Tου Carlo Bellati
Η Dacia με το Spring εγκαινιάζει μία νέα κατηγορία, αυτή των φθηνών ηλεκτρικών μοντέλων.
Με την τιμή του να βρίσκεται κάτω από τις 10.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της ιταλικής κρατικής επιχορήγησης). Αντίστοιχη της τιμής είναι η ποιότητα κατασκευής, ενώ η αυτονομία σε αστικό κύκλο ξεπερνά τα 300 χιλιόμετρα.
Ίσως να χρειαζόταν ένα αυτοκίνητο σαν το Dacia Spring για να μας πείσει ότι πλέον τα ηλεκτρικά μοντέλα, που όταν εμφανίστηκαν για πρώτη φορά μας άλλαξαν την προοπτική για το πώς θα είναι το μέλλον της μετακίνησης στις μεγαλουπόλεις, έχουν ενσωματωθεί πλήρως στο αστικό περιβάλλον, χωρίς καμία γκρίνια ακόμα και από τους φανατικούς petrolheads. Στην περίπτωση του Dacia Spring, βασικό ρόλο σ’ αυτό παίζει η χαμηλή τιμή αγοράς του. Τα δε πρώτα σχόλια, για το πολλαπλών χρήσεων γαλλο-ρουμανικό όχημα, είναι θετικότατα.
Μιλώντας υποθετικά, στην Ιταλία υπάρχει μια παράδοση. Κάθε οικογένεια να διαθέτει ένα μικρών διαστάσεων, ελαφρύ και ευέλικτο αυτοκίνητο. Ίσως όχι τόσο πολυτελές, αλλά τουλάχιστον στιβαρό και πρακτικό. Εν ολίγοις, ένα μοντέλο σαν το Fiat Panda. Λοιπόν, το Dacia Spring αποτελεί μία παραλλαγή μιας έκδοσης του Panda με μηδενικές εκπομπές. Συναρμολογείται στη Ρουμανία και όχι στο εργοστάσιο του Mirafiori. Έχει λιτό εξοπλισμό και μέτριες επιδόσεις. Έχει περιορισμένο βάρος (σύμφωνα με τις μετρήσεις μας φτάνει τα 1.059 κιλά, συμπεριλαμβανομένων και του επιπλέον βάρους των 100 κιλών του οδηγού και των οργάνων μέτρησης), διαθέτει την απαραίτητη ευελιξία για μεταφορά αντικειμένων με μεγάλο όγκο (αναδιπλούμενα πίσω καθίσματα) και είναι ιδανικό για μικρές, καθημερινές διαδρομές.
ΑΚΑΤΑΜΑΧΗΤΟ ΕΛΕΩ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΩΝ
Ας ξεκινήσουμε με το πρώτο και σημαντικότερο πλεονέκτημα του Spring που δεν είναι άλλο από την τιμή του. Στην ιταλική αγορά, το συγκεκριμένο μοντέλο ξεκινά από τις 19.900 ευρώ. Στην περίπτωση βέβαια απόσυρσης ενός παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκινήτου Euro 0 έως Euro 4, η έκπτωση φτάνει τα 6.220 ευρώ (13.680). Ενώ αν αποσυρθεί αυτοκίνητο ηλικίας πάνω από 10 έτη, η τελική τιμή της βασικής έκδοσης πέφτει κάτω από τις 10.000 (9.460) ευρώ.
Αλλά αξίζει το παραπάνω ποσό το νέο Spring; Στην ευρωπαϊκή αγορά, μετά το τέλος παραγωγής της τριάδας του VW Group – ήτοι των VW e-up!, Seat Mii και Skoda Citigo e iV – προς το παρόν, δεν υπάρχει ένα τόσο προσιτό ηλεκτρικό μοντέλο. Ο ενδιαφερόμενος αγοραστής, για να αποκτήσει ένα αντίστοιχης κατηγορίας EV όχημα, θα πρέπει να ξοδέψει κατ’ ελάχιστο 13.000 ευρώ (μετά τις σχετικές επιδοτήσεις). Όσο κοστίζει δηλαδή το Renault Twingo Electric. Εναλλακτικά, αν του αρέσει το στυλ του Fiat 500e, τότε ανεβαίνει ακόμα περισσότερο το μπάτζετ, φτάνοντας τις 19.900 ευρώ (με κινητήρα διπλάσιας ισχύος). Επομένως, δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις στη ζώνη των 10.000 ευρώ. Το Dacia Spring βάζει έτσι νέα δεδομένα, σε μία κατηγορία όπου οι τιμές εξακολουθούν να θεωρούνται πολύ υψηλές.
