Το Omoda 5 EV εγκαινιάζει τη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης με κινεζική σφραγίδα, premium αισθητική και ανταγωνιστική τιμολόγηση.
του Γιώργου Οικονομίδη, Φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου
Η Κίνα δεν εξάγει πλέον μόνο smartphones και φθηνά gadgets, αλλά και αυτοκίνητα, και μάλιστα με βλέψεις πρωταγωνιστισμού. Η είσοδος των OMODA & JAECOO στην ελληνική αγορά δεν είναι απλώς ένα ακόμη λανσάρισμα, αλλά μια προσεκτικά μελετημένη στρατηγική επέκταση, βασισμένη σε ένα ευρωπαϊκό δίκτυο έρευνας, παραγωγής και διανομής. Η εταιρία συστήθηκε στο κοινό με φουτουριστική αισθητική, τεχνολογία αιχμής και μια φρέσκια, εξωστρεφή ταυτότητα που δεν φοβάται να ξεχωρίσει.
Ένας από τους μπροστάρηδες αυτής της «εισβολής» είναι το Omoda 5 EV – ένα ηλεκτρικό compact SUV που θέλει να φέρει την premium εμπειρία πιο κοντά στον μέσο αγοραστή. Με αυτονομία έως 430 χιλιόμετρα, επιδόσεις που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τη θερμική πρόταση και τιμή που ξεκινά από τις 28.500 ευρώ με επιδότηση, το ηλεκτρικό της Omoda πατά με αυτοπεποίθηση σε μία από τις πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες της αγοράς. Η τεχνολογία, η σχεδίαση και η πρόθεση είναι εκεί – μένει να δούμε αν και ο Έλληνας οδηγός είναι έτοιμος να την εμπιστευτεί.
Φουτουρο-γοητεία και ψηφιακή πολυτέλεια
Με γραμμές που ρέουν σαν κύμα πάνω από τις επιφάνειες, φωτιστικά σώματα Full LED από άκρη σε άκρη και μια μάσκα που… δεν είναι μάσκα (λόγω ηλεκτρικής φύσης), το κινεζικό SUV δηλώνει από την πρώτη στιγμή πως δεν παίζει με τους κανόνες των «παραδοσιακών» κατασκευαστών. Το design ακολουθεί τη φιλοσοφία «Artin Motion», συνδυάζοντας δυναμισμό και κομψότητα, με πινελιές που θυμίζουν concept car – όχι μοντέλο παραγωγής.
Το μήκος αγγίζει τα 4,42 μέτρα και οι τροχοί 18 ιντσών γεμίζουν σωστά τα φτερά, αν και το 55άρι προφίλ τους κάνει να μοιάζουν μικρότεροι. Η αεροδυναμική σιλουέτα συμβάλλει όχι μόνο στην εμφάνιση αλλά και στην κατανάλωση ενέργειας, με τον χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας να αγγίζει το 0,28 Cd. Το εμπρός μέρος εντυπωσιάζει με τα φουτουριστικά φώτα ημέρας και τις σχεδιαστικές λεπτομέρειες που αποφεύγουν τις περιττές φιοριτούρες, δίνοντας καθαρές, «ψαγμένες» γραμμές. Είναι μοντέρνο χωρίς να είναι κραυγαλέο και ξεχωρίζει ακόμη και με τη διακριτική σκούρα μπλε απόχρωση.
Μπαίνοντας στο εσωτερικό, η πρώτη αίσθηση είναι… «δεν περίμενα κάτι τέτοιο από κινεζικό SUV». Το ταμπλό αγκαλιάζει τον οδηγό με μία κλασική πλέον διάταξη διπλής κυρτών οθονών 12,3 ιντσών που στεγάζουν τον πίνακα οργάνων και το infotainment. Υλικά όπως τεχνητό δέρμα, ματ μεταλλικά φινιρίσματα, γυαλιστερές gloss επιφάνειες και ο ambient φωτισμός δημιουργούν ένα σύνολο που μοιάζει πιο κοντά σε premium κατασκευαστή απ’ ό,τι υποδηλώνει η τιμή εκκίνησης. Στα θετικά, η εργονομία είναι προσεγμένη, οι θήκες αποθήκευσης άφθονες, ενώ τέσσερις επιβάτες θα βολευτούν σχετικά εύκολα. Κύριος περιορισμός το ύψος τόσο μπροστά αλλά και πίσω, λόγω των σχετικά ψηλά τοποθετημένων θέσεων και της ηλιοροφής, που μειώνει ακόμη περισσότερο τον διαθέσιμο χώρο για το κεφάλι. Το ίδιο «στριμωγμένο» είναι και το πορτμπαγκάζ, με τα 360 lt να μοιάζουν λίγα μπροστά στα δεδομένα του segment, ενώ η έλλειψη frunk δεν βελτιώνει τα πράγματα. Ευτυχώς το διπλό πάτωμα διευκολύνει την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης.
