Η ναυαρχίδα της βρετανικής μάρκας, αφού έκλεισε μισό αιώνα ζωής, ανοίγει τώρα ένα νέο κεφάλαιο. Με απόλυτα λιτές γραμμές και, για πρώτη φορά, σύστημα τετραδιεύθυνσης. Λίγο αργότερα, φυσικά, θα είναι διαθέσιμο και σε ηλεκτρική έκδοση.
Tου Roberto Lo Vecchio, απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Το Range Rover έκλεισε τα πενήντα του χρόνια πέρυσι. Το 1970 οι Βρετανοί, που έως τότε φημίζονταν για τα σκληροπυρηνικά τους 4x4, αποφάσισαν να φτιάξουν ένα αυτοκίνητο με αντίστοιχες δυνατότητες αλλά και πρωτόγνωρη πολυτέλεια. Κάτι σαν υπερυψωμένο station wagon. Ουσιαστικά εφηύραν το είδος αυτοκινήτου, που πολύ αργότερα θα κυριαρχούσε στις αγορές όλου του κόσμου, πολύ πριν καθιερωθεί ο όρος Sport Utility. Ναι, το αρχέτυπο Range ήταν ουσιαστικά το πρώτο SUV της ιστορίας.
Μισό αιώνα μετά από εκείνη την ιστορική συγκυρία, η Land Rover φιλοδοξεί να ξαναγράψει την ιστορία με το νέο Range πέμπτης γενιάς. Όχι βέβαια με την ίδια ρηξικέλευθη προσέγγιση (επαναστατική θα λέγαμε), που γέννησε μία εντελώς νέα συνταγή το μακρινό 1970, αλλά με ιδιαίτερη σοβαρότητα. H βρετανική εταιρεία θέλει, το νέο Range, να είναι η υπέρτατη έκφραση ενός μοντέλου που από χρόνια θεωρείται κλασικό. Ανοίγει όμως και ένα νέο κεφάλαιο, καθώς για πρώτη φορά ο βασιλιάς των 4x4 θα παρουσιαστεί και σε αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Και όταν γίνει αυτό, σε δύο χρόνια περίπου, θα είναι ο καλύτερος συμβολισμός μίας επανάστασης που έχει ήδη ξεκινήσει στο Γκέιντον.
Γυρίζουν σελίδα λοιπόν στη Land Rover και το κάνουν με το μοντέλο που, περισσότερο από κάθε άλλο στην γκάμα τους, έχει στο DNA του τα γονίδια της καινοτομίας. Όμως το όνομα Range Rover θεωρείται θεσμός και απαιτεί τον δέοντα σεβασμό. Kαι αυτό δεν το ξέχασαν ποτέ οι Βρετανοί τα προηγούμενα πενήντα χρόνια, ενώ εξέλισσαν –χωρίς να αλλοιώνουν– την αρχέτυπη σχεδίαση.
Κι εδώ παρουσιάζεται το πρώτο πρόβλημα. Πώς να αναδείξεις εκείνα τα γονίδια της καινοτομίας αν η εξωτερική εμφάνιση ανακυκλώνεται κάθε φορά; Το ίδιο πρόβλημα που κλήθηκε να λύσει ο Gerry McGovern με το σημερινό μοντέλο, είχε ακριβώς μπροστά του ο Massimo Frascella. Ο μέχρι πρότινος νούμερο δύο και επικεφαλής πλέον του τμήματος σχεδιασμού της εταιρείας, από τη στιγμή που ο McGovern ανέλαβε συντονιστής σχεδιασμού ολόκληρου του ομίλου. Και αυτό δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση. Πως να εξελίξεις κι άλλο μία σχεδιαστική γλώσσα που έχει γίνει κανόνας για τα βρετανικά 4x4 και σημείο αναφοράς της κατηγορίας, χωρίς να πέσεις στην παγίδα της επανάληψης;
Κι όμως, η απάντηση είναι τουλάχιστον ενθαρρυντική. Το νέο Range κατάφερε να βρει κι άλλο χώρο αυθεντικότητας, παραμένοντας στο ίδιο πλαίσιο εικονογραφικών κανόνων. Οι οποίοι αντί να την εγκλωβίσουν, διεύρυναν τους ορίζοντές της χωρίς να προσβάλλουν στο παραμικρό την ταυτότητα του μοντέλου. Κοιτάξτε καλά το νέο Range. Μοιάζει σα να σμιλεύτηκε από ένα συμπαγές κομμάτι μέταλλο, έχει αποβάλλει οτιδήποτε περιττό από πάνω του και έχουν μείνει μόνο τα στοιχεία που προέχουν. Δε φτώχυνε σχεδιαστικά, αντίθετα οι φόρμες του αναδεικνύονται καλύτερα από ποτέ. Ενώ φαινόταν αδύνατη η απλοποίηση μίας σιλουέτας που ήταν ήδη πολύ δωρική, οι σχεδιαστές που πλαισιώνουν τον Frascella κατάφεραν να χαρίσουν στο Range ακόμη πιο καθαρές γραμμές. Η παντελής έλλειψη γραφιστικών τεχνασμάτων, αφήνει τις αναλογίες και τη διάχυση του φωτός να μιλήσουν από μόνες τους. «Το νέο Range δεν είναι απλά μοντέρνο αλλά, έχει μια μοντερνιστική σχεδίαση. Βασίζεται δηλαδή, σε μία συγκεκριμένη τάση της αρχιτεκτονικής, σύμφωνα με την οποία αναδεικνύεται το σχήμα, η λειτουργία και η ποιότητα των υλικών μέσα από τα διακοσμητικά στοιχεία», συνοψίζει ο Gerry McGovern.
ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ
Πίσω από το Range πέμπτης γενιάς, λοιπόν, κρύβεται η σχεδιαστική γενναιότητα που βρισκόταν και πίσω από το αρχέτυπο του 1970. Σε τέτοιο βαθμό, ώστε να παρακάμπτει την απλή αρχή της εξέλιξης των ειδών, για χάρη μιας αδιαπραγμάτευτης καινοτομίας. «Είχαμε φτάσει σε ένα στάδιο εξέλιξης με πέντε διαφορετικά σχεδιαστικά μοντέλα, ένα από τα οποία είχε σχεδόν εγκριθεί. Ωστόσο, το αποτέλεσμα δε με έπειθε πλήρως», μας αφηγείται ο Frascella, «καθώς επαναπρότεινε το ίδιο στιλ της προηγούμενης γενιάς, αλλά και του Velar, με τα μασπιέ που ανυψώνονται προς την ουρά, αγκαλιάζοντας την περιοχή της πίσω πόρτας και ανεβαίνουν προς τα εμπρός. Υπογραμμίζοντας έτσι την κλίση της πίσω πόρτας και τη γραμμή της οροφής. Αυτός είναι ένας κύκλος από τον οποίο ήθελα να βγω. Έτσι, φτιάξαμε ένα ακόμη μοντέλο, με πιο κατακόρυφη και τετραγωνισμένη ουρά, γυρίσαμε τη γραμμή του ώμου και συνεχίσαμε οριζόντια». Το αποτέλεσμα είναι μια σιλουέτα που στενεύει και καμπυλώνει αν την παρατηρήσεις σε κάτοψη προς την ουρά. Μαζί, ένα πίσω μέρος που περικλείεται από τα τα φωτιστικά σώματα, τα οποία μοιάζουν με διακοσμητικό στοιχείο –κάτι σαν κορνίζα της επιγραφής Range Rover– όσο είναι σβηστά.
Δεν πείθει ανάλογα η μπροστινή όψη του αυτοκινήτου, η οποία δείχνει πιο συμβατική και επιβαρύνεται από μη λειτουργικά διακοσμητικά στοιχεία. Λες και η δύναμη της εικόνας Range Rover να απέτρεψε την όποια μεταρρυθμιστική προσπάθεια στη βασική φυσιογνωμία του αυτοκινήτου. Περιορίζοντας δηλαδή τη δημιουργικότητα, η οποία τελικά χάνεται μέσα στις λεπτομέρειες. Ίσως να μην είναι τυχαίο αυτό, καθώς το μέλλον της Range στηρίζεται σε μια ευαίσθητη ισορροπία. Ανάμεσα στο αρχετυπικό πνεύμα καινοτομίας της μάρκας και στην τυφλή πίστη στην παράδοση που κυριάρχησε τα επόμενα χρόνια. Πιθανώς, στο κέντρο σχεδιασμού του Γκέιντον, να σκέφτηκαν ότι όλη αυτή η ελευθερία έκφρασης που τους δόθηκε στην περιοχή της ουράς, έπρεπε να αντισταθμιστεί με τον δέοντα συντηρητισμό μπροστά.
