Μοντέλο ο ορισμός του θρύλου, καθότι σταθμός στη καριέρα οδηγών – θεών του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ και ταυτόχρονα, συγκλονιστική – διαχρονική εικόνα στα μάτια και τη ψυχή των θεατών. Κυρίες και Κύριοι, ας υποδεχτούμε το Ford Escort MKII RS2000!
του Αλέξανδρου Ι. Βενιού, φωτογραφίες Δημήτρης Μανώλαρος
Timmo Makinen, Roger Clark, Björn Waldegard, Hannu Mikkola, Ari Vatanen. Πέντε οδηγοί θρύλοι στο στερέωμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ, που έχουν ταυτίσει το υπέρλαμπρο άστρο τους, ως επί το πλείστον με το μπλε οβάλ λογότυπο της Ford. Οι τροχιές που διέγραφαν με τα Escort, με τις ασύλληπτες ταχύτητες που τις διέγραφαν, ασχέτως τερέν και καιρικών συνθηκών προκαλούν μέχρι σήμερα δέος. Εντυπωσιακές στο μέγιστο βαθμό, όπως άκρως εντυπωσιακό είναι φυσικά και το πλάνο του δικού μας Ιαβέρη με το λευκό Escort Gr.4 (που ήταν το αυτοκίνητο δοκιμών του Björn Waldegard) να κρεμάει στο…χάος τον εμπρός αριστερό τροχό, περνώντας πάνω από τη κάμερα του αείμνηστου Νίκου Γραμματικόπουλου εντός της ειδικής διαδρομής του Γερμανικού Νεκροταφείου. Τι εποχές αλήθεια!
Ολίγη ιστορία
Βασισμένο στη δεύτερη γενιά του Escort (1974-1980) το RS σχεδιάστηκε από το αγωνιστικό τμήμα της Ford, με ένα και μόνο σκοπό: τη κυριαρχία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Και όντως, ο σκοπός επετεύχθη! Η πορεία του ΜΚΙΙ RS στους αγώνες ξεκίνησε επίσημα το 1975 με την έκδοση RS1800 κατηγορίας Group 2, που εφοδιάζονταν με τον 16βάλβιδο κινητήρα 1.833 κ.εκ. Cosworth BDΑ με δύο διπλά καρμπυρατέρ Weber που απέδιδε 234 ίππους. Τα δύο εργοστασιακά αυτοκίνητα έτρεξαν τη σεζόν με πληρώματα τους Tommi Makinen-Henry Liddon και Roger Clark-Jim Porter. Η καριέρα του μοντέλου στους αγώνες ωστόσο, απογειώθηκε κυριολεκτικά δύο χρόνια μετά όταν το 1977 ως Group4 απέκτησε το δίλιτρο κινητήρα Cosworth BDG με απόδοση (αναλόγως του αγώνα) από 240 έως 265 ίππους.
Το πακέτο της αναβάθμισης περιλάμβανε μεταξύ άλλων, το νέο κιβώτιο πέντε σχέσεων της ZF, αλλά και το περίφημο πίσω ενισχυμένο άξονα Atlas (που μπορούσε να διαχειριστεί άκρως αποτελεσματικά την αυξημένη ιπποδύναμη). Από εκεί και πέρα και μέχρι το 1981, οπότε και τερματίστηκε η καριέρα του με εργοστασιακή υποστήριξη, τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Μία ιστορία εκθαμβωτική που περιλαμβάνει δύο Παγκόσμιους τίτλους Οδηγών (Waldegard, Vatanen το 1979 και το 1981 αντίστοιχα) και επιπλέον μέχρι σήμερα, σαράντα δύο ολόκληρα χρόνια μετά και για πάντα, ζει και βασιλεύει στις καρδιές όλων ανεξαιρέτως των φίλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Η αιτία για το τελευταίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με, το μοναδικό θέαμα που προσφέρει η παρουσία του Escort RS σε αγώνες ιστορικών οχημάτων. Τόσο απλά!
Πρωτοχρονιάτικο δώρο…
Για το γράφοντα το φετινό πρωτοχρονιάτικο δώρο ήταν πραγματικά ξεχωριστό, καθότι είχε λαμπερό χρώμα και εκλεκτό όνομα. Ήταν ένα πορτοκαλί, καθαρόαιμο αγωνιστικό Ford Escort MKII RS2000 Group2 του 1977! Και όχι οποιοδήποτε RS, αλλά ένα αυτοκίνητο με εντυπωσιακό παλμαρέ, το οποίο με πλήρωμα τους εξαιρετικούς Γιάννη Τσαλαματά-Νίκο Μπαμπαλή έχει κερδίσει πάρα πολλούς αγώνες του Ελληνικού Πρωταθλήματος στην άσφαλτο, μεταξύ των οποίων και το Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις του 2015! Ως εκ τούτου, το πορτοκαλί MKII RS2000 είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα αυτοκίνητα των Ελληνικών αγώνων, καθότι ο ταλαντούχος και πολύπειρος οδηγός του που ξεκίνησε τους αγώνες το 1981, φροντίζει σε κάθε πέρασμα του, να ξεσηκώνει τους θεατές με τη ταχύτητα και το θέαμα που τους προσφέρει απλόχερα.
