Το στρες, η κούραση και όλες οι βιοχημικές αλλαγές – Αναλυτικά γραφήματα, μετρήσεις πριν και μετά την 24ωρη δοκιμασία αντοχής
Το 24ωρο Αντοχής στα Μέγαρα, δεν αφορούσε μόνο τα αυτοκίνητα αλλά και τους οδηγούς. Το κλειστό και ελεγχόμενο περιβάλλον μιας πίστας προσέφερε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να «μετρηθούν» και να αξιολογηθούν, πέρα από τα αυτοκίνητα και οι άνθρωποι, πίσω από το τιμόνι.
Δεν μιλάμε για χρονόμετρο ή για τις προσωπικές εντυπώσεις, ο τρόπος με τον οποίο έγινε αυτό, ήταν επιστημονικός, όπως πρέπει και αρμόζει σε κάθε προσπάθεια εξαγωγής έγκυρων αποτελεσμάτων. Το ΕΚΑΕ, δηλαδή το Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών – Εργομετρικό Κέντρο του ΟΑΚΑ, παρακολούθησε συνεχώς τους οδηγούς, εξάγοντας πολύτιμα συμπεράσματα σε ό,τι αφορά τη φυσιολογία τους, την κόπωση και τον χρόνο των αντιδράσεών τους την ημέρα, αλλά και κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Ακολουθεί το σχόλιο και οι παρατηρήσεις του κυρίου Γεώργιου Σουρβίνου, Καθηγητή Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης & Διευθυντή του ΕΚΑΕ:
Η οδήγηση αποτελεί μια δραστηριότητα η οποία μπορεί να επιφέρει σωματική και ψυχολογική επιβάρυνση. Η επιβάρυνση αυτή επιτείνεται ακόμα περισσότερο όταν η οδήγηση είναι πολύωρη και υπό δυσμενείς συνθήκες, όπως νυχτερινή οδήγηση ή βροχόπτωση.
Συνέπειες των ανωτέρω στην απόδοση της οδήγησης δύνανται να περιλαμβάνουν σωματική καταπόνηση, ψυχολογική εξασθένιση, μείωση αντανακλαστικών και γενικά μειωμένη απόδοση. Η ένταση των συνεπειών αυτών ποικίλλει ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του οδηγού, όπως ηλικία, φυσική κατάσταση, οδηγική εμπειρία, ψυχολογική διάθεση κ.λπ.
Στόχος της 24ωρης Δοκιμασίας ήταν να διερευνηθεί κατά πόσον η πολύωρη αυτή διαδικασία επέφερε στρες και επιβάρυνση στους οδηγούς. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι οι συμμετέχοντες οδηγοί δεν ήταν απολύτως τυχαιοποιημένο δείγμα, αλλά ανήκαν σε ένα επίλεκτο σύνολο, με βάση τις οδηγικές εμπειρίες, τη γνώση της πίστας και τις επιστημονικές μετρήσεις τους.
Αν στη συγκεκριμένη δοκιμασία συμμετείχαν τυχαιοποιημένοι οδηγοί, τα αποτελέσματα των μετρήσεων θα ήταν διαφορετικά.
ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Στη δοκιμασία αξιολόγησης συμμετείχαν 16 οδηγοί. Πριν την έναρξη της δοκιμασίας, σε όλους τους οδηγούς πραγματοποιήθηκε στο ιατρείο του ΕΚΑΕ στο ΟΑΚΑ προληπτικός καρδιολογικός έλεγχος, ενώ επίσης καταγράφηκαν δημογραφικά και σωματομετρικά δεδομένα. Οι οδηγοί και οι διοργανωτές είχαν λάβει οδηγίες από τον επίκουρο καθηγητή κ. Ιωάννη Αρναούτη του Τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου που αφορούσαν το διαιτολόγιο και την ενυδάτωση πριν και κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας. Στην πίστα Μεγάρων πραγματοποιήθηκαν αρχικά μετρήσεις ζωτικών οργάνων των οδηγών, δύο αιμοληψίες για τη μέτρηση βιοχημικών/ορμονολογικών/ανοσολογικών δεικτών και μέτρηση αντανακλαστικών πριν την εκκίνηση και μετά τον τερματισμό.
