Με το Venom F5 –κατασκευασμένο σε 24 μονάδες, αξίας 2,1 εκ. δολαρίων εκάστη, όλες πουλημένες– ο Τεξανός John Hennessey θέλει να ξεπεράσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ ταχύτητας. Κάτι που είχε πετύχει και με το Venom GT του 2014.
Tου Paolo Sormani Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Όπως λέει και το ρητό, στο Χιούστον αντιμετωπίζουν προβλήματα με τους πυραύλους. Όχι μόνο με αυτούς της ΝASA που ταξιδεύουν στο διάστημα, αλλά και με τους κομψούς πυραύλους εδάφους-εδάφους που κατασκευάζει ο John Hennessey. Τα πιο γρήγορα αυτοκίνητα στη Δύση ή, ακόμα καλύτερα, στο ηλιακό μας σύστημα. Το Venom F5 δημιουργήθηκε για τον εορτασμό των 30 ετών της Hennessey Performance Engineering. Είναι το τελευταίο μιας σειράς αυτοκινήτων, που δημιουργήθηκαν με αποκλειστικό στόχο την επίτευξη νέων ρεκόρ ταχύτητας. Το αμερικανικό hypercar αποδίδει 1.842 ίππους και φιλοδοξεί, όχι μόνο να σπάσει το ρεκόρ του SSC Tuatara (445,300 χλμ./ώρα), αλλά και να ξεπεράσει τα 500 χλμ./ώρα.
Ανεξάρτητα με την επίτευξη ή όχι του ρεκόρ ταχύτητας, ο Hennessey θα πρέπει να είναι ικανοποιημένος. Κατάφερε να πουλήσει και τα 24 Venom F5 που θα κατασκευαστούν, αξίας 2,1 εκατομμυρίων δολαρίων το καθένα, προ φόρων και λοιπών τελών. Τα τελευταία διαθέσιμα F5 έγιναν ανάρπαστα μετά την εμφάνιση του μοντέλου στο Monterey Car Week στην Καλιφόρνια και στο θρυλικό Pebble Beach Concours d' Elegance. Η παραγωγή του Venom F5 ξεκίνησε μόλις πριν από μερικές εβδομάδες και θα διαρκέσει έως τα τέλη του 2023. Το ντεμπούτο του είχε γίνει στα τέλη Μαΐου, σε έναν άλλο «διαγωνισμό ομορφιάς», στο Amelia Island. Προκειμένου να γλυκάνει την αναμονή των πελατών, ο Hennessey ανακοίνωσε εκπλήξεις και «άλλα τρελά» στον εξοπλισμό του αυτοκινήτου.
Ας επιστρέψουμε στο κεφάλαιο των ρεκόρ. Οι «χαμηλές πτήσεις» του John Hennessey ξεκίνησαν το 2014. Τότε, το Venom GT (1.244 ίπποι, 0-300 σε 13,63 δευτερόλεπτα, πιστοποιημένο από το Βιβλίο Ρεκόρ Guinness) έκανε νέο ρεκόρ με 435,310 χλμ./ώρα, στις εγκαταστάσεις της ΝASA στη Φλόριντα. Εν συνεχεία, το 2016, η έκδοση Spyder του Venom GT εκθρόνισε τη Bugatti Grand Sport Vitesse από τη θέση της, ως ταχύτερου roadster στον κόσμο. «Venom» σημαίνει δηλητήριο και η κατηγορία F5 στην κλίμακα Fujita (μετράει την ένταση των ανεμοστρόβιλων), αντιστοιχεί σε κυκλώνες με ταχύτητα ανέμων έως τα 512 χλμ./ώρα. Χάρη στο συνδυασμό του περιορισμένου βάρους με την ελάχιστη αεροδυναμική αντίσταση, το αμερικάνικο hypercar επιταχύνει από 0-300 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 10 δευτερόλεπτα. Είναι δηλαδή ταχύτερο και από Formula 1. Διόλου τυχαία, το τιμόνι, τα χειριστήρια και το κόκπιτ θυμίζουν αεροσκάφος. «Όπως λένε στα μέρη μου, στα 500 είσαι περισσότερο πιλότος αεροσκάφους, παρά οδηγός αυτοκινήτου», θυμάται χαμογελώντας ο Τεξανός.
