Το 1966, ο κινητήρας V12 Lamborghini V12 καθιερώθηκε στην ιστορία της αυτοκίνησης ως «ο θρύλος όλων των εποχών», όταν τοποθετήθηκε εγκάρσια σε μια πίσω-μεσαία θέση στο μοντέλο P400 Miura: το όχημα για το οποίο επινοήθηκε ο όρος «supercar».
Όλα περιστρέφονται γύρω από τη Miura στο τελευταίο κεφάλαιο της ιστορίας του κινητήρα V12, που τροφοδοτεί εμβληματικά αυτοκίνητα για σχεδόν 60 χρόνια και επισημαίνει τους ακρογωνιαίους λίθους του DNA της Lamborghini: τεχνολογική καινοτομία, όραμα και τεχνογνωσία στη μηχανική.
Το 2022 είναι η χρονιά του τελευταίου καθαρού κινητήρα εσωτερικής καύσης Lamborghini V12. Τοποθετημένο στην Aventador Ultimae, ρίχνει την αυλαία μιας ένδοξης εποχής πριν από το πρώτο υβριδικό μοντέλο παραγωγής το 2023, το οποίο θα σηματοδοτήσει την έναρξη της διαδικασίας υβριδισμού στη Lamborghini.
Λιγότερο από δύο χρόνια μετά την ίδρυση της Lamborghini το 1963, η εταιρεία Sant’ Agata Bolognese ήταν ακόμα μικρή, αλλά είχε καταφέρει να εδραιωθεί στη κορυφή της δύσκολης αγοράς των grand tourer και το 350 GT κατασκευαζόταν με σταθερό ρυθμό. Ο Ferruccio Lamborghini ήταν ικανοποιημένος επειδή είχε θριαμβεύσει σε μια δύσκολη τεχνική πρόκληση. Παρόλα αυτά, ονειρευόταν να φτιάξει ένα ακόμα πιο εντυπωσιακό αυτοκίνητο που θα έκοβε την ανάσα όλων. Και αυτό ακριβώς συνέβη.
Την τεχνική πλευρά των πραγμάτων φρόντισαν οι νέοι μηχανικοί Giampaolo Dallara και Paolo Stanzani, οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για την ανάπτυξη και την παραγωγή στην Automobili Lamborghini εκείνη την εποχή. Ένας μεγάλος ρόλος στην επιτυχία του Miura ήταν -και συνεχίζει να οφείλεται- στον εξαιρετικό κινητήρα του: ένας 4 λίτρων 60° V12 με 4 καρμπυρατέρ Weber 40 IDL 3L που παρήγαγε μέγιστη ισχύ 350, 370 και 385 ίππους στην P400, P400S και P400SV αντίστοιχα. Αυτό ήταν αρκετό για να γίνει το πιο γρήγορο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο εκείνη την εποχή. Η εξαιρετική σχεδίαση της Carrozzeria Bertone έκανε τα υπόλοιπα και η Miura απολάμβανε άνευ προηγουμένου ρεκόρ πωλήσεων για ένα όχημα Lamborghini. Η αρχική πρόβλεψη ήταν να πουληθούν 50 αυτοκίνητα σε τρία χρόνια, αλλά τελικά ο συνολικός αριθμός έφτασε τα 763 σε επτά χρόνια, μεταξύ 1966 και 1973.
Ο μηχανικός Paolo Stanzani (1936-2017) ήταν ένας από τους πρώτους ανθρώπους που προσλήφθηκαν από τον Ferruccio Lamborghini. Διορίστηκε αμέσως μετά την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο της Μόντενα, έγινε ένας από τους πιο σημαντικούς παίκτες στην ιστορία του κινητήρα V12 και της Miura. Ο Stanzani ήταν αυτός που πήρε τον κινητήρα V12 που σχεδίασε ο μηχανικός Giotto Bizzarrini και τον έκανε κατάλληλο για σειριακή παραγωγή και χρήση στο δρόμο. Επιπλέον, ο Stanzani ήταν μέρος της μικρής ομάδας νέων ταλέντων που ανέπτυξαν και δημιούργησαν το Miura και τα τεχνικά χαρακτηριστικά αιχμής του. Κατείχε διάφορους ρόλους στη Lamborghini, από τεχνικός διευθυντής μέχρι διευθυντής Παραγωγής και γενικός διευθυντής. Εκτός από τη Miura, συνέβαλε καθοριστικά στην παραγωγή των Countach, Espada και Urraco.
Το Miura ήταν ένα πραγματικό αστέρι του οποίου η εμβληματική γοητεία βρισκόταν όχι μόνο στην εμφάνισή του αλλά και στη «φωνή» του.
Μόλις παρουσιάστηκε, το Miura έγινε το πιο περιζήτητο αυτοκίνητο μεταξύ των σκηνοθετών. Έχει εμφανιστεί σε όχι λιγότερες από 43 ταινίες, συχνά σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Ένα από τα πιο διάσημα είναι αναμφισβήτητα το «The Italian Job» του 1969. Διαρκώντας περισσότερο από τρία λεπτά, ολόκληρο το εναρκτήριο τμήμα ήταν αφιερωμένο στον Rossano Brazzi να οδηγεί ένα P400 Miura καθώς ο Matt Monro τραγουδά το «On Days Like These». Ο επιταχυνόμενος κινητήρας V12 ακούγεται στο βάθος και έχει αποκτήσει την θέση που του αξίζει στον κόσμο των ταινιών αυτοκινήτου.
Η σύνταξη μιας ολοκληρωμένης λίστας προσωπικοτήτων που έχουν στην κατοχή τους μια Miura όλα αυτά τα χρόνια είναι ένα δύσκολο έργο. Για παράδειγμα, ο Little Tony και ο Rod Stewart κατείχαν και οι δύο περισσότερα από ένα. Ο Eddie Van Halen κράτησε το δικό του για περισσότερα από 30 χρόνια και ο Jay Kay του Jamiroquai έχει ακόμα το δικό του σήμερα. ‘Αλλα παραδείγματα αξιοσημείωτων ιδιοκτητών Miura είναι ο ηθοποιός Peter Sellers, το μοντέλο Twiggy, οι τραγουδιστές Johnny Hallyday (που έγινε πρωτοσέλιδο όταν έπεσε με το P400 του σε ένα δέντρο) και Elton John, η τραγουδίστρια της όπερας Grace Bumbry, ο μουσικός της τζαζ Μάιλς Ντέιβις, ο οδηγός αγώνων Jean-Pierre Beltoise και τέλος ο σάχης του Ιράν, ο οποίος είχε έναν αριθμό Miuras, συμπεριλαμβανομένου ενός από τα τέσσερα μόνο SVJ που κατασκευάστηκαν ποτέ.