Του Φώτη Ραΐση
Μπορεί η Rolls-Royce να μην έχει ακόμα ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο στη γκάμα της όμως οι ιδρυτές της Charles Rolls και sir Henry Royce ήταν εξοικειωμένοι πριν 120 χρόνια με αυτή την τεχνολογία.
Προσφάτως, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Rolls-Royce Motor Cars, Torsten Müller-Οtvös ανακοίνωσε πως η εταιρεία θα παρουσιάσει μέσα στην δεκαετία που διανύουμε ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, δίνοντας τέλος σε εικασίες και αρνητικά δημοσιεύματα περί υστέρησης της Rolls Royce σε αυτό το πεδίο.
Μεταξύ άλλων ο Torsten Müller-Οtvös ανέφερε: «Καθώς προαναγγέλλουμε ένα νέο ηλεκτρικό μέλλον στη Rolls-Royce, είμαι περήφανος που μοιράζομαι τις εμπνευσμένες ιστορίες των ιδρυτών της εταιρείας, που ασχολήθηκαν στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας με την ηλεκτροκίνηση».
Είναι γνωστό πως στην αυγή του 20ου αιώνα, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν ήταν η μοναδική τεχνολογία πρόωσης των αυτοκινήτων εκείνης της εποχής. Υπήρχαν μηχανικοί και μικροί κατασκευαστές τετράτροχων που είχαν εξελίξει ατμοκινητήρες αλλά και ηλεκτρικά μοτέρ. Η ατμοκίνηση αν και πανταχού παρούσα στη βιομηχανία και σε άλλες μορφές μεταφορών της εποχής, αποδείχθηκε γρήγορα λιγότερο πρακτική για χρήση σε μηχανοκίνητα αυτοκίνητα.
Από την άλλη, η ηλεκτρική ενέργεια έχασε τη μάχη της επικράτησης στην αυτοκίνησης για δύο κύριους λόγους: το εξαιρετικά περιορισμένο εύρος αυτονομίας και την απουσία υποδομής φόρτισης. Έναν αιώνα αργότερα, παρά τις σημαντικές προόδους, οι ίδιοι λόγοι παραμένουν εμπόδια στην ευρεία και καθολική υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης.
Σήμερα δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν πως μία μάρκα με την ιδιαίτερη εικόνα και την ιστορία της Rolls-Royce ταιριάζει με τεχνολογίες καθαρής ενέργειας. Στοιχεία όπως η αθόρυβη λειτουργία, η άμεση ροπή, η τεράστια ισχύς και η απουσία βλαβερών ρύπων, παραμένουν δελεαστικά χαρακτηριστικά για τα πολυτελή αυτοκίνητα. Και οι προσπάθειας της Rolls-Royce προς αυτή την κατεύθυνση έχουν προηγηθεί με την παρουσίαση δύο πειραματικών μοντέλων τα τελευταία δέκα χρόνια.
Η Phantom EE του 2011
Το 2011, η εταιρεία παρουσίασε το πειραματικό μοντέλο Phantom Experimental Electric (EE), με την κωδική ονομασία 102EX. Μια πλήρως λειτουργική ηλεκτρική έκδοση του κορυφαίου μοντέλου της γκάμας της, του Phantom. Το ηλεκτρικό Phantom δεν προοριζόταν ποτέ να μπει στην μαζική παραγωγή. Στόχος ήταν να υπάρχει ένα μοντέλο στην γκάμα της Rolls-Royce που θα έδινε μια πρώτη εμπειρία ηλεκτροκίνησης για τους πελάτες της εταιρείας.
Τεχνολογικά, ο βενζινοκινητήρας και το κιβώτιο 6,75 λίτρων V12 του συμβατικού Phantom αντικαταστάθηκαν με δύο ηλεκτροκινητήρες τοποθετημένους στο πίσω υποπλαίσιο και με συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου. Με αυτό το σύστημα η Phantom ΕΕ προσέφερε μέγιστη ισχύ 290kW (περίπου 394 ίππους) και ροπή 800Nm, έναντι ισχύος 460 ίππων (338kW) και ροπής 720Nm, που παρείχε ο θερμικός V12 κινητήρας της Phantom εκείνη την εποχή.
To πειραματικό Vision Next 100 του 2016
Παρουσιάστηκε το 2016 στο Λονδίνο και για τρία χρόνια γυρόφερνε σε διάφορα event και εκθέσεις της εταιρείας ανά τον κόσμο. Το φουτουριστικό μοντέλο Vision
Next 100 ήταν ένα τόλμημα για την παραδοσιακή Rolls-Royce τόσο σχεδιαστικά όσο και τεχνολογικά. Ένας εικονικός βοηθός με τεχνητή νοημοσύνη κάνει εύκολη την μετακίνηση των τυχερών που θα βρεθούν στην ευρύχωρη και πολυτελή καμπίνα του. Πολλά υλικά στο εσωτερικό είναι σπάνια όσο και μοναδικά. Εξωτερικά το αμάξωμα είναι ιδιαίτερα μεγάλο με μήκος 5,9 μέτρα και ύψος 1,6 μέτρα. Βασισμένο πάνω σε μια προηγμένη όσο και ελαφριά πλατφόρμα ήταν ένα μοντέλο ηλεκτρικό μηδενικών ρύπων και πλήρως αυτόνομο στις λειτουργίες του. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται παρκαρισμένο από το 2019, στο «σπίτι» της Rolls-Royce στο Goodwood.