ΠΑΝΕΞΥΠΝΟΙ ΠΡΟΒΟΛΕΙΣ
Όπως και στον τομέα της σχεδίασης, από μηχανολογικής απόψεως το νέο Range ακροβατεί σε τεντωμένο σχοινί ανάμεσα στην παράδοση και την καινοτομία. Η ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς διατηρείται μεν, εξελίσσεται δε με την υιοθέτηση διάταξης με πέντε βραχίονες στον πίσω άξονα. Οι πνευματικές αναρτήσεις δεν αποτελούν είδηση, καθώς είναι μέρος της τεχνολογικής κληρονομιάς του πολυτελούς SUV από το 1992. Με μία διαφορά. Καθότι ηλεκτρονικά ελεγχόμενες, ενσωματώνουν για πρώτη φορά το λεγόμενο Dynamic Response Pro, ένα σύστημα που χρησιμοποιεί τα δεδομένα του δορυφορικού συστήματος πλοήγησης. Το σύστημα διαβάζει εκ των προτέρων τον δρόμο και προετοιμάζει ανάλογα τη ρύθμιση της ανάρτησης. Ανάλογα ευφυές είναι το σύστημα προβολέων τεχνολογίας PDBL –Predictive Dynamic Bending Light κατά τη βρετανική ονοματοδοσία. Το οποίο επίσης χρησιμοποιεί τις πληροφορίες του GPS και ρυθμίζει τους προβολείς, ώστε να ακολουθούν την πορεία του δρόμου πριν το αυτοκίνητο πλησιάσει στη στροφή. Οι full LED προβολείς είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις και εξασφαλίζουν μία δέσμη που φτάνει τα 500 μέτρα σε μήκος. Προφανώς, η δέσμη προσαρμόζεται αυτόματα, ώστε να μην τυφλώνονται οι οδηγοί από την αντίθετη κατεύθυνση. Η βρετανική εταιρεία υποστηρίζει ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία φωτισμού είναι η πιο προηγμένη που έχει εφαρμοστεί ποτέ σε ένα Land ή Range Rover. Σεβόμενο τον χαρακτηρισμό adaptive, το σύστημα περιλαμβάνει ακόμη μία εντυπωσιακή λειτουργία. Τα φώτα της όπισθεν συνεργάζονται με τις κάμερες 3D Surround, δημιουργώντας ένα είδος φωτεινού χαλιού γύρω από το αυτοκίνητο, ώστε να διευκολύνεται ο οδηγός σε συνθήκες κακής ορατότητας.
Όμως εδώ αξίζει να επιστρέψουμε στο σασί του αυτοκινήτου, χάρη στο οποίο η Land Rover ανεβάζει τον τεχνολογικό πήχη της ναυαρχίδας της σε πρωτόγνωρα επίπεδα. Η αρχιτεκτονική είναι εντελώς νέα και ονομάζεται MLA-flex, που μεταφράζεται σε Modular Longitudinal Architecture. Είναι φτιαγμένη αποκλειστικά για κινητήρες σε διαμήκη διάταξη και έχει χαρακτηριστικά ελεγχόμενης ελαστικότητας. Εισάγει μάλιστα, για πρώτη φορά, ένα σύστημα τετραδιεύθυνσης, το οποίο αποσκοπεί στη βελτίωση της ευστάθειας στις υψηλές ταχύτητες και της ευελιξίας στις μικρές. Οι πίσω τροχοί στρίβουν έως και επτά μοίρες σε κατεύθυνση αντίθετη από αυτή των εμπρόσθιων. Χαρίζοντας έτσι στο ευμεγέθες αυτοκίνητο διάμετρο στροφής μόλις έντεκα μέτρων, τη μικρότερη από κάθε άλλο μοντέλο του Βρετανού κατασκευαστή. Το Range πέμπτης γενιάς, όπως προανέφερα, είναι το πρώτο αυτοκίνητο του ομίλου με το σύστημα Dynamic Response Pro, το οποίο μεταξύ άλλων, περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Το πετυχαίνει χάρη σε ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα, που λειτουργεί με ρεύμα τάσης 48 Volt.
Το σύστημα τετρακίνησης, με επίσης υψηλό δείκτη τεχνητής νοημοσύνης, ελέγχει το επίπεδο της πρόσφυσης και τις εντολές του οδηγού εκατό φορές το δευτερόλεπτο. Καταφέρνοντας έτσι να κατανέμει ιδανικά τη ροπή ανάμεσα στους δύο άξονες, αλλά και μεταξύ των δύο πίσω τροχών. Προσθέστε στα παραπάνω το πίσω ενεργό διαφορικό, το οποίο βελτιστοποιεί την ελκτική πρόσφυση στις γρήγορες στροφές, σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης και φυσικά σε εκτός δρόμου μονοπάτια. Όλα αυτά γίνονται με την επίβλεψη του συστήματος Terrain Response 2, το οποίο εκμεταλλεύεται διάφορα συστήματα ελέγχου του πλαισίου, ώστε να εξασφαλίζει την ιδανική ρύθμιση. Λαμβάνει υπόψη την κατάσταση του οδοστρώματος, ενώ διαχειρίζεται αυτόνομα έξι διαφορετικά προγράμματα οδήγησης, τα οποία βέβαια μπορεί να επιλέξει και χειροκίνητα ο οδηγός. Σύμφωνα με τον Rory O’Murchu, διευθυντή της γραμμής οχημάτων, «το νέο μοντέλο συνδυάζει ένα προηγμένο hardware με ένα καινοτόμο πακέτο ψηφιακών τεχνολογιών και λογισμικού, το οποίο μας εξασφάλισε η ηλεκτρονική αρχιτεκτονική μας. Με αυτόν τον τρόπο στρέφει το Range Rover από ένα μηχανικό κόσμο σε ένα “μηχανοτρονικό” οικοσύστημα –τρόπος του λέγειν– το οποίο εξασφαλίζει εμπειρία οδήγησης με απόλυτα φυσική αίσθηση». Η παραπάνω φράση μπορεί να φαίνεται εμφατική, όμως υποδηλώνει την τεράστια σχεδιαστική προσπάθεια που κρύβεται πίσω από το νέο αυτό κεφάλαιο της ιστορίας του Range. Εξάλλου, η καταχώρηση 125 ευρεσιτεχνιών συνολικά, κατά τη διάρκεια της εξέλιξης της νέας ναυαρχίδας, λέει πολλά για το βαθμό καινοτομίας του προγράμματος.