Ο βαθμός εγρήγορσης, κινητικότητας και εστιασμού της προσοχής των οδηγών ήταν ήδη αυξημένος σύμφωνα με τις μετρήσεις της ντοπαμίνης και εντάθηκε σημαντικά περισσότερο μετά το πέρας της δοκιμασίας.
Το αίσθημα του ψυχολογικού στρες ήταν εμφανές στους οδηγούς τόσο πριν την εκκίνηση όσο και μετά τον τερματισμό. Διαφοροποίηση μεταξύ διαφόρων δεικτών στρες ταυτοποιήθηκαν από τον εργαστηριακό έλεγχο ορμονών. Συγκεκριμένα, οι μετρήσεις της κορτιζόλης έδειξαν υψηλότερα επίπεδα πριν την εκκίνηση, προφανώς λόγω της αγωνίας και προσμονής της έναρξης της δοκιμασίας και του προ-εκκινητικού στρες.
Αντίθετα, πολύ σημαντική αύξηση εμφανίστηκε στις τιμές της αδρεναλίνης και ακόμα μεγαλύτερη αύξηση στα επίπεδα της νορ-αδρεναλίνης. Φαίνεται λοιπόν ότι η ψυχολογική επιβάρυνση των οδηγών ρυθμίζεται σε διαφορετικά επίπεδα ανάλογα με τον δείκτη στρες που μελετάται και σε συνάρτηση με τον χρόνο μέτρησης. Κάθε φάση φαίνεται ότι χαρακτηρίζεται από έντονο ψυχολογικό φορτίο και διαφορετικές ορμόνες συνθέτουν το ορμονικό προφίλ του στρες. Συμπερασματικά, το ψυχολογικό στρες διακρίνεται από μία παρατεταμένη σταθερότητα σε υψηλά επίπεδα πιθανά λόγω της ανάγκης παρατεταμένης σταθερότητας του ρυθμού προσοχής και της γενικότερης διατήρησης της εγρήγορσης του οργανισμού. Ενδεχομένως, η ποιότητα των συμμετεχόντων οδηγών, οι οποίοι, όπως προαναφέρθηκε, ήταν άνω του μέσου επιπέδου, επέτρεπε στους οδηγούς μια πολύ καλή προασαρμοστικότητα και διαχείριση του ψυχολογικού στρες.
Η μυϊκή λειτουργία των οδηγών, όπως φάνηκε από το ένζυμο της κινάσης κρεατινίνης (CK-CPK), βρέθηκε ιδιαιτέρως αυξημένη μετά το πέρας της δοκιμής, ενδεικτικό της έντονης χρήσης των μυών αλλά και της μυϊκής καταπόνησης των οδηγών μετά την πολύωρη διαδικασία.
Το οξειδωτικό στρες, σύμφωνα με τη μέτρηση των επιπέδων της ιντερλευκίνης 6
Η ιντερλευκίνη 6 (IL-6) είναι μια πολυ-λειτουργική κυτοκίνη που ρυθμίζει τις ανοσολογικές αποκρίσεις, τις αντιδράσεις οξείας φάσεως και την αιμοποίηση και παίζει κεντρικό ρόλο στους μηχανισμούς άμυνας του οργανισμού. Μετά την 24ωρη δοκιμασία, ο δείκτης αυτός ανιχνεύθηκε σε υψηλά επίπεδα συγκριτικά με τα επίπεδα εκκίνησης των οδηγών, υποδηλώνοντας αυξημένο οξειδωτικό στρες και μεταβολή στο ανοσολογικό προφίλ.
