Με τα νέα A5 και A6 e-tron, τα οποία προσφέρονται σε εκδόσεις Avant και Sportback, η Audi αλλάζει στρατηγική. Tόσο σε ό,τι αφορά την ονοματολογία όσο και στο διαχωρισμό της γκάμας μεταξύ μοντέλων συμβατικής τεχνολογίας και αμιγώς ηλεκτρικών, χάρη στις διαφορετικές πλατφόρμες.
Tων Luca Cereda/Rosario Murgida
Δεν είναι τυχαίο ότι τα εμβληματικά station wagon και sedan μοντέλα της Audi ανανεώνονται αυτή ακριβώς τη χρονική στιγμή. H εταιρεία των τεσσάρων δακτυλίων βρίσκεται απέναντι σε ένα κοσμοϊστορικό σταυροδρόμι, στο οποίο η αιωνόβια παράδοση της αυτοκίνησης στρέφεται προς μία πλευρά και η εξηλεκτρισμένη «νέα εποχή» προχωρά προς την αντίθετη. Δύο ξεχωριστοί δρόμοι για δύο διαφορετικές σειρές μοντέλων, χτισμένες πάνω σε πλατφόρμες που είναι από τη μία τόσο βαθιά διαφορετικές, από την άλλη παρόμοιες σε ό,τι αφορά την κωδική τους ονομασία. Έχουμε λοιπόν την PPC (Premium Platform Combustion) για τα μοντέλα με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης τοποθετημένο κατά τον διαμήκη άξονα και την PPE (Premium Platform Electric) για τα ηλεκτρικά.
Κάθε πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί για να εκτελεί μια συγκεκριμένη αποστολή. Η πρώτη θα έχει ως αποστολή να αποτελεί τη βάση για μοντέλα με θερμικά σύνολα, τουλάχιστον έως το τέλος της καριέρας τους, συνδυάζοντας μερικώς την ηλεκτροκίνηση. Η δεύτερη συμπληρώνει την γκάμα της ηλεκτρικής αρχιτεκτονικής της Audi, όντας μία πιο εξελιγμένη MEB, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των κορυφαίων ΒΕV μοντέλων της εταιρείας. Η Audi προχώρησε στην αποκάλυψη του νέου Α4 που πλέον φέρει την ονομασία Α5 Sportback και Avant. Ακολουθεί πλέον τη νέα στρατηγική, όπου τα θερμικά μοντέλα της εταιρείας θα φέρουν μονούς αριθμούς στην ονομασία τους, ενώ οι ζυγοί θα «περιγράφουν» τα αμιγώς ηλεκτρικά. Μια στρατηγική, μεταξύ άλλων, που αποσκοπεί στη σαφήνεια και στον καλύτερο προσανατολισμό των εν δυνάμει πελατών. Στους οποίους, ωστόσο, πρέπει πρώτα να εξηγηθεί ότι το νέο A5 είναι στην πραγματικότητα μια ανανεωμένη ενσάρκωση του A4. Πρόκειται για ένα μοντέλο που δεν έχει ακόμη στρατολογηθεί για να ενταχθεί στην γκάμα των EV οχημάτων, κυρίως για λόγους σκοπιμότητας, όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της Audi, Gernot Döllner. Σε αντίθεση με το A6, που έχει γίνει αμιγώς ηλεκτρικό και εξακολουθεί να προσφέρεται σε δύο εκδόσεις αμαξώματος. Το A5 θα λανσαριστεί στην αγορά κατά πάσα πιθανότητα τον Νοέμβριο – ενώ για το A6 etron το λανσάρισμα έχει προγραμματιστεί για τον Ιανουάριο του 2025.