ΕΞΑΚΥΛΙΝΔΡΟ PLUG-IN
Το δόγμα καινοτομίας δεν μπορούσε παρά να περάσει και κάτω από το καπό. Όσον αφορά στην καμπίνα των επιβατών, διατίθεται στην κλασική πενταθέσια διάταξη. Επίσης σε lounge τετραθέσια αλλά και σε επταθέσια, για το αμάξωμα LWB με το μακρύ μεταξόνιο. Για τo τελευταίο μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά στις προηγούμενες σελίδες. Το σύστημα infotainment PIVI Pro αναβαθμίζεται αυτόματα over-the-air και έχει ενσωματωμένο σύστημα αναγνώρισης φωνής Alexa. Tο οποίο αποκρίνεται σε διάφορες εντολές, όπως η εύρεση προορισμού στο σύστημα πλοήγησης, η επιλογή μουσικού κομματιού, ακόμη και το σβήσιμο των φώτων στο σπίτι. Επίσης, το σύστημα διαθέτει οθόνη απτικής ανάδρασης 13,1 ιντσών, η οποία δεν υπακούει σε λανθασμένες ακούσιες εντολές, με αποτέλεσμα να μην αποσπά την προσοχή από την οδήγηση.
Κάτω από το καπό διατηρούνται γνωστά κινητήρια σύνολα, αλλά και νέα με μεγάλο ενδιαφέρον. Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνονται οι τρίλιτροι εξακύλινδροι εν σειρά κινητήρες βενζίνης και diesel της οικογένειας Ingenium. Όλοι τους εφοδιασμένοι με mild υβριδικό σύστημα 48 Volt, σε επίπεδα ισχύος από 249 έως 400 ίππους. Στη δεύτερη συγκαταλέγονται οι επαναφορτιζόμενες υβριδικές εκδόσεις των εν σειρά εξακύλινδρων βενζινοκινητήρων, στη θέση των τετρακύλινδρων του σημερινού μοντέλου. Οι plug-in εκδόσεις του Range Rover, πέρα από το ότι φτάνουν τους 510 ίππους, υπόσχονται ηλεκτρική αυτονομία μέχρι 100 χιλιομέτρων στον κύκλο WLTP ή 80 σε πραγματικές συνθήκες. Και ο V8 κινητήρας; Μείνετε ήσυχοι, διατηρεί κι αυτός την ηγετική θέση του στη νέα γκάμα, με ισχύ 530 ίππων.
ΕΠΕΤΑΙ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ
Φυσικά, δεν μπορούμε να αψηφήσουμε την πραγματική επανάσταση που μας επιφυλάσσει το νέο Range και δεν είναι άλλη από την πρώτη αμιγώς ηλεκτρική του έκδοση στην ιστορία. Την αφήσαμε τελευταία, για λόγους χρονισμού. Ενώ από τα τέλη Οκτωβρίου μπορείτε να παραγγείλετε το νέο Range (μη ρωτήσετε όμως τέτοια εποχή πότε θα το παραλάβετε…), το EV θα παρουσιαστεί το 2024. Οπότε οι όποιες πληροφορίες γύρω από αυτό, δεν έχουν διαρρεύσει πέρα από τα κεντρικά του Γκέιντον. Από την άλλη, για να είμαστε και ρεαλιστές, ένα ηλεκτρικό Range Rover είναι το τελευταίο που θα ενδιέφερε σήμερα τους λιγοστούς επίδοξους αγοραστές. Πόσο μάλλον, από τη στιγμή που οι άλλες εκδόσεις του σφύζουν από καινοτομίες. Όμως θα αλλάξει κι αυτό, καθώς στο προσεχές μέλλον, όποιος έλκεται από ένα αυτοκίνητο μοντερνιστικής σχεδίασης, δεν μπορεί να κλείνει τα μάτια μπροστά στις ριζοσπαστικές αλλαγές που μας επιφυλάσσει η νέα αυτή εποχή που διανύουμε.