Τρεις μήνες από την άσκηση κριτικής για την ταχύτατη μετάβαση προς τα οχήματα μηδενικών ρύπων από τον Akio Toyoda, η ιαπωνική εταιρεία παρουσιάζει το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο. Ένα μεσαίας κατηγορίας SUV, τετρακίνητο, ευρύχωρο, με κόκπιτ που θυμίζει μαχητικό αεροσκάφος.
Και κάπως έτσι καταλήξαμε εδώ, όπως συνήθως λέμε προκειμένου να συντομεύσουμε μια ιστορία. Λίγους μήνες μετά τη συνέντευξη τύπου του μεγάλου αφεντικού Akio Toyoda, στην οποία στηλίτευε την πολύ γρήγορη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, η Toyota παρουσιάζει το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της. Είναι το πρωτότυπο bZ4X, όπου bZ προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων «beyond Zero» που σημαίνει «πέρα από το μηδέν». Ο αριθμός «4» αναφέρεται στο μέγεθος (μεσαίο) και το X συμβολίζει την κατηγορία (SUV). Το πρωτότυπο αυτό ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τον ιαπωνικό κολοσσό. Είναι το πρώτο μιας νέας οικογένειας ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα συμπληρώσει μια άκρως περιβαλλοντικά ευαίσθητη γκάμα υβριδικών, επαναφορτιζόμενων υβριδικών και αυτοκινήτων με κυψέλες καυσίμου.
Το μεσαίο ηλεκτρικό SUV εξελίχθηκε σε συνεργασία με τη Subaru. Διαθέτει πολλά κρυφά καλούδια, όπως το σύστημα διεύθυνσης by-wire και τη δυνατότητα ηλιακής φόρτισης, που θα βοηθήσουν στην αύξηση της αυτονομίας του. Ένα αδιαμφισβήτητα ενδιαφέρον τεχνολογικό πακέτο, το οποίο όμως δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμα για την ευρωπαϊκή αγορά. Η πρεμιέρα της ευρωπαϊκής έκδοσης παραγωγής έχει προγραμματιστεί για το δεύτερο εξάμηνο του 2022.
ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ
Επισήμως, το bZ4X είναι απλά ένα πρωτότυπο. Ωστόσο, εξετάζοντας προσεκτικά τις λεπτομέρειες του αμαξώματος και της καμπίνας, μπορούμε να εξάγουμε πολλά συμπεράσματα σχετικά με την έκδοση παραγωγής. Θα είναι ο θεμέλιος λίθος μιας σειράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα βασίζονται στη νέα πλατφόρμα (αποκλειστικά για ηλεκτρικά) e-TNGA. Έως το 2025, η Toyota σκοπεύει να παρουσιάσει περισσότερα από 70 εξηλεκτρισμένα μοντέλα (εντελώς νέα ή βελτιωμένες εκδόσεις υπαρχόντων μοντέλων), εκ των οποίων τουλάχιστον τα 15 θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Φουλ επίθεση το ονομάζουν αυτό στο χωριό μου. Επίθεση με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, αλλά και τη δυναμική των διαφόρων αγορών.
ΚΟΜΨΟ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟ
Το νέο SUV χαρακτηρίζεται από ισορροπία στους όγκους, αν και εκ πρώτης όψεως δείχνει να διαθέτει αρκετά ακραία σχεδιαστικά στοιχεία. Σε γενικές γραμμές, ακολουθεί τη σχεδιαστική φιλοσοφία των υπολοίπων μοντέλων της ιαπωνικής εταιρείας. Εξαιρουμένου του εμπρός μέρους που δεν διαθέτει την κλασική μάσκα και τις κάθετες γραμμές. Η σχεδίαση του αμαξώματος είναι κομψή και χαρακτηρίζεται από την υψηλή μέση γραμμή, τις σχετικά περιορισμένες γυάλινες επιφάνειες και την έντονα κεκλιμένη εμπρός κολόνα.
Το μεταξόνιό του είναι μακρύτερο από του RAV4. Ωστόσο, θα περιμέναμε ακόμα μικρότερους προβόλους, από ένα αυτοκίνητο βασισμένο σε μια αποκλειστικά ηλεκτρική αρχιτεκτονική. Στην πλατφόρμα e-TNGA οφείλεται και η ευρυχωρία της καμπίνας. Σύμφωνα με την ιαπωνική εταιρεία, οι επιβάτες των πίσω θέσεων απολαμβάνουν χώρο παρόμοιο με αυτόν της λιμουζίνας Lexus LS.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η θέση οδήγησης. Είναι προσαρμοσμένη στον οδηγό και θυμίζει πιλοτήριο αεροσκάφους (παρόμοια με αυτή του πρωτοτύπου Lexus LF-Z που μπορείτε να δείτε σε άλλες σελίδες του τεύχους). Αναφερόμαστε φυσικά στο τιμόνι, το οποίο σε συνδυασμό με τον συμπαγή ψηφιακό πίνακα οργάνων, θα προσφέρει την αίσθηση μιας άμεσης σύνδεσης με το δρόμο. Το τιμόνι, παρόμοιο μόνο με του Tesla Model S, υιοθετεί ένα σύστημα steer-by-wire που εξαλείφει τη φυσική σύνδεση μεταξύ τιμονιού και τροχών. Στις προθέσεις της Toyota είναι το σύστημα αυτό να εξασφαλίσει μεγαλύτερη ακρίβεια στην οδήγηση. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι θα μπορεί κάποιος να διαγράψει μια καμπύλη τροχιά στρίβοντας λιγότερο το τιμόνι σε σχέση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Γι’ αυτό και αρκεί το συγκεκριμένο τιμόνι, έναντι ενός κλασικού στρογγυλού τιμονιού.
ΑΥΘΕΝΤΙΚΟ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΤΟ
Εξαιρουμένης της πλατφόρμας και της κίνησης από ηλεκτρικό κινητήρα, επίσημα δεν έχουν διαρρεύσει πολλές πληροφορίες για το bZ4X. Η Toyota έχει ανακοινώσει ότι το νέο της SUV θα διαθέτει από έναν ηλεκτρικό κινητήρα σε κάθε άξονα, δίχως να αναφέρει το παραμικρό σχετικά με την ισχύ, τη ροπή ή τις επιδόσεις. Από αυτά, εξάγουμε το συμπέρασμα ότι η κίνηση θα μεταδίδεται σε όλους τους τροχούς. Ας μην ξεχνάμε το γεγονός ότι το bΖ4Χ έχει εξελιχθεί σε συνεργασία με τη Subaru, μια εταιρεία συνώνυμη με την τετρακίνηση. Το bZ4X θα διαθέτει ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό σύστημα τετρακίνησης, ικανό να του εξασφαλίσει αυθεντικές εκτός δρόμου δυνατότητες, σε συνδυασμό με πολύ υψηλά περιθώρια ασφαλείας υπό κανονικές (στο δρόμο δηλαδή) συνθήκες χρήσης.