Από πλευράς τεχνολογίας, το Omoda «φοράει» ό,τι πιο σύγχρονο έχει να προσφέρει το πάνω ράφι της εταιρείας: ασύρματο Apple CarPlay και Android Auto, προηγμένο σύστημα ήχου Sony με 8 ηχεία (στην Premium έκδοση), θερμαινόμενα και αεριζόμενα καθίσματα, καθώς και προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, όπως Adaptive Cruise Control, Lane Keep Assist και σύστημα 540° κάμερας. Οι πιο tech-savvy χρήστες θα εκτιμήσουν τη δυνατότητα απομακρυσμένου ελέγχου του κλιματισμού, τις over-the-air ενημερώσεις και το επίπεδο συνδεσιμότητας που ξεπερνά ακόμα και πιο καθιερωμένους κατασκευαστές.
Efficiency at its best
Το Omoda 5 EV βασίζεται στην ίδια ευέλικτη πλατφόρμα T1X της Chery που βρίσκουμε και στη θερμική εκδοχή, σχεδιασμένη εξαρχής για να υποστηρίζει ηλεκτρικά κινητήρια συστήματα. Αν και δεν πρόκειται για EV dedicated αρχιτεκτονική όπως σε κάποιους δυτικοευρωπαϊκούς ή κορεατικούς ανταγωνιστές, η πλατφόρμα αποδεικνύεται ικανότατη, προσφέροντας καλό packaging, ικανοποιητικό εσωτερικό χώρο και ισορροπημένη οδική συμπεριφορά.
Στην καρδιά του βρίσκεται ένας ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη στον εμπρός άξονα, που αποδίδει 204 ίππους και 340 Nm ροπής, χαρίζοντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 7,8 δευτερόλεπτα. Τιμή κάτι παραπάνω από ικανοποιητική για τα δεδομένα του segment, αλλά και του κοινού στο οποίο απευθύνεται. Επιπλέον, το σύστημα προσφέρει τρία προγράμματα οδήγησης (Eco, Normal, Sport) και διαθέτει τεχνολογία ανάκτησης ενέργειας με επιλογή έντασης 3 σταδίων.
Η μπαταρία των 61 kWh (τύπου LFP) είναι από τις πιο ανθεκτικές και ασφαλείς στο είδος της, αλλά δεν εντυπωσιάζει σε απόλυτη χωρητικότητα για τα σημερινά δεδομένα. Ωστόσο, η απόδοση του συνόλου είναι υποδειγματική: η εργοστασιακή κατανάλωση κυμαίνεται στα 15,5 kWh/100 km, προσφέροντας μια πραγματική αυτονομία κοντά στα 400+ km σε μικτές συνθήκες, ενώ στην πραγματικότητα τα αποτελέσματα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακά. Εντός πόλης, χωρίς τον παραμικρό περιορισμό, η κατανάλωση δεν ξεπερνούσε τις 12,5 kWh/100 km, κάτι που μεταφράζεται σε αυτονομία που ξεπερνά τα 450 km και πλησιάζει τα 500 km με σχετική ευκολία. Στον επαρχιακό, τα νούμερα είναι εξίσου ενθαρρυντικά, με το Omoda να καταναλώνει 15-16 kWh/100 km, ενώ στο ταξίδι θα ανέβει στις 19-20 kWh/100 km. Ακόμη και εκεί όμως θα το κάνει ταξιδεύοντας με τα 120-130 km/h και με όλες τις ανέσεις.
