Του Emilio Deleidi, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Lorenzo Marcinnò
Μια αξέχαστη μέρα στο Βαϊράνο στο τιμόνι ενός αγωνιστικού WRC Plus, φτιαγμένου από την M-Sport του Malcolm Wilson. O δοκιμαστής του Quattroruote δεν ήθελε να βγει από μέσα.
Κοιτάξτε καλά αυτό εδώ το Fiesta και διαβάστε τα πάντα γι’ αυτό στις επόμενες σελίδες. Τον Σεπτέμβριο θα έχετε την ευκαιρία να το χαρείτε από κοντά στο Ράλλυ Ακρόπολις, εφόσον το επιτρέψει βέβαια η επιδημιολογική κατάσταση. Περιττό να πούμε ότι δεν έχει καμία σχέση με τα Fiesta που κυκλοφορούν στο δρόμο, πέρα από το όνομα και τη βασική μορφή του αμαξώματος.
Στο Quattroruote είχαμε την τιμή να φιλοξενήσουμε το αγωνιστικό της Μ-Sport στην πίστα του Βαϊράνο. Δώσαμε την ευκαιρία στον δοκιμαστή Davide Fugazza, να το οδηγήσει ώστε, να σας μεταφέρει τις εντυπώσεις από αυτό το τερατάκι του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, της κατηγορίας WRC Plus, είναι το Νο 12 και το τελευταίο της γενιάς του. Κατασκευάστηκε το 2019 στην M-Sport, το εργοστάσιο του Malcolm Wilson στη βόρεια Αγγλία. Θυμίζουμε ότι λειτουργεί ως ανεξάρτητο αγωνιστικό τμήμα της Ford εδώ και πολλά χρόνια. Συνέντευξη του ίδιου του Wilson μπορείτε να διαβάσετε στις επόμενες σελίδες. Το αυτοκίνητο βρέθηκε στην Ιταλία, χάρη στην πρωτοβουλία μίας ομάδας ανθρώπων με μεγάλο πάθος για τα ράλλυ. Όλα ξεκίνησαν από μία ιδέα του Daniele Porro, ιδρυτή της ομάδας R+Sport. Πήρε σάρκα και οστά σε συνεργασία με τους Giacomo Luchi και Fabrizio Fontana. Η ομάδα του Porro έχει αναλάβει την ενοικίαση του αυτοκινήτου προσφέροντας αγωνιστικά πακέτα «με το κλειδί στο χέρι». Απευθυνόμενοι σε έμπειρους οδηγούς, που χρειάζονται να συμμετάσχουν σε αγώνες με πλήρη τεχνική υποστήριξη. Σαφώς το αυτοκίνητο δεν είναι φτιαγμένο για τον καθένα, ούτε για όλα τα πορτοφόλια.
Ο Luchi είναι μια ζωή στο χώρο των ράλλυ. Για μία δεκαετία εργάστηκε στην εργοστασιακή ομάδα της Lancia, ακόμη και τη χρυσή εποχή του Miki Biasion. Τα τελευταία χρόνια δε είναι ιδιοκτήτης, μαζί με τον γιο του Gianluca, της ομάδας GMA Racing με έδρα την Βίλα Γκουάρντια, στη λίμνη του Κόμο. Εκεί προετοιμάζουν αγωνιστικά για, Ιταλούς και όχι μόνο, οδηγούς που θέλουν να συμμετάσχουν ακόμη και σε αγώνες του WRC. Από την άλλη, ο Fontana είναι ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας και, στον ελεύθερο χρόνο του, ένας gentleman driver με συνοδηγό τη Simona Savastano.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟ BANG!
Να ‘μαστε λοιπόν ένα πρωινό στο Βαϊράνο, με την απίστευτη εκείνη υγρασία που θυμίζει ειδικές του ράλλυ RAC στην Ουαλία. Η ενθουσιώδης αγωνιστική ομάδα είναι πανέτοιμη να ετοιμάσει το Fiesta για την πίστα. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής απάντησαν σε όλες τις απορίες μας με τον συνάδελφο Lorenzo Facchinetti, ο οποίος δεν έχασε την ευκαιρία να καθίσει και στο μπάκετ του συνοδηγού. Οι τεχνικές πληροφορίες άρχισαν να πέφτουν σα βροχή. Αναρωτιέστε ποιο είναι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο; Ναι, πρόκειται για το Fiesta WRC Plus της M-Sport που χάρισε τον τίτλο στον Sébastien Ogier το 2017 και το 2018. Ένα 100% εργοστασιακό αυτοκίνητο, με πιο σκληρά ελατήρια και ενισχυμένες αντιστρεπτικές ράβδους για ασφάλτινη χρήση. Οπότε, ήθελε ακόμη περισσότερη προσοχή στην πίστα. Ο οδηγός μπορεί να ρυθμίζει από μέσα το κεντρικό διαφορικό σε τρεις θέσεις και την κατανομή ισχύος του φρεναρίσματος. Επιπλέον την απόκριση του turbo, με το σύστημα anti-lag που αναλαμβάνει να κρατάει ζωντανή την τουρμπίνα στις επιβραδύνσεις. Είναι το λεγόμενο bang στη γλώσσα των ράλλυ, λόγω της ανατριχιαστικής έκρηξης που παράγει το σύστημα σε κάθε άφημα του γκαζιού. Οι οδηγοί ράλλυ κάνουν όλα τα παραπάνω – ενώ οδηγούν, κατά τη διάρκεια των ειδικών διαδρομών.
Μετά την απαραίτητη ενημέρωση, ήρθε στιγμή να αναλάβει δράση ο δοκιμαστής μας κ. Fugazza, ενώ εμείς πήραμε θέσεις στην πίστα για να απολαύσουμε τα περάσματά του.
ΕΡΩΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΧΕΙΡΟΦΡΕΝΟ
Μετά από 30-τόσα χρόνια στο περιοδικό, δεν είχα δει ποτέ κάποιον από τους – φαινομενικά σνομπ συνήθως – δοκιμαστές μας να βγαίνει από ένα αυτοκίνητο με τέτοιο χαμόγελο. Ετούτος φώναζε εκστασιασμένος «παιδιά είναι τρέλα, δεν έχω οδηγήσει ξανά κάτι τέτοιο στη ζωή μου»! Προσέξτε, αυτή είναι η αντίδραση κάποιου που έχει για γραφείο του αυτοκίνητα σαν τις Ferrari, τις Lamborghini και τις Pagani σε εβδομαδιαία βάση. Κι όμως, ενώ σουρούπωνε στο Βαϊράνο εκείνη τη μέρα, δεν έλεγε να αφήσει το τιμόνι από τα χέρια του.
«Η εκκίνηση είναι πανεύκολη χάρη στον προοδευτικό συμπλέκτη», μας λέει ο Davide με έναν αναστεναγμό ικανοποίησης. «Όμως γρήγορα καταλαβαίνεις ότι ο κινητήρας δεν είναι φτιαγμένος για να δουλεύει με λίγο γκάζι. Κομπιάζει και μοιάζει αρρύθμιστος, οπότε καλύτερα να πατήσεις το δεξί πόδι βαθιά». Κι εκεί αρχίζουν οι πυροβολισμοί στην πίστα. Οι αλλαγές ταχυτήτων δεν γίνονται από τα κλασικά paddle αλλά από ένα μεγάλο χειριστήριο στη δεξιά πλευρά του τιμονιού. Το οποίο πιέζεις προς εσένα για να ανεβάσεις σχέση και το σπρώχνεις για να κατεβάσεις. Χρειάζεται κάποια εξοικείωση αυτή η εργονομία. Όσο για τον συμπλέκτη, απλά τον ξεχνάς μετά την εκκίνηση. Το αριστερό πόδι βρίσκεται διαρκώς στο πεντάλ του φρένου, ενώ με το δεξί κρατάς ζωντανό τον κινητήρα – με την κλασική τεχνική που εισήγαγαν οι Φινλανδοί στα ράλλυ και ακολουθούν όλοι οι πιτσιρικάδες στα καρτ.