Όλα τα βλέμματα πάνω του
Η παρουσία του νέου A5 σημαίνει αυτομάτως ότι τόσο οι εκδόσεις coupé και cabrio όσο και το παραδοσιακό sedan Α4 αποχωρούν από την γκάμα. Τα μεσαίας κατηγορίας μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα είναι αποκλειστικά το A5 Saloon και το A5 Avant. Σε σύγκριση με το A4, υπάρχει μια αξιοσημείωτη αλλαγή στη σχεδίαση, η οποία είναι τώρα πιο δυναμική. Μια αλλαγή βέβαια που συνάδει και με ό,τι αντιπροσώπευε πάντα το συγκεκριμένο μοντέλο. Προς την ίδια κατεύθυνση εξελίσσονται ορισμένα βασικά σχεδιαστικά στοιχεία του Γερμανού κατασκευαστή ξεκινώντας από τη μάσκα single frame, με την τρισδιάστατη κυψελώδη δομή της, μέχρι τα ενεργά φωτιστικά σώματα, τα οποία μπορούν να διαμορφωθούν σε διαφορετικά γραφικά. Αντίστοιχα, τα πίσω τεχνολογίας OLED επιτρέπουν ακόμη και την επικοινωνία με άλλα οχήματα, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία Car-to-X. Οι τεχνολογικές καινοτομίες είναι ακόμα πιο έντονες στο εσωτερικό, με διάχυτη τη φουτουριστική αίσθηση.
Στην πιο πλούσια έκδοση εξοπλισμού, υπάρχουν τρεις ενιαίες οθόνες. Για πρώτη φορά, ακόμη και ο συνοδηγός μπορεί να διαχειριστεί το σύστημα infotainment μέσω μιας οθόνης αφής. Την ίδια στιγμή κι ο οδηγός μπορεί, από το head-up display, χρησιμοποιώντας τους διακόπτες του τιμονιού, να ελέγχει μέρος του συστήματος πολυμέσων. Το τελευταίο διέπεται -όπως και άλλες λειτουργίες- από ένα εξελιγμένο λογισμικό. H Audi με το νέο A5 έχει ακολουθήσει έναν «ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό», όπως η ίδια αναφέρει. Με αυτόν, βάζει την άνεση του οδηγού και των επιβατών σε πρώτο πλάνο, χωρίς φυσικά να υπολείπεται σε τεχνολογίες και premium διάθεση. Ίσως λίγοι περίμεναν ότι μόλις μια δεκαετία πριν από το 2035, όπου θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές, ένα συμβατικό μοντέλο θα μπορούσε να αλλάξει τόσο πολύ στην υποτιθέμενη τελευταία γενιά του. Και αυτό δεν αφορά μόνο την εμφάνιση και την καμπίνα των επιβατών. Η αρχιτεκτονική PPC, στην πραγματικότητα, φέρνει μαζί της ένα νέο ήπιο υβριδικό σύστημα MHEV 48V, που φέρει τον κωδικό «plus» και το οποίο εξοπλίζει τόσο τα βενζινοκίνητα όσο και τα πετρελαιοκίνητα σύνολα.
Η συγκεκριμένη τεχνολογία αναπτύχθηκε από την Audi και χρησιμοποιεί δύο μοτέρ-γεννήτριες για καλύτερη απόδοση και ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση. Μία εξ αυτών, που φέρει την ονομασία PTG, βρίσκεται ενσωματωμένη στο κιβώτιο ταχυτήτων. Ανάλογα με τις συνθήκες εισφέρει έως και επιπλέον 24 ίππους και 230 Nm ροπής, επιτρέποντας στο A5 να κινείται μόνο ως ηλεκτρικό, όπως συμβαίνει σε ένα full υβριδικό μοντέλο. Επίσης, μπορεί να ανακτήσει ενέργεια πέδησης με μέγιστη ισχύ 25 kW, συνδυάζοντας την αναγεννητική πέδηση και τα δισκόφρενα. Υβριδική τεχνολογία χρησιμοποιεί και η κορυφαία έκδοση S5, με τον V6 3,0 λίτρων υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα που αποδίδει 367 ίππους και 14 γρ./χλμ. λιγότερους ρύπους CO2.
