Η Tesla έχει πρόβλημα: Η αμερικανική εταιρεία πλέον δεν πουλά τόσα μοντέλα όσα κάποτε κατάφερνε, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη. Βασικά, ακόμη πουλάει πολλά αυτοκίνητα, απλώς είναι αρκετά λιγότερα σε σχέση με το παρελθόν της, και τα αποτελέσματα της για τον πρώτο μήνα του 2025 δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για εικασίες.
Πίσω από αυτή τη μείωση πωλήσεων κρύβονται διάφοροι παράγοντες. Αυτό που ακούστηκε στο συνέδριο μετόχων στα τέλη του 2024 επιβεβαιώθηκε από τις πωλήσεις του Ιανουαρίου: ο βασικός λόγος είναι η συμπεριφορά του Elon Musk, ο οποίος απογοήτευσε τόσο τους Αμερικανούς με την υποστήριξη που έδειξε στον Donald Trump, όσο και τους Ευρωπαίους, με το σκάνδαλο όπου προσπάθησε να επηρεάσει πολιτικά τη Γηραιά Ήπειρο.
Οι λόγοι της κατάρρευσης
Ένας ακόμη λόγος βέβαια, είναι το χαμηλό απόθεμα αυτοκινήτων που έχει αυτή τη στιγμή η Tesla. Όπως και κάθε άλλη εταιρεία, έτσι και η Tesla, αυξάνουν αισθητά τις πωλήσεις τους στα τέλη κάθε χρόνου, για να κλείσουν με καλύτερα αποτελέσματα. Αυτό έχει πάντα επιπτώσεις στις πωλήσεις που γίνονται στην αρχή του επόμενου έτους, καθώς δεν υπάρχει άφθονο στοκ.
Έπειτα υπάρχει το «φαινόμενο Juniper». Το Tesla Model Y, το best-seller της μάρκας, μόλις ανανεώθηκε για το 2025 και είναι αρκετά διαφορετικό από τον προκάτοχό του. Το νέο Model Y κυκλοφόρησε πρόσφατα στην Κίνα και είναι πλέον διαθέσιμο στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αλλά μόνο στην έκδοση εξοπλισμού του λανσαρίσματος. Το γεγονός ότι η πλήρης γκάμα δεν είναι ακόμη διαθέσιμη σημαίνει ότι πολλοί υποψήφιοι αγοραστές περιμένουν περαιτέρω εκδόσεις. Αυτός είναι ο λόγος που οι πωλήσεις επιβραδύνονται, αλλά ποιο είναι το αποτέλεσμα;
-50% οι πωλήσεις στην Ευρώπη
Αν το 2024 έκλεισε με δυσκολίες, το 2025 ξεκίνησε ακόμη χειρότερα. Στην Ευρώπη, βλέπουμε μια μείωση -50% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2024. Αυτή η μείωση επηρέασε σημαντικές αγορές όπως αυτές της Σουηδίας (-44%) ή της Νορβηγίας (-38%), όπου οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε σημαντικά.
Αρνητικά αποτελέσματα είδαμε επίσης στην Ισπανία (-75,4%, από 1.094 στα 269 αυτοκίνητα) και τη Γαλλία (-63,4%), ενώ σε άλλες χώρες το χτύπημα στη Tesla δεν ήταν τόσο δυνατό, με μείωση 42% για την Ολλανδία και 41% για τη Δανία. Συνολικά, οι πωλήσεις της Tesla στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 47,7%, ένα αρκετά… άβολο νούμερο για τον κατασκευαστή.
Διψήφια συστολή στη Καλιφόρνια
Η τρέχουσα κατάσταση της Tesla οφείλεται ως ένα σημείο και στη Καλιφόρνια, που αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Για χρόνια, ο Elon Musk κυριάρχησε στην αγορά με συνεχώς αυξανόμενους αριθμούς. Ενώ όμως οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών είναι αυξημένες κατά 1,2%, οι ταξινομήσεις της Tesla μειώνονται κατά 11,6%, με σχεδόν 27.000 λιγότερα ηλεκτρικά οχήματα να παραδίδονται. Χωρίς να υπολογίζουμε τη Tesla, η αγορά της Καλιφόρνια ανέβηκε κατά 20% και ενώ η μάρκα εξακολουθεί να ηγείται με μερίδιο 52,5%, είναι δύσκολο να αγνοήσουμε ότι ήταν πάνω από 60% το 2023.
Όλες οι ειδήσεις
Έρχεται το πιο φθηνό ηλεκτρικό VW – Πόσο θα κοστίζει, πότε αναμένεται στην αγορά