Του Fabio Sciarra, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Είναι το πρώτο ηλεκτρικό της νεότευκτης μάρκας Cupra αλλά και μανιφέστο απογαλακτισμού από την επίσης ισπανική Seat. Ένα αγριεμένο ID.3 με κινητήρα 231 ίππων και αυτονομία 540 χιλιομέτρων.
Έχουμε δει στο παρελθόν μάρκες που επινοήθηκαν από τα τμήματα marketing μεγάλων κατασκευαστών, να εξελίσσονται σε πονεμένες ιστορίες. Η Cupra θα μπορούσε να έχει την ίδια τύχη. Nα διαγράψει δηλαδή μία γρήγορη καμπύλη και μετά τις πρώτες τυμπανοκρουσίες, μία αλλαγή στη διοίκηση της εταιρίας να την αφήσει να παρακμάσει διακριτικά. Και γρήγορα να περάσει στη λήθη.
Όμως μέχρι στιγμής η ιστορία της Cupra είναι διαφορετική. Μάλλον δεν πρόκειται για αστεία υπόθεση και απόδειξη γι’ αυτό είναι το πώς έχει εξελιχτεί σε σύντομο χρονικό διάστημα. Να θυμίσουμε ότι το όνομα Cupra – το οποίο αποτελεί συντομογραφία του Cup Racing– επινοήθηκε για να συνοδεύει τα μοντέλα της Seat Sport. Σπορ εκδόσεις, βασισμένες σε αγωνιστικά που συμμετείχαν σε ενιαία πρωταθλήματα. Με το Ateca του 2018, το όνομα Cupra αναβαθμίστηκε σε ανεξάρτητη μάρκα. Το 2020 έκοψε εντελώς τον ομφάλιο λώρο με τη μητρική Seat με την παρουσίαση του Formentor – ενός SUV με σπορ χαρακτήρα που δεν προέρχεται από κάποιο προϋπάρχον μοντέλο. Και τώρα ήρθε η στιγμή της μεγάλης υπέρβασης. Με το Born, η μάρκα Cupra πετυχαίνει δύο πράγματα. Πρώτον, αποκτά ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο με αποκλειστικά EV πλατφόρμα πριν από τη Seat (η οποία είχε το Mii, όμως εκείνο ήταν παραλλαγή «θερμικού» μοντέλου). Δεύτερον, το Born είναι βασισμένο στο πρωτότυπο el–Born που φορούσε το σήμα S στη μάσκα. Στην πορεία προς την παραγωγή, τα αφεντικά από τη Γερμανία προφανώς άλλαξαν γνώμη, παραγκωνίζοντας ίσως ένα παλιό όνομα για χάρη ενός φρέσκου.
ΓΕΝΝΗΜΕΝΟ ΑΓΡΙΟ
Το γεγονός ότι το Born φόρεσε διαφορετικό σήμα υποδηλώνει τις προθέσεις του ως μοντέλο. Θα είναι δηλαδή πιο σπορ και πιο ειδικό. Τι σημαίνει αυτό; Από τη μία, ότι μπορεί να έχει υψηλότερες τιμές καταλόγου και να αποφέρει καλύτερη κερδοφορία. Από την άλλη δεν κινδυνεύει να μπει στα χωράφια του ID.3 (στο οποίο βασίζεται) όπως ένα ηλεκτρικό Seat. Ως Cupra, αντίθετα, έχει όλες τις προδιαγραφές να παίξει το ρόλο του «άγριου» ανάμεσα στα ηλεκτρικά του ομίλου.