Με κορυφαία αεροδυναμική και αυτονομία
Ο ρυθμός υβριδισμού θα αυξηθεί τους επόμενους μήνες, με την προσθήκη των plug-in εκδόσεων με πάνω από 100 χιλιόμετρα μηδενικών εκπομπών. Ωστόσο, το Audi A5 θα πρέπει να περιμένει πριν από το μεγάλο βήμα προς την ηλεκτρική μεταμόρφωσή του, κάτι που έγινε ήδη με το A6, το οποίο λανσάρεται πλέον ως e-tron. Ο οπτικός αντίκτυπος των νέων ηλεκτρικών εκδόσεων Avant και Sportback (των οποίων οι παραγγελίες ξεκινούν άμεσα) δεν είναι τόσο ριζοσπαστικός, μόνο και μόνο επειδή τα σχετικά πρωτότυπα είχαν προβλέψει πιστά τα στιλιστικά τους στοιχεία. Η γερμανική εταιρία μάς είχε προϊδεάσει για τη δημιουργία του από το 2021. Εκείνη τη χρονιά παρουσίασε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Σαγκάης το πρωτότυπό του, ενώ το 2022 έκανε το ίδιο και για το πρωτότυπο της station wagon έκδοσής του. Μάλιστα, οι υπεύθυνοι σχεδιασμού δήλωσαν ότι είχαν μεγαλύτερη ελευθερία να διατηρήσουν τη μορφή των πρωτοτύπων και στο μοντέλο παραγωγής. Ο στόχος ήταν να δώσουν έναν διαφορετικό χαρακτήρα σε αυτό, αλλά και να έχει το δικό του στιλ σε σχέση με την έκδοση με τον θερμικό κινητήρα.
Τεχνικά, το νέο A6 e-tron διαθέτει μια μπαταρία ιόντων λιθίου που αποτελείται από 12 μονάδες και 180 πρισματικές κυψέλες. Αυτές ισοδυναμούν με μια χωρητικότητα 100 kWh (ωφέλιμη: 94,9 kWh), με την αυτονομία να κυμαίνεται μεταξύ 750 χλμ. (Sportback) και 720 χλμ. (Avant). Όπως ανακοινώθηκε, χάρη στην αρχιτεκτονική των 800V, το Α6 e-tron μπορεί να φορτίσει σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος 270 kW. Σ’ αυτή την περίπτωση, οι μπαταρίες μπορούν να φορτίσουν από το 10% στο 80% σε 21 λεπτά της ώρας, προσφέροντας μέσα σε 10 λεπτά αυτονομία 300 χλμ. To A6 e-tron -και στις δύο εκδοχές του- θα διατίθεται τόσο σε δικίνητη (πισωκίνητη) έκδοση όσο και σε τετρακίνητη (quattro). Στην πρώτη, ο ηλεκτροκινητήρας του είναι σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη και στη δεύτερη ο εμπρός ασύγχρονος. Αρχικά θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις. Από αυτές, η δικίνητη e-tron performance θα αποδίδει 367 ίππους και θα επιταχύνει από τα 0-100 χλμ./ώρα σε 5,4 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 210 χλμ./ώρα. Στον αντίποδα, θα υπάρχει και η κορυφαία S6 e-tron quattro των 503 ίππων (551 ίππων με την ενεργοποίηση του συστήματος launch control), η οποία χρειάζεται 3,9 δευτερόλεπτα για τη διαδικασία επιτάχυνσης 0-100 χλμ./ώρα (τελική ταχύτητα: 240 χλμ./ώρα).