Η χαμηλή τιμή του συγκεκριμένου μοντέλου οφείλεται επίσης και σε ένα άλλο γεγονός. Οι υπεύθυνοι της Renault-Dacia δεν ξεκίνησαν την υλοποίησή του από λευκό χαρτί. Ένα σημαντικό μέρος για την εξέλιξή του υπήρχε ήδη, όπως η πλατφόρμα CMF-A. Η οποία χρησιμοποιείται ήδη στο θερμικό Renault Kwid που πωλείται στην Ινδία και στο ηλεκτρικό K-ZE για την αγορά της Κίνας.
Το πλαίσιο έχει αναθεωρηθεί σε βάθος ώστε να ακολουθεί τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας. Φιλοξενεί με ευκολία τις μπαταρίες με ενεργειακή απόδοση 27,4 kWh και βάρος μόλις 186 κιλά. Η προσφερόμενη μικτή αυτονομία, βάσει WLTP, φτάνει μετά από πλήρη φόρτιση τα 230 χιλιόμετρα, ενώ στον αστικό κύκλο ξεπερνά τα 305 χιλιόμετρα. Φυσικά, δεν λείπει το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Αν και οδηγώντας το Spring μέσα στην πόλη, θεωρούμε ότι θα ήταν προτιμότερο να υπάρχει και μία επιπλέον ρύθμιση (για εντονότερη ανάκτηση), ίσως μέσω της επιλογής «B» στον επιλογέα ταχυτήτων.
Η εικόνα του αυτοκινήτου προ-παραγωγής που είχαμε στη διάθεσή μας, δεν μας δυσαρέστησε. Στο εσωτερικό, κυρίαρχη θέση έχει η κεντρικά τοποθετημένη οθόνη επτά ιντσών που περιλαμβάνει το σύστημα πολυμέσων. Αυτό εξοπλίζεται με τα γνωστά μας Apple CarPlay και Android Auto. Υπάρχουν ωστόσο κάποιες εργονομικές ατέλειες, όπως η τοποθέτηση του κουμπιού έντασης πάνω στην ίδια την οθόνη.
ΑΡΓΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Ο τοποθετημένος εμπρός σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη του Spring αποδίδει μόλις 44 ίππους. Εν τούτοις αποτελεί, σύμφωνα με τους τεχνικούς της εταιρείας, μία απαραίτητη επιλογή που λειτουργεί υπέρ της αυτονομίας. Ένα πιο ισχυρό μοτέρ θα εξασφάλιζε μεγαλύτερη τελική ταχύτητα (από τα 125 χλμ./ώρα) ή καλύτερη επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα (που τώρα φτάνει τα 19,1 δευτερόλεπτα). Οι επιπτώσεις όμως στην αυτονομία θα ήταν αρνητικές. Αντίθετοι στα παραπάνω και σκεπτόμενοι ότι η μικρότερη ισχύς μπορεί να είναι υπεραρκετή για τις διαδρομές μέσα στην πόλη, οι υπεύθυνοι της Dacia πρόσθεσαν και μία επιπλέον επιλογή (ECO). Αυτή, μειώνει ακόμα περισσότερο την απόδοση του κινητήρα στους 31 ίππους και την τελική ταχύτητα στα 110 χλμ./ώρα, εξοικονομώντας επιπλέον 10% ενέργεια.
Όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο οδηγός δεν χρειάζεται να επιδεικνύει κάποια ιδιαίτερη ικανότητα. Εκκινεί μέσω του παραδοσιακού κλειδιού τον κινητήρα, τοποθετεί τον ( χαμηλό σε ύψος και αρκετά προς τα πίσω τοποθετημένο) περιστροφικό επιλογέα στο «D» και πατάει το γκάζι για να ξεκινήσει.
Σε καθημερινή χρήση, δεν υπάρχει κενό στην απόδοση. Οι εκκινήσεις από το φανάρι είναι σημαντικά καλύτερες από ένα αντίστοιχης κατηγορίας συμβατικό όχημα. Αυτό, χάρη στην αρκετά γενναιόδωρη ροπή και την καμπύλη απόκρισης του μετατροπέα. Τα πρώτα 50 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 5,8 δευτερόλεπτα. Προβλήματα μπορούν να προκύψουν μόνο όταν απαιτείται μια γρήγορη προσπέραση σε αυτοκινητόδρομο ή για την διατήρηση υψηλής μέσης ωριαίας ταχύτητας. Αλλά επαναλαμβάνω ότι το Spring έχει κατασκευαστεί για άλλη χρήση. Η οδική συμπεριφορά δεν εκπλήσσει. Η ρύθμιση της ανάρτησης μπορεί και φιλτράρει χωρίς προβλήματα τις περισσότερες ανωμαλίες του οδοστρώματος. Εξαίρεση αποτελούν οι πλακόστρωτοι δρόμοι. Εκεί, το σύστημα διεύθυνσης έχει μία ασάφεια γύρω από την ευθεία. Τέλος, τα φρένα ικανοποιούν με την αίσθησή τους και την λειτουργία τους.