Εκεί που το μοντέλο δείχνει να μένει πίσω είναι στη φόρτιση. Με ισχύ AC στα 11 kW και DC στα 80 kW, το 5άρι χρειάζεται περίπου 28-30 λεπτά για φόρτιση από 10% στο 80% σε ταχυφορτιστή, ενώ για πλήρη φόρτιση στο σπίτι (Wallbox) απαιτούνται γύρω στις 6-6,5 ώρες. Σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός προσφέρει πλέον ισχύ DC άνω των 100 ή και 150 kW, η επίδοση αυτή δεν συναρπάζει, αν και είναι απόλυτα αποδεκτή για το κοινό στο οποίο στοχεύει το μοντέλο.
Με λίγα λόγια; Το SUV της Omoda δεν χτυπά πρωτιές σε specs, αλλά ποντάρει στη συνολική ισορροπία, στην αξιοπιστία των επιμέρους επιλογών και τη σοφή διαχείριση της ενέργειας. Και αυτό από μόνο του μπορεί να κερδίσει πολλούς αγοραστές.
Σιωπηλός μεταφορέας
Η εμπειρία πίσω από το τιμόνι, από τα πρώτα μέτρα κιόλας, θυμίζει τα πρώτα μοντέλα κι άλλων Κινέζων κατασκευαστών (βλέπε MG), από πλευράς λειτουργίας. Αν και άνετο, ποιοτικό και αποδοτικό, η λειτουργία είναι πιο «αφιλτράριστη» θα λέγαμε σε σχέση με τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό. Για παράδειγμα, αν και η ανάκτηση είναι άκρως σημαντική για την επίτευξη της μέγιστης οικονομίας σε ένα ηλεκτρικό, τα τρία στάδια που προσφέρει το Omoda δείχνουν να μην έχουν καλιμπραριστεί σωστά σε σχέση με το γκάζι. Το αποτέλεσμα είναι –ειδικά στα δύο ισχυρότερα στάδια–, με το παραμικρό πάτημα στο δεξί πεντάλ, η ανάκτηση να πηγαίνει καρφί στο 0 αντί να μειώνεται αναλογικά με την πίεση που ασκείται, διαταράσσοντας την ηρεμία εντός της καμπίνας. Ευτυχώς, την κατάσταση διορθώνει το εξαιρετικό για τα δεδομένα πεντάλ του φρένου, το οποίο, εκτός από αποδοτικό, προσφέρει και επαρκή αίσθηση, ώστε ο οδηγός να επιλέξει το μικρότερη δυνατή ανάκτηση και να πραγματοποιεί την επιβράδυνση ο ίδιος, ανακτώντας παράλληλα ενέργεια.
Η ανάρτηση (McPherson εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω) έχει ρυθμιστεί με γνώμονα την άνεση, απορροφώντας επαρκώς τις ανωμαλίες του δρόμου – ακόμη και σε πιο απαιτητικές αστικές συνθήκες. Το υψηλό προφίλ των ελαστικών βοηθά στο φιλτράρισμα των ατελειών, αν και αρκετές τόσο μικρές, αλλά και μεγάλες εγκάρσιες θα επηρεάσουν τον θάλαμο των επιβατών, κλέβοντας πόντους από το τελικό σκορ ποιότητας κύλισης. Στον αυτοκινητόδρομο, το SUV παραμένει στιβαρό, αλλά οι αεροδυναμικοί θόρυβοι δεν θα διστάσουν να εμφανιστούν μετά τα 120 km/h.