Σε απόλυτα νούμερα
- 24 ίπποι
Αυτή είναι η ισχύς, με τα 230 Nm ροπής, της ηλεκτρικής βοήθειας από το νέο ήπιο υβριδικό σύστημα 48V του A5, που συνδυάζεται με τον πετρελαιοκινητήρα 2,0 λίτρων και 204 ίππων. Προσφέρεται σε τόσο σε δικίνητες όσο και τετρακίνητες εκδόσεις. Δεν λείπει η κορυφαία S5 με τους 367 ίππους όσο και οι βενζινοκίνητες εκδόσεις με τον TFSI των 150 και 204 ίππων.
- 476 λίτρα
Η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ του νέου Audi A5, που μπορεί να φτάσει έως και τα 1.424 λίτρα, με αναδιπλωμένες τις πλάτες των πίσω καθισμάτων. Όπως συμβαίνει στα μοντέλα της Audi, έτσι και στο νέο A5, τα φωτιστικά σώματα είναι ιδιαίτερα εκφραστικά.
- 483 εκατοστά
Το νέο Α5 έχει μεγαλώσει σε διαστάσεις, κυρίως σε ό,τι αφορά το μεταξόνιο, που φτάνει τα 2,89 μέτρα. Η σχεδίασή του έχει σαφείς σπορ επιρροές, όπως τους τονισμένους ώμους.
Συνέντευξη: Gernot Dollner
Ναι στην ηλεκτροκίνηση, αλλά είμαστε έτοιμοι σε όλα
Η εταιρεία με έδρα το Ίνγκολσταντ ποντάρει στην ηλεκτρική ενέργεια για το μέλλον της, αλλά δείχνει έτοιμη να προσαρμοστεί σε κάθε αλλαγή που λαμβάνει χώρα στην αγορά. Εμπνέεται από το στρατηγικό της μάντρα, που περιλαμβάνει την ευελιξία, ένα χαρακτηριστικό που διακρίνει κυρίως μια γκάμα προϊόντων σε πλήρη εξέλιξη. «Στην Audi είμαστε 100% ευέλικτοι. Το λανσάρισμα της νέας ηλεκτρικής γκάμας θα ολοκληρωθεί το 2027 και επί του παρόντος στοχεύουμε να έχουμε μια πλήρως ηλεκτροκίνητη γκάμα μέχρι το 2033. Επίσης έχουμε λανσάρει μια νέα γενιά plug-in υβριδικών κινητήρων για τέσσερα διαφορετικά SUV σε αντίστοιχες κατηγορίες». Αυτό δήλωσε ο CEO της γερμανικής εταιρείας, Gernot Döllner, πριν μας παραχωρήσει μια συνέντευξη που περιλάμβανε πολλά καυτά θέματα, τόσο για την Audi όσο και για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Πότε θα πραγματοποιηθεί η μετάβαση από τους θερμικούς κινητήρες στην πλήρη ηλεκτροκίνηση;
Προς το παρόν, η ημερομηνία είναι το 2035, όταν, λόγω των ευρωπαϊκών κανονισμών, δεν θα είναι πλέον δυνατή η πώληση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών και ο μόνος τρόπος για μετακίνηση χωρίς εκπομπές ρύπων προσφέρεται από αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.
Η νέα επιτροπή της Κομισιόν θα μπορούσε να αλλάξει τους κανονισμούς;
Ναι, θα μπορούσε. Αλλά ως βάση παραμένει η Συμφωνία του Παρισιού που έχει υπογραφεί από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό σημαίνει ότι το 2050 θα πρέπει να έχουμε έναν κόσμο με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Και έτσι θα γίνει.
Στην περίπτωση αλλαγών θα παραμείνετε πιστοί στη στρατηγική σας;
Θα πρέπει να την προσαρμόσουμε, αλλά όχι κάτι σημαντικό. Ως εταιρεία είμαστε ευέλικτοι. Ωστόσο, η σταθερότητα, επίσης στο πολιτικό μέτωπο, και η προσήλωση στη δική μας στρατηγική είναι σημαντικοί παράγοντες. Εάν αλλάζαμε τη στρατηγική μας κάθε δύο χρόνια, δεν θα καταλήγαμε πουθενά. Το καλύτερο είναι να υπάρχει μια ευέλικτη γκάμα μοντέλων, ακριβώς όπως αυτή της Audi.