Τέλος, η C-αντιδρώσα πρωτεΐνη, η οποία μελετήθηκε πριν την εκκίνηση και μετά τον τερματισμό της δοκιμασίας, δεν έδειξε αξιοσημείωτες αλλαγές στις τιμές της, δείχνοντας ότι δεν επηρεάστηκαν δείκτες φλεγμονής σε όλη τη διάρκεια των 24 ωρών.
Σημαντική παράμετρος που αξιολογήθηκε ήταν η μελέτη του χρόνου απόκρισης και αντίδρασης των οδηγών σε οπτικά ερεθίσματα. Το πρωτόκολλο προέβλεπε τη μέτρηση των χρόνων αντίδρασης τόσο σε εδραία θέση (οδηγός καθιστός και τα φωτοσήματα επάνω σε τραπέζι) και κατά τη διάρκεια της οδήγησης, εν κινήσει, σε θέση του αυτοκινήτου, όπως το ταμπλό του αυτοκινήτου, το κιβώτιο ταχυτήτων, στο τιμόνι κ.λπ. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι χρόνοι αντίδρασης εν κινήσει ήταν βραδύτεροι σε σύγκριση με την εδραία θέση. Ενδιαφέρον προκάλεσε η παρατήρηση ότι οι χρόνοι αντίδρασης εν κινήσει ήταν γρηγορότεροι μετά τον τερματισμό σε σύγκριση με τους αντίστοιχους χρόνους πριν την έναρξη της δοκιμασίας, γεγονός που καταδεικνύει τα αυξημένα επίπεδα εγρήγορσης και ψυχολογικού στρες των οδηγών μέχρι το τέλος της διαδικασίας.
Η συνολική αξιολόγηση των οδηγών που συμμετείχαν στη Δοκιμασία Αντοχής δείχνει ότι η πολύωρη οδήγηση επιφέρει μεταβολές στον οργανισμό, τόσο σε σωματικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Αυτού του είδους η οδήγηση χρειάζεται κατάλληλη προετοιμασία, σωματική και ψυχολογική και πρόβλεψη για σημαντικές καταπονήσεις, για τις οποίες ο οδηγός πρέπει να μπορεί να αντιλαμβάνεται τα όρια αντοχής του και σημεία στα οποία θα πρέπει να κάνει παύση με σκοπό την ανάκτηση δυνάμεων και τη συνέχιση της πορείας του με τη μέγιστη δυνατή οδική ασφάλεια.
Γεώργιος Σουρβίνος,
Καθηγητής Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης & Διευθυντής του ΕΚΑΕ
Ακολουθεί η ανάλυση και το πόρισμαQ
Ανάλυση Ασφάλειας Οδήγησης μετά τη 24ωρη Δοκιμασία Αντοχής
Η 24ωρη Δοκιμασία Αντοχής Οδηγών και Αυτοκινήτων 2024, που πραγματοποιήθηκε στην Πίστα των Μεγάρων με 16 οδηγούς (δημοσιογράφους και αγωνιζόμενους, μέση ηλικία 45 έτη), παρείχε κρίσιμα δεδομένα για τη σωματική και νοητική καταπόνηση των οδηγών.
Τα αποτελέσματα των μετρήσεων δείχνουν μια σαφή εικόνα της φυσιολογικής και νευρολογικής κόπωσης, η οποία είναι σημαντική αλλά όχι απόλυτα απαγορευτική για οδήγηση. Ωστόσο, υπάρχουν παράγοντες κινδύνου που καθιστούν επικίνδυνη την περαιτέρω παρατεταμένη οδήγηση χωρίς ξεκούραση.
Ερμηνεία των Βιοχημικών Δεδομένων
🔹 Αδρεναλίνη (από 51,7 σε 301,6) ⬆ (↑ 483%)
- Η τεράστια αύξηση δείχνει ότι οι οδηγοί βρίσκονταν σε έντονη κατάσταση διέγερσης, κάτι που μπορεί να διατηρεί υψηλή εγρήγορση αλλά επίσης να εξαντλήσει το σώμα απότομα μετά τη δοκιμασία.
