Χίλια χιλιόμετρα αυτονομίας με μία φόρτιση; Ήταν θέμα χρόνου να συμβεί κι αυτό και η Mercedes μπορεί να υπερηφανεύεται ότι το κατόρθωσε πρώτη στην ιστορία με το πειραματικό Vision EQXX. Ένα αυτοκίνητο, που όπως φαίνεται, είναι καταδικασμένο να αφήσει εποχή.
Του Fabio Sciarra, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Κανένας δεν τολμούσε να το ξεστομίσει μέχρι πριν λίγο καιρό, όμως κάποιοι άνθρωποι εργάζονταν σοβαρά πάνω σ' αυτό. Το κατώφλι των 1.000 χιλιομέτρων αυτονομίας με μία φόρτιση μπορεί να μην πίστευε κανένας μας ότι θα γίνει κάποτε πραγματικότητα. Το πίστεψαν όμως στα κέντρα έρευνας κι εξέλιξης των πιο προηγμένων στην ηλεκτροκίνηση κατασκευαστών. Οι αριθμοί παίζουν πάντα το ρόλο τους, είτε μιλάμε για επιταχύνσεις 0-100, είτε για τον ταχύτερο γύρο στο Νίρμπουργκρινγκ. Κι εδώ που τα λέμε, στην τελική δεν έχουν και τόσο ζωτική σημασία. Με αριθμούς μάχονται μεταξύ τους τα τμήματα μάρκετινγκ και φυσικά πανηγυρίζουν όταν οι στρατηγικές τους επιβραβεύονται με τις ανάλογες πωλήσεις. Όπως για παράδειγμα της BMW το 2021, της οποίας οι παγκόσμιες πωλήσεις ξεπέρασαν εκείνες της Mercedes μετά από πέντε ολόκληρα χρόνια. Ο αριθμός που καίει περισσότερο τα τελευταία χρόνια είναι αυτός που περιγράφει την εμβέλεια ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με φορτισμένη μπαταρία. Θα έλεγα ότι η τύχη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό ακριβώς από αυτό. Γι’ αυτό και η επίδοση της φουτουριστικής Vision EQXX ίσως να αποτελέσει σταθμό στην ιστορία της ηλεκτροκίνησης. «Ήταν το πρώτο που άγγιξε τετραψήφιο αριθμό αυτονομίας», θα λέμε εν έτει 2042, όταν οι περισσότεροι θα οδηγούμε πλέον ηλεκτρικά με ανάλογες δυνατότητες.
ΕΜΜΟΝΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Η ιστορική αυτή επίδοση του γερμανικού concept car με τη φουτουριστική σχεδίαση (που θυμίζει πειραματικά ηλιακά αυτοκίνητα του παρελθόντος), οφείλεται σε μία χωρίς προηγούμενο προσπάθεια μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας, παρά στην ενσωμάτωση ενός τεράστιου συσσωρευτή. Ο στόχος των τεχνικών ήταν ξεκάθαρος. Η EQXX έπρεπε να καίει λιγότερες από 10 kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Κάτι που θα επέτρεπε την επίτευξη του στόχου των 1.000 χιλιομέτρων, με μία μπαταρία 100 kWh και ένα κινητήριο σύνολο της μεσαίας κατηγορίας, με ισχύ 190-204 ίππους.
Προσοχή όμως. Κάτω από το αεροδυναμικό αμάξωμα κρύβεται τεχνολογία που θα δούμε αύριο κιόλας στους δρόμους. Καλά διαβάσατε. Η EQXX βασίζεται στη νέα πλατφόρμα MMA, στην οποία θα χτιστεί η επόμενη γενιά της A-Class, που αναμένεται το 2024 με 2025. Πρόκειται για μια αρχιτεκτονική ικανή να φιλοξενήσει διαφορετικά κινητήρια σύνολα, ηλεκτρικά και θερμικά. «Αυτό είναι ένα από τα πιο οικουμενικά προγράμματά μας», λέει στο Quattroruote ο Markus Schäfer, διευθυντής έρευνας και εξέλιξης του ομίλου Daimler. «Ανάμεσα στα τμήματα της εταιρείας που ενεργοποιήσαμε για την ανάπτυξη της EQXX ήταν και το High Performance του Μπρίξγουορθ, στη Μεγάλη Βρετανία, το οποίο εξελίσσει τους κινητήρες για τα μονοθέσιά μας στη Formula 1. Χάρη στη συμβολή τους, καταφέραμε να αναπτύξουμε ένα πακέτο μπαταριών 50% πιο συμπαγές και 30% πιο ελαφρύ από αυτό της EQS».