«Στην αρχή το Fiesta δε μου έκανε μεγάλη εντύπωση», λέει ο Davide, «καθώς ο κινητήρας έμοιαζε λίγο νωθρός. Όταν όμως ζεστάθηκε, μαζί με τα φρένα και τα ελαστικά και πίεσα τον διακόπτη του “bang” στο τιμόνι, έγινε χαλασμός. Το αυτοκίνητο αγρίεψε, η απόκριση στο γκάζι έγινε ακαριαία και οι στροφές άρχισαν να ανεβαίνουν αστραπιαία μέχρι τον κόφτη». Όπως καταλαβαίνετε, το Fiesta WRC Plus είναι μία καθαρόαιμη αγωνιστική μηχανή και, ως τέτοια, είναι φτιαγμένο για να πηγαίνει μόνο γρήγορα. Αλλιώς δεν πηγαίνει.
Και στις στροφές; «Ο έλεγχος του φρεναρίσματος είναι άψογος ακόμη και με το αριστερό πόδι. Έτσι, το χρησιμοποιείς για να στρέψεις τη μούρη του αυτοκινήτου στο εσωτερικό της στροφής. Με το αμάξωμα να παίρνει έντονες – για αγωνιστικό – κλίσεις, η μεταφορά βάρους βοηθά στο να κλείνεις τη γραμμή. Και με το που αφήσεις το φρένο, ο κινητήρας εκτινάσσει το αυτοκίνητο σα σφεντόνα από τη στροφή. Με την τεχνική αυτή ελέγχεις την υποστροφή στην είσοδο, η οποία είναι πιο έντονη στο setup για στεγνή άσφαλτο».
Και μετά είναι το χειρόφρενο, το οποίο αξίζει ένα κεφάλαιο από μόνο του. «Δεν είχα δοκιμάσει ποτέ να οδηγήσω τραβώντας χειρόφρενο», λέει ο δοκιμαστής του Quattroruote. «Το τραβάς και ανοίγεται ένας νέος, άγνωστος κόσμος με αποτέλεσμα να αισθάνεσαι σαν οδηγός του WRC. Με ελάχιστη δύναμη στο μοχλό, ο πίσω άξονας ξεκολλά. Το αυτοκίνητο γυρίζει και τότε αρκεί να δώσεις γκάζι και να ελέγξεις με το τιμόνι – που είναι αρκετά ελαφρύ – την τροχιά του αυτοκινήτου από τη μία στροφή στην άλλη», λέει ο Fontana που του πήραν μέσα από τα χέρια το Fiesta. «Πραγματικά, το WRC Plus είναι ναρκωτικό που αν το δοκιμάσεις δεν θέλεις να το αφήσεις ποτέ».
Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΕΝΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ
Το 2017 θεσπίστηκε ο τεχνικός κανονισμός των WRC Plus με βάση τα προηγούμενα World Rally Cars. Στόχος ήταν η εξέλιξη των αγωνιστικών του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος ώστε να γίνουν θεαματικότερα και ταχύτερα. Έχουν πιο δυνατούς κινητήρες κατά 80 ίππους περίπου και μεγαλύτερη ελευθερία στον τομέα της αεροδυναμικής.
Από το Fiesta παραγωγής, το WRC Plus χρησιμοποιεί μόνο το σασί. Το οποίο βέβαια αποσυναρμολογείται πλήρως, ελαφρώνεται και ενισχύεται. Τα WRC Plus δεν επιτρέπονται σε εθνικά πρωταθλήματα όπως το ιταλικό ή το ελληνικό. Μπορούν όμως, να συμμετάσχουν σε ειδικές διοργανώσεις όπως τα Adria Rally Show, Monza Rally Show και Rally Legend. Από το 2022, τα WRC θα γίνουν υβριδικά, με την υιοθέτηση ηλεκτροκινητήρα ισχύος 100 kW με ροπή 180 Nm, μπαταρία 3,9 kWh και μετατροπέα τάσης (inverter).