- Αυξημένος κίνδυνος νευρικής κόπωσης και απότομης πτώσης της συγκέντρωσης.
🔹 C-Αντιδρώσα Πρωτεΐνη (CRP) (0,05 σε 0,053) ⬆ (↑ 6%)
- Μικρή αύξηση, δείχνει ότι η φλεγμονώδης αντίδραση δεν είναι έντονη, άρα δεν υπάρχει σοβαρή κυτταρική βλάβη ή μακροχρόνια φλεγμονή.
🔹 Ιντερλευκίνη-6 (2,54 σε 4,59) ⬆ (↑ 81%)
- Σημαντική αύξηση της φλεγμονώδους απόκρισης, γεγονός που υποδηλώνει μυϊκή καταπόνηση και στρες στον οργανισμό.
🔹 Κινάση CK-CPK (145 σε 528) ⬆ (↑ 264%)
- Υψηλή αύξηση μυϊκής καταπόνησης (ενδεικτική μικροτραυματισμών στους μύες λόγω παρατεταμένης κόπωσης).
- Κίνδυνος μυϊκής δυσλειτουργίας, που μπορεί να επηρεάσει την ακρίβεια των κινήσεων στην οδήγηση.
🔹 Κορτιζόλη (18,4 σε 10,6) ⬇ (↓ 42%)
- Ανησυχητική πτώση, καθώς η κορτιζόλη διατηρεί την αντοχή στο στρες.
- Μετά από τόσο έντονη δοκιμασία, η πτώση της υποδηλώνει εξάντληση, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε απότομη απώλεια ενέργειας και συγκέντρωσης.
🔹 Νορανδρεναλίνη (145 σε 528) ⬆ (↑ 264%)
- Υψηλά επίπεδα υποδηλώνουν έντονη διέγερση και ενεργοποίηση του νευρικού συστήματος, κάτι που βοηθά στη διατήρηση εγρήγορσης αλλά μπορεί να οδηγήσει σε απότομη πτώση μετά τη δοκιμασία.
🔹 Ντοπαμίνη (19,1 σε 36,8) ⬆ (↑ 92%)
- Η αύξηση της ντοπαμίνης δείχνει ότι οι οδηγοί παρέμειναν συγκεντρωμένοι και κινητοποιημένοι, αλλά η υπερδιέγερση μπορεί να οδηγήσει σε νοητική κόπωση και απότομη απώλεια προσοχής.
🔹 Τεστ αντανακλαστικών
- Στατικός χρόνος αντίδρασης σταθερός (0,4 δευτ.).
- Χρόνος αντίδρασης στην οδήγηση βελτιώθηκε από 0,75 σε 0,6 δευτερόλεπτα, δείχνοντας προσαρμογή στις αγωνιστικές συνθήκες.
Είναι ασφαλές να συνεχίσουν να οδηγούν;
🔴 Κίνδυνοι και πιθανοί κίνδυνοι:
✅ Παρά τη βελτίωση του χρόνου αντίδρασης, οι βιοχημικοί δείκτες δείχνουν σοβαρή καταπόνηση, ειδικά στη μυϊκή αντοχή και στο νευρικό σύστημα.
✅ Η πτώση της κορτιζόλης και η υπερδιέγερση της αδρεναλίνης και της νορανδρεναλίνης υποδηλώνουν ότι οι οδηγοί βασίζονται πλέον σε μηχανικές αντιδράσεις και ορμονική υπερδιέγερση, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε απρόβλεπτη απότομη πτώση της συγκέντρωσης.
✅ Το σωματικό στρες που καταγράφεται από την αύξηση CK-CPK και Ιντερλευκίνης-6 υποδηλώνει σοβαρή κόπωση των μυών, αυξάνοντας τον κίνδυνο καθυστερημένων αντιδράσεων ή λαθών λόγω μυϊκής δυσλειτουργίας.