Παρατηρώντας το «δώρο» μου σταματημένο το ηλιόλουστο πρωινό παραμονή Πρωτοχρονιάς στη πλατεία της Βαρυμπόμπης, η πρώτη εντύπωση είναι πως παρά τα…χρονάκια του, το συγκεκριμένο RS που αγοράστηκε το 2003, μοιάζει σα να βγήκε μόλις από τις εγκαταστάσεις της Ford Motorsport, χάρη στη λεπτομερή προετοιμασία και σχολαστική συντήρηση από τον ιδιοκτήτη του. Καρδιά του πορτοκαλί θηρίου, ένας δίλιτρος 8βάλβιδος κινητήρας Pinto (με δύο διπλά 48άρια καρμπυρατέρ Weber) οι 185 ίπποι του οποίου σε συνδυασμό με, το στήσιμο των αναρτήσεων (με custom αμορτισέρ της Bilstein και uniball συνδέσμους εμπρός και άκαμπτο άξονα Atlas με φύλλα σούστας ομοίως με custom αμορτισέρ της Bilstein), τη κλιμάκωση του κιβωτίου 4 σχέσεων της Tranex, το μπλοκέ διαφορικό 75% της ZF και το περιορισμένο βάρος (940 κιλά), συνθέτουν τελικώς έναν πύραυλο!
Από το δεξί μπάκετ στο ασφάλτινο κομμάτι της ειδικής του Αγίου Μερκουρίου αρχικά, οι στιγμές «πάμε σαν άλλοτε» (βλ. με το πλάϊ) που βίωσα, παρότι έχω βρεθεί ουκ ολίγες φορές εντός καθαρόαιμου αγωνιστικού, με μία λέξη και μόνον περιγράφονται: ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑ! Θρύλος όνομα και πράγμα. Από πού να αρχίσω; Από την ωμή δύναμη (συγνώμη αδόκιμος ο όρος αλλά θα το γράψω: ξερόγκαζο) του ατμοσφαιρικού κινητήρα; Από τη ταχύτητα που έστριβε γυρισμένο πολλά μέτρα πριν το apex της στροφής αλλά και εντός αυτής; Από την επικοινωνία που ένοιωσα ακόμη και ως συνοδηγός με τη μετάδοση, έτσι όπως το μπλοκέ διαφορικό κλείδωνε εκμηδενίζοντας τη φυγόκεντρο, καθώς ο Γιάννης σε κάθε στροφή εξωθούσε απόλυτα ελεγχόμενα το πανάλαφρο RS σε υπερστροφή ισχύος με πολλάααααα χλμ. (αν και με χωμάτινο set up σε ελαστικά και ανάρτηση); Από το συγκλονιστικό ήχο του κινητήρα, έτσι όπως τα 48αρια Weber ανέπνεαν ρουφώντας αχόρταγα καύσιμο, αναβιώνοντας ταυτόχρονα μαγικές εικόνες από Ράλλυ Ακρόπολις του χθες; Και λίγο αργότερα, όταν το RS πάτησε χώμα εκεί ακριβώς ένοιωσα σαν δεκάχρονος εντός παιχνιδάδικου, με ελευθέρας να διαλέξει όσα παιχνίδια θέλει.
Η ταχύτητα που κινούμαστε ανάμεσα στα δέντρα με «3η δεξιά σε 4η αριστερή και φρένα για φουρκέτα δεξιά 2η μπούκα και 3η σανίδα σε 4η σανίδα και ευθεία 50, σε 3η αριστερή σε αριστερή που κλείνει» με οδήγησε σε ένα ντελίριο παιδιάστικης χαράς, πασπαλισμένο όμως με τεράστιες δόσεις νοσταλγίας. Θυμήθηκα εκ νέου πως είναι να νιώθεις αφιλτράριστα μέχρι νωτιαίο μυελό και με τις τρείς αισθήσεις σου (όραση, ακοή, όσφρηση), τα όσα προσφέρει η αυθεντική αυτοκίνηση. Η πραγματική αυτοκίνηση, όπου εσύ είσαι ο κυρίαρχος του εαυτού σου και όχι το συνονθύλευμα των μικροτσίπ Made In China του σήμερα, που επιφέρουν σταδιακά την οδηγική λοβοτομή. Επίσης θυμήθηκα και την απάντηση που μου είχε δώσει κάποτε ο ένας και μοναδικός, ο αείμνηστος πια Γιώργος Μοσχούς, όταν τον ρώτησα ποιο είναι κατά τη γνώμη του το ιδανικό αυτοκίνητο: «Να είναι πισωκίνητο μέχρι 170 ίππους, να έχει κοντό κιβώτιο με μπλοκέ διαφορικό και βάρος μέχρι 900 κιλά»! Πόσο δίκιο είχε…
Γιάννη, Νίκο, ευχαριστώ από καρδιάς!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΛΑΜΑΤΑΣ
-Ημ. Γέννησης: 24/6/1961
-Πρώτος αγώνας: Ράλλυ Κένταυρος 1981
-Συνοδηγός: Νίκος Μπαμπαλής
FORD ESCORT MKII RS 2000
- ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 8βάλβιδος Pinto 1.993 κ.εκ.
- ΙΣΧΥΣ: 185 ίπποι
- ΚΙΒΩΤΙΟ: 4 σχέσεων
- ΚΙΝΗΣΗ: πίσω τροχοί
- ΑΝΑΡΤΗΣΗ εμπρός/ πίσω: custom αμορτισέρ Bilstein uniball σύνδεσμοι/ άκαμπτος άξονας Atlas με φύλλα σούστας, custom αμορτισέρ Bilstein uniball σύνδεσμοι
- ΦΡΕΝΑ εμπρός/ πίσω: αεριζόμενοι δίσκοι/ αεριζόμενοι δίσκοι
- ΒΑΡΟΣ: 940 κιλά