Στις στροφές δεν κρύβει τον οικογενειακό χαρακτήρα του, αλλά ούτε υστερεί από πλευράς δυναμικών χαρακτηριστικών. Η ρύθμιση του τιμονιού είναι αρκετά ελαφριά για καθημερινή χρήση, αλλά όχι τόσο «κοφτερή» ώστε να εμπνεύσει σπορτίφ διάθεση. Θα σημαδέψει σωστά και θα εκτελέσει την εντολή με αποδεκτή σαφήνεια, ενώ η ανάρτηση διαχειρίζεται εύκολα τα 1.785 κιλά του αμαξώματος. Η χαμηλή τοποθέτηση της μπαταρίας χαρίζει μία πιο ανάλαφρη αίσθηση στο μεσαίο SUV, χωρίς όμως να αγχώνει, ενώ προβλέψιμη είναι καθ’ όλη τη διάρκεια η συμπεριφορά του, με προοδευτικό άνοιγμα του εμπρός άξονα στην υπερβολή.Ο ηλεκτροκινητήρας γεμίζει το κοντέρ με αυτοπεποίθηση και γραμμικά, χαρίζοντας επιδόσεις που ξεπερνούν τις προσδοκίες του κοινού στο οποίο πιθανότατα απευθύνεται.
Στην καθημερινότητα, το 5 EV είναι εύκολο στην οδήγηση, γρήγορο όταν του ζητηθεί και πάνω απ’ όλα χαλαρωτικό. Οι βοηθητικές τεχνολογίες όπως το Traffic Jam Assist κάνουν την κίνηση στην πόλη παιχνιδάκι, ενώ αν οι ηχητικές παρεμβολές από την πληθώρα συστημάτων κουράσει, μπορούν να σωπάσουν μια για πάντα από την εύκολα ρυθμιζόμενη ένταση αυτών στα αριστερά από τον πίνακα οργάνων. Κάτι το οποίο δεν κάνει reset με κάθε εκκίνηση του αυτοκινήτου. Στοιχεία όπως αυτό ή αυτόματη εκκίνηση μόλις επιλεγεί η θέση D στο κιβώτιο κάνουν την καθημερινότητα ακόμα πιο εύκολη και ξέγνοιαστη.
Το ρεύμα της αξίας
Με τιμή εκκίνησης τις 28.500 ευρώ για την έκδοση Comfort (με επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3») και 30.500 ευρώ για την πλουσιότερη Premium, το Omoda 5 EV δεν κρύβει τις προθέσεις του: θέλει να μπει σφήνα στα ηλεκτρικά B-SUV και μικρομεσαία C-SUV, προσφέροντας premium αίσθηση χωρίς premium τίμημα.
Η βασική έκδοση Comfort διαθέτει ήδη πλήρη εξοπλισμό: προβολείς Full LED, διπλή οθόνη 12,3 ιντσών, ζάντες 18 ιντσών, θερμαινόμενα καθίσματα, συστήματα ασφαλείας επιπέδου L2 και όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να ανταγωνιστεί επάξια πιο «καθιερωμένους» αντιπάλους. Η Premium προσθέτει ακόμα περισσότερα: ηχοσύστημα SONY, 540° κάμερα, ηλεκτρικά και αεριζόμενα καθίσματα, HUD και πανοραμική ηλιοροφή, μετατρέποντας το EV της Omoda σε μια ολοκληρωμένη πρόταση «όλα σε ένα», χωρίς ανάγκη για ακριβές προαιρετικές λίστες.
Φυσικά, υπάρχουν σημεία που μαρτυρούν πως το Omoda δεν είναι προϊόν δεκαετιών ευρωπαϊκής εξέλιξης – μικρές εργονομικές αστοχίες, λεπτομέρειες ραφιναρίσματος ή η μέτρια φόρτιση DC. Όμως τα αντισταθμίζει με πειστικό στιλ, πραγματική οικονομία χρήσης και μια συνολική προσέγγιση που κάνει το «value for money» να αποκτά ξανά νόημα. Για όποιον αναζητά ένα ηλεκτρικό SUV χωρίς να θυσιάσει ούτε την εμφάνιση ούτε την τεχνολογία ούτε την αυτονομία, το Omoda 5 EV δεν είναι απλώς μια εναλλακτική – είναι μια απρόσμενα ολοκληρωμένη επιλογή.
Όλες οι ειδήσεις
Αυτό είναι το best-seller για το πρώτο τρίμηνο του 2025 στην Ελλάδα – Ξεκινά από 22.700 ευρώ
Slate: Ιδού το φθηνό ηλεκτρικό του Jeff Bezos που έρχεται να ταράξει την αγορά!
Αυτό εξακολουθεί να είναι το κορυφαίο σπορ μοντέλο στον κόσμο