Τελικό Συμπέρασμα
❌ Δεν συνιστάται περαιτέρω οδήγηση χωρίς ξεκούραση.
Οι οδηγοί μπορεί να μην αισθάνονται κουρασμένοι λόγω των υψηλών επιπέδων αδρεναλίνης και ντοπαμίνης, αλλά οι φυσιολογικοί δείκτες δείχνουν εξάντληση. Ειδικά η πτώση της κορτιζόλης σημαίνει ότι το σώμα αρχίζει να περνά σε φάση αποκατάστασης, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε αιφνίδια απώλεια ενέργειας, συγκέντρωσης και κινητικού ελέγχου.
Αν οι οδηγοί συνεχίσουν να οδηγούν χωρίς ξεκούραση, ο κίνδυνος λανθασμένων εκτιμήσεων, μικροατυχημάτων ή αργών αντιδράσεων σε κρίσιμες στιγμές αυξάνεται δραματικά.
📌 Σύσταση:
🔹 Ανάπαυση τουλάχιστον 6-8 ώρες πριν από οποιαδήποτε περαιτέρω οδήγηση.
🔹 Επαρκής ενυδάτωση και διατροφή για αποκατάσταση μυϊκής λειτουργίας.
🔹 Επαναξιολόγηση των αντανακλαστικών και νευρομυϊκών επιδόσεων πριν από νέα αγωνιστική ή απαιτητική οδήγηση.
🛑 Συμπέρασμα: Οι οδηγοί έχουν φτάσει στα όρια της φυσικής και νευρολογικής τους αντοχής. Συνεχιζόμενη οδήγηση χωρίς ξεκούραση είναι επικίνδυνη. 🚗⚠
Yπόνημα:
CRP:
Η CRP (C-Reactive Protein ή Αντιδρώσα Πρωτεΐνη) είναι μια πρωτεΐνη που παράγεται από το ήπαρ και απελευθερώνεται στην κυκλοφορία του αίματος ως απόκριση στη φλεγμονή. Η μέτρηση της CRP στο πλαίσιο του τεστ αντοχής προσφέρει χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με την απόκριση του οργανισμού, αλλά και στην αξιολόγηση της σχέσης μεταξύ της φυσικής δραστηριότητας, της φλεγμονής και της ανάκαμψης. 0-10 mg/L: Συνήθως φυσιολογικό ή ελαφρώς αυξημένο. Μπορεί να εμφανιστεί σε ήπιες καταστάσεις, όπως κρυολόγημα. Δεν ανιχνεύθηκαν στατιστικά σημαντικές αλλαγές στους δείκτες φλεγμονής πριν την εκκίνηση και μετά τον τερματισμό της δοκιμασίας
IL-6:
Η μέτρηση της ιντερλευκίνης-6 (IL-6) σε ένα τεστ αντοχής έχει μεγάλη σημασία για την αξιολόγηση της φλεγμονώδους αντίδρασης και της ανθεκτικότητας του οργανισμού σε έντονη ή παρατεταμένη σωματική καταπόνηση. Η μεταβολή του ανοσολογικού προφίλ μπορεί να σημαίνει ότι το ανοσοποιητικό σύστημα «ενεργοποιείται» ή προετοιμάζεται για να διαχειριστεί τις συνέπειες της έντονης άσκησης. Στις περισσότερες εργαστηριακές εξετάσεις, το φυσιολογικό όριο για την IL-6 κυμαίνεται γύρω από τα 0-5 pg/mL. Ο μέσος όρος του οξειδωτικού στρες και της μεταβολής του ανοσολογικού προφίλ αυξήθηκε σημαντικά μετά το τέλος της 24ωρης δοκιμασίας.
