του Roberto Lo Vecchio απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Η εξαγορά της Lotus από την κινεζική Geely και η στενή συνεργασία της Mercedes με την Aston Martin ανοίγουν νέα κεφάλαια στην ιστορία των δύο θρυλικών Βρετανών κατασκευαστών. Νέα κεφάλαια γεμάτα εκπλήξεις.
Μπορεί να έχασαν στο πρόσφατο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα στο ποδόσφαιρο, ωστόσο οι Άγγλοι είναι έτοιμοι να πάρουν το αίμα τους πίσω στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Με κινεζικά και καναδικά κεφάλαια, συνδυασμένα με γερμανική τεχνολογία, η Lotus και η Aston Martin ετοιμάζονται να παρουσιάσουν μια νέα σειρά ολοκαίνουριων μοντέλων. Τα οποία θα υποστηρίζονται από μια νέα μακροπρόθεσμη στρατηγική, που ευελπιστούν ότι θα φέρει τα επιθυμητά (οικονομικά) αποτελέσματα.
Από τη μια το Brexit, από την άλλη η πραγματικότητα (το αναμενόμενο SUV της Lotus θα κατασκευάζεται στην Κίνα), οι Βρετανοί άφησαν στην άκρη τους πατριωτισμούς και αποφάσισαν να κοιτάξουν την ουσία. Αντιλαμβανόμενοι ότι η ετικέτα "Made in Britain" δεν αρκεί στη σύγχρονη εποχή. Η αλήθεια είναι, ότι δίχως τα κεφάλαια της Geely, η Lotus θα παρουσίαζε την 16η ειδική έκδοση της Elise, αντί για την Evija. Η Aston Martin, από την άλλη, θα εξακολουθούσε να έχει αβέβαιο μέλλον, εάν τα δισεκατομμύρια του Καναδού Lawrence Stroll δεν έφερναν μαζί τους και την τεχνολογική συνεργασία με την AMG. Μια συνεργασία που έχει ως αποτέλεσμα την τοποθέτηση του Tobias Moers, πρώην διευθύνοντος συμβούλου της AMG (και στενού συνεργάτη του Ola Källenius, επικεφαλής της Daimler), στο τιμόνι της Aston Martin.
Ποια είναι αυτά; Η Emira, στην περίπτωση της Lotus και η Valhalla στην περίπτωση της Aston Martin. Η Emira θα είναι η τελευταία Lotus με κινητήρα εσωτερικής καύσης και η Valhalla η πρώτη υβριδική plug-in Aston Martin. Προκειμένου ν' αποφευχθεί η σύγχυση, από εδώ και πέρα θ' ασχοληθούμε ξεχωριστά με την κάθε μάρκα.
META THN EMIRA MONO EV
Η Emira που αναμένεται να κυκλοφορήσει το πρώτο τρίμηνο του 2022, δεν είναι το πρώτο μοντέλο της νέας εποχής (υπό την Geely) για τη Lotus. Πριν από δύο χρόνια, παρουσιάστηκε η Εvija, ένα ηλεκτρικό hypercar περιορισμένης παραγωγής (130 μονάδες) που έβαλε τη Lotus στη νέα εποχή της αυτοκίνησης. Μιας εποχής που αναμένεται να είναι συναρπαστική, με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία. Οι τέσσερις ηλεκτρικοί κινητήρες της, δύο ανά άξονα, αποδίδουν συνολικά 2.000 ίππους. Το βάρος της μπορεί να φαίνεται υψηλό (1.680 κιλά) για τα δεδομένα των παραδοσιακά ελαφριών Lotus, ωστόσο είναι περιορισμένο για τα δεδομένα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Emira, από την άλλη, είναι το μοντέλο που καλείται ουσιαστικά ν' αντικαταστήσει και τα τρία μοντέλα που αποτελούσαν τη γκάμα της Lotus τα τελευταία χρόνια. Την Elise, την Exige και την Evora. Διαθέτει την ίδια διάταξη με αυτά (κινητήρας στο κέντρο, κίνηση πίσω, δύο θέσεις), με διαστάσεις παρόμοιες με την Evora. Η Emira έχει μήκος 4,41 μέτρα, μεταξόνιο 2,57 μέτρα, πλάτος 1,89 μέτρα και ύψος μόλις 