Η ζήτηση για τα premium ηλεκτρικά είναι χαμηλή – κάτι που σας ωθεί να κλείσετε τη μονάδα συναρμολόγησης στις Βρυξέλλες και να σταματήσετε την παραγωγή του Q8 e-tron. Ωστόσο, το A6 e-tron που μόλις παρουσιάσατε είναι ένα premium EV μοντέλο.
Πρόκειται για δύο διαφορετικά πράγματα. Για το εργοστάσιο των Βρυξελλών, έχουμε να αξιολογήσουμε διάφορες επιλογές για να δούμε πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την πτώση της ζήτησης. Σίγουρα, αυτή τη στιγμή βλέπουμε μια αρνητική τάση για τα ηλεκτρικά. Αλλά οι ρυθμοί ανάπτυξης εξακολουθούν να είναι θετικοί. Πρόκειται μόνο για μια επιβράδυνση, καθώς η ζήτηση σταθεροποιείται.
Ποια είναι η άποψή σας σχετικά με το θέμα των δασμών;
Η προσέγγιση είναι εντελώς λανθασμένη. Χρειαζόμαστε ελεύθερο εμπόριο και ελεύθερο ανταγωνισμό μεταξύ όλων των εμπορικών σημάτων και αγορών. Υπάρχει ισχυρός ανταγωνισμός και θα ήμασταν ευτυχείς να τον αντιμετωπίσουμε σε ένα περιβάλλον λειτουργίας που θα απουσιάζουν τα εμπόδια.
Περιμένετε αντίποινα από την Κίνα;
Δεν ξέρω τι θέλει να κάνει η κινεζική κυβέρνηση, αλλά εμείς μπορούμε να χειριστούμε οποιαδήποτε κατάσταση. Η στρατηγική μας, ως Audi, είναι καλά προσαρμοσμένη σε κάθε πιθανό σενάριο. Όπως ανέφερα είμαστε αρκετά ευέλικτοι.
Πώς θα συνεχίσει η Audi να ξεχωρίζει από τους Κινέζους;
Ο ανταγωνισμός είναι πιο έντονος και μεγαλύτερος από ό,τι στον τομέα των κινητήρων εσωτερικής καύσης, καθώς 104 νέοι κατασκευαστές αυτοκινήτου εμφανίστηκαν στην Κίνα τα τελευταία τρία χρόνια. Πιστεύουμε, ωστόσο, ότι οι αξίες μας, όπως η ποιότητα σχεδιασμού και η οδηγική απόλαυση, είναι πραγματικά οι καλύτερες στην κατηγορία. Ως εκ τούτου, δεν φοβόμαστε να αναμετρηθούμε με αυτόν τον ανταγωνισμό.
Τι σημαίνει η πλατφόρμα PPE για τις στρατηγικές σας;
Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι η συγκεκριμένη πλατφόρμα αποτελεί μια τεχνολογική επανάσταση. Ξεχωρίζει κυρίως για την αρχιτεκτονική των 800V, την πολύ γρήγορη φόρτιση έως 270 kW και τους μικρούς χρόνους φόρτισης από 10 έως 80% σε 21 λεπτά. Επιπλέον, είμαστε ιδιαίτερα αποδοτικοί, ιδίως σε ό,τι αφορά ολόκληρο το σύστημα και τους ηλεκτροκινητήρες.
Σε κάθε περίπτωση δεν θα εγκαταλείψετε την πλατφόρμα MEB;
Όχι, τη χρησιμοποιούμε ως σημείο εισόδου στην γκάμα των ηλεκτρικών μας μοντέλων. Και τώρα αναπτύσσουμε επίσης ένα entry-level ηλεκτρικό όχημα, το οποίο θα συναρμολογείται στο Ίνγκολσταντ και θα είναι το ατού μας στις μικρότερες κατηγορίες της αγοράς.