ΑΔΡΕΝΑΛΙΝΗ:
Η αδρεναλίνη (ή επινεφρίνη) είναι μια ορμόνη και παίζει βασικό ρόλο στην απόκριση του οργανισμού στο στρες. Είναι μέρος του μηχανισμού «fight or flight» (μάχη ή φυγή), που ενεργοποιείται σε στρεσογόνες καταστάσεις ή σε περιόδους κινδύνου. Η αδρεναλίνη επηρεάζει πολλαπλά συστήματα του σώματος για να προετοιμάσει τον οργανισμό για δράση. Στις αιματολογικές εξετάσεις, το φυσιολογικό όριο για την αδρεναλίνη είναι <100 pg/mL (πικογραμμάρια ανά χιλιοστόλιτρο). Η μέτρηση της αδρεναλίνης σε ένα τεστ αντοχής μπορεί να παρέχει σημαντικές πληροφορίες για τη φυσιολογική απόκριση του οργανισμού σε στρεσογόνες καταστάσεις. Σημαντική αύξηση του στρες των οδηγών κατά τον τερματισμό, σύμφωνα με τον μέσο όρο μετρήσεων της αδρεναλίνης.
Κινάση της κρεατίνης (CK) ή CPK
Η κινάση της κρεατίνης (CK) ή CPK (Creatine Phosphokinase) είναι ένα ένζυμο που βρίσκεται κυρίως στους σκελετικούς μυς, στον καρδιακό μυ και στον εγκέφαλο. Παίζει σημαντικό ρόλο στον ενεργειακό μεταβολισμό, καθώς καταλύει τη μετατροπή της κρεατίνης και της φωσφορικής κρεατίνης, παρέχοντας ενέργεια για τη συστολή των μυών. Σε έντονη μυϊκή καταπόνηση (π.χ., εξαιρετικά έντονη άσκηση, όπως σε ένα Τεστ Αντοχής), η CK μπορεί να αυξηθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα, προκαλώντας διάσπαση των μυϊκών κυττάρων και την απελευθέρωση μυοσφαιρίνης, η οποία μπορεί να βλάψει τα νεφρά. Τα φυσιολογικά επίπεδα CK διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία, το φύλο και τη μυϊκή μάζα του ατόμου:
Άνδρες: 40-200 U/L (μονάδες ανά λίτρο)
|Γυναίκες: 20-180 U/L
Μεγάλη ήταν η αύξηση της μυϊκής λειτουργίας και της μυϊκής καταπόνησης των οδηγών μετά το πέρας της πολύωρης δοκιμής.
ΚΟΡΤΙΖΟΛΗ:
Η κορτιζόλη είναι μια ορμόνη που παράγεται από τα επινεφρίδια και παίζει καθοριστικό ρόλο στη ρύθμιση του μεταβολισμού, της ανοσολογικής απόκρισης και της αντίδρασης του οργανισμού στο στρες. Συχνά αποκαλείται «ορμόνη του στρες», καθώς τα επίπεδά της αυξάνονται σε περιόδους ψυχολογικής ή σωματικής καταπόνησης. Πριν από έναν σημαντικό αγώνα, οι οδηγοί συχνά βιώνουν ψυχολογική πίεση λόγω υψηλών προσδοκιών, της ανάγκης για καλή απόδοση και της ανασφάλειας για το τι θα ακολουθήσει. Ως αποτέλεσμα αυξάνονται και τα επίπεδα της κορτιζόλης. Σχετίζεται επίσης με τα αυξημένα επίπεδα αδρεναλίνης, τα οποία ενισχύουν την απελευθέρωση κορτιζόλης, καθώς το σώμα προσπαθεί να προσαρμοστεί στην αυξημένη ανάγκη για εγρήγορση και ενεργειακή προετοιμασία. Τα φυσιολογικά επίπεδα εξαρτώνται από την ώρα της ημέρας που γίνεται η μέτρηση:
- Πρωινή μέτρηση (8:00-9:00):
5-25 μg/dL (μικρογραμμάρια ανά δεκατόλιτρο).