1,22 μέτρα. Η Evora έχει μήκος 4,39 μέτρα, ενώ η Elise κάτω από 3,80 μέτρα. Το βάρος της ξεπερνά ελάχιστα τα 1.400 κιλά, σύμφωνα με τη Lotus. Αυτό σημαίνει ότι είναι παραπλήσιο της Evora, παρά την πληθώρα των πρόσθετων ηλεκτρονικών συστημάτων που διαθέτει. Αυτό συμβαίνει χάρη στην αλουμινένια πλατφόρμα Sportscar (με ενδοεταιρική ονομασία Elemental), τη μία από τις τέσσερις στις οποίες θα βασιστούν όλα τα μελλοντικά μοντέλα της Lotus. Οι άλλες τρεις είναι η E-Sports (αποτέλεσμα της συνεργασίας με τη Renault, από την οποία θα προκύψει και ένα μοντέλο της Alpine) για τα ηλεκτρικά σπορ μοντέλα, η Εxtreme, από την οποία προήλθε η Εvija και η Εvolution. Από την τελευταία θα δημιουργηθούν μοντέλα GT και lifestyle, όπως τα ονομάζει η εταιρεία. Όλα θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Η Emira θα είναι διαθέσιμη με τον, γνωστό από τις Evora και Exige, V6 κινητήρα των 3,5 λίτρων με ογκομετρικό συμπιεστή που αποδίδει 400 ίππους. Ο κινητήρας αυτός, θα είναι διαθέσιμος με χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο. Σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία, θα επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 4,5 δευτερόλεπτα και η τελική της ταχύτητα θα είναι 290 χλμ./ώρα. Έναν χρόνο αργότερα, η Emira θα είναι διαθέσιμη και με τον δίλιτρο 4κύλινδρο κινητήρα της Mercedes-AMG Α45. Η απόδοσή του θα έχει μειωθεί στους 360 ίππους, ώστε να ταιριάζει καλύτερα στο χαρακτήρα της Emira και (δυστυχώς) θα συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Ας μην ξεχνάμε ότι η Geely κατέχει περίπου το 15% της Daimler, γεγονός στο οποίο οφείλεται η συνεργασία της Lotus με την AMG.
Η συνεργασία με την ΑMG είναι το στοιχείο που συνδέει τις δύο βρετανικές μάρκες. Μόνο που στην περίπτωση της Aston Martin, η Valhalla λαμβάνει ένα V8 biturbo κινητήρα βενζίνης με απόδοση 750 ίππους. Σε αντίθεση με την Emira, το συγκεκριμένο σύνολο είναι υβριδικό plug-in.
Η ΥΒΡΙΔΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, στην περίπτωση της Valhalla, η υβριδική τεχνολογία δεν έχει ως στόχο τη μετάβαση από το σπίτι στο γραφείο με μηδενικές εκπομπές (η ηλεκτρική αυτονομία είναι της τάξεως των 15 χιλιομέτρων). Στόχος της είναι να "ρίξει" τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά τη διαδικασία της πιστοποίησης και κατόπιν να προσφέρει χαμόγελα, περισσότερα χαμόγελα κι ακόμα περισσότερα χαμόγελα στον οδηγό της. Το υβριδικό σύνολο ανεβάζει τη συνολική ισχύ στους 950 ίππους, μπαίνοντας στα λημέρια της Ferrari SF90. Ο Moers περιγράφει την υβριδική διάταξη λέγοντας ότι «το υβριδικό σύνολο αποτελείται από έναν ηλεκτρικό κινητήρα στο μπλοκ κινητήρα-κιβωτίου και έναν δεύτερο ηλεκτρικό κινητήρα στον εμπρός άξονα, για τη δημιουργία τετρακίνησης. Αυτή τη διάταξη θα έχουν όλα τα μοντέλα μας με τον κινητήρα στο κέντρο». Το πρώτο από αυτά τα μοντέλα, μετά βέβαια από τη Valhalla, θα είναι η νέα Vanquish. Αυτό σημαίνει ότι θα εγκαταλείψει τη διάταξη με τη διαμήκη τοποθέτηση του κινητήρα στο εμπρός μέρος, που είχαν οι δύο πρώτες γενιές του μοντέλου.