Το F5 έχει σχεδιαστεί από λευκή κόλλα χαρτί, όπως λέμε. «Έχει σχεδιαστεί ώστε να παραμείνει αναλλοίωτο από το χρόνο και να διατηρήσει ένα επίπεδο επιδόσεων ασυναγώνιστο, ακόμα και μετά από 25 χρόνια», εξηγεί ο Ηennessey. Το πλαίσιο και το αμάξωμα από ανθρακονήματα ζυγίζουν μόλις 86 κιλά. Ο συντελεστής αεροδυναμικής αντίστασης είναι 0,39. Με ροπή 1.617 Nm, ο V8 με την ονομασία Fury (σημαίνει οργή, μανία, καταλαβαίνετε γιατί πήρε αυτό το όνομα) προσφέρει επαρκή ώθηση για την απογείωση ενός πυραύλου. Η ειδική ισχύς είναι 277 ίπποι/λίτρο και η αναλογία κιλών ανά ίππο μόλις 0,7! Διαθέτει αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων.
ΓΟΝΙΔΙΑ ΠΟΛΛΩΝ ΟΚΤΑΝΙΩΝ
Στο DNA του F5 υπάρχουν γονίδια από το Dodge Viper, με τη βελτίωση του οποίου ασχολείται ο Hennessey από τη δεκαετία του '90. Aλλά και από την Corvette ZR1, με τη ρύθμιση της οποίας επίσης καταπιάστηκε ο Τεξανός. Το κυρίαρχο γονίδιο, ωστόσο, είναι αυτό του Venom GT, το οποίο βασίστηκε στο πλαίσιο της Lotus Exige. Οι δοκιμές εξέλιξης του αμερικάνικου hypercar έλαβαν χώρα στο Τέξας (έδρα της Hennessey Performance), σε μια πρώην αεροπορική βάση στο Αρκάνσας και σε γνωστές αμερικάνικες πίστες. Όπως το Circuit of the Americas (Τέξας) και η Laguna Seca (Καλιφόρνια). Υπεύθυνος για τις δοκιμές ήταν ο John Heinricy, οδηγός με μεγάλη εμπειρία στους αγώνες και διευθυντής του τμήματος Υψηλών Επιδόσεων της General Motors.
Την περασμένη άνοιξη, με τον κινητήρα περιορισμένο στους 900 ίππους, δηλαδή περίπου τη μισή από την πλήρη ισχύ του, δοκιμάστηκε η αεροδυναμική του F5. Τα αποτελέσματα ήταν ικανοποιητικά. Το καλοκαίρι δοκιμάστηκε η ευελιξία του και η αίσθηση που δίνει στον οδηγό. Το πρωτότυπο διήνυσε χιλιάδες χιλιόμετρα, ακόμα και σε ανοιχτούς στην κυκλοφορία δημόσιους δρόμους (με αραιή κίνηση, φανταζόμαστε), των δυτικών πολιτειών των ΗΠΑ. Το φθινόπωρο γίνονται οι τελικές δοκιμές σε κινητήρα, σύστημα πέδησης (δεν διαθέτει αλεξίπτωτο) και ευστάθεια (σε ταχύτητες κοντά στη μέγιστη ταχύτητα).
Ένα hypercar αφιερωμένο στην επιτάχυνση και το απόλυτο ρεκόρ ταχύτητας, θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί εμπορικά και ουσιαστικά ένα επιπλέον πακέτο μπαταριών. Κάτι που κατά κόρον κάνει ο Elon Musk. Μόνο που ο John Hennessey είναι ένας παραδοσιακός Τεξανός, με βαθιά πίστη στο μπάρμπεκιου (το «σωστό» με τα κάρβουνα, όχι τα «δήθεν» τα ηλεκτρικά) και τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όπως παραδέχεται, τίποτα δε συγκρίνεται με τον ήχο, τη μυρωδιά, ακόμα και τους κραδασμούς ενός μεγάλου, παραδοσιακού αμερικανικού V8. «Δεν είμαι κατά του εξηλεκτρισμού, εάν υπονοείς κάτι τέτοιο. Έχω οδηγήσει αρκετά υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να γνωρίζω ότι η επιτάχυνσή τους είναι ασυναγώνιστη. Είναι τόσο διασκεδαστική, που φέρνει το χαμόγελο ακόμα και στα δικά μου χείλη. Επιτρέψτε μου, ωστόσο, να σας πω ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση από την κατασκευή ενός κινητήρα κοσμήματος σαν αυτόν του Venom F5». Και τα καλύτερα έπονται.