Αν προσέξετε τη διάρθρωση της γκάμας, θα δείτε ότι μακροπρόθεσμα σκεπτόμενοι, εκεί το πηγαίνουν το πράγμα οι Γερμανοί. Αρχικά, με τη βασική έκδοση των 150 ίππων (με μπαταρία 45 kWh, αυτονομία 340 χιλιομέτρων και 0-100 σε 8,9 δευτερόλεπτα στον κύκλο WLTP). Μετά, με την ισχυρότερη των 204 ίππων – που επίσης παραπέμπει στο ID.3 (58 kWh, 420 χλμ., 7,3”). Το Born επιπλέον διατίθεται σε μία έκδοση με eBoost με ισχύ 231 ίππων και με δύο επιλογές μπαταρίας. Μία 58 kWh (αυτονομία 420 χλμ., 0-100 σε 6,6” κατά WLTP) και μια δεύτερη, 77 kWh (με μεγαλύτερη αυτονομία 540 χιλιομέτρων και 0-100 σε 7”). Όπως όλα τα ηλεκτρικά της πλατφόρμας MEB, το Born δέχεται ισχύ φόρτισης μέχρι 125 kW. Πράγμα που μεταφράζεται σε ανάκτηση αυτονομίας 100 χιλιομέτρων σε 7 λεπτά της ώρας και φόρτιση από το 5% στο 80% της μπαταρίας σε 35’.
ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΓΟΝΙΔΙΑ
Η βασική σχεδίαση του πλαισίου MEB επιτρέπει εφαρμογές με έντονο δυναμισμό στην οδική συμπεριφορά. Να θυμίσουμε ότι στην πίσω ανάρτηση υπάρχει διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, ενώ η κατανομή βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες είναι στο ιδανικό 50:50. Αυτό είναι ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης για το στήσιμο ενός σπορ αυτοκινήτου. Με προϋπόθεση βέβαια, την κατάλληλη επιλογή ελατηρίων-αμορτισέρ και με νέες ρυθμίσεις στη λειτουργία των ηλεκτρονικών διαχείρισης. Το Born διαθέτει, πέρα από τα προγράμματα οδήγησης Range, Comfort και Individual, το πιο extreme προφίλ Cupra. Επιπλέον, σύστημα διεύθυνσης με παραμετροποίηση για κάθε πρόγραμμα και ESP με σπορ ρυθμίσεις.
ΣΥΝΔΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ADAS
Δεδομένου ότι το ισπανικό hatchback βασίζεται στη νέα ηλεκτρική πλατφόρμα της Volkswagen, επωφελείται και σε επίπεδο συνδεσιμότητας. Η πλατφόρμα MEB περιλαμβάνει την ψηφιακή οθόνη οργάνων και το infotainment τελευταίας γενιάς του ID.3. Η πρώτη, συνδυάζεται με HUD (head–up display) που προβάλλει στο παρμπρίζ την ένδειξη της ταχύτητας και άλλες – σχετικές με τη λειτουργία των ADAS και την πλοήγηση. Το σύστημα πολυμέσων συνδυάζεται με οθόνη 12 ιντσών και ο χειρισμός του γίνεται από ψηφιακούς διακόπτες. Εναλλακτικά, με φωνητικές εντολές για βασικές λειτουργίες, όπως η ρύθμιση έντασης ήχου και θερμοκρασίας της καμπίνας. Χαρακτηριστικό του συστήματος είναι οι capacitive διακόπτες αφής και η συνδεσιμότητα με τα λογισμικά Android Auto και Apple CarPlay. Διαθέσιμες είναι και οι online υπηρεσίες του πακέτου Cupra Connect. Το τελευταίο επιτρέπει, για παράδειγμα, τη ρύθμιση του επιπέδου φόρτισης της μπαταρίας, της θερμοκρασίας στην καμπίνα ή τη θέρμανση των καθισμάτων από απόσταση (μέσω εφαρμογής στο κινητό).
Η νέα αρχιτεκτονική των ηλεκτρονικών συστημάτων, συνεπάγεται σημαντικά βήματα και στον τομέα της υποβοήθησης του οδηγού. Το Cupra Born διαθέτει cruise control με λειτουργία πρόβλεψης, καθώς και συστήματα Travel Assist, Side & Exit Assist. Επιπλέον, σύστημα αναγνώρισης οδικών σημάτων με αυτόνομη ρύθμιση της ταχύτητας και Emergency Assist. Όλα τα παραπάνω σαφώς παραπέμπουν στο ID.3 και είναι η απόδειξη ότι, στα πλαίσια του γερμανικού κολοσσού, η Βαρκελώνη έχει πλέον την ίδια βαρύτητα με το Βόλφσμπουργκ.