Η θερμοδυναμική απόδοση είναι συγκλονιστική. Το 95% της ενέργειας της μπαταρίας με ενεργειακή πυκνότητα 400 Wh ανά λίτρο, καταλήγει στους τροχούς. Η τιμή αυτή αντανακλά από τη μία την εξέλιξη που έχει συντελεστεί στον τομέα της χημείας. Οι άνοδοι της μπαταρίας έχουν μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε πυρίτιο απ’ ό,τι συνήθως. Από την άλλη, εφαρμόστηκαν πρωτότυπες ιδέες σε κατασκευαστικό επίπεδο. Όπως για παράδειγμα το OneBox, το ξεχωριστό δοχείο στο οποίο έχουν ενσωματωθεί όλα τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά εξαρτήματα. Η εξοικονόμηση χώρου που επέφερε η λύση αυτή, επέτρεψε την ιδανική τοποθέτηση των κυψελών. Για να κλείσουμε το θέμα μπαταρία, να τονίσουμε ότι το ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου έχει τάση πάνω από 900 Volt, κάτι που μόνο ένα άλλο γερμανικό πρωτότυπο διέθετε, η Porsche Mission R. Η υψηλή τάση είναι βασική προϋπόθεση για να επιταχυνθεί η διαδικασία της φόρτισης. Στη Στουτγκάρδη μας είπαν ότι πρόθεσή τους είναι να χρησιμοποιήσουν την EQXX ως κινητό εργαστήριο για ανάλογα πειράματα, πριν μπουν στην παραγωγή τα συστήματα 900 Volt.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Η Vision EQXX δε διαθέτει μόνο ένα προηγμένο κινητήριο σύνολο, αλλά βρίσκεται μπροστά από την εποχή της και σε άλλους τομείς. Σ’ εκείνον της αεροδυναμικής πρωτίστως, όπου σπάει το παγκόσμιο ρεκόρ του πιο αεροδυναμικού αυτοκινήτου στον κόσμο, με συντελεστή Cx 0,17. Το γερμανικό πρωτότυπο πρωτοστατεί και στη χρήση φυτικών υλικών, όπως η ίνα ζαχαροκάλαμου για το κάλυμμα του πακέτου μπαταριών και του μπαμπού στα πατάκια του σαλονιού. Όμως η επίτευξη 1.000 χιλιομέτρων αυτονομίας οφείλεται και στην ανάπτυξη του λογισμικού. Το πρωτότυπο της Mercedes χρησιμοποιεί λειτουργικό σύστημα με εντελώς νέα αρχιτεκτονική που βασίζεται στις αρχές του λεγόμενου «νευρομορφικού» υπολογισμού. Αυτό συνεπάγεται ενεργειακές απαιτήσεις με εξαιρετικά σύντομες χρονικά κορυφώσεις, περιορίζοντας με αυτόν τον τρόπο την κατανάλωση ενέργειας.
Ένα παράδειγμα; Η ανίχνευση της φράσης «Hey Mercedes», είναι 5-10 φορές πιο αποτελεσματική στην EQXX σε σχέση με τα συστήματα φωνητικής αναγνώρισης που βασίζονται σε συμβατικά λειτουργικά συστήματα. Και όλα αυτά εξοικονομούν ενέργεια, δηλαδή προσθέτουν χιλιόμετρα με μία φόρτιση. Ακόμη και το περιβάλλον χρήστη του συστήματος πολυμέσων ακολουθεί την ίδια καινοτόμα αρχή. Η οθόνη του πρωτοτύπου, η οποία καλύπτει όλο το ταμπλό, με διαγώνιο 47,5 ιντσών, είναι χωρισμένη σε 3.000 μικροσκοπικές ζώνες τοπικής ρύθμισης, χάρη στις οποίες η mini-LED φωτεινότητα μειώνεται όπου δε χρειάζεται και αυξάνεται εκεί όπου χρειάζεται. «Όλα αυτά τα πετύχαμε σε 18 μόνο μήνες», μας εξηγεί ο Schäfer. «Για εμάς, η EQXX δεν είναι απλά μία τεχνολογική επίδειξη. Είναι το εργαλείο που στο μέλλον θα μας επιτρέψει να μεταμορφώσουμε τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζουμε αυτοκίνητα».
https://www.youtube.com/watch?v=8_O70MOK-Cg