JOHN HENNESSEY
Ο ΤΑΧΥΤΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
Ο John Hennessey, είναι ο τυπικός αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, που ξεκίνησε από το μηδέν. Ορμώμενος από το πάθος του για τα ρεκόρ ταχύτητας. Ο 58χρονος γέννημα θρέμμα Τεξανός είναι παντρεμένος και έχει πέντε παιδιά. Το 1991 ίδρυσε την Ηennessey Performance Engineering, ένα σύγχρονο ράντσο για άλογα, από αυτά που πίνουν βενζίνη. Με την πάροδο του χρόνου, οι δραστηριότητες χωρίστηκαν σε δύο ξεχωριστές κατηγορίες. Από τη μία έχουμε την κατασκευή αυτοκινήτων, μαζί με το εργοστάσιο κατασκευής βελτιωτικών ανταλλακτικών και αξεσουάρ. Παράλληλα, όμως, λειτουργεί και το Lonestar Motorsports Park, όπου δοκιμάζονται τα αυτοκίνητα που προετοιμάζει ο John. Και οι δύο αυτές δραστηριότητες αποτελούν προσωπικό επίτευγμα και αποκορύφωμα της εμπειρίας του πρώην οδηγού αγωνιστικών αυτοκινήτων. Αποστολή του οποίου πάντοτε ήταν «να κάνει τα γρήγορα αυτοκίνητα ακόμα πιο γρήγορα».
Ο Hennessey έγινε για πρώτη φορά γνωστός ως βελτιωτής, στις αρχές της δεκαετίας του '90, χάρη στις νίκες του με ένα βελτιωμένο (από τον ίδιο) Μitsubishi 3000 GT. Στη συνέχεια δέχτηκε τόσες πολλές παραγγελίες για Dodge Turbo των 1.000 ίππων σαν το προσωπικό του, ώστε αναγκάστηκε ν' ανοίξει το δικό του συνεργείο. «Ποτέ δεν περίμενα ότι η καριέρα μου θα μπορούσε να πάρει αυτό το δρόμο. Επειδή κέρδισα μερικούς αγώνες και έσπασα ορισμένα ρεκόρ στις αλυκές της Μπόνεβιλ, το ενδιαφέρον των μέσων ενημέρωσης μεγάλωσε. Έκτοτε, πολλοί λάτρεις της ταχύτητας μου εμπιστεύθηκαν τα αυτοκίνητά τους για να τα κάνω ακόμα πιο γρήγορα». Από τότε, οι δουλειές καλπάζουν εξίσου γρήγορα με τα αυτοκίνητα. Εκτιμά ότι περισσότερα από 10.000 αυτοκίνητα κάθε είδους έχουν περάσει απ' τα χέρια του. Μεταξύ των πελατών του, ο «άρρωστος» με τα αυτοκίνητα Jay Leno, ο οποίος του εμπιστεύτηκε ένα Viper RT/10 και ο Steven Tyler, τραγουδιστής των Aerosmith και ευτυχής κάτοχος ενός Venom GT Spyder από το 2013. Το καθημερινό αυτοκίνητο της οικογένειας Hennessey είναι ένα Jeep Trackhawk με 1.012 ίππους. Διαθέτει V8 κινητήρα της οικογένειας Hemi με χωρητικότητα 6,2 λίτρων. Επιταχύνει από 0-100 σε 2,6 δευτερόλεπτα και, κατά τη γνώμη μας, είναι το ιδανικό αυτοκίνητο για να «πεταχτείς» για ψώνια στο σουπερμάρκετ. Ως γνήσιος Τεξανός, θαυμάζει τον Carroll Shelby και τον Jim Hall της Chaparral (αμερικάνικη αγωνιστική ομάδα της δεκαετίας του '60). «Ο τρόπος εργασίας τους αποτέλεσε μεγάλη έμπνευση για εμένα. Θαυμάζω το γεγονός ότι όλα όσα έκαναν αντανακλούσαν το πάθος τους. Οι άνθρωποι εδώ αγαπούν τα άλογα, αλλά και τα άλογα των κινητήρων και δεν επιτρέπουν σε κανέναν να βάλει εμπόδιο στα όνειρά τους».