- Βραδινή μέτρηση (23:00):
<10 μg/dL.
Οι οδηγοί εμφάνισαν αυξημένο αίσθημα προ-εκκινητικής ψυχολογικής επιβάρυνσης.
ΝΟΡΑΝΔΡΕΝΑΛΙΝΗ:
Η νοραδρεναλίνη (ή νορεπινεφρίνη) είναι μια ορμόνη που απελευθερώνεται ως απόκριση σε στρεσογόνες καταστάσεις και συμβάλλει στη διατήρηση της ομοιόστασης του σώματος. Η νοραδρεναλίνη είναι άμεσα συνδεδεμένη με την απόκριση στο στρες, ιδιαίτερα στην ενεργοποίηση του συμπαθητικού νευρικού συστήματος. Η μέτρηση της νοραδρεναλίνης γίνεται συνήθως σε δείγμα πλάσματος ή ούρων και τα φυσιολογικά όρια εξαρτώνται από τη μέθοδο μέτρησης και το εργαστήριο. Σε γενικές γραμμές:
- Αιματολογικά (πλάσμα): 70-600 pg/mL (πικογραμμάρια ανά mL).
Οι τιμές μπορεί να διαφέρουν ελαφρώς ανάλογα με το εργαστήριο
Κατά τη διάρκεια ενός τέτοιου αγώνα, οι οδηγοί βιώνουν σωματική, νοητική και ψυχολογική πίεση, που ενεργοποιεί έντονα το συμπαθητικό νευρικό σύστημα, με αποτέλεσμα αυξημένα επίπεδα νοραδρεναλίνης. Σημαντική ήταν η αύξηση του στρες των οδηγών κατά τον τερματισμό, σύμφωνα με τον μέσο όρο μετρήσεων της νοραδρεναλίνης.
ΝΤΟΠΑΜΙΝΗ:
Η ντοπαμίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής που παίζει καθοριστικό ρόλο σε πολλές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού, επηρεάζοντας τη διάθεση, την κινητικότητα, την εστίαση της προσοχής και τον βαθμό εγρήγορσης.νΣτις 24 ώρες δοκιμασίας αντοχής, όπως για παράδειγμα σε αγώνες αυτοκινήτων ή άλλες παρατεταμένες φυσικές ή ψυχικές προσπάθειες, η ντοπαμίνη μπορεί να επηρεάσει διάφορες πτυχές της απόδοσης και της ευημερίας των συμμετεχόντων. Αύξηση ντοπαμίνης: Εάν παρατηρηθεί αύξηση, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι ο οργανισμός ήταν σε θέση να διαχειριστεί την προσπάθεια και να παραμείνει κινητοποιημένος, κάτι που μπορεί να σημαίνει θετική ανταπόκριση στις συνθήκες της δοκιμασίας. Μείωση ντοπαμίνης: Αν η ντοπαμίνη μειωθεί, αυτό μπορεί να υποδεικνύει εξάντληση του οργανισμού ή ακόμα και υπερκόπωση, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την απόδοση του οδηγού και να αυξήσει τον κίνδυνο ατυχημάτων ή λάθους κρίσης.
Τα φυσιολογικά επίπεδα ντοπαμίνης στο πλάσμα είναι:
- 0–30 pg/mL σε φυσιολογικές καταστάσεις.
Ο βαθμός εγρήγορσης, κινητικότητας και εστιασμού της προσοχής των οδηγών εντάθηκε σημαντικά στη λήξη της δοκιμασίας, σύμφωνα με τις μετρήσεις της ντοπαμίνης.
Όλες οι ειδήσεις
Μη χάσετε την ειδική έκδοση Quattroruote: 24h Δοκιμασία Αντοχής!
Δυνατό τεστ για οδηγούς και αυτοκίνητα: Για πρώτη φορά στην Ελλάδα 24ωρη δοκιμασία αντοχής