ΠΙΣΩ ΠΤΕΡΥΓΑ
Η αεροδυναμική εξέλιξη είναι σημαντική στα συγκεκριμένα αυτοκίνητα. Πραγματοποιείται μέσα από προσομοιώσεις υπολογιστικής ρευστοδυναμικής (CFD) αλλά και σε αεροδυναμική σήραγγα. Η πίσω πτέρυγα με το περίπλοκο σχήμα, αναπτύσσει μεγάλη κατακόρυφη δύναμη στον πίσω άξονα. Η δε επίδρασή της, γίνεται αισθητή ήδη από τα 70-80 χλμ./ώρα.
ΚΑΘΡΕΠΤΕΣ
Ίσως φανεί απίστευτο στους λάτρεις των κλασικών αυτοκινήτων ράλλυ – όπως η Lancia Fulvia ή η Alpine A110 – όμως στα σύγχρονα WRC Plus, δίνεται προσοχή μέχρι και στην παραμικρή λεπτομέρεια. Οι εξωτερικοί καθρέπτες, για παράδειγμα, σχεδιάζονται για να έχουν μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση και να αναπτύσσουν κάθετη δύναμη.
ΤΡΟΧΟΙ
Οι ζάντες από μαγνήσιο έχουν διάμετρο 18 ιντσών για την άσφαλτο και 15” για το χώμα και το χιόνι. Οι διαστάσεις των δίσκων της Brembo είναι 370/355 χιλ. εμπρός/πίσω για την άσφαλτο και 300 χιλ. για το χώμα. Το χειρόφρενο είναι υδραυλικό.
ΟΥΡΑ
Η πιο άγρια όψη των WRC Plus είναι η πίσω. Προσέξτε τον μεγάλο διαχύτη με τους κατακόρυφους διαχωριστές. Σε συνδυασμό με το αεροδυναμικά σχεδιασμένο κάτω τμήμα του αυτοκινήτου, επιταχύνει τη ροή του αέρα κάτω από το αυτοκίνητο, αυξάνοντας την κάθετη δύναμη. Η απόληξη της εξάτμισης, ενώ είναι σε ευθεία με το αμάξωμα, στις ειδικές θερμαίνεται τόσο, που διαστέλλεται και εξέχει έως πέντε εκατοστά.
ΚΑΜΠΙΝΑ
Στη γυμνή καμπίνα, δεσπόζει το υδραυλικό χειρόφρενο και ο δεύτερος μικρότερος μοχλός για την εμπλοκή της πρώτης σχέσης στις εκκινήσεις. Οι υπόλοιπες πέντε σχέσεις στο σειριακό κιβώτιο της Ricardo, επιλέγονται από το μεγάλο χειριστήριο στη δεξιά πλευρά του τιμονιού. Με το αριστερό χέρι ο οδηγός συνήθως στρίβει και με το δεξί αλλάζει ταχύτητες
SPLITTER
Περίπλοκη και ιδιαίτερα άγρια είναι και η σχεδίαση του μπροστινού μέρους με το μεγάλο spoiler και τα μικρά πτερύγια που καταλήγουν στα φτερά, που εξέχουν 20 εκατοστά από το αμάξωμα. Οι αεροδυναμικές αυτές παρεμβάσεις είναι απαραίτητες, για να ισοσταθμίσουν τα φορτία που αναπτύσσει η πίσω πτέρυγα, ώστε να διατηρεί πιο ισορροπημένη συμπεριφορά το αυτοκίνητο
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Προέρχεται από το τετρακύλινδρο Ford EcoBoost 1.6 παραγωγής. Διαθέτει άμεσο ψεκασμό, τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και υπερτροφοδότηση μέσω ενός turbo της Garrett. Στον κανονισμό για όλα τα αυτοκίνητα της κατηγορίας, προβλέπεται περιοριστικό στόμιο 36 χιλ. στην εισαγωγή. Έτσι, περιορίζεται η ισχύς στους 380 ίππους περίπου και η ροπή στα 450 Nm. Ο κινητήρας διαθέτει επίσης intercooler και καταλύτη. Τα ηλεκτρονικά διαχείρισης είναι της Cosworth, όπως επίσης η τηλεμετρία και το σύστημα ανάκτησης δεδομένων κατά τη διάρκεια των αγώνων.