H Valhalla αποτελεί παράδειγμα των μεγάλων αλλαγών που λαμβάνουν χώρα στην Aston Martin. Γεννήθηκε ως πρωτότυπο το 2019, αρχικά με την ονομασία AM-RB 003. Αρχικά, διέθετε έναν νέο 6κύλινδρο κινητήρα, σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από την Aston Martin, έτοιμο να κάνει το ντεμπούτο του. Εντωμεταξύ, ανέλαβε ο Moers τα ηνία της εταιρείας και η Mercedes αύξησε τον έλεγχό της στη βρετανική εταιρεία. Ως αποτέλεσμα, ο V6 ακυρώθηκε και η Valhalla αναθεωρήθηκε εκ βάθρων, επηρεάζοντας τόσο τη σχεδίαση όσο και τα μηχανικά μέρη. Ουσιαστικά, είναι το πρώτο μοντέλο της βρετανικής εταιρείας που επωφελείται από τη μεταφορά τεχνογνωσίας από τη Mercedes-AMG. Επόμενη είναι η DBX, η οποία θα λάβει το plug-in σύνολο, με πιο ήπια απόδοση, κατά την ανανέωσή της την επόμενη χρονιά. Θα ακολουθήσουν και άλλα μοντέλα με την αρχιτεκτονική του SUV. «Η ιδέα είναι να εμπλουτίσουμε το χαρτοφυλάκιο προϊόντων μας γύρω από αυτή την ευέλικτη πλατφόρμα. Σε τελική ανάλυση, έχουμε χώρο για νέα μοντέλα στη γκάμα μας, η επένδυση (στην πλατφόρμα) έχει ήδη γίνει, διαθέτουμε δύο εργοστάσια με μεγαλύτερες παραγωγικές δυνατότητες, οπότε καλό θα είναι να τις αξιοποιήσουμε» συμπλήρωσε ο Moers μιλώντας στο Quattroruote.
Εκτός από την επέκταση της γκάμας, στο Γκέιντον θα πρέπει ν' αποφασίσουν και για το μέλλον της "καρδιάς" της γκάμας τους. Για τη DB11, τη DBS και τη V8 Vantage. Εδώ, ενδεχομένως να υπάρξουν εκπλήξεις για τους παραδοσιακούς πελάτες της μάρκας, καθώς οι επόμενες γενιές αυτών των μοντέλων θα είναι ηλεκτρικές. Ίσως κάποιοι να θυμούνται παλαιότερες δηλώσεις στελεχών της εταιρείας που ανέφεραν ότι θα αναβιώσει το όνομα της Lagonda, με κάποιο πρωτοποριακό ηλεκτρικό μοντέλο. «Δεν πρόκειται να συμβεί» απαντά ο Moers. Είναι πεπεισμένος ότι την εισαγωγή μιας νέας τεχνολογίας στην αγορά πρέπει να αναλαμβάνει η κύρια μάρκα. Στην προκειμένη περίπτωση, σε συνεργασία με τη Mercedes. «Η Aston έχει ειδικευτεί στη δημιουργία πλατφορμών κατά παραγγελία, όπως αυτή της DBX. Αυτό που δεν έχει την εμπειρία να κάνει, είναι να δημιουργήσει μια ηλεκτρική αρχιτεκτονική από το μηδέν. Όπως δεν θα είχε νόημα να εξελίξουμε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης από λευκή κόλλα χαρτί, από τη στιγμή που διαθέτουμε εναλλακτικές λύσεις. Επομένως, η συμφωνία για την ανταλλαγή τεχνολογίας με τη Mercedes περιλαμβάνει όχι μόνο τον V8 κινητήρα της AMG, αλλά και τη δυνατότητα τοποθέτησής του σε μια πλατφόρμα με τον κινητήρα στο κέντρο. Επίσης έχουμε πρόσβαση στην ηλεκτρική πλατφόρμα της Mercedes και όλα της τα συστήματα, από τους κινητήρες έως τις μπαταρίες. Οπότε, μπορούμε να εμπλουτίσουμε τη γκάμα μας με ένα πιο αρθρωτό χαρτοφυλάκιο προϊόντων» ανέφερε ο Moers. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι η ετήσια παραγωγή περισσοτέρων από 10.000 αυτοκινήτων. Ωστόσο, αυτό που απασχολεί περισσότερο τον Moers είναι η κερδοφορία. Η οποία στην αυγή της ηλεκτρικής εποχής ισοδυναμεί με ασφαλιστήριο συμβόλαιο ζωής.