Πόσο σημαντική είναι η plug-in υβριδική τεχνολογία;
Ο Όμιλος Volkswagen αναγνωρίζει ότι πρόκειται για μια τεχνολογία-γέφυρα προς την ηλεκτροκίνηση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης που θα λανσάρουμε τους επόμενους μήνες θα διαθέτουν επίσης και plug-in υβριδικές εκδόσεις.
Θεωρείτε ότι το A6 e-tron θα ανταγωνιστεί ευθέως τα Tesla;
Το κριτήριό μας είναι να κατασκευάζουμε πραγματικά Audi και να τα κατασκευάζουμε τέλεια. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι το A6 e-tron είναι ένας εξαιρετικός ανταγωνιστής κάθε άλλου μοντέλου σε αυτή την κατηγορία.
Γιατί η PPE χρησιμοποιείται στο A6 και όχι στον αντικαταστάτη του A4;
Αποτελεί μέρος της προϊοντικής στρατηγικής για το λανσάρισμα της συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής σε μια κατηγορία όπου μπορούμε να υπολογίζουμε σε υψηλές συνέργειες μεταξύ των A6 και Q6. Σε παγκόσμια κλίμακα, τα SUV είναι πιο σημαντικά από άποψη όγκου, επειδή μέχρι το τέλος της δεκαετίας, στις ΗΠΑ, το 85% των οχημάτων θα είναι pick-up ή SUV. Και βλέπουμε τις ίδιες τάσεις στην Ευρώπη και την Κίνα.
Στα πλάνα σας υπάρχουν και οι μπαταρίες στερεάς μορφής;
Ο Όμιλος Volkswagen έχει επενδύσει σημαντικά στον τομέα αυτόν. Γνωρίζουμε ακριβώς τι συμβαίνει. Το πρόβλημα είναι η εκβιομηχάνιση των μπαταριών αυτών, αλλά, όταν αυτό ξεπεραστεί, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι τεχνολογικά ανώτερα από οτιδήποτε άλλο.
Και η αυτόνομη οδήγηση;
Επενδύουμε πολλά σε αυτό το κομμάτι και έχουμε σαφή στρατηγική. Αλλά πρέπει να είμαστε ειλικρινείς, είμαστε ακόμα πίσω. Έχουμε ένα εξαιρετικό σύστημα Επιπέδου 2+ και μια στρατηγική για το Επίπεδο 3, το οποίο θα έρθει σε διάστημα μικρότερο από πέντε έτη, όπως και για το Επίπεδο 4. Για το τελευταίο, ωστόσο, είμαστε πιο ρεαλιστές, καθώς προς το παρόν δεν αποτελεί προτεραιότητα μας.
Ποιες είναι οι προβλέψεις για την premium κατηγορία;
Από τα στοιχεία που έχουμε, παρατηρούμε αυξητικές τάσεις. Για την Audi αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια σε συγκεκριμένες περιοχές και αγορές.
Άρα στοχεύετε στην πολυτέλεια όπως η Mercedes-Benz;
Όχι, δεν θα το αποκαλούσα πολυτέλεια, καλύτερα «progressive premium». Έτσι, βήμα προς βήμα, θα αποτελέσει μια εξελικτική διαδικασία που θα πάρει χρόνο και θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές.
Σκέφτεστε αντικαταστάτη για το R8;
Δεν μπορώ να πω τίποτα, διότι βρισκόμαστε σε μια ευρύτερη φάση αξιολόγησης, για να δούμε αν μοντέλα με μοναδικές οδηγικές εμπειρίες μπορούν να εισέλθουν στο χαρτοφυλάκιό μας.
Όλες οι ειδήσεις
Κεραυνοί και οδήγηση: Τι συμβαίνει όταν μας χτυπήσει κεραυνός στο αυτοκίνητο;