως, δεν θα δούμε πλαίσια αμιγώς σχεδιασμένα για κινητήρες ορυκτών καυσίμων, αλλά μόνο μετατροπές υφιστάμενων.
Η MMA, που είναι ακρωνύμιο της αρθρωτής αρχιτεκτονικής της Mercedes-Benz, θα ανοίξει το χορό, φιλοξενώντας ένα νέο τετρακύλινδρο σύνολο – 12 μήνες μετά το ντεμπούτο της αντίστοιχης ηλεκτρικής έκδοσης. Αυτή θα αποτελεί μια μικρή επανάσταση για τη μάρκα, γιατί η πλατφόρμα των 800V θα ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο μεταξύ των ηλεκτρικών μοντέλων της. Το πρωτότυπο που προηγήθηκε της CLA έφερε στη δημοσιότητα εκπληκτικά νούμερα. Περισσότερα από 750 χλμ. αυτονομίας στον κύκλο WLTP, μέση κατανάλωση 12 kWh/100 χλμ. και εξαιρετικά γρήγορη επαναφόρτιση. Μόλις 15 λεπτά, δηλαδή, για να ανακτήσει 400 χιλιόμετρα αυτονομίας σε ταχυφορτιστή HPC ισχύος 250 kW. Επιπλέον, το νέο hardware υποστηρίζει αμφίδρομη επαναφόρτιση, είτε για να τροφοδοτήσει ένα σπίτι είτε για να επιστρέψει ενέργεια στο δίκτυο. Για να μην αναφέρουμε και την εμπειρία που αποκτήθηκε με το πρωτότυπο EQXX (το οποίο διήνυσε περισσότερα από 1.000 χλμ. από την πρωτεύουσα της Σαουδικής Αραβίας, Ριάντ, έως το Ντουμπάι, φτάνοντας στον προορισμό της με αυτονομία ακόμη 309 χλμ.).
Παράλληλα, η σπουδή πάνω στην EQXX επέτρεψε στους μηχανικούς της Mercedes-Benz να βελτιώσουν τομείς όπως η υιοθέτηση νέων υλικών. Αυτά όχι μόνο μειώνουν το βάρος του αμαξώματος, αλλά επιτρέπουν και τη χρήση ανακυκλωμένων υλικών. Συνακόλουθα συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών CO2 (κατά 40%) που απαιτούνται για την παραγωγή, σε σύγκριση με προηγούμενα μοντέλα.
Έξτρα ασφάλεια για τα παιδιά
Η νέα CLA που βασίζεται πάνω στη νέα λογική «Entry Luxury» της Mercedes-Benz θα είναι ελαφρώς μακρύτερη από το τρέχον μοντέλο (με το μήκος να φτάνει τα 4,7 μέτρα). Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, ωστόσο, θα επιτρέψει την αλλαγή της διάταξης της μετάδοσης από τους εμπρός στους πίσω τροχούς. Η βασική έκδοση θα εφοδιάζεται με έναν μόνο ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος θα μπορεί να αποδίδει 238 ίππους – ισχύς παρόμοια με την αντίστοιχη του πρωτότυπου. Στη συνέχεια, θα κυκλοφορήσουν και άλλες εκδόσεις, όπως αυτή με τους δύο ηλεκτροκινητήρες, επίσης με πολύ υψηλότερες αποδόσεις ισχύος, ενώ δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι θα βάλει το χεράκι της και το τμήμα της AMG. Η νέα CLA θα εξελίξει περαιτέρω την εμφάνιση του τετράθυρου coupé, που πάντα χαρακτήριζε το μοντέλο. Παράλληλα, θα εισαγάγει πολλές αποκλειστικές λεπτομέρειες που θα συναντήσουμε γενικότερα στα μελλοντικά μοντέλα της Mercedes-Benz.
Ίσως το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα είναι οι «φωτεινές υπογραφές» των πίσω φωτιστικών σωμάτων που εμφανίζουν ένα μοτίβο με αστέρι και που έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους στη νέας γενιάς E-Class. Το σχήμα του λογότυπου του κατασκευαστή θα μπορούσε επίσης να υιοθετηθεί και στα εμπρός φωτιστικά σώματα, τα οποία θα πλαισιώνονται από μια μεγάλη μάσκα. Τέλος, το εσωτερικό θα έχει στόχο να εντυπωσιάσει, φέρνοντας πολλά νέα χαρακτηριστικά, κυρίως τεχνολογικά, στο ντεμπούτο της κατηγορίας. Εκτός από το MB.OS (Mercedes-Benz Operating System), η CLA θα είναι το πρώτο μοντέλο που θα διαθέτει ένα σύστημα που αναλύοντας την αναπνοή των επιβατών θα μπορεί να αναγνωρίζει την παρουσία ενός παιδιού ανάμεσά τους. Σε αυτό το σημείο το αυτοκίνητο θα ενεργοποιεί αυτόνομα τον κλιματισμό και θα ειδοποιεί τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, στην περίπτωση που οι γονείς το ξεχάσουν μέσα στην καμπίνα.
Ένα απόλυτα ψηφιακό περιβάλλον
Το πρωτότυπο που μας έδειξε το σχήμα της νέας Mercedes-Benz CLA μας έδωσε επίσης αρκετές προεπισκοπήσεις του εσωτερικού. Το οποίο, όπως σε όλα τα τελευταία μοντέλα της εταιρίας, θα χαρακτηρίζεται από μεγάλες, οριζόντιες οθόνες. Εκτός από τον κλασικό πλέον ψηφιακό πίνακα οργάνων και το πανταχού παρόν σύστημα infotainment MBUX, οι πελάτες θα έχουν στη διάθεσή τους και μια τρίτη οθόνη αφής, αφιερωμένη στον συνοδηγό (πιθανότατα κατόπιν παραγγελίας).
Ένα gadget που είναι ήδη διαδεδομένο στα μεγαλύτερα μοντέλα της φίρμας, αλλά δεν είχε εμφανιστεί ποτέ πριν στη συγκεκριμένη κατηγορία. Όλη η ενσωματωμένη τεχνολογία θα βασίζεται στο νέο λειτουργικό σύστημα MB.OS. Θα κάνει το ντεμπούτο του σε αυτό ακριβώς το αυτοκίνητο, προτείνοντας λύσεις εστιασμένες στην τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης, η οποία θα αποτελεί τον ψηφιακό βοηθό. Αυτό θα φέρει μια σημαντική εξέλιξη των φυσικών φωνητικών εντολών που είναι ήδη διαθέσιμες. Για παράδειγμα, θα αναλύει τη συμπεριφορά και τις διαθέσεις του οδηγού για να προσαρμόζει τον τόνο της φωνής στην κατάσταση.
Το νέο software -εκτός από τη διαχείριση της λειτουργίας των διαφόρων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού- θα καταστήσει επίσης δυνατή την προσφορά πολύ υψηλής ανάλυσης γραφικών και την αναπαραγωγή παιχνιδιών (ενώ το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο), με διάφορους τίτλους. Από ρετρό παιχνίδια όπως το «Bubble Bobble» μέχρι προσομοιωτές οδήγησης, όπως το Gran Turismo.
Όλες οι ειδήσεις
Πρώτες εντυπώσεις Cupra Leon & Formentor: Ενδιαφέροντα όπως πάντα!
Hyundai Inster: Μικρό σε διαστάσεις, μεγάλο σε προσωπικότητα!
Τι κατασκεύαζαν γνωστές εταιρείες πριν καταπιαστούν με τα αυτοκίνητα;